Yksi asia tuli mieleen tuosta amis/amk -keskustelusta... Mielestäni on tärkeää muistaa, että kaikkilla ei ole samoja lähtökohtia elämässä. Toisilla ne asiat voi lähteä menemään pieleen jo sieltä ala-asteelta ja sitä onkin vaikeapaa lähteä korjaamaan tai muuttamaan niitä arvosanoja mitä on lapsena saanut!
Esimerkiksi itse olen käynyt peruskoulun takametsän korvessa, pienessä kylässä jossa kaikki tuntevat kaikki, opettajat olivat epäpäteviä ja arvosanat annettiin vanhempien aseman mukaan! Kotioloissa oli vaikeuksia, harrastusmahdollisuudet puuttuivat kokonaan, koulussa en viihtynyt ja olin syrjäänvetäytyvä ala-asteella, nuo seikat näkyi tietenkin myös arvosanoissa. Ja kun kerran sanottiin että et ole fiksu tai osaa mitään, niin uskoin siihen hyvin pitkään enkä suoraan sanottuna edes yrittänyt oppia mitään. Koulu tuotti vain ahdistusta, ei kiinnostanut ja juuri koskaan en tainnut edes tehdä läksyjä! Yläasteella sanottiin, että ei sinun kannata mihinkään lukioon yrittää kun et siellä pärjäisi... Onnistuin kuitenkin jollain ihmeellä pääsemään muualle lukioon ja kuinka ollakkaan arvosanat muuttuivat täysin. Sain aloittaa ns. puhtaalta pöydältä, enää ei vaikuttanut opettajien taustaoletukset arvosanoihin (kaikki esim. tiesivät isoveljeni olevan jälkeenjäänyt alkoholisti) ja muutenkin ilmapiiri vaihtui ja aloin viihtymään koulussa.
Jos olisin jatkanut sitä linjaa mitä minulle suositeltiin, olisin varmaankin päätynyt siivojaksi tai Siwan kassalle! Valitettavasti kukaan meistä ei voi valita vanhempiaan tai kasvuolosuhteitaan, kaupungissa "paremmat" koulut käyneet voivat olla aivan eri asemassa jo lähtökohtaisesti. Vasta aikuisena olen ymmärtänyt, miten surkaa opetusta tuolla "keskellä ei mitään" oli tarjolla... Suuri onni oli se, että en lähtenyt jatkamaan sitä amis linjaa mitä suositeltiin ja käskettiin!
Huonoista lähtökohdista huolimatta olen aikuisiällä onnistunut kouluttautumaan ja saamaan välillä ihan hyviäkin arvosanoja. En sanoisi olevani mikään fiksu tai että minulla olisi "hyvä lukupää", olen vain löytänyt omat tapani oppia ja pidän opiskelusta tällä hetkellä.
Ja onneksi en siis opiskele Aallossa tai mitään muutakaan vastaavaa! :D Oma alani ei ole tavallinen tai yleinen, joten mitään opiskelupaikkojen välistä vertailua ei tarvitse tehdä! ;)