Koulutuksen suhde palkkaan ja työn mielekkyyteen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ERE
  • Aloitettu Aloitettu
Kysymys, varsinkin niille jotka eivät pidä työtään mielekkäänä, miten teitä motivoidaan? Oletteko itse pohtineet miksi työ ei ole mielekästä ja että voisiko osa syy löytyä omasta ajatusmaailmasta? Onko teillä realistiset odotukset työltä ja työyhteisöltä? Raha harvoin on hyvä motivaattori, joten sen varmaan voi jättää pois vaihtoehdoista.
Vaikea motivoida kun työstä suurin osa on muiden mokien paikkailua. Päälle vielä jäykkä organisatio ja osaoptimoitu prosessihelvetti. Noihn kaatuu samaten kaikki kehitysehdotukset jos niitä jaksaa vielä miettiä. Ja kun suurin osa asioista vastaavista ei hirveesti ymmärrä esim. tietotekniikan päälle niin selviäkin juttuja pyöritellää kuukaustolkulla vaikka olis suoraa kertonu esim. missä kohtaa, ohjelmaa vika on.

Niin se motivaatio katoaa nopeasti kun ei järkeä saa käyttää.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kysymys, varsinkin niille jotka eivät pidä työtään mielekkäänä, miten teitä motivoidaan? Oletteko itse pohtineet miksi työ ei ole mielekästä ja että voisiko osa syy löytyä omasta ajatusmaailmasta? Onko teillä realistiset odotukset työltä ja työyhteisöltä? Raha harvoin on hyvä motivaattori, joten sen varmaan voi jättää pois vaihtoehdoista.

Yksi ääni rahalle.. Työ on ihan kuolettavan tylsää, henkisesti välillä älyttömän raskasta ja kaiken lisäksi vielä ajoittain vie kaiken vapaa-ajan. Mutta mitäs teet? Velkaa on perhettä on pakko saada jostain rahaa! Itsellä vielä ainoastaan peruskoulu ja 2v tutkinto takataskussa, pitkä kokemus ja asiantuntija status joiden seurauksena liksa on todella kohdillaan.. Voisin tietty vaihtaa firmaa ja samalla puolittaa palkkani muttei toikaan oikein kuulosta hyvältä..

Mä käytännössä motivoin itseäni ainoastaan sillä että vielä 5-15vuotta ja pakka on siinä kunnossa ettei tarvitse tehdä töitä-
 
Kysymys, varsinkin niille jotka eivät pidä työtään mielekkäänä, miten teitä motivoidaan? Oletteko itse pohtineet miksi työ ei ole mielekästä ja että voisiko osa syy löytyä omasta ajatusmaailmasta? Onko teillä realistiset odotukset työltä ja työyhteisöltä? Raha harvoin on hyvä motivaattori, joten sen varmaan voi jättää pois vaihtoehdoista.

Minua ainakin motivoi oppiminen, se että jollain tavalla kokee kehittyvänsä työssä. Edellisen työpaikan ongelma oli juuri se etten lopuksi kokenut enää oppivani mitään. Lisäksi pomoni piti huolen etten saanut osallistua mihinkään koulutuksiin, hän kai koki minut jotenkin uhkana kun minulla oli pidempi ja laajempi koulutus kuin hänellä. Ongelma oli myös vuorotyö, johon elimistöni ei enää pystynyt. Ja ehkä tärkeintä: työllä olisi hyvä olla edes jonkinlainen merkitys! Kun lähdin esim. kolmen viikon lomalle, kenenkään ei tarvinnut tehdä minun tehtäviäni loman aikana, oli aivan sama olinko töissä vai en! Eikä kukaan itseasiassa edes tiennyt minun olleen lomalla... Ketään ei kiinnostanut mitä tein kun olin paikalla, ainakaan niin kauan kuin ei tullut virheitä. Kaikki ne raportit, mitä oli tehtäväni tuottaa piilotettiin suoraan kellariin eikä kukaan niitä ikinä tarvinnut. Loppuvaiheessa 3/4 työajasta oli pelkkää hengailua. Ei sitä vain jaksanut, kun kaikki nettisivut oli jo käynyt läpi eikä meinannut keksiä mitään "tekemistä". :jahas: Firman henkilöstöpäällikkö myönsi kerran ihan suoraan, että minun haluttiin vain olevan vuorotyötä paiskivien miesten "seuraneiti". Tehtaan äijät nimittikin minua usein viihdytysmestariksi! :D Odotukset tuota työtä kohtaan olivat toisenlaiset, sillä olin ensin saman firman eri yksikössä tekemässä täsmälleen samaa työtä ja siellä homma toimi loistavasti ja ihan sama työ oli todella mielekästä.

