Pakko ottaa osaa myös tähän keskusteluun wall-of-textin muodossa. Olen tohtoriopiskelijana Aallossa teknillisellä puolella (entisellä TKK:lla) ja täytyy sanoa, että varsin kiusallista luettavaa niin Aallon puolustajien kuin halveksijoidenkin kommentit. Jos jollakin on jotain patoutumia maakuntia kohtaan niin kyllä vähän hymyilyttää myös tämä klassinen Helsinki-inho. Jos yliopistossa pitäisi oppia edes hieman kypsyyttä, niin ei se ainakaan näistä kommenteista välity.
Ihmettelen myös, että miksi nämä asiat koetaan niin henkilökohtaisesti. Ei tämä työpaikkani/opinahjoni herätä ainakaan mussa juurikaan tunteita suuntaan tai toiseen. Samanlainen koulu se Aalto on siinä missä muutkin Suomen yliopistot, ei huippu mutta ei myöskään täysin kelvoton. Tutkimuspuolella olen havainnut että TTY on joillakin aloilla tasokkaampi, Aalto taas toisilla. Ei se ole aina joko tai. Opiskelija-aines on äärimmäisen heterogeenistä kaikkialla, sen huomaa niin opiskelijana kuin opettajanakin. Löytyy pitkä häntä kamalan epämotivoituneita opiskelijoita, joilla menee sitten opinnot varsin huonosti, ja joiden arvosteluasteikko on binäärinen, mutta toisaalta kokemuksieni mukaan se 10 % kärki on varsin fiksua porukkaa paikasta riippumatta.
Sitten kun tarkastellaan näitä maailman huippukouluja niin omien (huomattavasti vähäisempien) kokemusteni mukaan havainnot ovat täysin vastaavat kuin naksulla. Päteviä tyyppejä sieltä löytyy, mutta niin löytyy muualtakin, eikä vastaan ole tullut missään uudestisyntineitä Gausseja tai vastaavia puolijumalia. Ehkä suurin asia, joka erottaa nämä koulut suomalaisista verrokeistaan, on opiskelijoiden huomattaasti korkeampi keskimääräinen työmoraali.
Mitä itse ketjun aiheeseen tulee niin jatko-opiskelijan hommat ovat kyllä äärimmäisen vapaita ja mielekkäitä, ja voit olla aika pitkälle oman itsesi herra ilman mitään suurempaa byrokratiaa. Plusaa myös lahjakkaista työkavereista, joiden kanssa on mukava työskennellä. Aiempaan arvosanakeskusteluun vielä sen verran myös, että vaikka mulla kyseessä ei ole mikään huippuyksikkö, ei täällä ole varmaan ainuttakaan jatko-opiskelijaa, jonka painotettu keskiarvo ei olisi ollut yli 4,5/5 (ei sillä, että se suoraan kenekään pätevyydestä toki kertoisi, kiinnostuksesta ehkä). Palkkaus on hyvä verrattuna keskimääräiseen tohtoriopiskelijaan ja kannustinapurahojen kanssa kilpailukykyinen verrattuna vastavalmistuneen DI:n tavanomaiseen aloituspalkkaan. Mutta toisaalta, palkkaus on todella huono verrattuna siihen, että olisi suunnannut vaikka Mäkkärille tai Bainille konsulttihommiin, mutta se olisi sitten kaikin puolin ihan erilaista elämää hyötyineen ja haittoineen.