- Liittynyt
- 12.3.2006
- Viestejä
- 18 708
Mitä se työelämätarve sitten tarkoittaa opiskeluaikana... Jos ei puhuta koulutusaloista, jotka valmistaa suoraan johonkin ammattiin, niin ammattikuvat voi olla aika hataria opiskeluaikana. Eli kun opiskelijalla ei ole oikein käryä, mitä oman alan ammattilaisen arki oikeastaan on, on hyvin vaikea valmistaakaan itseään tähän vielä opiskeluaikana. Se, mitä korkeakoululaitoksessa voidaan tehdä, on tutkia eri alojen työelämävalmiuksia opiskelijan sekä työelämän näkökulmasta, mutta ei opetus tule ikinä pystymään menemään käsi kädessä työelämän vaatimusten kanssa. Se on ihan mahdoton ajatus, kun miettii miten laajaan määrään erilaisia pestejä monelta koulutusalalta voi työllistyä.
Mitä noihin arvosanoihin tulee, niin siitä on vähän kahdenlaista käsitystä, jos puhutaan korkeakoulututkimuksesta. Asiaa voi tarkastella sisäisen ja ulkoisen motivaation käsitteen avulla. Hieman yksinkertaistaen sisäinen motivaatio tarkoittaa sitä, että opiskelija on kiinnostunut opinnoistaan ja saa opiskelusta itsessään jonkinlaista tyydytystä. Ulkoinen motivaatio tarkoittaa taas sitä, että opiskelua motivoi esimerkiksi valmistumisesta seuraava työllistyminen, palkka jne. Korkeakoulututkimuksessa tiedetään, että sisäinen motivaatio on yhteydessä korkealaatuiseen oppimiseen, ts. opinnoistaan kiinnostuneet saavat hyviä oppimistuloksia ja arvosanoja. Koska myös ammatillisesti orientoituneiden opiskelijoiden on huomattu saavan hyviä arvosanoja, ei ole selvää, onko tällaisten opiskelijoiden oppiminen pintapuolisempaa, vai onko kyse jonkinlaisesta strategisesta ajattelusta opiskeluaikana. Olen itse taipuvainen uskomaan, että kyllä tän ekan porukan ymmärrys opiskelualasta syvällisemmäksi muodostuu, mutta mitä hyötyä tästä on tulevaisuuden tehtävien kannalta riippuu varmaan hyvin paljon tehtävästä ja henkilön muista ominaisuuksista.
Jos noista arvosanoista jotain johtopäätöksiä vetää, niin ainakin ne viittaa opiskelijan motivaatioon ja kiinnostukseen. En minä niitä huonoina asioina pitäisi rekrytoidessa.
Mitä noihin arvosanoihin tulee, niin siitä on vähän kahdenlaista käsitystä, jos puhutaan korkeakoulututkimuksesta. Asiaa voi tarkastella sisäisen ja ulkoisen motivaation käsitteen avulla. Hieman yksinkertaistaen sisäinen motivaatio tarkoittaa sitä, että opiskelija on kiinnostunut opinnoistaan ja saa opiskelusta itsessään jonkinlaista tyydytystä. Ulkoinen motivaatio tarkoittaa taas sitä, että opiskelua motivoi esimerkiksi valmistumisesta seuraava työllistyminen, palkka jne. Korkeakoulututkimuksessa tiedetään, että sisäinen motivaatio on yhteydessä korkealaatuiseen oppimiseen, ts. opinnoistaan kiinnostuneet saavat hyviä oppimistuloksia ja arvosanoja. Koska myös ammatillisesti orientoituneiden opiskelijoiden on huomattu saavan hyviä arvosanoja, ei ole selvää, onko tällaisten opiskelijoiden oppiminen pintapuolisempaa, vai onko kyse jonkinlaisesta strategisesta ajattelusta opiskeluaikana. Olen itse taipuvainen uskomaan, että kyllä tän ekan porukan ymmärrys opiskelualasta syvällisemmäksi muodostuu, mutta mitä hyötyä tästä on tulevaisuuden tehtävien kannalta riippuu varmaan hyvin paljon tehtävästä ja henkilön muista ominaisuuksista.
Jos noista arvosanoista jotain johtopäätöksiä vetää, niin ainakin ne viittaa opiskelijan motivaatioon ja kiinnostukseen. En minä niitä huonoina asioina pitäisi rekrytoidessa.