Koulukiusaus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Allah
  • Aloitettu Aloitettu
Yksi iso syy kiusaamiseen ovat opettajat, usein on kyse siitä että opettajakaan ei vain pidä kiusatusta ja nauttii kätyreidensä kätten jäljestä. Toinen asia on ryhmän hallinta, jos koiravaljakossa laitetaan koirat väärille paikoille tai ne ovat tasa-arvoisia niin ei kai sitä aja pirukaan, samalla tavalla opettajat käyttävät ryhmän sisäistä nokkimista koko ryhmän hallintaan. Ongelma on vaan se että koululaiset ovat ihmisiä, eikä heitä saisi kohdella kuin koiria. Nyt vain näyttää siltä että jos koiran päätä uitetaan vessanpöntössä, hakataan, huudetaan, tönitään, lukitaan kaappiin ja katsotaan pahasti niin eläinsuojelu voi puuttua asiaan, mutta kun lapselle näin tehdään niin kukaan ei voi mukamas tehdä mitään. Lasta ei suojele oikeasti mikään laki.

Vanhemmat ovat tietysti toinen iso syy kiusaamisen jatkumiseen, ovathan he itse käyneet saman koulun eivätkä tiedä sen paremmin mitään keinoa selvitä, joten ainoa toivo on että oma lapsi on mielummin kiusaaja ja kuin kiusattu. Tämä siksi että lähes jokainen on jompi kumpi, ainakin joskus.

Entä se kiusaaja? Eikö mikään ole kiusaajan syytä?

Lasta kyllä suojelee lastensuojelulaki, mutta jos ei koulu puutu niin vanhempien pitää ottaa järeämmät aseet käyttöön esimerkiksi rikosilmoituksen myötä. Koululla on velvollisuus puuttua kiusaamiseen. Toki rehtori ja opettajat voivat väittää mitä vaan, mutta se velvollisuus ei siitä mihinkään poistu.

Itse en ainakaan katso kiusaamista hetkeäkään. Oli mikä tahansa kiusaamisjuttu niin puutun välittömästi.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Meikäläistä kiusattiin joskus ala-asteella. Yläasteella alotin puntin ja brassijujutsun ja sen jälkeen ei tullu kovin moni haukkumaan :D

No jaa, no jaa.
Moni menee sinne lukioon vaan sen takia kun ei tiedä mikä siitä tulee "isona".
Eli tavallaan jatketaan sitä tuttua ja turvallista peruskoulua lukion muodossa.
Sitten jos lukio jää siihen (ei mennä sen pidemmälle) niin taas meillä on yksi surullinen tarina huippuarvosanat saaneesta lukiolaisesta joka on töissä s-marketin tai r-kioskin kassalla.

Muutenkin huvittaa katsoa kun porukka käy lukiossa kouluttautumassa työttömäks.
Pakko jatkaa offtopiccia. Eh, oliskohan jotain todisteita väitteesi perään? Ihan ku joku oikeesti jäis vakituisesti kassalle töihin lukion jälkeen. Ettei olis vaan kato opiskelun ohessa töissä? Ja lukio ei kyllä valitettavasti kouluta mihinkään ammattiin, sieltä valmistutaan lähinnä ylioppilaaksi (yliopistosta valmistutaan johonkin ammattiin sitten ;))
Muutenkin huvittaa katsoa, kun porukka ei tiedä mitä varten lukiota käydään ja luulee, että lukio olis jossain määrin jotenkin ihan samanlaista kuin peruskoulu. Ei käynyt mielessä, että osa menee lukioon, koska heitä kiinnostaa jokin muukin kuin sähkö- tai metalliala? Kaikkia ei vaan kiinnosta olla perus duunari.
Weak on kyllä oikeassa silti tässä asiassa, se on vaan totta että suurin osa niistä apinoista, jotka kiusaavat muita ja ovat muutenkin persääliöitä menevät valitettavasti amiskaan.

