Koulukiusaus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Allah
  • Aloitettu Aloitettu
vielä offtopic:

Jokainen ammattikoulun käynyt kaveri on saanu suoraan hyväpalkkaisen duunipaikan amiksen jälkeen ja lähes suurin osa lukion käyneistä frendeistä on töissä kauppojen kassoilla yms paskahommissa ja loput on työttömänä.

Mutta palataanpa taas aiheeseen.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Voisin angstillani vähän palauttaa threadin takasin aiheeseensa.

Elämä on kovasti koittanut opettaa, mut jotenkin vitussa en oo oppinut mitään. Tiedä paljooko tähän viittii asioita selitellä, tai taustoja, sanotaan vaan että kolmanteen luokkaan asiat oli hyvin. Menetin lähimmän perheenjäsenen.
Jostain syystä en ikinä oo mikään helposti kavereita tekevä tyyppi ollut, hemmetin ujo ihan alusta pitäen. Joten voi vaan kuvitella miltä tuntui ja mitä teki kun paras kaveri, siihen mihin luottaa eniten maailmassa, kääntää selkänsä yläasteella täysin. Se, ketä tuki kaikessa paskassa koko ala-asteen, huomasi ettei mun kanssa mihinkään yleiseen luokan, saati koulun suosioon pääse. Takki viuhui ja täysin perätön huhu liikkeelle josta hän keräsi tietysti sympatiat. Kukapa suht ujoa pojan kloppia uskois, enemmin sitä supliikmiästä tottakai kun osas hyviä pieruvitsejäkin.

Kun kaveri oli mustamaalannut mut kokonaan, ja saanut räkäposkia haukkumaan mun vuoden päivät, päästiin suht rauhaan pariks loppu yläaste-vuodeks. Ei siinä hirveesti kavereita hankittu. Ja kyseinen jannu on maailman limaisin, sanavalmein ja vaikka mitä. Lyön päästäni vetoa et jos se raiskaisi ja tappaisi miljoona ihmistä, niin se onnistuisi vetämään koko median ja maailman sen puolelle vastapuolelta kyyneleet silmissä ja selviten syytteistä. Semmosesta kaverista on kyse nimittäin. :rolleyes:

Tiedän kyl etten ite mikään maailman paras kaveri ole, enkä jokseenkaan yllättyny aikoinaan tosta tempauksesta (syystä, että tää samainen sälli mustamaalasi kaveriporukan kolmannen osapuolen ja hankkiuduttiin siitä eroon). Mut jotenkin tiedän et toi toki oli omaakin syytä et jossain vaiheessa mun piti sosiaalisoitua vihdoin, ja auttoihan toi siinä hiukan. Mut jotenkin tosta vaan on jäänyt sellasta vainoharhasuutta ja luottamusta ei hirveen helpolla synny enää mahd. uusiin kavereihin. Sanon ettei mua edes ketään uskoisi, sanaakaan koko paskasta vuodatuksesta jos tapaisi ton käärmeen. Hyi helvetti.

Ja mitään väkivaltaa en oo kokenut ikinä, enkä aio sellasta missään tilanteessa ees tuottaa kellekään. Yhteydet raudan vääntämiseen siis voi unohtaa. :D Enkä mä mitään taka-ajatuksiakaan haudo, et "oon niin iso niin vältyn vittuilulta", muuten vetäisin nappia niin et napa raikuis (oon kynis). :lol2:

Peace sells. Dave Mustaine presidentiksi. Vanhaselle höylättyä erikoislautaa taloon, mökkiin ja ties mihin.

Kyllähän useimmiten on niin, että nämä "tapakiusaajat" eivät ole niitä lukumiehiä, vaan päätyvät vaikkapa sitten ammattikouluun luullen, ettei siellä tarvitse opiskella ja ovat sitten työttömiä jo ennen valmistumistaan. Lukiolaiset vasta sen jälkeen.. ;)

No useasti varmaan näin on. Mutta musta tuntu jotenkin, että monet kiusatut lähti ammattikouluun ja kiusaajat lukioon, tai näin siis meidän luokalta. Ja kyllä sitä kiusaamista lukiossakin vielä on, ja mun mielestä siihen ei edes puututti mitenkään lukiossa.

