Kotisali

tää keskustelu on kääntyny kotisalista tähän vapailla painoilla vs. laitteilla joten annan oman kantani siihen joka on se että vapailla painoilla tulis parempaa tulosta. joskus on tosin mukavaa vetää laitteilla jos puntit on varattuna tai ei vaan jaksa.

ja ittellä himassa on puntit ja tommonen ns. penkki muttei tankoa (VIELÄ!)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
tää keskustelu on kääntyny kotisalista tähän vapailla painoilla vs. laitteilla joten annan oman kantani siihen joka on se että vapailla painoilla tulis parempaa tulosta. joskus on tosin mukavaa vetää laitteilla jos puntit on varattuna tai ei vaan jaksa.

ja ittellä himassa on puntit ja tommonen ns. penkki muttei tankoa (VIELÄ!)

minua ei huvita alaka viel treenaa ku ei oo aikaa nini paljon treenille eikä oo mitään punttia tai penkkejä VIELÄ! :D

Itseltä löytyy Pena, peckdeck, käsipainot ja kuntopyörä himasta. Jos hommaisi kyykkyhäkin, taljat ja vinopenkin niin ei tarttisi enää paljoa salille raahautua :hyvä:

Itsekkin ajattelin kotona ruveta reenailemaan. Mietin tässä vain, että onko kehitys ja reeni yhtä tehokasta kuin salilla? Ajattelin periaatteessa 1-jakoisella reenata, kuten:

- Hauikset tangolla / kp x3
- Ranskalainen punnerrus tanko / kp x3
- Pystysoutu tangolla / viparit sivulle x3
- Penkkipunnerrus tangolla / kp x6
- Maastaveto / Selkäpenkki x3
- Kyykky x3
- Pohkeet seisten x3
- Leuat, vatsat, forkut, viparit taakse & epäkkäät

Eli tuo setti 3x per vk. Miltä kuulostaisi, jääkö tuossa jokin lihasryhmä pahasti pois? Itse en huomannut muuta kuin yläselän. :o

Itsekkin ajattelin kotona ruveta reenailemaan. Mietin tässä vain, että onko kehitys ja reeni yhtä tehokasta kuin salilla? Ajattelin periaatteessa 1-jakoisella reenata, kuten:

- Hauikset tangolla / kp x3
- Ranskalainen punnerrus tanko / kp x3
- Pystysoutu tangolla / viparit sivulle x3
- Penkkipunnerrus tangolla / kp x6
- Maastaveto / Selkäpenkki x3
- Kyykky x3
- Pohkeet seisten x3
- Leuat, vatsat, forkut, viparit taakse & epäkkäät

Eli tuo setti 3x per vk. Miltä kuulostaisi, jääkö tuossa jokin lihasryhmä pahasti pois? Itse en huomannut muuta kuin yläselän. :o

Ojentajat ei tarvis välttämättä tota ranskalaista. Ja muutenkin yksjakoseks näyttää kohtuullisen raskaalta.

Hinta on ainakin todella kova,lue:ei mitään järkeä.
Joku metallifirma tekee varmaan alta puolen hinnan tuon saman häkkyrän.
Öh, toi on halvin, mitä olen kaupallisesti myynnissä olevia nähnyt. Mistä sä ton kalliin hinnan sait? Pelkkä häkki olisi 299€ ja pakettina häkki + tanko + 120kg lätkiä lukkoineen 699€ = erittäin halpa.

Eräällä saitilla myydään "pakettitarjouksena" kyykkyhäkki ja penkki 1290€, tosin laatu on siinä paketissa huippuluokkaa, sen tiedän. Muualla on vähän alle 400€ ja 450€ myynnissä häkkejä, vähän aiemmin mainittua hepposempia tosin. Siihen tasapenkki maksaisi noin 250€ lisää halvimmillaan, siis nettikaupasta tilattuna. Jep, paljon matalampi summa on kyseessä, kuin 1290€, mutta noiden halvempien laadusta ja käytettävyydestä ei mulla ole mitään tietoa.

Kysyin metallialan ammattilaiselta, mitä suunnilleen maksavat kyykkyhäkin materiaalit tällä hetkellä. Arvioi, että noin 200€. Siihen jos laskee ammattilaiset työnhinnan, tellit, lellit ja alvit, niin olen varma, että ollaan vähintään siellä 400€ tietämissä. Metallialan firmassa varsinkin mennään varmasti työn jne. hinnoittelussa virallisen kaavan mukaan. Toki jos sattuisi tuntemaan jonkun metalliduunarin, joka voisi tehdä vaikkapa pimeänä, saisi työn osuuden halvemmalla, mutta mitenkäs siinä tilanteessa toi vastuukysymys? Eli jos joskus vaikka jäisi häkin pettämisen takia kyykkyrautojen alle ja selkä paskana, niin kenen on vastuu? Noh, mun tietenkin vain ja ainoastaan ja vitutuksen ja kustannukset kattaisin ihan täysin itse. Sen sijaan kaupallisesti myytävissä tod.näk. luvataan häkin kestävän kilomäärä erittäinkin paljon alakanttiin, että teline kestää moisen kilomäärän erittäin helposti ja vuosien ajan.