Se on selvä, että oma ajatusmaailma ja odotukset vaikuttaa paljonkin siihen motivaatioon. Tulevaisuuden työltä odotan juuri niitä käytännön pieniä mielenkiintoisia hommia, minua ei kiinnosta saada aikaiseksi "jotain suurta ja mahtavaa" tai tienata miljoonia... Ja onneksi valitsemani ala tarjoaa niin valtavasti eri mahdollisuuksia ja vaihtelua, en usko kyllästyväni helposti. Ja aina voin pohtia sitä että jotkut hullut jopa ovat valmiita maksamaan siitä että saisivat tehdä jotain niin mielenkiintoista mitä minä tulen tulevaisuudessa tekemään ja mistä minulle maksetaan! :D Myöskään pätkätyöt ei pelota, minulla ei ole eikä tule lapsia, joten ei tarvitse miettiä kenenkään elättämistä tai muutakaan sellaista. Terveys on minulle se tärkeä asia mikä menee ehdottomasti työn edelle ja se vaikutti paljonkin kun lähdin vaihtamaan alaa. Sairauteni vuoksi pätkätyöt ja lyhyet projektit ovat pelkkää plussaa, kiireistä uranaista minusta ei saa millään. Elämä on opettanut välttämään turhaa sterssiä ja nauttimaan kaikista tavallisista arjen pienistäkin asioista. Jokaisessa hommassa on tietysti ne omat huonot juttunsa, varmasti tulee niitäkin päiviä kun ei se oma "unelmaduuni" niin hienolta tunnu... Silti koen olevani oikealla tiellä, sellaisella mikä tuntuu juuri minusta parhaalta mahdolliselta ratkaisulta tällä hetkellä. :)

Olen aina ollut utelias tutkija-seikkailija luonne, innostun helposti uusista asioista ja uuden oppiminen motivoi paljon. On ihan parasta kun kokee oivaltavansa jotain, etenkin kun ensin on miettinyt asiaa ties miten pitkään! :D Oppiminen ja oivaltaminen tarjoaa minulle ainakin niitä tärkeitä onnistumisen kokemuksia ja se jos mikä motivoi jatkamaan. Onneksi olen onnellinen (ja köyhä)opiskelija vielä monta vuotta eteenpäin... :D
 
Varsinkin teknisellä alalla koulutuksen suhde palkkaan ja työn mielekkyyteen on selkeä, tohtoriin asti. Sitten alkaa olla jo niin kapeaa osaamista, ettei töiden löytyminen ole itsestäänselvyys, palkankin on oltava kova. Insinööreillä ja diplomi-insinööreillä on todella laaja kirjo hommia mihin voi mielenkiinnon mukaan hakeutua. Humanisteista en kauheasti tiedä, harvemmin tekevät mitään tuottavaa.

Mielestäni koulutuksella pitääkin olla selkeä suhde duuniin; jos ei opiskelu nappaa niin sitten voi siivota laivalla hyttejä, tarjoilla baarissa tai kantaa lautoja raksalla.
Jos oikeasti raksa-ala kiinnostaa niin superamiksen läpikäymiseen ja vaikka rakennusmestaritutkintoon riittää KENELLÄ tahansa motivoituneella pää. Ravintola-alalla sama. Ihan turha ruikuttaa siitä 15 euron tuntipalkasta, jos ei jaksa tehdä asialle mitään.

Kaikki työt toki tärkeitä, mutta mielekkyys ja palkka sitten korreloivat useimmiten koulutusta ja sen päälle kokemusta, mikä on aivan oikein.
 
On muuten ollut useasti juttua meidän talon insseistä. On se aika karua, kavereilla on ihan järjetön vastuu, joutuvat "kirjoittamaan" nimensä juttuihin mistä eivät edes välttämättä tajua mitään.. Jos nyt sitten sattuukin paska osumaan tuulettimeen niin vastuuhan sitten onkin siellä inssillä, ja kaiken kruunaa palkkaus villi arvaus että eka 10v ollaan melko pienillä palkoilla. Onhan tossa sitten mahdollisuus edetä hyvinkin urallaan mutta suurin osa kuitenkin jumiutuu johonkin ei niin hohdokkaaseen hommaan.
 