Mä en ole koulukiusaamisen kannattaja missään mielessä mutta en kyllä allekirjoita noita viimeaikaisia tutkimuksia koululiikunnan tutkimuksia, että viimeiseksi valinta nyt jotain vaikeita traumoja aiheuttaisi. Mä en ole ollut koskaan niin kauhean kiinnostunut ryhmäliikunnasta, tykännyt enemmän yksilölajeista ja kisannutkin niissä paikallisessa urheiluseurassa. Jos taktiikantaju jalkapallossa vaikka oli sitä, että yrittää aina juosta yksin maalille, niin ei ihme, että ne valitsi mut viimeisenä joukkueeseen. Mikä syöttäminen? Mitä virkaa sillä muka on?

Koulukiusaamisesta vielä sen verran, että pieni osa niistä kiusatuista itse kerjää sitä käytöksellään. Osalla on "koko maailmaa vastaan" -asenne ja toisilla taas jotain muuta vikaa päässä.

Tuli tästä mieleen yläasteen liikunnanopettaja, jolla oli sikäli fiksu systeemi, että jokainen joukkue valitsi jotain 3-4 pelaajaa (riippuen lajista) ja sitten n. puolet ryhmästä jaettiin joukkueisiin opettajan toimesta, joka tietysti aika äkkiä oppii tuntemaan, kuka on ok pelaaja ja kuka ei osaa yhtään mitään. Tällä tavalla kukaan ei joutunut viimeisenä valituksi.

Jos mäkin sitten kirjotan, vaikkei haluttas tästä yhtään vääntää...
Siis... Mua kiusattiin koko yläaste, ja voi tosiaan sulkea pois sen, että pelkästään heikkoja kiusattaisiin. Olin tollon 185 cm/araund 80 kg, jääpalloa ja salibandya nuorten sm-tasolla, jotain mitalleitakin tais tulla. Lisäks lätkää ja fudista.
En oikeestaan oo vielä tähänkään päivään mennessä käsittäny miks jotkut alkaa kiusaamaan, itselle ei tulis mieleenkään.

Mun kiusaaminen oli kyllä koko yläasteen yhtä helvettiä, joka päivän ja melkeen koko koulupäivän ajan. Kiusaaminen oli henkistä ja fyysistä, mua mm. lyötiin, potkittiin, heiteltiin tavaroilla yms. Aina sai odottaa, että mitäköhän seuraavaks. Itse en ikinä kokenut kiusaamista omaksi viakseni, en keksinyt oikeen mitään järkevää syytä sille, miks joku ylipäätään tekee tollasta. Oli mulla yläasteella toki kavereitakin, ja ollaan vieläkin kavereita. Niitten ooli tosin vaikee auttaa, eihän ne nyt voi mua koko päivää vahtia.

Olin yläasteella myös hyvä koulussa ja luotin siihen, että kun jaksan vielä vähän, niin pääsen täältä hyvällä keskiarvolla pois johonkin kunnon lukioon. Näin kävikin, luojan kiitos. En itsekkään täysin ymmärrä, miten jaksoin koko ton ajan. Ehkä mun harrastuksilla oli vaikutusta, tavallaan vastapainona tolle kouluhelvetille.

Tosta yläasteen kiusaamisesta on jäljet vielä nykyäänkin (lukion 2.). Esimerkiks jos oon yksin bussissa ja jotkut alkaa naureskelemaan, luulen automaattisesti, että mullehan ne nauraa. Muita vaikutuksia, oon ainakin vähän ujo uusien ihmisten kanssa, en oikeen "uskalla" mennä juttelemaan kaikille.

