Kreatiini: sen käyttö ja haittavaikutukset

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No jos tehdään sitten niin, että te vedätte sen 5g ja minä sen 10g kun itellä se tuntuu toimivan huomattavasti paremmin

Tää ketju kuvastaa kyllä hyvin pakkotoistoa. Tuhansia viestejä joissa kysytään neuvoa johonkin asiaan, ja kun sitä saadaan, sitä ei uskota.
Vedetään vaikka kilo kreatiinia jospa se korvais sen ettei jaksa panostaa riittävään vedenjuontiin, ja sekotetaan varmaan johonki kahviin sekin...

Mikä siinä on että ei voida uskoa sitä mitä purkin kyljessä lukee? Ihan ehkä terveydenkin takia kannattais opetella pysymään niissä rajoissa, oli sitten kyseessä mikä tahansa lisäravinne tai vitamiini tai mitä vaan.

Niin no mikäs siinä, jos haluu purkin menevän tuplasti nopeempaa. Kannattas EmillimE:n ja monien muiden itseopiskella tuota lisäravinnetta, niin ei olis asiat niin epäselviä. Se on oikeasti mielenkiintosta luettavaa. Täällä noin 80% tyypeistä ei tiiä edes perusasioita kreatiinista ja senhän näkee kysymyksistä.

Mun käsittääkseni tuota kreatiinin annostelua ei ole kauheana tutkittu missään, en ole ainakaan itse hoksannut mitään tutkimusta missä olisi määriä vertailtu. Yhden bongasin missä oli monohydraattia ja jotain hifi-kreatiinia verrattu ja todettiin että hifi-kreaa piti vetää tasan saman verran kuin perus-kreaa eli 5 g/päivä ylläpitona samoihin tuloksiin päästäkseen, pienemmällä annostuksella (1.5 g/pv) hifi-kreasta oli vähemmän hyötyä.

Eikös dieetti ole rasvan vähentämistä varten? Kreatiini ei siihen vaikuta. Eli on logiikka kohallaan joo....

No mulla ainakin paino lähti äkisti nousemaan kun alotin ottaan kreatiinia, kun syömiset oli silti ennallaan, et onko nestettä vai mitä niin en ainakaan sitä ota jos on tarkotus pudottaa painoa. Sä voit syödä sitä vaikka kilon päivässä, mulle tähän riittää se yks teelusikka palkkarissa.

No mulla ainakin paino lähti äkisti nousemaan kun alotin ottaan kreatiinia, kun syömiset oli silti ennallaan, et onko nestettä vai mitä niin en ainakaan sitä ota jos on tarkotus pudottaa painoa.

Täällä foorumilla kun painonpudotuksessa on usein kyse nimenomaan rasvaprosentin pudottamisesta, eikä suoranaisesti itse painon pudottamisesta, niin tältä pohjalta kreatiinia onkin tuhra pudottaa pois. Mikäli taas kyse on jostain urheilulajista, jossa pitää päästä johonkin painoluokkaan, niin tällöin toki kreatiinin jättäminen pois voi auttaa hieman. Oletettavasti olet itse siis sen verran tiukassa kunnossa, että kiloja vaan on liiaksi.

Miten toimia kun on unohtanut ottaa kreatiinia 4 päivän ajan ? Torstaina siis viimeks palkkarin joukossa otettu 10g, sen jälkeen unohtui kokonaan kun en oo salillekkaan päässyt ja oli paljon menoa. Otanko huomenna samanlaisen annostuksen kuin tankkauspäivinä ?

Onkohan noiden kreatiinien eri laaduista ennen ollut keskustelua? Ei ainakaan googlettamalla löytynyt sen ihmeempää tietoa. Ja nyt en siis tarkoita esimerkiksi monohydraatin ja puryvaatin eroja, vaan ihan eri valmistajien eroja.

Kesällä aloitin kreatiinimonohydraatin käytön ostamalla American Pure Creatinea, ja sillä olikin aika selkeät vaikutukset. Pelkästään jo ensimmäisenä iltana se pisti hieman hikoiluttamaan, ja yöllä piti käydä kusella kahteen otteeseen, vaikka illalla otetun nesteen määrä oli aivan sama kuin aiempinakin päivinä. Jotain oli siis kehossa menneillään, ja kreatiinihan siinä oli syynä. Punttikin nousi (ja paino) seuraavina päivinä "ihan mukavasti".

Sittenpä tulikin ostettua muistaakseni Fastin kreatiinia, ja odotukset olivat kovat, kun näin minkälaista tavaraa se oli. Kreatiini oli enemmänkin sokerimaista kuin jauhomaista Pure Creatinen tapaan. Ajatuksena oli, että jos halpis-kreatiini potki ihan hyvin, niin tämän kalliimman, sokerimaisen kreatiinin täytyy potkia entistä lujempaa.