On muuten ollut useasti juttua meidän talon insseistä. On se aika karua, kavereilla on ihan järjetön vastuu, joutuvat "kirjoittamaan" nimensä juttuihin mistä eivät edes välttämättä tajua mitään.. Jos nyt sitten sattuukin paska osumaan tuulettimeen niin vastuuhan sitten onkin siellä inssillä, ja kaiken kruunaa palkkaus villi arvaus että eka 10v ollaan melko pienillä palkoilla. Onhan tossa sitten mahdollisuus edetä hyvinkin urallaan mutta suurin osa kuitenkin jumiutuu johonkin ei niin hohdokkaaseen hommaan.

Se taas on ihan oma valinta :) Villiä arvaustasi en noteeraa ollenkaan, sen ollessa vain villi arvaus.
Heillä sentään on mahdollisuus tehdä mitä tahansa duunarista aina kohtuu isoksi pampuksi asti. Amispohjalta ainoat mahikset taitaa olla kaikkien tähtien osuessa oikeaan asentoon max. keskijohto toisen omistamassa firmassa. Nykynuoret tuskin pääsevät edes sinne.
 
Se taas on ihan oma valinta :)
Heillä sentään on mahdollisuus tehdä mitä tahansa duunarista aina kohtuu isoksi pampuksi asti. Amispohjalta ainoat mahikset taitaa olla kaikkien tähtien osuessa oikeaan asentoon max. keskijohto toisen omistamassa firmassa. Nykynuoret tuskin pääsevät edes sinne.


Näinhän se on! Jotenkin tuntuu vaan "duunarista" hurjalta että nää tyypit on käyneet kouluja ties kuinka kauan ja palkkaus on jotain 3-4k€ pinnassa (onko edes noin paljon ?) + jumalattoman paljon enemmän vastuuta kuin meillä.. Sitten kun rupeaa vielä miettimään noita tyyppejä niin ehkä 1.5/10 pääsee firman sisällä ylenemään kunnon ansioille, ja aikaa siihen pisteeseen on mennyt tyyliin 10-20vuotta.

Henkoht mun mielestä näillä "vaativissa" hommissa olevilla insseillä pitäisi lähtöliksan alkaa 6lla että se suhteutuisi millään tavalla työn vaativuuteen ja duunareiden liksoihin.


Ja kyllä ne ajat on menneet kun ilman koulutusta noheva kaveri pystyi ylenemään korkealle pallille.
 
Tuohon sellainen kommentti, että opiskeluaika on ihmisen parasta aikaa, ei niinkään uhraus ;)
Siitä kun vielä palkitaan parhaassa tapauksessa mielekkäillä hommilla, joissa ei tarvi käsiään liata jos ei halua, niin en ymmärrä miksei kaikki opiskele toista astetta pidemmälle!
 
Tuohon sellainen kommentti, että opiskeluaika on ihmisen parasta aikaa, ei niinkään uhraus ;)
Siitä kun vielä palkitaan parhaassa tapauksessa mielekkäillä hommilla, joissa ei tarvi käsiään liata jos ei halua, niin en ymmärrä miksei kaikki opiskele toista astetta pidemmälle!


Olihan se kyllä mukavaa aikaa :rock: MUTTA onhan toi opiskelu myös ihan helvetin kallista jos vertaa siihen että olet hyväpalkkaisessa duunissa saman ajan. Mun tapauksessa tietty vaikutti sekin että ei ole tippakaan lukupäätä, ja sain aika hyvän duunin jo ennen kuin valmistuin.
 
Olihan se kyllä mukavaa aikaa :rock: MUTTA onhan toi opiskelu myös ihan helvetin kallista jos vertaa siihen että olet hyväpalkkaisessa duunissa saman ajan. Mun tapauksessa tietty vaikutti sekin että ei ole tippakaan lukupäätä, ja sain aika hyvän duunin jo ennen kuin valmistuin.

