- Liittynyt
- 28.10.2002
- Viestejä
- 8 220
Olen samaa mieltä. Mutta olen myös ollut aina sitä mieltä että auktoriteettiseen asemaan pitäisi olla jonkinsorttinen auktoriteetin arviointi ennen työhönottoa.
Nimittäin opettaja joka joutuu soittamaan poliisit hätiin kun lapset nujakoi, ei ole kovin uskottava roolimalli.(ei olekkaan tällä hetkellä hänen tehtävänsä olla, mutta mistäköhän tämänhetkinen kapinallinen nuoriso on syntynyt? Ehkä siitä kun kotona siirretään vastuu kouluille[joissa lapset ovat suurimman osan ajastaan jonka ovat kontaktissa vanhempiin] ja kouluista taas kotiin "koska kotonta ne arvot opitaan, koulu ei vastaa luokkatiloihin jätetyistä lapsista"...?)
En tiedä, kuinka paljon sulla on kokemusta lapsista tai koulumaailmasta yleensä. Eihän sillä ole auktoriteetin kanssa mitään tekemistä, jos Kalle suuttuu Villelle välitunnilla ja hakkaa eka Villen maahan ja sitten vielä potkii päähän. Se on silloin opettajan soitettava 112 ja sieltä tulee ambulanssi sekä poliisi, vaikka poliisia ei ole erikseen kutsuttukaan.
Sekin on, että se Kalle voi hyvinkin olla 100kg ja 170cm. Ei se silloin ole välttämättä mikään kovin helppo vastus edes aikuiselle miehelle, jos raivo iskee päälle. Varsinkin, kun sillä on ne lapsen aivot eikä välttämättä paljoakaan mitään rajoja tai kykyä arvioida tekojensa seurauksia.
Perusopetuksella on lain säätämä kasvatustehtävä (ja täten myös kasvatusvastuuta). Tietty pääasiallinen vastuu on vanhemmilla, mutta näin se vaan on, että koulut kasvattaa siinä missä kotikin. Sitä vastuuta ei auta siirtää muille, kun se on olemassa ja laissakin säädetty.
Itse olen varsin pienikokoinen naisihminen, mutta ei mulla ole koskaan ollut auktoriteettiongelmaa, vaikka tällä hetkellä työskentelen erityisluokalla. Mulla oppilaat käyttäytyy usein paremmin kuin yleisopetuksen oppilaat. Meillä on luokassa pääosin työrauha ja oppilaat tekee, mitä sanon. Mä hyvin harvoin joudun edes korottamaan ääntäni saadakseni viestin perille. Jos Kalle päättää alkaa riehua saksien kanssa tai pahoinpitelee Villen pahasti niin sitten minä soitan sinne hälkkäriin. En soita, jos Kalle haukkuu Villeä idiootiksi tai jos Kalle uhkaa hakata Villen. En sittenkään, jos Kalle läppäsee Villeä päähän. Kyllä opettajalla on (tai ainakin pitäisi olla) kyky arvioida tilanteen vakavuus ja toimia sen mukaan. Saksilla riehuva oppilas on vaaraksi myös aikuisille. Saa olla aika rohkea opettaja, jos menee fyysisesti rajoittamaan saksilla riehuvaa, raivokohtauksen saanutta oppilasta.
Se on helppo mennä sanomaan, että auktoriteetilla ratkaisee tilanteen kuin tilanteen, mutta ei se niin simppeliä ole. Raivon vallassa oleva ihminen kun ei kuuntele yhtään ketään. Ei välttämättä edes sitä poliisia. Poliisilla vaan riittää koulutus ja taito lopettaa riehuminen ilman, että ketään sen kummemmin sattuu. Koulun arkipäivä on hyvin erilaista kuin esimerkiksi 80-90-luvulla. On ihan turha lähteä omiin kokemuksiin pohjaten selittämään, kuinka opettajilla on helppo homma. Se on rankkaa duunia koittaa siellä 30 oppilaan luokassa saada väkeä jotain oppimaan, koska joukossa on lähes poikkeuksetta useampi henkilö, joiden pitäisi olla pienryhmässä ja niiden lisäksi vielä useampi oppilas, jotka eivät ymmärrä, vaikka kuinka rautalangasta vääntäisi. Siinähän sitten luovit, pidät järjestystä ja työrauhaa yllä ja saat vielä kaikki oppimaan. Ne, jotka siellä pärjää hyvin, pärjäisivät todennäköisesti ilman opettajaakin. Haaste onkin siellä häiriö- ja osaamattomuuspuolella.
Toki kouluissa on töissä ihan liikaa väkeä, joiden pitäisi harkita alanvaihtoa, mutta ei se poliisiin turvautuminen vakavan tapauksen sattuessa ole kriteeri sille. Niin kuin itse sanoitkin, sulla on ollut joku ihme opettaja, joka ei todellakaan ole tiennyt, mitä tekee.