Koulutuksen suhde palkkaan ja työn mielekkyyteen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ERE
  • Aloitettu Aloitettu
Jos raha on päällimmäisenä motivaation lähteenä, niin kannattaa suosiolla unohtaa koko opiskelu. Saattaa vaan alkaa ahdistamaan, kun huomaa miten vähän se tilipussi lopulta paisuu monen vuoden uurastuksen jälkeen.

Ainakin kannattaa unohtaa sellainen asenne, että hommaa tietyn paperin ja sitten vaan nostaa huippupalkkaa loppuikänsä.
Tässä esimerkki step-by-step strategiasta tekniikan alalle jos hyvä palkka kiinnostaa.

1. Opettele PLC ja Simatic ohjelmointia. Ei, sitä ei opeteta missään. Siksi juuri.
2. Hakeudu töihin konsulttitaloon, joka operoi automaatiosektorilla. Asikasreferensseistä firmojen sivuilla tunnistat sopivat firmat.
3. Pyydä 2500 e palkkaa ja ala koodaamaan.
4. Opettele sivussa perusteet ohjelmistotuotannosta, mekaniikasta, hydrauliikasta, sähkötekniikasta ja prosessitekniikasta. Sen verran, että pystyt puhumaan alan miesten kanssa.
5. Opettele hyvät käytöstavat ja pistä hiukan eforttia tutustuaksesi alan ihmisiin.
6. Hakeudu testaus-/integrointihommiin ja ryhdy ainoaksi ihmiseksi joka tietää tarkkaan mitä miljoonien kone on syönyt.
7. Hanki ja opettele käyttämään yleismittaria, oskilloskooppia, väyläanalysaattoria, dataloggereita ja mitä ikinä debuggausvälineitä keksitkään.
8. Jos mahdollista laadi koulutusohjelma peruskoodarista automaatiokoodariksi kuukaudessa.
9. Rekrytoi ja kouluta ympärillesi nohevia nuoria suoraan koulunpenkiltä. Pyri itse eroon koodin nypläyksestä.
10. 5 vuoden kohdalla vaihda työnantajaksi joku suuri automaatiotalo nimikkeenä test engineer tms. Pyydä 4ke palkkaa.
11. Opettele talon tavat ja teknologiat. Ota hoitaaksesi kaikki vittumaiset ongelmat, joihin muut ei viitsi käsiään liata. Ota vastaan keikat, joille kukaan ei halua mennä.
12. Tilaa softa vanhoilta kavereiltasi ja vaadi alihankinnalta toimivaa prosessia, jonka itse kehitit aiemmin.
13. Ole se tyyppi jolle soitetaan, kun miljoonien koneet seisoo kentällä ja kaikkia vituttaa. Opettele tuntemaan kaikki joita vituttaa ja ole niille ystävä hädässä.
14. 10 vuoden paikkeilla rahasta niin paljon, kuin ilkeät. Tittelinä joku Master of Comissioning tms.
15. Postaa palkka ketjuun ja kehu miten kovat liksat Alavuden Autosähkölinjalta valmistuneilla on.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tiedän yhden joka tehnyt tuon tyylisen mitä tossa yllä on kerrottu. Ei tosin näissä mitä tuossa maintaan, mutta Unix puolella. Lentelee suihkarilla jos on kiire...omalla.
 
carcayu: eiköhän Siemensiä opeteta valtaosassa ammattioppilaitoksia ja ammattikorkeita... Mutta tästä huolimatta erittäin hyvä suunnitelma! Kyllä tuolla rungolla pääsee aika isoihin liksoihin, jos oikeasti löytyy motivaatiota opettaa itse itseään ja lähteä niille paskoille käyttöönottokeikoille. Teen itse juurikin Siemensillä (en siis Siemensin firmassa, vaan Siemensin tuotteilla) automaatiokoodia ja mikäli itsensä uhraa työlle niin takuuvarmasti saa myös nostella 10v kokemuksella isoja liksoja.

En tiedä kuinka tarkkaan automaatioalaa Suomessa tunnet, mutta ko. puljustakin osaan pari nimeä mainita, joita ilman ainakaan oma maailma ei kirjaimellisesti pitkään pyörisi :)

edit.