No... onneks tota ei tarvii enään kestää, nyt mulla on paljon kavereita ja ihana tyttöystävä, ne ei useimmat tosta tiedä, eikä niiden tarviikkaan. Läheisille tolla ei oo enään mitään vaikutusta, vaan voin olla ns. "normaalisti". Tosin nyt lukiossakin jaksaa jotku asiat ihmetyttää ja paljon, mm. se, että jengi puhuu paskaa mun tyttöystävästä, miks ihmeessä? Tälle en tosiaan oo keksiny mitään syytä, järkevää tai järjetöntä. Ulkonäöstä, luonteesta, pukeutumisesta, syntyperästä, mistään ei pitäis saada kiusaamisen aihetta. Ehkä ne on vaan kateellisia... Antas vaan olla... sen kerran kun kuulen ja nään, niin kyllä hermot palaa heti ja läiskin turpaan samalla sekunnilla. En tiiä miks, ehkä yläasteen vaikutuksesta alotin puntin, ja nyt 190cm / 90kg, ja pari ääliötä, ketkä on yrittänyt alottaa tota kiusaamista on saanu sellasen selkäsaunan, ettei varmasti yritä samaa enään ikinä. Ehkä toi kiusaaminen on vaikuttanut myös tähän, että joskus hermot menee tosi helposti. Jos pelkään, että se alkaa uudestaan, jossen lopeta sitä heti alkuunsa...
Ja kavereiden ja muijan kanssa hermot ei mene mitenkään, kummallista...

Jos jollain, tai kun jollain on samanlaisia kokemuksia, niin juttelu vois ehkä auttaa mua ainakin... Tosta on aika pitkään jo, mut silti.

Ai helvetti sentään kun mitään konkreettista ei tehdä koulukiusaamistilanteissa. Näitä on ihan hirveää lukea!

http://www.iltalehti.fi/uutiset/201202160200322_uu.shtml

En yhtään ihmettele koulupuukotuksia kun mihinkään ei puututa, joku joutuu kärsimään päivittäin, ihan päivittäin tällaisesta paskasta. Toivottavasti pikkuhiljaa ruvetaan ottamaan konkreettisia toimia käyttöön eikä vaan katsota toiseen suuntaan. "Asia on käsittelyssä" - niinkö? Kauanko se on käsittelyssä ennenkun se on toimeenpantavana? *avautuminen*

Ai helvetti sentään kun mitään konkreettista ei tehdä koulukiusaamistilanteissa. Näitä on ihan hirveää lukea!

En yhtään ihmettele koulupuukotuksia kun mihinkään ei puututa, joku joutuu kärsimään päivittäin, ihan päivittäin tällaisesta paskasta. Toivottavasti pikkuhiljaa ruvetaan ottamaan konkreettisia toimia käyttöön eikä vaan katsota toiseen suuntaan. "Asia on käsittelyssä" - niinkö? Kauanko se on käsittelyssä ennenkun se on toimeenpantavana? *avautuminen*

Oikein vihaksi pistää. Oma vanhempi poika aloittaa koulun puolentoista vuoden päästä. Ei tässä liene vaihtoehtoja kun opettaa poika tappeleen kunnolla. Ja käskee vetää pataan samantien jos joku tulee tuuppimaan. Joo joo, ei ole oikea tapa. Mutta lässytys on viimeinen asia joka tässä auttaa.

Toivottavasti en itse joudu ikinä vastaavaan tilanteeseen kuin tuo äiti tuossa lehtijutussa. Mä varmaan päästäsin pari ensimmäistä päänaukojaa seinälle ja siitä se ralli sitten alkaisi kun aikuinen hakkaa lapsia.

Kyllä sitä saatana jeesustellaan aselaista ja muusta mikä on vitun helppo vaan päättää kun tehdään uusi laki. Sitten kun on joku oikea vakava ja laaja asia mihin puuttua, niin ei kuulu meidän päättäjistä yhtään mitään. Voi vittu että vituttaa taas kun tuon luki. Nyt tulis enkat jos ois treenipäivä.