No kesät kun on töissä ja joululoman, niin on aikaa väh.5kk/vuodessa olla töissä matalalla veroprosentilla, itse olin tähän päälle vielä aina syysloman ja hiihtoloman, yhteensä melkein siis puoli vuotta. Päälle vajaa viissataa ilmaista rahaa tukien muodossa/kk ja edulliset syömiset koulussa + opiskelija-alennukset niin ei se muutama vuosi nyt niin kauhean kallista ole siihen nähden, mitä ainakin itse koen sen antaneen. Vaihdossakin kun tuli käytyä, niin halvalla sai asua ulkomailla yhden lukukauden ja sitä kautta kokemusta ja elämyksiä + kielitaitoa.

Nykyisin toki kannatan opiskelun kustannusten muuttamista kokonaan laina-/OPO-rahoitteiseksi :D
 
No kesät kun on töissä ja joululoman, niin on aikaa väh.5kk/vuodessa olla töissä matalalla veroprosentilla, itse olin tähän päälle vielä aina syysloman ja hiihtoloman, yhteensä melkein siis puoli vuotta. Päälle vajaa viissataa ilmaista rahaa tukien muodossa/kk ja edulliset syömiset koulussa + opiskelija-alennukset niin ei se muutama vuosi nyt niin kauhean kallista ole siihen nähden, mitä ainakin itse koen sen antaneen.

Juu kaikki on hyvin suhteellista.. Kaikille tuo ei varmaan onnistu kuitenkaan, vaan joutuu ihan oikeasti syömään makaroonia ja tonnikalaa urakalla, tohon kun vielä laitetaan opintolainat tappiin niin morjens.. Alkaa vaaka kallistua siihen suuntaan että se duunari on maksellut okt:n ennen kuin toinen saa edes lainaa pankista.


ps: en tosiaan vedä tätä mihinkään duunari vs inssi väittelyyn, ymmärrän hyvin jos joku haluaa opiskella ja joku toinen ei.
 
Varsinkin teknisellä alalla koulutuksen suhde palkkaan ja työn mielekkyyteen on selkeä, tohtoriin asti. Sitten alkaa olla jo niin kapeaa osaamista, ettei töiden löytyminen ole itsestäänselvyys, palkankin on oltava kova. Insinööreillä ja diplomi-insinööreillä on todella laaja kirjo hommia mihin voi mielenkiinnon mukaan hakeutua. Humanisteista en kauheasti tiedä, harvemmin tekevät mitään tuottavaa.

Mielestäni koulutuksella pitääkin olla selkeä suhde duuniin; jos ei opiskelu nappaa niin sitten voi siivota laivalla hyttejä, tarjoilla baarissa tai kantaa lautoja raksalla.
Jos oikeasti raksa-ala kiinnostaa niin superamiksen läpikäymiseen ja vaikka rakennusmestaritutkintoon riittää KENELLÄ tahansa motivoituneella pää. Ravintola-alalla sama. Ihan turha ruikuttaa siitä 15 euron tuntipalkasta, jos ei jaksa tehdä asialle mitään.

Kaikki työt toki tärkeitä, mutta mielekkyys ja palkka sitten korreloivat useimmiten koulutusta ja sen päälle kokemusta, mikä on aivan oikein.

Tää on juuri näin. Sen oon saanut karvaasti kokea. Olen siis vain se surkea raksa-amis. Pää olisi riittänyt opiskelemaan varmaan vaikka mitä, mutta silloin pentuna kun se olisi pitänyt tehdä, kiinnosti enempi pillu ja autot...

No nyt oli mahdollisuus näyttää osaamisensa, sen näytin ja osasin. Mutta dumpattiin tylysti sivuun ja ihan salettiin vain siksi että on se amis paskakasa eikä ole mitään hienoa tutkintonimikettä. Nyt niitä "mun hommia" tulee 4.5. tekemään joku toinen. Toivottavasti on hommassaan pätevä ja asiallinen niin voidaan tehdä yhteistyötä, muuten käy niin että toivon että osaa pelata mut helvetin kuuseen koko firmasta.

Mitä tästä opimme? Opiskele joku hieno tutkinto niin et ole päähän potkittava koko ikääsi. Tavallista amista ei arvosteta vitun vertaan misään. Ihan sama vaikka päälläsi seisoisit niin joku vasta koulunpenkiltä tullut koulutetumpi vetää vasemmalta ja oikeelta ohi, ihan sama osaako mitään vai ei.