Jos aiheessa pysytään, niin eipä tässä itse tarvitse konttailla asennuksien vuoksi, mutta kyllä tässäkin omat haittapuolensa on. Ei laminaattimies paljoa yöunia menetä töiden takia, saati että työt muutenkaan tulisi kotiin. Harmaasta ylityöstä puhumattakaan. Valintahommiahan nuokin ja jotkut pystyy oleen vastaamatta kotoa esimiehelle/tilaajalle, mutta kaikilla ei sitä taitoa/mahdollisuutta ole.

edit2.
Alkoi kyllä kiinnostaan carcayu että oletko samalla alalla..? Pitääkö treffata automaatiomessuilla syksyllä ja verkostoitua? ;)
 
Viimeksi muokattu:
Tiedän yhdet jotka maahantuonu noita automaatiojuttuja, ainakin ne on melkoisia miljonäärejä. Parhaimmillaan 500 kiloa vuodessa tienestit ollu.

Ukkohan tota aikanaan aina suositteli et mene inssi/di kouluun tietotekniikkaa tai automaatiojuttuja lukemaan. Toisaalta muistan että se suositteli kovasti pioneeriksi hakeutumista inttiin kun siellä oli rentoa ja mukavaa vaikka ei siellä vekaralla ne pioneerien hommat hirveän rennolta vaikuttaneet.
 
carcayu: eiköhän Siemensiä opeteta valtaosassa ammattioppilaitoksia ja ammattikorkeita... Mutta tästä huolimatta erittäin hyvä suunnitelma! Kyllä tuolla rungolla pääsee aika isoihin liksoihin, jos oikeasti löytyy motivaatiota opettaa itse itseään ja lähteä niille paskoille käyttöönottokeikoille. Teen itse juurikin Siemensillä (en siis Siemensin firmassa, vaan Siemensin tuotteilla) automaatiokoodia ja mikäli itsensä uhraa työlle niin takuuvarmasti saa myös nostella 10v kokemuksella isoja liksoja.

Vaikka sitä siemenssin plc ohjelmointia ammattikorkeakouluissa opetetaankin niin ei sitä juuri kukaan osaa koulusta päästyään. Muutama harjoitus koulussa ei paljoa opeta.
En ainakaan itse muistanut siitä juuri mitään kun aloin noita hommia tekemään muutama vuosi koulun jälkeen. Kyllä sitä sai kaikki alusta lähtien opetella.

En myöskään sanoisi että automaatiopuolen käyttöönotto hommat olisi mitenkään helppo tie suurille palkoille. Se kun tarkoittaa usein paljon reissaamista ja ylitöitä. Ja ainakin pienemmissä firmoissa joutuu vähän kokoajan olemaan valmiudessa jos jossain laite hajoaa. Ainakin perheelliselle toi voi olla hankalaa. Toki voi kai noitakin olla erilaisia toimenkuvia. Mut noin ainakin omalla kohdallani.
 
En myöskään sanoisi että automaatiopuolen käyttöönotto hommat olisi mitenkään helppo tie suurille palkoille. Se kun tarkoittaa usein paljon reissaamista ja ylitöitä.

Eihän carcayu edes helppoa hommaa maininnut omassa postissaan. Mutta kerro toki joku tapa millä yhdistää suuret palkat ja helppo homma, jos sellainen tulee mieleen. :D
 
Vaikka sitä siemenssin plc ohjelmointia ammattikorkeakouluissa opetetaankin niin ei sitä juuri kukaan osaa koulusta päästyään. Muutama harjoitus koulussa ei paljoa opeta.
En ainakaan itse muistanut siitä juuri mitään kun aloin noita hommia tekemään muutama vuosi koulun jälkeen. Kyllä sitä sai kaikki alusta lähtien opetella.

En myöskään sanoisi että automaatiopuolen käyttöönotto hommat olisi mitenkään helppo tie suurille palkoille. Se kun tarkoittaa usein paljon reissaamista ja ylitöitä. Ja ainakin pienemmissä firmoissa joutuu vähän kokoajan olemaan valmiudessa jos jossain laite hajoaa. Ainakin perheelliselle toi voi olla hankalaa. Toki voi kai noitakin olla erilaisia toimenkuvia. Mut noin ainakin omalla kohdallani.