Mun mielestä alkaa oleen jo kannatettavaa se että kouluissa on vartijat. Sitä joskus joku täälläkin heitti jossain keskustelussa x. Mun mielestä tuota voisi esim. tuossa Vantaan koulussa kokeilla. Jos niitä tarvii seisottaa S-Marketissakin ettei pulsut pölli kaljaa, niin eikös tässä nyt ois vähän tärkeämpi paikka? Ja samantien pippurit silmille jos ei ekaa komentoa tottele. ;)

Mullekin tulee mieleen että voi jumankauta kun pelottaisi jos olisi lapsi aloittamassa koulunkäyntiä. Miten siitä saa kasvatettua tasapainoisen, joka ei joudu kiusatuksi mutta ei myöskään rupea kiusaajaksi? Eikö kiusaajat voisi aina välittömästi erottaa muista oppilaista johonkin omaan karsinaan. Pääsee sieltä sitten muiden joukkoon kun osaa käyttäytyä. Alusta asti nollatoleranssi antisosiaaliselle käyttäytymiselle.

Jos mäkin sitten kirjotan, vaikkei haluttas tästä yhtään vääntää...
Siis... Mua kiusattiin koko yläaste, ja voi tosiaan sulkea pois sen, että pelkästään heikkoja kiusattaisiin. Olin tollon 185 cm/araund 80 kg, jääpalloa ja salibandya nuorten sm-tasolla, jotain mitalleitakin tais tulla. Lisäks lätkää ja fudista.
En oikeestaan oo vielä tähänkään päivään mennessä käsittäny miks jotkut alkaa kiusaamaan, itselle ei tulis mieleenkään.

Mun kiusaaminen oli kyllä koko yläasteen yhtä helvettiä, joka päivän ja melkeen koko koulupäivän ajan. Kiusaaminen oli henkistä ja fyysistä, mua mm. lyötiin, potkittiin, heiteltiin tavaroilla yms. Aina sai odottaa, että mitäköhän seuraavaks. Itse en ikinä kokenut kiusaamista omaksi viakseni, en keksinyt oikeen mitään järkevää syytä sille, miks joku ylipäätään tekee tollasta. Oli mulla yläasteella toki kavereitakin, ja ollaan vieläkin kavereita. Niitten ooli tosin vaikee auttaa, eihän ne nyt voi mua koko päivää vahtia.

Olin yläasteella myös hyvä koulussa ja luotin siihen, että kun jaksan vielä vähän, niin pääsen täältä hyvällä keskiarvolla pois johonkin kunnon lukioon. Näin kävikin, luojan kiitos. En itsekkään täysin ymmärrä, miten jaksoin koko ton ajan. Ehkä mun harrastuksilla oli vaikutusta, tavallaan vastapainona tolle kouluhelvetille.

Tosta yläasteen kiusaamisesta on jäljet vielä nykyäänkin (lukion 2.). Esimerkiks jos oon yksin bussissa ja jotkut alkaa naureskelemaan, luulen automaattisesti, että mullehan ne nauraa. Muita vaikutuksia, oon ainakin vähän ujo uusien ihmisten kanssa, en oikeen "uskalla" mennä juttelemaan kaikille.

No... onneks tota ei tarvii enään kestää, nyt mulla on paljon kavereita ja ihana tyttöystävä, ne ei useimmat tosta tiedä, eikä niiden tarviikkaan. Läheisille tolla ei oo enään mitään vaikutusta, vaan voin olla ns. "normaalisti". Tosin nyt lukiossakin jaksaa jotku asiat ihmetyttää ja paljon, mm. se, että jengi puhuu paskaa mun tyttöystävästä, miks ihmeessä? Tälle en tosiaan oo keksiny mitään syytä, järkevää tai järjetöntä. Ulkonäöstä, luonteesta, pukeutumisesta, syntyperästä, mistään ei pitäis saada kiusaamisen aihetta. Ehkä ne on vaan kateellisia... Antas vaan olla... sen kerran kun kuulen ja nään, niin kyllä hermot palaa heti ja läiskin turpaan samalla sekunnilla. En tiiä miks, ehkä yläasteen vaikutuksesta alotin puntin, ja nyt 190cm / 90kg, ja pari ääliötä, ketkä on yrittänyt alottaa tota kiusaamista on saanu sellasen selkäsaunan, ettei varmasti yritä samaa enään ikinä. Ehkä toi kiusaaminen on vaikuttanut myös tähän, että joskus hermot menee tosi helposti. Jos pelkään, että se alkaa uudestaan, jossen lopeta sitä heti alkuunsa...
Ja kavereiden ja muijan kanssa hermot ei mene mitenkään, kummallista...

