Tsekatkaas kun Jussi Riekki tekee paluun kolesterolisaagaansa:
Kolesterolisaaga, osa VII: Anomalian metsästäjät
Toistan: hyvin on propaganda uponnut mieliin.
Niin on. Ajatella, että minulla on otsaa vaatia vähän tarkempia lähdeviitteitä pelkän "luonnollinen = hyvä, epäluonnollinen = paha"-jaottelun lisäksi
Sattuneesta syystä siksi myös kylmäpuristetut öljyt on todettu koostumukseltaan terveellisemmiksi, kun prosessiin ei sisälly kuumennusta.
Väärä dilemma. Se, että toinen on terveellisempi, ei tarkoita sitä että toinen on automaattisesti epäterveellinen.
Montako viikkoa margariini säilyy keittiön pöydällä...pitäisi jo herättää hieman epäilyksiä,varsinkin kun lisäaineista, niin makuun kuin säilyvyyteenkin liittyvistä, on vaahdottu jo vuositolkulla.
Jos ruoka säilyy, sehän on merkki siitä että se on tuotettu ja säilytetty oikein. Valmistusprosessi on ollut suojassa haitallisilta bakteereilta ja kylmäketju on ollut katkeamaton. Ja ihmisethän vaahtoavat milloin mistäkin. Esimerkiksi CIA:n ja FBI:n ajatuksenhallintasäteistä on vaahdottu jo vuosia. Must be true, then.
Margariini on bisnestä, todellisuus on se, että terveellisyyttä puoltavia tutkimuksia maksetaan ja päinvastaisia tuloksia pyritään vaimentamaan tai ainakin luomalla yleisölle mielikuvaa siitä, että kasvit = terveelistä, nautittiin ne missä muodossa hyvänsä.
Jaa että se onkin SALA LIITTO joka siellä takana kurkistelee? No pitihän se arvata. Onneksi meijeri
teollisuus tarkoittaa pelkkää hyvää, eikä se ole mukana missään
epäilyttävissä tutkimusprojekteissa. Eikä se
myöskään rahoita mitään tutkimusta, joka voisi mahdollisesti olla puolueellista maitotuotteita kohtaan. Olisihan se kamalaa jos paljastuisi että voi (tai muut maitotuotteet) olisivatkin bisnestä.
Mitä tulee kolesteroliin, HNE- yhdisteet tutkitusti lisäävät verisuonten endoteelin aktiivisuutta, aiheuttaen endoteelin tulehdusreaktiota ja lisääntynyttä valkosolujen aktiivisuutta alkavassa tulehdusreaktiossa. Tulehdusreaktiota ja siihen liittyvää progressiota Paletaani selittääkin tuossa edellä. HNE- aldehydiä muodostuu lisää veressä LDL- lipoproteiini komplekista veressä kiertävien hapettuneiden lipidien stimuloimana, joka jälleen lisää endoteelin tulehdusta.
Uskotaan nyt Naisen sanaa. Kertoisitko vielä, kuinka paljon HNE-yhdisteitä on margariinissa, minkälaisia määriä sitä pitää saada jotta näitä haitallisia verisuonivaikutuksia näkyy ja kuinka paljon margariinia pitää syödä että tähän päästään?
Mikäli haluaa edes epäillä margariinin "terveellisyyttä", kannattaa nostaa edes vähän niiden ostettujen mielipiteiden silmälaseja ja tutustua aiheeseen puolueettomasti. Tutkimuksia suuntaan ja toiseen löytyy pilvin pimein, tänne on niitä on turha linkittää, koska jos asioista on kiinnostunut, henkilöt löytävät ne itsekin. Kannattaa pitää mielessä lähdekritiikki ja miettiä asioita siltä kantilta, kuka tutkimukset maksaa ja kuka niistä hyötyy. Pieni kemiankaan opiskelu ei liene pahitteeksi, eikä myöskään näiltä pohjilta maalaisjärjen käyttö.
Niin no joo, mitäpä sitä tutkimuksia linkittelemään kun jokainen osaa niitä hakea itsekin
Minä olen kyllä asiasta kiinnostunut enkä ole löytänyt kunnollista tukea sille väitteelle, että kotimaiset margariinit olisivat normaalissa käytössä mitenkään haitallisisia.
Mutta kukin syö sitä, mitä parhaaksi katsoo. Jännä vain huomata, miten monessa asiassa mennään takaisin siihen vähemmän prosessoituun.
No näinhän se on. Eikä siinä vähemmän prosessoidussa olekaan mitään vikaa. Jos tehdään ruoka itse mahdollisimman tuoreista raaka-aineista niin onhan se pelkästään hyvä juttu. En vain jaksa uskoa siihen että pari hassua margariinigrammaa päivässä haittaa kenenkään terveyttä. Saa toki osoittaa että olen väärässä.
Niin joo, eikä minulla varsinaisesti ole mitään voita vastaan. Se nyt vaan on niin, että se nostaa LDL:ää, joka edelleen on pitkässä juoksussa terveydelle haitallista. Loppujen lopuksi se, mitä esim. leivän päälle ja paistamiseen käyttää, on aika pieni osa kokonaisterveyden palapeliä. Useimmat ihmiset kuitenkin todennäköisesti hyötyisivät siitä että pitävät LDL:ää nostavat ruoka-aineet minimissään.
Jos englannin kieli taipuu niin elitefts:llä on hyviä pointteja kolesteroliin liittyen, kirjoitusasu on hieman mukavampaa lukea kuin normitutkimusten saitit.
Itsekin tykkään lukea elitefts:n juttuja. Mutta vain silloin kun kyse on esim. kyykky- ja mavetekniikoista. Tai Dave Taten treenijutuista. Jos taas haluan oppia kardiologiasta tai verisuonibiologiasta, etsin aivan muita lähteitä
Noissahan vain toistellaan niitä samoja kuluneita väärinkäsityksiä kolesterolin luonnollisuudesta, partikkelikokomittauksista yms. Kirjoittaja on ilmeisesti iso kaveri ja riski. Eikös hänen kuunteleminen tieteen sijaan ole juuri sitä brosciencea? ;)