Omalla kohdalla lapsuus meni aikalailla putkeen. Isä muistutteli, että opettele englanti ja tee muiden aineiden kanssa mitä tykkäät. Tykkäsin kuitenkin vetää yli ysin keskiarvoja. Lukiotakaan ei tuputettu vaan valinta oli oma. Omantyylinen porukka näytti lukioon suuntaavan, joten sinne siis minäkin. Lukion lopussa kotoa tuupattiin jonnekin. Kotiin ei sopisi jäädä lonnimaan eikä välivuosia pidellä. Aattelin sitten ihan itse pyrkiä parhaaseen mestaan mihin pääsee ja päädyin korkeakouluun. Tekniikkaan alana päädyin, koska se vaikutti vähiten vastenmieliseltä. Nyt ollaan kuitenkin taas koulunpenkillä kypsässä keski-iässä, vaikka koulutus on näennäisesti mennyt niin putkeen, kuin olla ja voi. Itselleni on ollut haastavaa pohtia elämän strategiaa, kun kaikki on paperilla hyvin, mutta sydän ei vaan ole mukana touhussa. Ei ole helppoa heittää sivuun vuosien koulutusta ja hyväpalkkaista duunia tehdäkseen jotain mikä mahdollisesti saattaa kiinnostaa. Urasta ja omaisuudesta kasvaa linnake, joka suojelee minua elämältä, jota oikeasti haluaisin elää. Mun on tietysti helppo tehdä valintoja, koska ei ole perhettä. Kun kuitenkin haluaisin kovasti lapsia, asiaa on vaikea pitää varauksetta siunauksena. Lopulta olen omaksunut filosofian, jonka mukaan menneisyyden ei pidä antaa sanella tulevaisuutta. Tänään on tänään ja nyt tehdään valintoja huomista varten. Olipa repussa millaisia todistuksia tahansa.