Jos jollain, tai kun jollain on samanlaisia kokemuksia, niin juttelu vois ehkä auttaa mua ainakin... Tosta on aika pitkään jo, mut silti.

Ite olin koko peruskoulun ajan koulukiusattuna, mutta yläaste oli pahin. Harvemmin kukaan käsiksi kävi, henkistä väkivaltaa lähinnä. Itellä oli(on kai vieläkin) lievä puhevika, mikä varmaan vaikutti kiusaamiseen,samoin se, että mutsi oli samassa koulussa opettajana. Kyllähän näistä kai pikkuhiljaa ylitte pääsee, mutta kai ne jonkun jäljen ovat jättäneet. Otan kauhean helposti ns. itseeni jos saan negatiivista palautetta, vaikka ihan aiheestakin, pelkään tehdä virheitä, vaikka totakai niitä sattuu kaikille jne. Enkä pidä yleensäkään suurista väkijoukoista, konsertit kyllä menee.
Joskus tavannut vanhoja kiusaajia, niin jotkut on semisti pyytänyt anteeksi tyyliin"Joo, sua kiusattin aika paljon silloin, oltiin kyllä kaikki kakaroita"-tyyliin.Ehdottomasti pitää kyllä puuttua asiaan, ennenkuin tulee taas lisää puukotuksia ja ampumisia.

Minusta kiusaamisessa on opetusviranomaisilla peiliin katsomisen paikka. Kun opettajilta on viety kurinpitomahdollisuuksia, on tietty auktoriteetti kadonnut monilta opettajilta. Vika voi olla myös opettajankoulutuksessa: luokanopettajiksi otetaan kärjistettynä ne kiltit kympin tytöt, jotka eivät välttämättä ole parhaita puuttumaan kiusaamiseen heti. Muistan kuinka yläasteella monet opettajat puuttuivat kyllä siihen, jos läksyt olivat tekemättä, mutta kiusaamiseen jne. ei niin vain puututukkaan. Joskus aikoja sitten katsoin ohjelmaa, jossa kiusatun äiti kertoi opettajan puuttuneen tilanteeseen vasta siinä vaiheessa, kun kiusaajat olivat yrittäneet puhkoa hänen lapseltaan kynällä silmät. Minä en käsitä sitä, että kiusaamistapauksissa se uhri joutuu pienryhmään ja kiusaajat saavat jatkaa mellastamistaan.

Minusta kiusaamisessa on opetusviranomaisilla peiliin katsomisen paikka. Kun opettajilta on viety kurinpitomahdollisuuksia, on tietty auktoriteetti kadonnut monilta opettajilta. Vika voi olla myös opettajankoulutuksessa: luokanopettajiksi otetaan kärjistettynä ne kiltit kympin tytöt, jotka eivät välttämättä ole parhaita puuttumaan kiusaamiseen heti. Muistan kuinka yläasteella monet opettajat puuttuivat kyllä siihen, jos läksyt olivat tekemättä, mutta kiusaamiseen jne. ei niin vain puututukkaan. Joskus aikoja sitten katsoin ohjelmaa, jossa kiusatun äiti kertoi opettajan puuttuneen tilanteeseen vasta siinä vaiheessa, kun kiusaajat olivat yrittäneet puhkoa hänen lapseltaan kynällä silmät. Minä en käsitä sitä, että kiusaamistapauksissa se uhri joutuu pienryhmään ja kiusaajat saavat jatkaa mellastamistaan.