Sitten taas jos amiskalla teetättää, voiko olla mitään takeita laadusta? Opiskelijat sen kumminkin tekevät. Ite ostaisin mielellään tässä tilanteessa kerralla sellaisen, että tiedän voivain tehdä maksimikyykky- ja penkkipunnerrusreenin 100% turvallisin mielin, että mikään hitsisauma tai muu kiinnitys ei kertakaikkiaan petä. Siksi päädyn tod.näk. tohon kalleimpaan vaihtoehtoon, koska tiedän sen laadun olevan erinomainen, kuten myös käytettävyyden. Olen ko häkkiä ja penkkiä käyttänyt reeneissä aikoinaan ja parempaa ei ole oikeastaan tullut vastaan.

no se hintahan riippuu mistä materiaalista se häkki tehdään. ei huonekalu putki maksa millään 200e tai jos ne sellasen hinnan sanoo, kyselee aivan väärästä virmasta. pikku pajoja kiertelen niin eiköhän se hintakin asetu kohilleen. itse kyllä luottaisin ammattikouluun. kyllä ne opettajat kuitenkin sen työn tarkastavat. ja mikä noissa voisi oikeestaa pettää, hitsaus jäljestä kyllä näke pitkälti jo laadun. ei tarvi olla edes kummoista huonekalu putkea ku kestää jo järkyttäviä romuja. hintaahan noille saa vaikka kuinka paljon jos rupeaa hirveesti hifisteleen, mutta tarpeen tullen saa varmasti halvalla jos ei vaadi mitään tehtaalla tehdyn jälkeä. materiiaalinkin voi valita halvan hinnan mukaan, se ei tarkoita automaattisesti että se olisi huono. toki koko räkin voi tehdä vaikka kirkkaasta putkesta jos haluaa ja pinnat vaikka messingistä ;)

sitä paitsi räkeissä ei hitsi saumoille yleensä kerry juuri mitään kuormaa. suurimmat voimat kohdistuu ihan siihen huonekalu putkeen, koukkuihin ja pinnoihin.

Neutraali, voipi olla. Kyseinen materiaalin hinta-arvio perustui aika paksuseinämäisestä eli tuhdista aikuisopistolla tehtyyn kyykkyhäkkiin. Kai siinä sitten on käytetty kalliimpaa materiaalia.

Mun on vaan vaikea luottaa mihinkään amiskassa kasattuun tämmöisessä asiassa, ei oikein mahda mitään. Ennemmin maksan +1000€ ja tiedän, että kampe toimii kunnolla ja kestää, kuin maksan esim. noin 400€ ja pelkään joka kyykkyreenissä, että jään rautojen alle. Nää on semmosia kamoja, että pitää voida luottaa täysin.

Vaan en voi kiistää, kyllä noi hinnat mietityttää. Voisi soitella ees Nirvan aikuiskoulutuskeskukseen täällä Tampereella. Siellä on kuulemma joskus kyykkyhäkkejä tehty.

sepä siinä onkin että näissä räkkien vahvuuksissa poikkeuksetta liioitellaan, .paksusta tavarasta ku tekee niin painoa sille tavaralle kertyy ja sitä kautta hintaa, turvallisuus ei muutu miksimään, ei nyt toki mistään pellistä voi tehdä:).. meidän salilla oleva räkki on 50x50 huonekalu putkea jossa seinämä n,3mm paksu. räkki on noin 20vuotta vanha ja sen läpi on kulkenut satoja tuhansia kiloja rautaa ja isoimmat romut on ollut pitkästi yli 300kg. lujaa tekoa. tollaseen räkkiin mene vajaa 20metriä huonekaluputkea, maksimissaan 3metriä perus lattarautaa joista tehdään kiinnikkeet ja pari tuentaa räkin yläosaan. umpinaista terästankoa menee noin 3metriä(pinnat, vahvuus n20mm) ja pultteja(10mm kierre) plus muttereita n, 15kpl. tuostahan joku näppärä metalli mies voi laskea tavaran hinnan tai ainakin suuntia. itse uskaltaisin teettää ammattikoulussa huoletta. amiksen hyvä puoli on lisäksi se ettei työlle tule juuri mitään hintaa vaan joutuu ainoastan maksaan matriaali kulut, työstä otettava maksu on ihan nimellinen. osaa ne nyt yhen räkin tehä, tekeehän ne talojakin:). mutta makuasioita nämä tietysti on.

iivili, kysäseppä varsin oulun pyrinnöltä mistä he ovat räkin ostaneet, luulen että se on halpa ku näyttää onnetomalta, mutta kestävä tuntuu olevan ku poijjaat kyykkäilee pitkästi yli 300 romuja siinä. siinä mielessä pyrkän räkki on näppärä ettei se vie tilaa ku syvyyttä on huomattavasti vähemmän kuin perinteisessä räkissä.

sen verran vielä tuosta pyrkän räkistä, että mielestäni reiät saisi olla hieman tiheämmäsä ja mennä alas asti. olisi hieman käytännöllisempi silloin jos tykkää esimerkiksi lattia penkkiä tehdä, luulen että useimmalle tanko jää liian korkeelle vaikka alimpiin reikiin koukut laittaa? räkki vedoissa tuo reiättömyys ei varmaankaan haittaa koska jalkojen allehan on helppo laittaa jonkinlaista koroketta. lisäreiät saa kyllä halvalla tehtyäkin jos tuo räkki muutoin on ostamisen arvoinen eli halpa.

Kotikonnuilla häkki on tehty mittojen mukaan itse. En muista kuinka paljon se "kantaa", mutta varmasti tarpeeksi. Laitilassa (Lavon salilla, tai missä nyt Lavon nostajat treenaakaan) käsittääkseni on samanlainen vehjes.
En muista paljon sen teettäminen maksoi, mutta tuskin edes puolta tuosta mitä saken sivuilla pyydetään.

- räkki

- vino-/tasapenkki

- 140kg sarja 50mm

- 120kg sarja 30mm

- Käsipainot edelliseen + m-tanko

- talja (tilattu)

- ergometri Tunturi E45

- Säkki (tämäkin tulee uusi)

- Painotelineet (tilattu)

- vyöt + muut härpäkkeet

Latest posts

Suositut