(onneksi) Mua ei oo ikinä kiusattu koulussa, vaikka edellytyksiä (kai?) olis ollu. Yläasteella taisin jonkun verran kiusata ja vähän ehkä tapellakin joidenkin kanssa, mut ei sitä ajatellu että siit olis haittaa, sitä vaan teki porukassa. Jälkeenpäin on alkanu vähän harmittaa toi kiusaaminen, kun nyt miettii ni se on ollu aika rankkaa kyl niille kiusatuille. Sit varsinki, kun kuulin, että mun isoveljeä oli kiusattu koulussa.

Monasti kyllä peruskoulun jälkeen helpottaa, kun yleensä apinat päätyvät ammattikouluun/töihin/pummiksi ja itse siirtyy lukioon. Siis, kun monet kiusatut ovat hiljaisempia koulussa enempi menestyviä yksilöitä.
Munnon pakko olla erimieltä tästä... Ite suorittelen kolmoistutkintoa, eli amista + lukiota kokonaan kun kaksoistutkinnossa suoritetaan vaan ne pakolliset ja kirjotetaan, ei saada lukion päästötodistusta.

Pari vuotta nyt tuota jo suorittanut ja molemmissa pyörinyt, amiksessa ja lukiossa ja väitän että lukiossa on enemmän niitä vittumaisia ihmisiä, jotka mamma pakottanut lukioon sillä seiskan keskiarvolla jonka saanu nenää kaivaen. Syynä voi tosin olla se, että lukio jota käyn on rankattu yhdeksi Suomen huonoimmaksi, joten räkänokat sinne kerääntynyt... Amiksessa puolestaan kaikki on rentoja, jos ei kosovoja yms. kultturinrikastuttajia lasketa niin väitän että amiksen ilmapiiri 10x rennompi.

Tuo lukio väite siis perustuu omiin kokemuksiin yms. Amiksessa ollaan rauhassa ja tehään oma duuni kun lukiossa kaivetaan nenää huudetaan ja itketään kun ruotsi on perseestä (vaikka samaa mieltä oonkin).

Tuo mun positiivinen näkemys amiksesta voi johtua siitä, että oon siis sillä puolella amista missä on nää merkonomit datanomit yms parturikampaajat ja leipurit. Kun kuulemma ne autoamikset on niitä eniten häiriintyneitä.

Sori offtopic :)

V-tuttaa kun kiusaamiskierrettä ei saada katkaistua. Koulukiusaaja saa jatkaa kiusaamista koko peruskoulun. Koulun jälkeen koulukiusaajasta tulee armeijakiusaaja. Sen jälkeen koulukiusaaja yleensä pääsee työpaikkakiusaajaksi ja pahimmat tapaukset yleensä sinne työnjohtajiksi ja päälliköiksi.

Toisaalta lasta ei kannata kasvattaa pumpulissa. Kaikista ei tule kaikkien kavereita eikä kavereiksi voi pakottaa. Tulee aika kova pudotus koulujen jälkeen tänne julmaan maailmaan kun on tietä tasoiteltu vauvasta itsenäistymiseen saakka.

oon aina miettiny että miten julma ja raaka voi kiusaaja olla kiusatulla. ja mistä syystä. jos se on jostaki hauskaa että 7 jätkää uittaa jotain eristäytynyttä ihmistä vessanpöntössä porukalla ja vielä vittuilee päälle, niin on kieroutunut huumorintaju. melko munatonta toimintaa. itse olen joskus kiusannut, mutta lopetin sen ja olen anteeksi kaikilta joita olen kiusannut pyytänytkin. mua taas ei oo mitenkään erityisesti kiusattu, vähän kuittailtu mutta huumorillahan ne otan. sitten vielä kaiken kruunaa se että siihen ei puututa ajoissa. sitten sitä voivotellaan kun tullee kouluampumisia, oikeesti matti saarikin oli varmaan mukava ja rento jätkä mutta sitä jätkää kiusattiin koko elämäsä ajan niin kyllähän se alkaa pannuun ottamaan. mutta mitäs kiusatut voi tehdä? eipä juuri mitään. kyllähän sitä puhutaan että pitäisi turpaan vetää ja pistää vastaan, mutta ei se kaikilta onnistu. kerran olen tommoisen tapauksen nähnytkin, sille jannulle iso :worship:.