Juurikin näin. Silloin kun itse olin peruskoulussa, niin jos ei luokasta poistunut kun opettaja pyysi niin sitten sieltä poistuttiin niin ettei jalat ottaneet maahan. Näin sen pitäisi olla tänäpäivänäkin. Tästä kukkahattupelleilystä ei tule kuin ongelmia ja nyt sitä satoa niitetään mitä viimevuoden on kasvatettu. Juu ei, lapsia ei hakata koulussa eikä kotona. Mutta jos se tenava ei sanaa usko, niin sitten se pistetään sitä uskomaan ja tarvittaessa siihen joutuu käyttämään fyysisiäkin keinoja, ihan kuten käytetään aikuiseenkin joka ei osaa käyttäytyä viranomaisen kanssa. Lapsiin tietysti riittää paljon lievempikin.

Mutta ei, teetetän vaan näitä Unicefin tutkimuksia missä jo äänen korottaminenkin pilaa lapsen elämän. Sitten kun ne kotona jo saa otteen vanhemmistaan niin se sama jatkuu koulussa. Kun opettajilla ei ole auktoriteetti eikä keinoa sitä pitää (jollain harvoilla tietysti on, muttei läheskään kaikilla) niin sitten ne lapset pyörittää sitä rulettia.

Aina on kiusattu ja aina tullaan kiusaamaan. Mutta nyt tuntuu että on oikeasti viety keinot puuttua siihen. Pennuilla on kamerakännytkät ja jos opettaja puuttuu peliin, niin joku kuvaa ja Youtube laulaa ja kohta on opettaja selkä seinää vasten. Onneksi en ole opettaja, sääliksi käy niitä oikeasti.

mulle tuli jotenki väistämättä mieleen että tässä tapauksessa olis mamut tai mannet asialla, tyylistä päätellen. ja vantaallahan näitä piisaa.

pointti koulukiusaamisessahan pääasiassa on se että se yksinkertaisesti on vaan hauskaa ja huvittavaa sen kiusaajan mielestä.

Aina on kiusattu ja aina tullaan kiusaamaan. Mutta nyt tuntuu että on oikeasti viety keinot puuttua siihen. Pennuilla on kamerakännytkät ja jos opettaja puuttuu peliin, niin joku kuvaa ja Youtube laulaa ja kohta on opettaja selkä seinää vasten. Onneksi en ole opettaja, sääliksi käy niitä oikeasti.

Niin on. Se on eri asia, jos pojat tappelevat mies miestä vastaan, mutta nykyään homman nimi taitaa olla kymmenen yhtä puolustuskyvytöntä vastaan. Itseänihän kiusattiin ala-asteen tokalla luokalla, mutta se päättyi siihen, kun äitini soitti opettajalleni ja meikäläistä kiusannut poika joutui tulemaan meille pyytämään anteeksi. Se oli sillä selvä.

mulle tuli jotenki väistämättä mieleen että tässä tapauksessa olis mamut tai mannet asialla, tyylistä päätellen. ja vantaallahan näitä piisaa.

Mä en ole kyllä saanut mistään sellaista osviittaa että nämä koulukiusaajat olisivat mamuja - päinvastoin he voivat olla se "poikkeava" taho joka joutuu helpommin silmätikuksi jota sitten on kiva käydä mätkimässä. Kyllä suomalaiset osaa, se on nähty näissä aiemmissa puukotustapauksissa sekä kouluampumisissakin, ne on tapahtuneet kouluissa joissa ei kovin suurta mamutaustaista oppilasmäärää ole.