Nimimerkillä: Vitun katkera
 
Olihan se kyllä mukavaa aikaa :rock: MUTTA onhan toi opiskelu myös ihan helvetin kallista jos vertaa siihen että olet hyväpalkkaisessa duunissa saman ajan. Mun tapauksessa tietty vaikutti sekin että ei ole tippakaan lukupäätä, ja sain aika hyvän duunin jo ennen kuin valmistuin.

Ihan vitun harva saa hyväpalkkaisia duuneja koskaan ilman hyvää koulutusta. Vielä harvempi jo ennenkuin koulutetut on valmistuneet 23-25 v.
Ihan viiiitun harva saa hyvän duunin ilman mitään lukupäätä ellei ole sitten riiikas miljonääri-iskä

Jos haluaa hyvän tulotason kannattaa käydä koulua, se EI Todellakaan takaa mitään, mutta nostaa tsäänssit moninkertaiseksi. Hyvä koulutus kuten DI tai KTM ja hakeutuu ulkomaille. Se se todennäköinen tie hyville palkoille on.

Huono koulutus yleensä johtaa sellaiseen 10 e tunti / työttömyysputki-elämään.

E: Raksa-amiksista ja amiksista yleensä. Itsehän menin lukioon koska amiksessa olisin vaan saanut itseäni kovemmilta alfaurosamiksilta turpaan sata-nolla ja en vittu halunnut sitä. Ja sitten piti mennä lukioon joka kiinnosti lähinnä kielten osalta ja siitä AMK:iin joka oli ihan vitun virheliike ja uskomatonta kutosluokkatason paskaa ja siitä sitte kauppikseen Ja KTM: paperit. Ja ala kiinnostaa.. No jaa, sama se kunhan ei köyhänä joudu olemaan. Ennemmin ehkä jotain muuta. Ja kuten jokainen mun viestejä lukenut voi päätellä: ei TODELLAKAAN tarvi olla yhtään mitään että maisterilaput suorittaa vaikka kuinka "kovalta" alalta tahansa. Mäkin olen niin tehny enkä ole mitään tän parempaa.

Timba sussa olisi ollu ainesta vaikka tohtoriks. Vaan ei akateemisuus kyllä ole yhtään mitään, jos kelloa kelaisin takaisin menisin varmaan AMK inssiksi tai sähkö/autoamikseen
 
Timballe neuvo: Jos olet osannut rakentaa varttimiljoonan taloprojektin lähestulkoon ominpäin ni varmasti löytyy Suomesta töitä, laita oma firma pystyyn vaikka Viroon jos et halua Suomeen laittaa ja tee hyvää jälkeä niin rupeaa töitä löytymään. Itse olen ainakin sen asian päättänyt että en ole kenenkään "puuvillapelloilla" töissä.
 
Tuohon sellainen kommentti, että opiskeluaika on ihmisen parasta aikaa, ei niinkään uhraus ;)
Siitä kun vielä palkitaan parhaassa tapauksessa mielekkäillä hommilla, joissa ei tarvi käsiään liata jos ei halua, niin en ymmärrä miksei kaikki opiskele toista astetta pidemmälle!

Hyvä niin. Kunhan vaan muistaa että opiskelu ei tee sinusta hyvää tyyppiä. Sanoisin että itse opiskelusta kukaan työnantaja ei sinua palkitse, se on varma. Vähän naivilta tuntuu tämä lähestymistapa, mutta olenkin varmaan jo liian vanha. Koulu on vähän niin kuin armeijakin. Juuri koulusta valmistuneet jaksaa puhua asiasta, mutta muutaman vuoden päästä koko homma unohtuu ja asiasta hehkuttavat tuntuu lähinnä naurettavilta (aukkiverkkarit päälle ja lenkille :)).
 
Hyvä niin. Kunhan vaan muistaa että opiskelu ei tee sinusta hyvää tyyppiä. Sanoisin että itse opiskelusta kukaan työnantaja ei sinua palkitse, se on varma. Vähän naivilta tuntuu tämä lähestymistapa, mutta olenkin varmaan jo liian vanha. Koulu on vähän niin kuin armeijakin. Juuri koulusta valmistuneet jaksaa puhua asiasta, mutta muutaman vuoden päästä koko homma unohtuu ja asiasta hehkuttavat tuntuu lähinnä naurettavilta (aukkiverkkarit päälle ja lenkille :)).