Joo no molemmissa rooleissa tullut oltua. Ala-asteella oli kunnon tappelut, tuli hakattua porukkaa kunnolla, kaikki jotka vittuili sai turpaan, kyllä sitä itekki sai nokkiinsa välillä. Välillä oli oikeasti vaarallsia tilanteita, yks kaveri nakkas mut johki naulakkoon, siis pää osui naulakkoon, hyvä ettei silmä mennyt siihen sitten. :D

Ylä-asteella oli muutama kaveri jota kiusattiin, ja siinä sitten viitinyt enää niin hakata kiusaajia, kun niitä oli helvetillinen porukka aina, kaveri kyllä pari kertaa menetti hermot ja alko hakkaan sitten kiusaajia. :D Lähinnä tollasta vittuilua ja tappelua, ei oikeen enää sillain tunnu missään. Itekkin kiusasin just jossain molemmissa kouluissa, ja jossain leireillä kun oli, niin tuli jotain vittuiltua ja pikkujekkuja tehtyä, ei mitään hirveän pahaa. Eipä tuota nykyään tule mitään kiusaamista/kiusatuksi tulemista harrastettua, ja sivullinenkaan ei ole tarvinnut olla. Korkeintaan jotain läppää heittää, ei mitään pahaa vittuilua enää ole ilmassa ollut muutamaan vuoteen. Nykyään ku kattelee noita kiusaajia, niin tollasia kyniksiä ne on, että hakata ne vois jos haluis, mutta turhaa viitsi kun joutuu vaan ongelmiin. :D Joo ja tosiaan pari vittumaista idioottia jopa kääntynyt ihan hauskaksi jantteriksi, kun tunteepi paremmin. Suurin osa nykyään on aivan hiljaa. Taitanut aika tehdä tehtävänsä.

Kukaan ihminen ei valitse tulla kiusatuksi. Mua kiusattiin 2 vuotta, ja siitä kehitty kaikkea mukavaa kuten paniikkihäiriö, depersonalisaatiota ja väkivaltaista käytöstä.

Näitten takia on mm. asunto, intti ja työpaikka mennyt persiilleen. Mutta jollain tapaa minusta on myös muokkautunut aivan toisenlainen ihminen, kun tiedän, että mitä elämä voi olla pahimmillaan. Päivittäinen pelko kouluun menemisestä muuttaa muotoaan, kun sen koulun on läpäissyt. Ei ne traumat minnekään häviä, tai ala elämään tavallista elämää tavallisilla ongelmilla (esim. joku koiran kuolema tai koulustressi/työstressi on helvetin pientä verrattuna koulukiusaamiseen).

Täytyy kuitenkin pysyä positiivisena, ja harrastaa liikuntaa ja sellaista. Kuulema paras kosto on elää mahdollisimman hyvin. Nämä mun kiusaajat ovat ainakin tasoa luuserijuoppo, jotka ovat rumia ja tyhmiä. Musta tulee vaan vahvempi ihminen päivä päivältä.

Mä en ole koulukiusaamisen kannattaja missään mielessä mutta en kyllä allekirjoita noita viimeaikaisia tutkimuksia koululiikunnan tutkimuksia, että viimeiseksi valinta nyt jotain vaikeita traumoja aiheuttaisi. Mä en ole ollut koskaan niin kauhean kiinnostunut ryhmäliikunnasta, tykännyt enemmän yksilölajeista ja kisannutkin niissä paikallisessa urheiluseurassa. Jos taktiikantaju jalkapallossa vaikka oli sitä, että yrittää aina juosta yksin maalille, niin ei ihme, että ne valitsi mut viimeisenä joukkueeseen. Mikä syöttäminen? Mitä virkaa sillä muka on?

Koulukiusaamisesta vielä sen verran, että pieni osa niistä kiusatuista itse kerjää sitä käytöksellään. Osalla on "koko maailmaa vastaan" -asenne ja toisilla taas jotain muuta vikaa päässä.

Koulukiusaamisesta vielä sen verran, että pieni osa niistä kiusatuista itse kerjää sitä käytöksellään. Osalla on "koko maailmaa vastaan" -asenne ja toisilla taas jotain muuta vikaa päässä.

Mua alettiin kiusaamaan sen jälkeen, kun nää mun kiusaajat vaihtoivat uhria. Edellinen kiusattu joutui lopettamaan koulunkäynnin näitten kiusaajien takia, ja pitihän niitten päästä kiusaamaan sitten jotakin toista...

Aika härskiltä toi kuulostaa, että joku haluaisi tulla kiusatuksi. Kukaan ei halua tulla kiusatuksi, vaikka jollakin olisi "me vs. the world" -asenne. Tuskin kukaan minihameisiin pukeutunut nainen haluaa tulla raiskatuksi? Tai sotaan joutunut sotilas tapetuksi? Ja sitä vikaa alkaa tulemaan päähän vasta sitten, kun aletaan kiusaamaan.

Nykypäivän koulut muistuttavat aika pitkälti vankiloita, joissa joittenkin pitää pelätä fyysisen ja henkisen terveytensä puolesta.

Ei kukaan varmaan tahdo tulla kiusatuksi mutta ei ihmiset myöskään jaksa kuunnella jatkuvaa päänaukomista luokissa. Mun vanha lapsuudenkaveri haki esimerkiksi riitaa ihan itse. Se vittuili kaikille ja mun mielestä sai sitä mitä tilasi, kun esimerkiksi meni koulun hulluinta porukkaa haukkumaan homoiksi ja muuta järkevää.

Ei kukaan varmaan tahdo tulla kiusatuksi mutta ei ihmiset myöskään jaksa kuunnella jatkuvaa päänaukomista luokissa. Mun vanha lapsuudenkaveri haki esimerkiksi riitaa ihan itse. Se vittuili kaikille ja mun mielestä sai sitä mitä tilasi, kun esimerkiksi meni koulun hulluinta porukkaa haukkumaan homoiksi ja muuta järkevää.

Mä en oikein mieltäisi tuota koulukiusaamiseksi. Jos on mulkku ihminen ja vittuilee muille, niin saa ansionsa mukaan. Ei se ole koulukiusaamista. On pieni ero sillä jos pukeutuu hassusti/on hyvä koulussa/huono liikunnassa/on hiljainen ja joutuu kiusatuksi ja sillä jos vittuilee toisille ja hakee riitaa ja saa sen seurauksena turpaansa sekä haukkujen kohteeksi.

Mä en ole koulukiusaamisen kannattaja missään mielessä mutta en kyllä allekirjoita noita viimeaikaisia tutkimuksia koululiikunnan tutkimuksia, että viimeiseksi valinta nyt jotain vaikeita traumoja aiheuttaisi. Mä en ole ollut koskaan niin kauhean kiinnostunut ryhmäliikunnasta, tykännyt enemmän yksilölajeista ja kisannutkin niissä paikallisessa urheiluseurassa. Jos taktiikantaju jalkapallossa vaikka oli sitä, että yrittää aina juosta yksin maalille, niin ei ihme, että ne valitsi mut viimeisenä joukkueeseen. Mikä syöttäminen? Mitä virkaa sillä muka on?

Jos ensin valitaan kapteenit ja sitten oppilaat saa huutaa itselleen joukkueet niin omien kokemuksien pohjalta voin sanoa että niitä joukkueita ei tosiaankaan valita taitojen perusteella vaan siinä painaa se sosiaalinen status siinä kaveriporukassa eniten. Siellä saa tuntea nahoissaan sen kavereiden arvostuksen ja paikkansa hierarkiassa. Toisille se on kova pala, toisille jopa liikaa...

Mä en oikein mieltäisi tuota koulukiusaamiseksi. Jos on mulkku ihminen ja vittuilee muille, niin saa ansionsa mukaan. Ei se ole koulukiusaamista. On pieni ero sillä jos pukeutuu hassusti/on hyvä koulussa/huono liikunnassa/on hiljainen ja joutuu kiusatuksi ja sillä jos vittuilee toisille ja hakee riitaa ja saa sen seurauksena turpaansa sekä haukkujen kohteeksi.