Ja mä en ihmettele jos joku kiusattu päättää kostaa ja tekee sen sitten vaikka puupolla tai aseella tai pommilla tai millä tahansa minkä käsiinsä saa. Sitä kun vuosia potkitaan päähän (jopa kirjaimellisesti) niin jossakin kohtaa se kamelinselkä katekaa. Joko se tapahtuu niin, että kiusattu syrjäytyy ja rupeaa vaikka huumeisiin tai sitten niin että se päättää kostaa kiusaajilleen ja menee vähän muitakin samalla. Ihminen on peto ja peto on vaarallinen kun se ajateaan selkä seinää vasten.

Ei tähän auta hevon sitä mitkään aselakien tiukennukset ja tiukemmat pällitestit siellä ja täällä. No ehkä tuo jälkimmäinen, mutta homma on sitten jo aikasta pahasti myöhässä.

Oon varmaan tähän ketjuun aikaisemmin jo kirjottanut, miten joskus kauan sitten jouduttiin itse puuttumaan pikkuveljen kiusaamiseen, kun ei koulussa siihen mitään rotia saatu. Ja tämä tapahtui joskus tyyliin 16-17 vuotta sitten. Vähän on meno siitä raaistunut joo.

Mä en ole kyllä saanut mistään sellaista osviittaa että nämä koulukiusaajat olisivat mamuja - päinvastoin he voivat olla se "poikkeava" taho joka joutuu helpommin silmätikuksi jota sitten on kiva käydä mätkimässä. Kyllä suomalaiset osaa, se on nähty näissä aiemmissa puukotustapauksissa sekä kouluampumisissakin, ne on tapahtuneet kouluissa joissa ei kovin suurta mamutaustaista oppilasmäärää ole.

joo en mä väittänytkää että mamut nyt pääasiallisia kiusaajia ole, mutta toi tyyli millä noi veteli tossa tapauksessa, en kyllä muista nähneeni kenenkää valkoisen yrittävän käydä kiusatun mutsin päälle.

niin ja aikanani koulussa ku olin niin mannet kyllä tykkäs kiusata ja hakata vähän kaikkia, ne niitä pahimpia oli. ja nyt ku kuvittelee kuinka paljon mamuja on esim vantaalaisis kouluis ja tietää miten ylimielisiä ne on ja kuinka ne suurinpiirtein automaattisestikkin nauraa suomalaisille, sekä se että ne on yhteilöllisiä toisinku suomalaiset. joten näistä päätellen on hyvinki todennäköistä että kiusaamista tapahtuu ainaki pk-seudulla enemmän mamujen toimesta, mut tosin tää ny ei oo mamukeskustelu. mut kunhan vaan sanoin toi tyyli millä tota pikkujonia kiusattiin kuulosti ihan joltain muulta ku mitä oon valkoisilta naamoilta nähny, joka on paljon.

Lopetetaan nyt tuo mamuspekulointi tähän, se kun lähtee lapsesta kuitenkin. Nahkahansa toi hyvän pointin esille, mutta se riittäkööt nyt mamuista.

Mä luulen että homma vaan menee raaemmaksi koko ajan ja iso syy siihen on tuo kun ei enää saa hiuskarvaakaan taittaa ettei joudu tuomiolle.

Voi veljet ette uskoisi kuinka kusipäisiä vanhempia on. Vaimo toimii oppilashuollossa (?) vai mikä se nyt on ja kun kuulee niitä työjuttuja niin ei ihme että lapset on sekaisin. Vanhemmista se lähtee eikä mistään muusta. Lasten hankinta pitäsi tehdä luvalliseksi ja mukaan psykologiset arvioinnit. Sillä se homma ratkeaa.

Dragonin vihjaus siitä että kiusattu itse kerjäisi kohteluaan sysäsi kirjoittamaan tähän topicciin. Se vihjaus tosin tyrmättiinkin jo mikä on ihan oikein, kyse ei sen kaltaisessa tilanteessa ole kiusaamisesta sanan varsinaisessa merkityksessä. Kerronpa kuitenkin oman stoorin.

Mua kiusattiin 6.lk ja koko yläaste. En minä ainakaan halunnut tai käytökselläni kerjännyt sitä että lyödään, potkitaan, haukutaan, suljetaan porukan ulkopuolelle, syljetään, tönitään, rikotaan ja piilotetaan tavaroita sekä muilla tavoin kiusataan. Jos ei nyt kerjäämiseksi lueta sitä ettei uusimpia muotivaatteita ollut ja olin ujo ja hiljainen sekä aika hyvä koulussa. Koko tuona aikana kiusaamiseen ei puututtu kertaakaan. Ainoa minkä muistan luokanvalvojan puolelta oli se kun hän kerran tuli välitunnilla kysymään multa onko mulla kavereita. Sanoin että on mulla pari koulun ulkopuolelta, niinkuin olikin. Se asia ja kaikki mahdolliset ongelmani oli sillä keskustelutuokiolla käsitelty lopullisesti.

Kiusaaminen on kieltämättä jättänyt arvet jotka näkyvät edelleen. Pitkään sosiaaliset tilanteet olivat hankalia ja kärsin paljon samoista ongelmista kuin DanCake. Meinasin jättää jatko-opiskelut kesken jossain vaiheessa kun koulussa käynti kävi välillä vaikeaksi ja viina maistui paremmin. Selvitin koulut kuitenkin ja nyt on hyvä työpaikka, ihana vaimo ja lapsi ja elämä hyvin mallillaan. Olen kuitenkin edelleen ajoittain sulkeutunut enkä juuri kestä kritiikkiä saati pilaa itsestäni. Yleisilmeeni on jopa vihainen mutta olen ihan iloinen ihminen, suojamuurini on vain valtava. Kostoa haudon edelleen niille kiusaajilleni jotka eivät ole anteeksi pyytäneet vaan vähätelleet asiaa tai kieltäneet kiusanneensa. Vilpittömästi anteeksipyytäneet ovat sen saaneet.

Uusimman kouluampumistapauksen yhteydessä mediassa hääräsi koulun rehtori joka ajoi käsiasekieltoa. Laitoin hänelle ystävällismielisen viestin jossa kerroin kiusaamisesta ja että olisi parempi puuttua tapahtuneen syihin, eli ilmiselvään koulukiusaamiseen. Ehdotin tapaamista jossa voitaisi miettiä miten kiusaamista voitaisiin kitkeä kouluista, aloittaen hänen omastaan. Tapaaminen ei kiinnostanut koska ampujaa ei kuulemma oltu kiusattu vaan ampumisen syyt olivat muualla. Kuinka rehtori voi olla näin kujalla!?

Olisi mukavaa jos voisi joskus tehdä jotain kiusattujen eteen. Olen miettinyt monesti että voisi työskennellä vapaaehtoisena jossain jos sillä voisi edes vähän vähentää kiusaamista.

Mitä omiin lapsiin tulee niin uskomatonta kyllä, pidän itsekin Timban mainitsemaa keinoa jopa parhaana. Turpaan vaan kyselemättä. Pienet jälki-istunnot on pieni hinta siitä ettei tarvitse pahimmillaan koko loppuelämäänsä kärsiä henkisesti kiusaajien aiheuttamista haavoista.

Ala-asteella välitunnilla eräs sankari päätti ottaa musta RNC-otteen ja kaikki keräänty ympärille kattomaan. Yks meinas tulla väliin mut tän sankarin kaverit ei päästäny.
Oli hieno tunne, kun luuli että kuolema tulee.. Leffoissa siis ihmiset kuolee 10sek kuristamisen jälkeen.

Muuten sit koko peruskoulu paskaa niskaan lähes koko ikäpolven toimesta (+/- 2vuotta), eikä ollu juuri kavereita. Vieläkin häiritsee elämää noi kokemukset.

edit.

http://www.youtube.com/watch?v=b1otCjMgtO4

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Suositut

Back
Ylös Bottom