Ei tietenkään tee, ei myöskään opiskelemattomuus. Opiskelusta ei tietenkään palkita erikseen, se nyt vain sattuu olemaan vaatimus hyvin moneen hommaan ja sen mukaan voi alkupalkka pitkälti määräytyä.
En oikein ymmärrä mitä hait yllä takaa..
 
Timballe neuvo: Jos olet osannut rakentaa varttimiljoonan taloprojektin lähestulkoon ominpäin ni varmasti löytyy Suomesta töitä, laita oma firma pystyyn vaikka Viroon jos et halua Suomeen laittaa ja tee hyvää jälkeä niin rupeaa töitä löytymään. Itse olen ainakin sen asian päättänyt että en ole kenenkään "puuvillapelloilla" töissä.

No en mä sitä Viroon laita kun en tunne maata enkä kieltä, mutta kyllä mä tässä jotain keksin. Vituttaa vaan kun ois ollut paljon annettavaa firmalle eikä kelpaa syystä että keksii jotain mikä vissiin kai menee jonkun toisen tontille tai saati että yrittää iha oikeasti ajaa jotain järkevää uudistusta käytäntöön asti. Enkä ole niin jäärä etten anna periksi jos olen väärässä ja jos päätän jotain ja se kusee niin osaan ihan ottaa siitä vastuun ja syyt.

Oikeasti tätä ei ehkä ihan jokainen ole kokenut ja kun ei ole niitä koulutuksi niin ei voi ovet paukkuen kävellä pihalle. Mutta luotan pitkässä juoksussa siihen että minkä taakseen jättä sen eestään....

- - - Updated - - -

Ei tietenkään tee, ei myöskään opiskelemattomuus. Opiskelusta ei tietenkään palkita erikseen, se nyt vain sattuu olemaan vaatimus hyvin moneen hommaan ja sen mukaan voi alkupalkka pitkälti määräytyä.
En oikein ymmärrä mitä hait yllä takaa..

Eikä kyseessä ole se pelkkä palkka. En mä ainakaan ees tavottele mitään satkun vuosipalkkaa, siihen yleensä saa olla naimissa työantajan kanssa. Riittää että saa kohtuu liksan ja rispektiä siitä että tietää mitä tekee ja saa tulosta. Eli on kivaa ja motivoivaa lähteä duuniin aamulla.
 
Ihan vitun harva saa hyväpalkkaisia duuneja koskaan ilman hyvää koulutusta. Vielä harvempi jo ennenkuin koulutetut on valmistuneet 23-25 v.
Ihan viiiitun harva saa hyvän duunin ilman mitään lukupäätä ellei ole sitten riiikas miljonääri-iskä

Taas kaikki on suhteellista ;) Suomessakin on lukuisia ammatteja joissa liksat on todella kovat ja koulutus saattaa olla vaikkapa aikuisopiston kurssi ;) Ja noi kurssit/ parin vuoden amis ei paljon lukupäätä vaadi. Itsehän valmistuin alta 20vuotiaana ja kaiken lisäksi sain vakkarin paprut ennen tätä.
 
Hyvä niin. Kunhan vaan muistaa että opiskelu ei tee sinusta hyvää tyyppiä. Sanoisin että itse opiskelusta kukaan työnantaja ei sinua palkitse, se on varma. Vähän naivilta tuntuu tämä lähestymistapa, mutta olenkin varmaan jo liian vanha. Koulu on vähän niin kuin armeijakin. Juuri koulusta valmistuneet jaksaa puhua asiasta, mutta muutaman vuoden päästä koko homma unohtuu ja asiasta hehkuttavat tuntuu lähinnä naurettavilta (aukkiverkkarit päälle ja lenkille :)).

Kyllä se vaan on niin että vaikka opiskelu ei tee kenestäkään mitään muuta kuin sen että on tutkinto, niin se tutkinno omaava ajaa täysin ohi sen että osaa ja on kokemus ja voisi hoitaa homman paljon paremmin. Ei anneta edes oikeaa mahdollisuuta tai oteta tosissaan jos ei ole lappua taskussa. Näin se vaan näyttää tänäpäivänä menevän.
 
Back
Ylös Bottom