Ei se taida ollakaan. Kiusaaminen on toistuvaa, pitkäkestoista, yhteen henkilöön kohdistuvaa psyykkistä ja/tai fyysistä väkivaltaa ja/tai eristämistä joukosta. Näin on asian määritellyt suomalainen kiusaamistutkija Christina Salmivalli. Sanalleen en nyt muista, kun olen hänen koulukiusaamisteoksen (Koulukiusaaminen ryhmäilmiönä) lukenut kauan aikaa sitten.

Itse olen ollut jonkin verran kiusattu ja myös itse kiusannut, mutta luonteeltani olen sellainen joka ei ehkä kerää liikaa huomiota hyvässä tai pahassa mielessä ja näin mitään pitkäkestoista rankkaa kiusaamista en ole kokenut. Olen myös tosiaan kiusannut eikä siihen kukaan aikuinen aikonut ikinä puuttua tai mukamas nähnyt. Vaikea on puolustella itseään itseään, mutta kyllä ihan oikealla puuttumisella ja vanhempien yhteisillä kokoontumisilla olisi ollut paljonkin tehtävissä.

Yksi iso syy kiusaamiseen ovat opettajat, usein on kyse siitä että opettajakaan ei vain pidä kiusatusta ja nauttii kätyreidensä kätten jäljestä. Toinen asia on ryhmän hallinta, jos koiravaljakossa laitetaan koirat väärille paikoille tai ne ovat tasa-arvoisia niin ei kai sitä aja pirukaan, samalla tavalla opettajat käyttävät ryhmän sisäistä nokkimista koko ryhmän hallintaan. Ongelma on vaan se että koululaiset ovat ihmisiä, eikä heitä saisi kohdella kuin koiria. Nyt vain näyttää siltä että jos koiran päätä uitetaan vessanpöntössä, hakataan, huudetaan, tönitään, lukitaan kaappiin ja katsotaan pahasti niin eläinsuojelu voi puuttua asiaan, mutta kun lapselle näin tehdään niin kukaan ei voi mukamas tehdä mitään. Lasta ei suojele oikeasti mikään laki.

Vanhemmat ovat tietysti toinen iso syy kiusaamisen jatkumiseen, ovathan he itse käyneet saman koulun eivätkä tiedä sen paremmin mitään keinoa selvitä, joten ainoa toivo on että oma lapsi on mielummin kiusaaja ja kuin kiusattu. Tämä siksi että lähes jokainen on jompi kumpi, ainakin joskus.

Oman pojan kohdalta kerron kaksi tarinaa molemmilta kanteilta.

Poikaani heiteltiin kivillä koulun jälkeen. Otettiin yhteyttä kahden pojan vanhempiin ja pyydettiin yhteistä keskustelua tapahtuneesta sekä kouluun että koulusta tulisi opettaja tai rehtori paikalle johtamaan tasapuolisesti selvitystä ja pitämään keskustelu asiallisena. Asia pyrittiin vanhempien puolelta viivästyttämään ja pitämään ei niin tärkeänä jne. mutta lupasivat kuitenkin lopuksi tulemaan paikalle. Koulun rehtori ja opettaja kieltäytyivät järjestämästä tilaisuutta, mutta kun soitin rehtorille ja selvitin kuinka tälläinen asia selvittämättömänä voi vaikuttaa koulutyöhön kun kaikki samalla luokalla niin suostui lopulta. Kun tilaisuus lopulta oli niin tuli ilmoitus että poikien väleistä voidaan muuten puhua mutta kivityksestä ei saa keskustella koska tapahtui kouluajan ulkopuolella. Oli aika epätodellinen olo että olenko jossain amerikkalaisessa lakisarjassa syytesuojineen ym. Tottakai puhuin kivien heittämisestä, mutta halunnut keuhkota tai lisätä mitään jännitteitä vaan keskustelu meni lopuksi aika hyvin. Tälläisellä keskustelulla on iso merkitys uhrille joka voi sanoa oman kantansa eikä hänen tarvitse murehtia asiaa itsekseen. En tiedä kuinka paljon kiusaajiin itseensä vaikuttaa tälläinen, mutta sen voin sanoa että ihan varmasti kotona on sen verran lujasti sanottu, että"sen pojan jätätte sitten rauhaan, minä en mihinkään helvetin palavereihin sinun takiasi koululle lähde" että eipä ole jatkunut sen jälkeen.