Samaa kuin D. Yatesilta, eli ei kai isoa liksaa ja helppoa duunia oikein yhdistetä... Tai sitten me muut ollaan ihan helvetin tyhmiä ja tehdään vaikeita hommia pienellä palkalla.

Tietenkään koulussa opittu ei vastaa työelämän koodauskokemusta, kommentoinkin vain tuohon että kyllä sitä opetetaan kouluissa. Toisekseen, on oletettavaa että "muutamassa vuodessa" koulussa opitut asiat saattavat helposti unohtua. Koodaus itsessään on kuitenkin asia, jota ei koulussa oikein voikaan opettaa. PLC-ohjelmointi on ongelmanratkaisua. Kykyä siihen ei voi toiselle opettaa. Meillä ainakin käytiin koulussa eri työkaluja läpi, väyliä ja kokonaisuuksia itsessään. Ei siihen itse koodaukseen paljoa perehdytty.

Ainakin itselle näissä hommissa on tärkein apu ollut siitä, että on ymmärtänyt sen toimintaympäristön ja sen luomat mahdollisuudet/rajoitukset. Se itse toteutus on sitten tekijästä kiinni.

Mutta samaa itsekin olen urani aikana havainnut, että reissua on paljon ja pitkiä päiviä (joista aina ei saa edes ylityökorvausta) ja perheellisenä ainakin on rankkaa. Valintojen maailma, kuten pienen firman päivystysalttius...
 
Sähköä on luettu koulussa alemmilla tasoilla aivan tarpeeksi, parikin tutkintoa, mutta ylempään kouluun ei riitä motivaatio, jos ja kun tiedän että en osalla siitä perseen puuduttavasta tiedosta tee lopulta yhtään mitään.

Kaikki vianhaku, väylät, laitteiden etäohjaus ym elektroniikka ja ohjelmointi kiinnostaa. Nyt kun itseni sanoin irti edellisestä työpaikasta niin pyrin tässä ohjelmointipuolta kartuttaan ihan himassa. Onhan tämä helvetin haastavaa, kun ei ole ketään jolta kysyä neuvoa, mutta toisaalta muutama tunti googletusta ja ongelma ratkeaa. Kaippa siinä enemmän oppii, välillä ois vaan jees jonkun olla jeesimässä. On muutamiakin tuotteita joita haluaisin lähteä jatkojalostamaan, mutta ohjelmointitaito puuttuu. Tarkoitus ois saada itse kartutettua tietoa niin että saan "proton" tehtyä ja vaikka sitten ostopalveluna joku koodaan, jos tuntuu homma toimivan. Ohjelmointi tuntuu kuitenkin olevan asia, jonka ei opi kuin tekemällä. Oispa joku nuorena sanonut, että ala poika koodaan tuon elektroniikkainnostuksesi kylkeen.

Tai jos pääsis jonkun tuollaisen neron oppiin vaikka ilman palkkaa ihan kentälle, niin ois aika mahtavaa. Itse en ainakaan opi oikein kuin tekemällä. Mutta kun on kiinnostusta, niin silloin se tieto usein jää päähänkin sukkelaan.
 
Pitääkin varmaan käydä tämän hetkinen PHP-opus loppuun ja katsella mitä tuolta PLC ja Simatic ohjelmoinnin puolelta löytyy. Sähkö ja automaatioasentajaksi kun luin töiden ohella, niin tuli himaan ostettua mielenkiinnosta Eatonin easy, jolle käyttötarkoituskin löytyi ja softaa tuli tehtyä, mutta itse asennus jäi tekemättä. Se nyt tosin ei ole kuin ohjelmoitava rele, mutta pitääkin nousta tasoa ylemmäs noihin kunnon logiikoihin.
 
Lukio + ammattikoulu -> Norjaan töihin ja 4300€/kk (parhaimmillaan kurssi ollut jopa 4600€). Ei nyt mitään kamalan mielekästä vielä (tekninen tuki), mutta firmassa hyvät etenemismahdollisuudet.
 
Back
Ylös Bottom