Kreatiini: sen käyttö ja haittavaikutukset

Miks muuten kukaan ei oikein tiedä paljonko sitä kreatiinia vetäisi? Vaihteleeko se niin paljon eri ihmisillä? Toiset vetelee sen 5g kun taas toiset yli 10. Itse vedin ekan pussin 5g/pv ja kun nyt alotin uuden pussin niin alotin vetämään 10g/pv ja on huomattavasti paremmin toiminut. Vois koittaa vielä 15g/pv seuraavalla pussilla

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hukkaan tuo menee, jos joku suht normaalikokonen tyyppi vetää ylläpitovaiheessa yli 5g/pv, koska tuo 5g riittää mainiosti pitämään tasot huipulla. Ei kreatiini imeydy loputtomasti. Se, että 10g muka toimii paremmin, on vain joku harha tai plaseboa, jos muuten tankkausvaihe on suoritettu kuten pitää. Isot körmyt sitte erikseen.

Tämmönen asia on nyt sitten tullut vastaan: Kreatiini aiheuttaa siittiökuolemaa ja lapsettomuutta. Tämän asian on nyt sanonut kaksi lääkäriä. En tiedä mihin väitteensä perustavat ja onko asia oikeasti noin, ihmisiä hekin vain ovat ja voivat olla väärässä. Silti, pisti mietityttämään, että mikäköhän mahtaa olla asian laita? Olen asioita tutkinut netissä ja MISSÄÄN ei asiasta mainita. Tri Tolosen nettisivuilla puhutaan pitkät pätkät hyvistä puolista ja ainoa referenssi kreatiinilla siittiöön oli kohta missä mainittiin siittiön sisältävän runsaasti kreatiinia.

Sen verran asia jäi kiinnostamaan ja vaivaamaan, että tän postauksen tehtyä ajattelin ottaa yhteyttä lapsettomuusklinikkaan ja tiedustella heidän tietojaan asiasta.

http://www.tritolonen.fi/index.php?page=articles&id=86

Onko sulla jotain ihan kunnon faktaa tästä asiasta? Itse olen myöskin lisännyt annostusta lähemmäs 10g per päivä ja kyllä siitä olen enemmän saanut irti. Saattaa tosin johtua veden juonnin lisääntymisestäkin mutta en usko että on joku tietty grammamäärä minkä keho pystyy hyödyntämään. Ainakin nestettä on kertynyt paljon enemmän 10g annostuksella, että kyllä se nyt jotain tekee.

Koita pistää täyteen vesilasiin lisää vettä ja kato nouseeko pinta. Itse nesteen lisääntyminen kehossa ei vaikuta voimantuottoon millään tavalla, vaan se on merkki siitä, että kreatiini on menny sinne, mihin pitääki. Jos 10g annokset vaikuttaa vielä ylläpitovaiheessa, niin se on luultavasti merkki epäonnistuneesta kreatiinitankkauksesta tai sitä ei ole ollut ollenkaan.

Kreahan on maailman tutkituin lisäravinne, eikä tosiaan oo ikään tullu vastaan mitään tuollasia siittiöhommia, joten jos pari setää sanoo sen olevan pahasta, kyseenalastasin raskaasi ennen suurempia tutkimustuloksia.

Ei se neste välttämättä voimantuottoon vaikutakkaan, mutta suojaa niveliä ja jotkut väittävät sen vaikuttavan proteiinisynteesiinkin positiivisesti (en tiedä mistä lähteestä peräisin). Ja tankkaukset on kyllä pidetty ihan kunnolla. Ja vaikka se suositus onkin 5g päivässä, niin ei se pussi kerro etteikö suurempi annostus toimisi paremmin.

No tuolle vaan ei ole mitään perusteita, muuta ku nämä "musta tuntuu, että tehoaa". Ei kreatiini oo mikään boosteri. Mutta se on hyvä jos noista isoista annoksista saa jotain henkistäki lisäpotkua treeniin. Se ei oo mikään pieni juttu sekään ja sillä fiiliksellä saa monta kiloa lisää rautaa tankoon.

Olin tässä juuri viikon pari ilman kreatiinia todella pitkästä aikaa ja huomasin kyllä treeneissä 2-3toiston putoamisissa olen plussilla joten kreatiinia osoitan.
Kunhan saan treenit taas kulkemaan kokeilen tuota 10g annosta jos saisi 5g verrattuna potkua lisää.

No tuolle vaan ei ole mitään perusteita, muuta ku nämä "musta tuntuu, että tehoaa". Ei kreatiini oo mikään boosteri. Mutta se on hyvä jos noista isoista annoksista saa jotain henkistäki lisäpotkua treeniin. Se ei oo mikään pieni juttu sekään ja sillä fiiliksellä saa monta kiloa lisää rautaa tankoon.

Ei se nyt mikään boosteri olekkaan. Ja mitään henkistä potkua se ei ole antanut, mutta tankkauksen ja ylläpidon myötä paino on noussut nesteiden vaikutuksesta 1-2kg enemmän mitä 5g annostuksella. Siitä voi jo päätellä että ainakin lisää nestettä se kerää, mitä isompaa annostusta käyttää. Ja tuon Käkätin linkkaaman tutkimuksenkin mukaan neste se neste taasen vaikuttaa vain positiivisesti, niin kyllä se 5g korotus vaikuttaa eikä vain katoa kusen mukana pois.

Et selvästikään oo ymmärtäny sanaakaan, mitä oon tässä pari viestiä selittäny, joten enpä viitsi tämän enempää väitellä.

Et selvästikkään osaa perustella väitettäsi, mitä oot tässä pari viestiä selittäny, joten enpä minäkään tämän enempää viitsi väitellä. Ei se ole mistään ymmärtämisestä kyse, jos omasta päästä heität että ''joo, ei kreatiinista oo hyötyä yli 5g annostuksella'', jos osaisit perustella että miksi sillä ylimääräisellä kreatiinilla ei tee mitään niin ok, uskon. Se, että se ei vaikuttaisi voimantuottoon/sarjakestävyyteen ei poista sen keräämän ylimääräisen nesteen hyviä puolia, joita on rutkasti ;)

Mutta ainakin itse olen huomannut tuon ylimääräisen nesteen kertymisen vain parantavan jaksamista ja vähentävän loukkaantumisia niin uskon mieluummin siihen omakohtaiseen kokemukseen, että sillä on vaikutusta. Niin sanoo tuo tutkimuskin ylimääräisen nesteen vaikutuksesta.

Koitetaas perustella. Ihmisen kreatiinivarastot ei voi täydentyä loputtomiin eli katto tulee jossain kohti vastaan. Oletetaan, että maksimi on esim. 150g (riippuu henkilöstä jne). Ennen kreatiinikuuria elimistössä on ~120g, jota nostetaan tankkauksella 150 grammaan JA siinä sivussa elimistöön kerääntyy nestettä kreatiinin käytön seurauksena. Eli koska nyt kreatiinivarastot kehossa on täynnä, on myös kreatiinin sitomat nesteet huipussaan (jos nesteytyksestä on pidetty huolta). Punttaaja kuluttaa kreatiinia päivässä ehkä 5g maksimissaan, eli 150-5=145g. Elimistö itsessään tuottaa 1g ja ravinnosta saa n. 1g. Eli karkeasti tarvitaan enää 3g ulkopuolista kreatiinia, jotta maksimitasot säilyy. Koska yli 150g ei pystytä kehoon varastoimaan, niin joku 10g kreajauheannos on kovasti liioiteltu. Se ei lisää sen enempää nestettäkään kehoon, jos kreatiinitasot on koko ajan ollu tapissa.

Gooseriver, sulla on ne samat nesteet siellä kehossa, otat sitte 5g tai 10g. Koska kreatiinitasot ei pääse yli tietyn rajan, ei nestetäkään voida sitoa enempää, jos kreatiini määrä ei lisäänny. En oo muuten missään vaiheessa epäillykkä, etteikö nesteistä olis hyötyä mm. loukkaantumisen ehkäisyssä.

Nyt ymmärrän mitä hait takaa. Voi kyllä sitten johtua siitäkin tuo nesteiden kertyminen, kun laiminlöin veden juontia ensimmäisen kreatiinikuurin ajan mitä pidin, ja juoda lipitin kahvia ehkä jopa enemmän kuin vettä. Toikin on vähän kakspiippunen juttu, ihmiset on yksilöitä, jokainen kuluttaa eri määrän kreatiinia päivässä ja se ei varmaan selviä kuin kokeilemalla. Pitää varmaan itekkin kokeilla vaan jos seuraavalla kuurilla tuo 5g riittäisi yhdistettynä runsaaseen veden juontiin, mitä en aluksi tehnyt.

Oletetaan, että maksimi on esim. 150g (riippuu henkilöstä jne). Ennen kreatiinikuuria elimistössä on ~120g, jota nostetaan tankkauksella 150 grammaan. Punttaaja kuluttaa kreatiinia päivässä ehkä 5g maksimissaan, eli 150-5=145g. Elimistö itsessään tuottaa 1g ja ravinnosta saa n. 1g. Eli karkeasti tarvitaan enää 3g ulkopuolista kreatiinia, jotta maksimitasot säilyy. Koska yli 150g ei pystytä kehoon varastoimaan, niin joku 10g kreajauheannos on kovasti liioiteltu. Se ei lisää sen enempää nestettäkään kehoon, jos kreatiinitasot on koko ajan ollu tapissa.

Näytätkö sä niitä tutkimuksia, että asiat on noin? Kuulostaa vähän päästäs heitetyiltä nuo numerot

Näytätkö sä niitä tutkimuksia, että asiat on noin? Kuulostaa vähän päästäs heitetyiltä nuo numerot

Kyllä noi luvut pitää aika hyvin paikkaansa, paitsi että peruspunttaaja ei saa edes tuota 5g kulumaan. Kyllä ylläpitovaiheessa 10g on liioteltu.

Koita pistää täyteen vesilasiin lisää vettä ja kato nouseeko pinta. Itse nesteen lisääntyminen kehossa ei vaikuta voimantuottoon millään tavalla, vaan se on merkki siitä, että kreatiini on menny sinne, mihin pitääki. Jos 10g annokset vaikuttaa vielä ylläpitovaiheessa, niin se on luultavasti merkki epäonnistuneesta kreatiinitankkauksesta tai sitä ei ole ollut ollenkaan.

Kreahan on maailman tutkituin lisäravinne, eikä tosiaan oo ikään tullu vastaan mitään tuollasia siittiöhommia, joten jos pari setää sanoo sen olevan pahasta, kyseenalastasin raskaasi ennen suurempia tutkimustuloksia.

nyt puhut paskaa ettei lisäätynyt neste määrä vaikutta voimatasoihin kyllä kuule vaikuttaa todella paljon itse oon 6-7kiloa saanut nesteillä painoo ylöspäin siihen kuuluu kreatiini suolat...

Ei siihen mitään tutkimustietoa tarvi, että ymmärtää tuon ihan yksinkertasen asian. Absoluuttisia lukuja on vähän paha antaa, koska ne, kuten sanoin, vaihtelee henkilöittän. Pääasia on ymmärtää tuo idea.

Ja kuten Vilu tuossa vihjailikin, niin tuollanen 5 gramman kulutus päivässä vaatii jo aika massiivisen kokosen jätkän. Kunhan otin tämän ääritapauksen käsittelyyn.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom