- Liittynyt
- 30.6.2003
- Viestejä
- 2 702
Olin perjantaina tutustumassa eraassa lakifirmassa joka on TOP5-listallani "firmat joissa haluan tyoskennella". Rakastuin taysin seka henkilokuntaan etta toimistoon (eniten ehka henksuravintolan terassiin mista naki koko Lontoon keskustan yli). Siina paivan mittaan tajusin miten alyttoman onnekas olen, koska olen aidosti kiinnostunut valitsemastani alasta enka ole ikina kokenut etta opiskelujen eteen nakemani vaiva olisi ollut hukkaan heitettya. Valitsemani ala on myos arvostettu ja silla riittaa hyvapalkkaista tyota. Tiedostan, etta paivat tulevat olemaan pitkia ja tyosta tulee iso osa elamaa, mutta se henkilokohtainen nautinto minka saan uuden oppimisesta ja etenemisesta voittaa pienet epamukavuudet.
Minulle on aina ollut selvaa, etta koulutus tuo mielekkaan tyon ja mielekkaan palkan. Ilman koulutusta en ikina paasisi tekemaan haluamiani toita, joten esim. yliopistoon meno on ollut varmaa siita lahtien kun 12-vuotiaana paatin mita haluan tehda. Nyt kun tyopaikkojen haku alkaa olla ajankohtaista (valmistun 2014 mutta 2015 training contractien haku on nyt kaynnissa), olen tajunnut miten vahan koulutus loppupeleissa merkitsee. Arvosanat ovat toki ensimmainen karsintaperuste (taalla yo-tuloksetkin otetaan huomioon, pitaa olla tietty maara UCAS-pisteita tai ei paase edes hakemaan parhaisiin firmoihin), mutta vaikka ne ovat kunnossa, iso osa hakuprosessista on viela edessa. Pitaa olla koulun ulkopuolisia aktiviteetteja ja vastuuhenkilona toimimista, pitaa olla oikeanlainen persoona, sosiaalisesti lahjakas, ammattimainen kaytokselta, kiinnostunut hakemastaan firmasta, pitaa osoittaa tietamysta maailman tapahtumista ("commercial awareness") jne jne. Koulutus ei enaa takaa tyopaikkaa, se vain avaa ovet hakemaan tyopaikkaa.
Täytyy kyllä ihailla Alyssan määrätietoisuutta. Hän tuntuisi olevan meikäläisen vastakohta. Mulla ei taida vieläkään olla tiedossa mitä haluaisin tehdä. Vähän ajopuuteorialla on menty tähän asti. Töitä en koulun eteen ole koskaan tehnyt. Läksyjäkään en käytännöllisesti katsoen olleenkaan. YO-kirjoituksiin luin Taru Sormusten Herrasta - kirjat, en muuta. Opin jo ihan ala-asteella, että kun tunnilla on 100% mukana niin se riittää. Eihän sillä lailla mitään kiitettäviä tullut. Sitä perus 7,5 - 8 keskiarvoa.
Kauppiksen kävin kun en muuta keksinyt. Sekin meni siinä sivussa kun harrasti ja dokaili. Ennemmän kuitenkin harrastamista - onneksi. Sitten tekuun jossa lorvin muutaman vuoden. Eihän siitä mitään tullut, kun olisi tällä päällä pitänyt vähän lukeakkin.
IT ala kävi tuolloin 90 - luvun lopussa kuumana ja jotain osaavat pääsi alan rahakkaisiin hommiin. Minä pääsin jollain tuella valtiolle harjoittelijaksi. Sekin meni niin että silloisella esimiehellä vähän "kummitteli" ja se otti mut hommiin sen takia että en osannut mitään, mutta tulin ihmisten kanssa toimeen, häneltä se kun ei oikein onnistunut.
Yllättävän nopeesti ne atk-tukihommat oppi ja asiakkaatkin oli ymmärtäväisiä vaikka ei musta aluksi juurikaan apua ollutkaan. Juttelin akkojen kanssa mukavia ja pomo sai kehuja kuinka hyvä työntekijä olin Sain harjoitusjakson jälkeen jatkaa osa-aikaisena tekun ohessa. Koulu ei pahemmin edistynyt, mutta sitten tuli tieto että jonkun ajan kuluttua tulee virka hakuun, mutta kauppiksen tutkintko ei riittäisi.
Hirmu kiireellä sitten suunnitelma siitä miten saisi nopeasti edes tradenomin paperit kouraan. Vaihdoin tekun atk-puoleta kauppiksen AMK:n vastaavaan. Hirveallä väännöllä ja perseennuolemisella sain neuvoteltua sellaisen opsin että kaikki mahdolliset tekun ja kauppiksen läpäistyt kurssit sain hyväksiluettua, parhaat useampaan kertaan
Juuri silloin aloittelin projektipäälliön "uraa" ja sainkin hommat sumplittua niin että samalla kun tein jotain tehtävää, syntyi projektiin dokumentaatiota - ja päinvastoin. Neuvottelujan se vaati, kun tehtävien aiheet eivät olleetkaan sitä mitä opettajat halusivat, mutta rupattelun jälkeen yleensä kaikki onnistui. Itse asiassa yhden monen opintoviikon kurssin, joka oli projektityöskentelystä, sain sovittua niin että tehtiin koko luokka sitä mun töissä käynnissä olevaa projektia. Homma eteni aika mukavasti kun sain melkeen 20 avustajaa Vaatihan se organisointia, mutta kuitenkin.
Lopputyö meni samalla logiikalla. Ylimääräistä hommaa tuli siis melko vähän ja tradenomin paperit oli kädessä alle vuodessa.
Nyt on sitten valtiolla väännetty jo melkeen 15 vuotta. "Ura" on edennyt melko nopeesti ja kolleegat onkin lähes kaikki jonkinlaisia päälliköitä yms. joilla liksakin on melkeen tonnin kovempi kuin mulla tällä hetkellä, vaikka samoja hommia tehdäänkin.
Työ on tällä hetkellä pelkkää paperin pyörittelyä. Lomaa on ensi vuonna se reilu 3 kk, jos ja kun lorahat vaihtaa lomaksi. On aikaa lapsille ja harrastuksille.
Toiminnan kehittämisen hommia siis tehdään ja ihan mukavaahan tämä on. Nyt kun tarkemmin ajattelee niin tärkeimpiä taitoja mitä tässä työssä vaaditaan on miettiä miten asiat tehdään mahdollisimman tehokkaasti, mahdollisimman pienillä resursseilla (eli miten pääsee mahdollisimman helpolla ). Ja sitten tietysti tarvitaan vuorovaikutustaitoja että saadaan muutokset läpi käytännössä.
nimim. tuurilla ne laivatkin seilaa.
ps. tämä vaan ikäänkuin vastakkaisena esimerkkinä Alyssan tapaukseen