Varmaan näinkin, mutta myöskään niillä arvosanoilla ja älykkyydellä nyt ei välttämättä kovin selvää yhteyttä ole. Itse olen koulutukseltani DI, ja oma opintorekisteriote näytti lähinnä binäärikoodilta. Tuskin olen keskimääräistä DI:tä älykkäämpi, mutta en välttämättä kovin paljon typerämpikään. Selitys huonoihin arvosanoihin on se, että suoritin todella ison osan kursseista (=aina kun oli mahdollista) pelkällä tentillä osallistumatta yhdellekkään luennolle tai lukematta yhtäkään kirjaa/prujua. Monesti näinkin sai sen tarvittavan ykkösen ja siis ne samat opintoviikot kuin suorittamalla kurssin 'kunnolla'. Olen 100% varma, että olisin halutessani saanut sen <2:n keskiarvoni ongelmitta ainakin sinne 3.5-4.0 haarukkaan, mutta en koskaan nähnyt ylimääräistä panostamista vaivan arvoiseksi.
Työnhaussa kukaan ei koskaan ole vilkaissutkaan mun papereitani, vaikka olen käynyt läpi arviolta +30 työhaastattelua (ja tullut valituksi 8 kertaa, jos oikein muistan)
Jos keskiarvo olis ollu pykälän parempi (esim 3), olisitko myös oppinut teknillisestä yliopistosta enemmän asioita, tai ainakin nuo jo opitut asiat syvällisemmin?
Itsellä kaikkia arvosanoja väliltä 1-5, ja noista nelosen ja vitosen kursseista väitän osaavani asiatkin kohtuu paljon paremmin kun tolpalla läpästyistä. Osalla näistä kursseista tuntuu olevan myös yhteys työelämään ja siellä vaadittuun osaamiseen. Osalla toki ei.