Ja paskat. Kaikki nuo aiemman kreatiinin vaikutukset olivat tiposen tiessään. Enää ei ollut hienoista hikoilua, janon tunnetta tai kusella ravaamista. Tai pumppia. Kaikki poissa.Ruokavalio ja lisäravinteet olivat muuten pysyneet aivan samoina, vain kreatiini oli vaihdettu "parempaan". Syy oli siis tietysti kreatiinissa. Toinen niistä purkiloista toimi, toinen ei sitten niinkään.

Samaa mieltä tuntuu olevan myös TMW: http://youtu.be/6bwWZKjQ4EM

Eli sokerimainen kreatiini ei toimi, ja jauhemainen/pulverimainen/jauhomainen/whatever toimii. Lähiviikkojen aikana on tullut kokeiltua runsaasti myös Leaderin kreatiinia, joka on myös tuota sokerimaista, ja vastaava homma jatkuu myös siinä, eli minulle siitä ei ole mitään vaikutusta. Leaderin beta-alaniini sentään onneksi toimii.

Ja kyllä, välillä on tullut pidettyä myös taukoja kreatiinin käytöstä. Tuo sokeri ei vaan toimi millään tasolla, piti taukoja, tankkasi tai tekipä mitä tahansa tai ei.

Muilla vastaavia kokemuksia?

Onkohan noiden kreatiinien eri laaduista ennen ollut keskustelua? Ei ainakaan googlettamalla löytynyt sen ihmeempää tietoa. Ja nyt en siis tarkoita esimerkiksi monohydraatin ja puryvaatin eroja, vaan ihan eri valmistajien eroja.

Kesällä aloitin kreatiinimonohydraatin käytön ostamalla American Pure Creatinea, ja sillä olikin aika selkeät vaikutukset. Pelkästään jo ensimmäisenä iltana se pisti hieman hikoiluttamaan, ja yöllä piti käydä kusella kahteen otteeseen, vaikka illalla otetun nesteen määrä oli aivan sama kuin aiempinakin päivinä. Jotain oli siis kehossa menneillään, ja kreatiinihan siinä oli syynä. Punttikin nousi (ja paino) seuraavina päivinä "ihan mukavasti".

Sittenpä tulikin ostettua muistaakseni Fastin kreatiinia, ja odotukset olivat kovat, kun näin minkälaista tavaraa se oli. Kreatiini oli enemmänkin sokerimaista kuin jauhomaista Pure Creatinen tapaan. Ajatuksena oli, että jos halpis-kreatiini potki ihan hyvin, niin tämän kalliimman, sokerimaisen kreatiinin täytyy potkia entistä lujempaa.

Ja paskat. Kaikki nuo aiemman kreatiinin vaikutukset olivat tiposen tiessään. Enää ei ollut hienoista hikoilua, janon tunnetta tai kusella ravaamista. Tai pumppia. Kaikki poissa.Ruokavalio ja lisäravinteet olivat muuten pysyneet aivan samoina, vain kreatiini oli vaihdettu "parempaan". Syy oli siis tietysti kreatiinissa. Toinen niistä purkiloista toimi, toinen ei sitten niinkään.

Samaa mieltä tuntuu olevan myös TMW: http://youtu.be/6bwWZKjQ4EM

Eli sokerimainen kreatiini ei toimi, ja jauhemainen/pulverimainen/jauhomainen/whatever toimii. Lähiviikkojen aikana on tullut kokeiltua runsaasti myös Leaderin kreatiinia, joka on myös tuota sokerimaista, ja vastaava homma jatkuu myös siinä, eli minulle siitä ei ole mitään vaikutusta. Leaderin beta-alaniini sentään onneksi toimii.

Ja kyllä, välillä on tullut pidettyä myös taukoja kreatiinin käytöstä. Tuo sokeri ei vaan toimi millään tasolla, piti taukoja, tankkasi tai tekipä mitä tahansa tai ei.

Muilla vastaavia kokemuksia?

On niissä laadussa eroja. Ostaa halvinta Creapure®-kreatiinia, niin ei mee pahasti metsään. Eihän nuo lisäravinnefirmat muuta tee noille bulkkijauheille kun purkittaa ja brändää, ihan sama minkä brändin Creapurea ostaa, se on aina parempaa kuin kiinalaisesta sourcesta ostettu epäpuhtaampi paska.

On niissä laadussa eroja. Ostaa halvinta Creapure®-kreatiinia, niin ei mee pahasti metsään. Eihän nuo lisäravinnefirmat muuta tee noille bulkkijauheille kun purkittaa ja brändää, ihan sama minkä brändin Creapurea ostaa, se on aina parempaa kuin kiinalaisesta sourcesta ostettu epäpuhtaampi paska.

