Nojoo tekstistäni ei ehkä niin hyvin tullut ilmi, mutta en tietenkään kuvittele, että pelkillä papereilla töitä saisi, saati sitten johtotehtäviin pääsisi. Mutta tietyntasoisiin tehtäviin yliopistotutkinto on minimivaatimus. Esim. tradenomi voi osaavana ja hyvänä työntekijänä päästä tietylle tasolle hierarkiassa, mutta on täysi mahdottomuus, että pörssiyhtiön toimitusjohtajana olisi tradenomi. Tämä on tietysti ääritapaus, mutta kuitenkin.
Rekrytointiprosessissahan yleensä ensin karsitaan joukosta ne, ketkä eivät ole muodollisesti päteviä. Sen jälkeen valitaan se sopivin tyyppi, joka on mahdollisesti työelämässä jo näyttänyt osaamisensa. Tästä ei varmaan kellään ole eriävää mielipidettä.
Itse olen tästäkin vähän eri mieltä. Tottakai näkemys perustuu pelkästään oman ja lähipiirin kokemuksiin, eli otos ei ole suuri. Mun mielestä ne paperit käydään läpi silloin kun muuta ei ole. Jos hakijalla on työkokemusta juuri haussa olevalta alueelta, niin papereilla ei ole mitään merkitystä.
Miksi ei voisi olla tradenomi pörssiyhtiön toimitusjohtajana? Itse tiedän ainakin yhden tapauksen jossa merkonomi on ollut pörssiyhtiön toimitusjohtaja. Olen itse ollut sellaisessa firmassa hommissa joskus 90-luvun puolivälissä.