Kreatiini - Voiman ja pumpin peruskivi

Meta title: 🔥 KREATIINI – VOIMAN JA PUMPIN PERUSKIVI 🔥

Meta description: Tutkitusti toimiva lisäravinne, joka lisää voimaa, palautumista ja työkapasiteettia ilman turhaa kikkailua.

Jännä lukea että näinkin paljon joillain vaikuttaa kreatiini. Itsellä se ei aiheuta minkäälaista muutosta mihinkään suuntaan, ei kehonpainossa eikä salin puolella. Tulee silti "varmuuden vuoksi" käytettyä, kun niin halvalla kuitenki saa. Pelkään että palautuminen saattaa kärsiä ilman kreatiinia, tai jotain, en osaa oikeastaan edes perustella miksi käytän.

Yllätti itsenikin kun en oo pitkään aikaan pitäny taukoja sen käytöstä. Sen oon tiennyt jo pitempään että painoon tuo ei mulla vaikuta mutta enpä muistanu että tää on muuten mun kropassa näinkin toimiva lisäravinne. Ehkäpä sekin vaikuttaa etten oo mikään A-luokan lihansyöjä joten ravinnosta en kreatiinia juurikaan saa.

^ Miten sen pitäisi jauhaa eteenpäin?
Eeei kai sen niin tarvitse :D Mutta jaksaa aina tänne eksyessä huvittaa tämä keskustelu. Minä ainakin luin ensimmäisen kreatiini purkin ostettuani ohjeet siitä kyljestä, ja homma oli sillä selvä, tai ainakin hyvin on toiminut.

Jatkakaamme jauhamista, eteenpäin/paikoillaan/taaksepäin.

Tuli pidettyä 12 päivän tauko kreatiinista. Ennen tätä 5g per päivä.

Paino tippui noin 3kg viikon sisällä (en punninnut joka päivä), ja olo on aika tyhjä.

Kreatiinia ottaessa, ainoastaan latausjaksolla pukkasi hieman finniä selkään, mutta muuten ei mitään ihmeellisiä sivuoireita ollut.

Tänään sitten näkee josko voimatasoihin oli mitään vaikutusta, vaikkakin tauko on tietenkin saattanut syödä hieman tehoja myös. Ja tietenkin mielenkiinnolla saa seurata mitä tapahtuu kun taas kreatiinia lappaa nassuun.

Massiivisia gainsseja odotellessa...

Olen pari kertaa kokeillu kreatiinia, semmosen noin 3 viikon ajan kummallakin kerralla. Ei noussu paino eikä tulokset, tosin finnit nousi. En tiedä mistä johtu (sekä tuloksettomuus että finnit)

Tänään sitten näkee josko voimatasoihin oli mitään vaikutusta, vaikkakin tauko on tietenkin saattanut syödä hieman tehoja myös. Ja tietenkin mielenkiinnolla saa seurata mitä tapahtuu kun taas kreatiinia lappaa nassuun.

Massiivisia gainsseja odotellessa...

Eipä ollut mitään vaikutusta tuolla tauolla sarjapainoihin, ja sarjakestävyyskin tuntui säilyneen ennallaan.

Jäljellä oleva purkki kuluu nyt loppuun, ja sen jälkeen ei uutta luultavasti tule ostettua. Onhan se tietenkin niin halpaa, että melkein sama annostella palkkarin sekaan vaikka mitään näkyvää/tuntuvaa muutosta painon kasvun lisäksi ei tunnu olevan.

Olen pari kertaa kokeillu kreatiinia, semmosen noin 3 viikon ajan kummallakin kerralla. Ei noussu paino eikä tulokset, tosin finnit nousi. En tiedä mistä johtu (sekä tuloksettomuus että finnit)
Itse lopetin keväällä kreatiinin käytön kokonaan. Nyt sitten taas otin käyttöön. Pari viikkoa käyttänyt ja nyt helvetti tullut pari selkäfinniä, tai sellasta ihonalaista ja feissiin yks. Ennen kreatiinia ei ollut ollenkaan. Lopetin käytön.

Eipä ollut mitään vaikutusta tuolla tauolla sarjapainoihin, ja sarjakestävyyskin tuntui säilyneen ennallaan.

Pidit siis 12 päivän tauon "voimailusta" ja olit sen ajan ilman kreatiinia ja väität, että kaiken tämän jälkeen sarjapainot olivat samalla tasolla kuin salilta edellisellä kerralla lähdettäessä?

Itsellä verikokeessa kreatiniinin (kreatiinin poistumistuote) arvo lähes viitearvojen ylärajalla 78, kun viitearvon yläraja on 80. Olen käyttänyt sitä varmaan vuoden yhtäjaksoisesti 5 grammaa päivässä lepopäivinä ja treenipäivinä välillä 10 grammaa kahdessa 5 gramman annoksessa. Tiputan annoksen nyt 1 krt/vrk 3 grammaa kerrallaan. Tuollakin annoksella saa positiiviset vaikutukset ilman että kuormittaa munuaisia turhaan.

Itse lopetin keväällä kreatiinin käytön kokonaan. Nyt sitten taas otin käyttöön. Pari viikkoa käyttänyt ja nyt helvetti tullut pari selkäfinniä, tai sellasta ihonalaista ja feissiin yks. Ennen kreatiinia ei ollut ollenkaan. Lopetin käytön.

Just samat kokemukset mullakin. Ihmettelen mistä johtuu. Ekalla kerralla aattelin että se oli vaan saatumaa, mutta toisella kerralla sama niin tuntuu että joku yhteys siinä on.

Pidit siis 12 päivän tauon "voimailusta" ja olit sen ajan ilman kreatiinia ja väität, että kaiken tämän jälkeen sarjapainot olivat samalla tasolla kuin salilta edellisellä kerralla lähdettäessä?

No eikös se ole ihan mahdollista, tai ainakin hyvin lähellä?
Joku viikon tauko niin sarjapainot lähinnä pomppaa ylös (onko sillon treenattu inan liian kovaa? en tiedä, ehkä, mutta ei silti mitenkään ihan päättömän/järjettömän kovaa)

No eikös se ole ihan mahdollista, tai ainakin hyvin lähellä?
Joku viikon tauko niin sarjapainot lähinnä pomppaa ylös (onko sillon treenattu inan liian kovaa? en tiedä, ehkä, mutta ei silti mitenkään ihan päättömän/järjettömän kovaa)

Jos unohdetaan se kreatiini tästä yhtälöstä asioiden yksinkertaistamiseksi, niin jos sen tauon jälkeen sarjapainot ovat samat kuin ennen 12 päivän taukoa, niin kyllä siinä treenissä on jokin mennyt pahasti metsään.

Jos unohdetaan se kreatiini tästä yhtälöstä asioiden yksinkertaistamiseksi, niin jos sen tauon jälkeen sarjapainot ovat samat kuin ennen 12 päivän taukoa, niin kyllä siinä treenissä on jokin mennyt pahasti metsään.

Tästä aiheesta olisi kyllä mielenkiintoista jatkaa keskustelua (mutta ei taida jaksaa perustaa threadiä sitä varten). Olenko liian väsyksissä jos viikon tauko ennemmin nostaa tuloksia kun laskee, hyvin mahdollista. Kieltämättä olet täysin oikeassa, että parissa viikossa tulokset kyllä laskee.

Tuli ostettua sportlifen kreatiinipyruvaattia. On muuten aivan älyttömän pahan makuista. Pelkän veden kanssa ei mene alas sitten millään

Kysymys mikä on hetken aikaa mietityttänyt. Kun aloittaa kreatiinin käytön ensimmäistä kertaa niin siinä on se tankkausjakso ensimmäisenä. Entä sit kun on 3kk käyttänyt ja tulee 1kk tauko niin miten sen jälkeen? Onko silloinkin tarkoitus ottaa tankkausjakso vai jatketaanko hommaa ylläpitojaksosta? Vuoden verran tässä itse olen käyttänyt tuota ja siirtynyt suoraan ylläpitojaksoon tauon jälkeen.

Kysymys mikä on hetken aikaa mietityttänyt. Kun aloittaa kreatiinin käytön ensimmäistä kertaa niin siinä on se tankkausjakso ensimmäisenä. Entä sit kun on 3kk käyttänyt ja tulee 1kk tauko niin miten sen jälkeen? Onko silloinkin tarkoitus ottaa tankkausjakso vai jatketaanko hommaa ylläpitojaksosta? Vuoden verran tässä itse olen käyttänyt tuota ja siirtynyt suoraan ylläpitojaksoon tauon jälkeen.

Ei ole pakko aloittaa tankkaamalla, jos ei halua.

En nyt täysin ymmärrä mitä haet takaa, mutta viitteeksi:
- Bill Starrin 5x5 intermediate
- Viikko 10 ensimmäisen treenin jälkeen tauko (12 päivää)
- Tauolta palatessa samasta treenistä jatko (viikko 10, ensimmäinen treeni), eli tätä kirjoittaessa tein vanhan 5RM:n uudestaan kyykyssä ja penkissä, ja vedin uuden 5RM:n mavessa ja military pressissä.

Eli kai teen jotain väärin jos 5RM:t paukkuu viikottain...?

En nyt täysin ymmärrä mitä haet takaa, mutta viitteeksi:

Jos olet jo oikeasti treenannut hieman enemmän ja teet progressivistä treeniä oikeasti tappiin asti, niin 12 päivän levon ei kyllä pitäisi tuloksia räjäyttää uusiin ennätyksiin, ellei treeni aiemmin ole ollut ihan sieltä syvältä. Toisaalta jos et oikeasti ollut ennen taukoa ns. maksimeissa, niin tietenkin voit pystyä nostamaan enemmän kuin ennen taukoa. Jos siis maksimisi on vaikka 200 kg, ja lopettelet edellisen treenisi 150 kiloon, niin ei mikään ihme jos nostat tauon jälkeen yli 150 kg, mutta jos teet sen 200 kg tuloksen ennen 12 päivän taukoa, niin ei sen tauon pitäisi tuloksia räjäyttää uusille lukemille. 12 päivää on aika pitkä aika totaalilepoa hermostolle, jos sitä ei ole rääkätty "rikki".

Eli kai teen jotain väärin jos 5RM:t paukkuu viikottain...?

Jos olet oikeasti jo treenannut tovin ja edelleen viikottain paranee tulokset niin kyllä.

Viimeksi muokattu:
Jos olet jo oikeasti treenannut hieman enemmän ja teet progressivistä treeniä oikeasti tappiin asti, niin 12 päivän levon ei kyllä pitäisi tuloksia räjäyttää uusiin ennätyksiin, ellei treeni aiemmin ole ollut ihan sieltä syvältä. Toisaalta jos et oikeasti ollut ennen taukoa ns. maksimeissa, niin tietenkin voit pystyä nostamaan enemmän kuin ennen taukoa. Jos siis maksimisi on vaikka 200 kg, ja lopettelet edellisen treenisi 150 kiloon, niin ei mikään ihme jos nostat tauon jälkeen yli 150 kg, mutta jos teet sen 200 kg tuloksen ennen 12 päivän taukoa, niin ei sen tauon pitäisi tuloksia räjäyttää uusille lukemille. 12 päivää on aika pitkä aika totaalilepoa hermostolle, jos sitä ei ole rääkätty "rikki".

Jos olet oikeasti jo treenannut tovin ja edelleen viikottain paranee tulokset niin kyllä.

Olipas taas melkoista hömppää ja spekulointia.

Jos tulokset paranevat niin treenaan väärin?

Niinpä niin...

Toisaalta, MINÄ en myy kreatiinia työkseni, joten antaapa tämän threadin olla.

Back
Ylös Bottom