Creapureapa oli myös tuo edellinen kreatiini eli Leaderin kreatiinimonohydraatti, mutta se ei toiminut millään tasolla. Ei minkäänlaisia vaikutuksia.

Hetki sitten tuli laitettua testiin Self Omninutritionin Real 100% Creatine, ja tämä on onneksi sitä kaipaamaani jauhomaista/hienojakoista tavaraa sokerimaisen sijaan. Purkissa vain lukee "Pure Creatine Monohydrate", eikä mainintaa Creapuresta ole missään. Eipä tainnut American Pure Creatinekaan mitään Creapurea olla, mutta se silti ihan oikeasti jopa toimi. Ja koska myös tämä juuri ostamani kreatiini on jauhomaista, voisi luulla, että tämäkin toimii ihan oikeasti. Mutta odotellaan ja ihmetellään tässä illan mittaan, että toimiiko tämäkään.

Tuosta samaisesti Prismasta oli muuten jostain syystä otettu American Pure Creatine hyllyltä ja varmaan myös myynnistä kokonaan pois. Ei ollut enää hintalappuakaan koko lisäravinneosastolla. Aika pettymys, jos tuon myyminen on kokonaan lopetettu.

Jännää.

Voileipäkeksin kokemukset on näköjään täysin päinvastaiset kuin itsellä. Itsellä taas Fastin kreatiini on toiminut loistavasti ja American ei tuntunut toimivan mitenkään.
Ei kai noissa mitään henkilökohtasia eroja luulis olevan ainakaan....? O.o Tai siis näköjään on mutta...Hmm.

Plaseboa perkele, kaikki

Biotechin ja Scitec Nutritionin kreatiinit toimii itselläni varmaan parhaiten. Tusina merkkiä kokeiltu vuosien mittaan läpi ja kaikki toimineet ok paitsi Fast, josta menee lähinnä vatsa sekaisin.

Tää on jo ihan tuttu aine, oon aiemminki käyttänny. Mutta nytkun on kreatiini kuuri päällä, olin unohtannut määrät ja olin jostain saanut yleiskuvaksi että normaali määrä oli 10g, vaikka on 5g. Sekä penkki päivinä otan crazen jossa on 3g lisää ja jos elimistö ja ruuista tulee vielä se 2g
vedän siis tiettyinä päivinä 15g :face: Joka on ihan liikaa 70kg painoselle. Jutussa on kuitenki semmonen juttu että en joka päivä välttii muista ottaa palkkaria tai protskua eikä joka päivä ole salipäivä, niin en ota joka päivä kreatiinia. Eli mitenkä toimia naama on ainaki turvonnu perkuleesti, mutta se kuuluu tähän eikä haittaa :rolleyes: Ennen olin ihan käyttännyt 5g pv. Pahintahan on tässä se että tätä jatkunut 4-6vk pitäskö pitää jotain taukoo kreatiinissa ? määrät vähenee ainakin, onneks luin tätä ketjua :)

Jännää.

Voileipäkeksin kokemukset on näköjään täysin päinvastaiset kuin itsellä. Itsellä taas Fastin kreatiini on toiminut loistavasti ja American ei tuntunut toimivan mitenkään.
Ei kai noissa mitään henkilökohtasia eroja luulis olevan ainakaan....? O.o Tai siis näköjään on mutta...Hmm.

Plaseboa perkele, kaikki

Itse olen tosiaan ollut välillä jopa ilman kofeiinia pari viikkoa, ja ottanut sitten sinä aikana eri kreatiineja, mutta lopputulos on ollut aina sama. Sokerit eivät vain toimi.

Plaseboa nuo tuskin kuitenkaan on, kun "toimimattoman" kreatiinin käytön aikana suorituskyky laski aika tasan sen 10 %, jos laskee suoraan toistojen määrästä painojen ollessa samat. Ylikuntoakaan ei ole.

Pitääpä kokeilla huomenna treenailla taas tämän Omninutritionin avulla. Ensi yönä pitää nukkua kunnon unet, että saadaan sekin tekijä eliminoitua pois.

Pahoitteluni mutta mihis tulokseen tässä megathredissä on tultu diureetti vs nesteen kerääjä vastakkainasettelussa? Koen kahvilla olevan suuri elämänlaatua parantavia vaikutuksia enkä ole luopumassa kahvista kreatiinin käytön takia. Eli Jos litkii sen 3-5 kuppia päivästä riippuen niin jätänkö kreat suosiolla hyllyyn vai onko tuosta vielä jotain hyötyä? löytyykö kofeiiniaddikteilta omakohtaisia kokemuksia? Ts. mahdunko siihen "kahvia kohtuudella" -sakkiin?
Kiitos.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom