Onko kuinkamonelta edes kysytty koulutodistuksia töihin hakiessa? Minä oikein yllätyin kun tässä männäviikolla uusi pomo kysyi mikä olen koulutukseltani. Tokihan ne koulut CV:ssä löytyy mutta missään duunipaikoissa ei ole koskaan senkummemmin niiden perään kyselty.
Olen työskennellyt ammateissa, joihin edellytetään tiettyä korkeakoulutusta, mutta koskaan ei ole todistuksia kyselty asian varmentamiseksi. Suomessa luotetaan sokeasti siihen, että CV:n merkinnät pitävät paikkansa.
Tämä on laittanut miettimään, että jos meillä on paljastunut kourallinen valelääkäreitä, niin sen täytyy olla vain jäävuoren huippu. Kuinkakohan monta tuhatta meillä on valekoulutettuja sellaisilla aloilla, joissa kouluttamattomuus ei ole yhtä helposti havaittavissa tiedon puutteesta ja virheistä?
Useimmat korkeakoulutetut ammatit opitaan työtä tekemällä ja suoraan koulun penkiltä töihin tulevalta ei odoteta kovin kummoista käytännön osaamista, joten periaatteessa tutkinnoistaan valehteleminen olisi helppoa työnhaussa.
Jos taas valehtelee työhistoriastaan, niin se on jo paljon helpompi havaita osaamisen puutteessa. Vuosia alalla työskennelleen odotetaan jo osaavan tietyt asiat muutenkin kuin vain koulukirjan avustuksella.