Toinen kerta oli kun oma poikani oli osallistunut ilmeisesti jo pidempään yhden pojan kiusaamiseen, mutta tietooni asia tuli lapulla kotiin että nuppineuloilla tai nastoilla oli heitelty tätä uhria. Täytyy sanoa että tälläinen tieto omasta pojasta tuli aika puun takaa. Tästä seurasi parin tunnin keskustelu ja selvitys mitä helvettiä siellä koulussa tapahtuu. Kiusaaminen on nyt ainakin loppunut poikani osalta mutta muut jatkavat edelleen. Seuraan asiaa edelleen poikani kohdalla. Olen myös valmis menemään poikani kanssa selvittäämään asiaa jos tulee pyyntö.

Kyllä hieman mietin näitä vanhempia jotka eivät halua tietää oman lapsensa käytöksestä tai puuttua siihen. Itse tein pojalle selväksi että tämä homma loppui nyt tähän, että niin kauan kuin minä tässä taloudessa olen, tuon ruokaa ja pleikkareita niin kiusaamista ei harrasteta, tai sitten homma menee hyvin askeettiseksi. Kysehän on osaltaan vanhempien antamasta arvomaailmasta miten lapset toisiaan kohtelevat. Itse olen yrittänyt selittää pojalle että elämä on aika pitkä juoksu ja unettomina öinä ei ole kiva miettiä minkälainen kusipää on ollut, ja näitä ikäviä asioita tulee taakaksi ihan vaikka yrittäisikin elää ihmisiksi koska aina ei oikein ole oikeata vaihtoehtoa.

Ainiin tuli mieleeni hauska juttu kun uutisissa kauhisteltiin kun jossain amerikkalaisten hallinnoimassa vankilassa oli arabien päitä uitettu wc-pöntössä, noh meillä rakkaassa kotimaassa sitä tehdään onneksi vain lapsille.

Opettajan kannalta koulukiusaaminen voi myös olla helvetin ongelmallinen juttu, esimerkkinä: Oppilaan vanhemmat ovat koko lapsen elämän ajan olleet ylisuojelevia, eikä lapselle ole annettu minkäänlaisia valmiuksia toimia sosiaalisissa tilanteissa ikäistensä tenavien kanssa. Näinollen kouluiässä vesseli pistää silmään kuin väärä raha, toimii täysin omien sääntöjensä mukaan, ja tarkoituksella ja tarkoituksettomasti ärsyttää jatkuvasti koulun muita oppilaita. Siis suomeksi kerjää turpaansa. Vanhemmat eivät ongelmatilanteissa kykene näkemään omassa lapsessaan mitään syytä tilanteisiin opettajan kertomasta huolimatta, vaan heidän mielestään koulun vastuulla on ainoastaan "suojella" oppilasta, joka omalla epäasiallisella käytöksellään kerää kiusaajia ympärilleen. Minkäs teet?

Vanhemmat eivät ongelmatilanteissa kykene näkemään omassa lapsessaan mitään syytä tilanteisiin opettajan kertomasta huolimatta, vaan heidän mielestään koulun vastuulla on ainoastaan "suojella" oppilasta, joka omalla epäasiallisella käytöksellään kerää kiusaajia ympärilleen. Minkäs teet?

Lastensuojeluilmoitus :D

Ei mutta vakavasti ollen näin. Esimerkiksi jos oppilas on hyvin väkivaltainen ja vanhemmat ovat sitä mieltä, että heidän lapsessa ei ole mitään vikaa. Eihän siinä auta mikään muu kuin tehdä se ilmoitus, että koko perhe havahtuu ongelmaan ja saa apua, jotta ongelma menisi pois. Ei koulun väki voi sivusta katsella, kuinka lapsi terrorisoi muita oppilaita (mahdollisesti aikuisiakin) ja aiheuttaa jopa päivittäin vaarallisia tilanteita. Uskomattominta on se, että tuntuu siltä, että koulun henkilökunta katselee aikamoista meininkiä ja tilanne saa todella kärjistyä ennen kuin puututaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom