Kolesteroliarvot

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Omat arvot mitattiin ekan kerran vuonna -99 ja sen jälkeen muutaman vuoden välein kokonais-kolestrolin ollessa 7,1-8,3.
Tiukka kuukauden dietti benecolin avustamana jolloin ei syöty makkaraa, eikä juustoa eikä mitään mikä oli "kiellettyä" tulos 8,3 -> 6,3.
Niin ikään kuukauden kolestrolilääke-kuuri laski arvon tuonne 6,5 tuntumaan.

Olen aikamies, pituutta 192cm ja painoa 90kg, syön ja liikun taatusti terveellisemmin kuin keskiverto mies, mutta minut on vain palkittu jostain syystä korkeilla arvoilla. :/

Itseltäni mitattiin myös kolesteroliarvot kun neuvolasta saatiin koko perhe lähete mittauksiin. Sekä minun että vaimon suvussa on ongelmia kolesterolin kanssa.
Omat arvoni olivat kok 3,1 hdl 1,9 ja ldl 0,9. Eikä muillakaan mitään valittamista ollut.
Omia arvojani hieman jännitettiin kun olen nyt pari kuukautta ollut vhh:lla ja kananmunia olen vedellyt huoletta 6kpl/päivä. Voi siis huoletta jatkaa kananmunien syömistä.

kananmunia olen vedellyt huoletta 6kpl/päivä. Voi siis huoletta jatkaa kananmunien syömistä.

Vedin itse pitkät ajat 6-8 munaa päivässä ja kun mittautin arvoni niin kokonaiskolesteroli oli 7.
Nyt olen ollut joitain kuukausia ilman kananmunaa ja pitäisi mittauttaa arvot uudestaan. Täytyy vaan toivoa, että olisi vieläkin kohollaan, jottei tartte jättää munia kokonaan.

Itseltäni mitattiin myös kolesteroliarvot kun neuvolasta saatiin koko perhe lähete mittauksiin. Sekä minun että vaimon suvussa on ongelmia kolesterolin kanssa.
Omat arvoni olivat kok 3,1 hdl 1,9 ja ldl 0,9. Eikä muillakaan mitään valittamista ollut.
Omia arvojani hieman jännitettiin kun olen nyt pari kuukautta ollut vhh:lla ja kananmunia olen vedellyt huoletta 6kpl/päivä. Voi siis huoletta jatkaa kananmunien syömistä.
Samanlaisia kokemuksia. Paketti sika-nautaa, pekonia ja kananmunia päivässä tuotti kokonaisarvon 3,4 LDL:n ollessa 1.

Mulla taas paleo/vhh nosti kolesterolit ylös ja LDL yli 3. Nyt munat ja punainen liha minimoitu ruokavaliosta ja arvot lähtivät muuttumaan parempaan suuntaan.

Kun kolesteroli on kerran hormonien rakennusainetta, niin millonka voisi ajatella, että kolet on liian alhaiset?

Miehellä oli viime mittauksessa kokonaiskolesteroli 2,6 eli vähemmän kun maagisilla heimokansoilla. Tietoa alhaisesta kolesterolista löytyy aika vähän ja oltiin asiasta yhteydessä vielä Sydänliiton lääkäriinkin. Asiassa ei kuitenkaan pitäisi olla mitään hämminkiä, vaikka luku oli noinkin alhainen ja ihan terveeltä tuo miehenturjake vaikuttaa. Mä luulen, että enemmän niitä ongelmia tulee, jos ottaa jostain lukemasta liikaa stressiä, rennolla elämänasenteella on aika paljon hyviä vaikutuksia terveyteen.

Meillä oli kolmisen vuotta sitten aika iso elämäntapamuutos uuden harrastuksen myötä ja lisäksi ruokavaliota jouduttiin muokkaamaan, koska olin sairastanut vatsani kanssa pitkään ja samalla tietty miehenkin ruokavalio pitkälti muuttui, kun meikäläinen kerran meillä kokkaa. Ennen muutosta kolesteroli oli vähän päälle 4. Omaani en ole mittauttanut vuosikausiin, joten en osaa sanoa mihin suuntaan tuo elämäntaparemontti omia arvojani on mahdollisesti muuttanut. Mut olishan se ihan mielenkiintoista tietää, vaikka enhän mä sillä tiedolla oikeasti tee mitään.

Miehellä oli viime mittauksessa kokonaiskolesteroli 2,6 eli vähemmän kun maagisilla heimokansoilla. Tietoa alhaisesta kolesterolista löytyy aika vähän ja oltiin asiasta yhteydessä vielä Sydänliiton lääkäriinkin. Asiassa ei kuitenkaan pitäisi olla mitään hämminkiä, vaikka luku oli noinkin alhainen ja ihan terveeltä tuo miehenturjake vaikuttaa. Mä luulen, että enemmän niitä ongelmia tulee, jos ottaa jostain lukemasta liikaa stressiä, rennolla elämänasenteella on aika paljon hyviä vaikutuksia terveyteen.

Meillä oli kolmisen vuotta sitten aika iso elämäntapamuutos uuden harrastuksen myötä ja lisäksi ruokavaliota jouduttiin muokkaamaan, koska olin sairastanut vatsani kanssa pitkään ja samalla tietty miehenkin ruokavalio pitkälti muuttui, kun meikäläinen kerran meillä kokkaa. Ennen muutosta kolesteroli oli vähän päälle 4. Omaani en ole mittauttanut vuosikausiin, joten en osaa sanoa mihin suuntaan tuo elämäntaparemontti omia arvojani on mahdollisesti muuttanut. Mut olishan se ihan mielenkiintoista tietää, vaikka enhän mä sillä tiedolla oikeasti tee mitään.

Mulla oli 2.9 ja yks lääkäri sitä ihmetteli. Epäili, että maksassa tai rasvojen imeytymisessä saattaa olla jotain häikkää. Itellä oli kyllä testotki vähän laskenu, niin voi olla, et kepeksille ei riitä rakennusainetta. Ei miehelläs keliakiaa oo?

Mulla oli 2.9 ja yks lääkäri sitä ihmetteli. Epäili, että maksassa tai rasvojen imeytymisessä saattaa olla jotain häikkää. Itellä oli kyllä testotki vähän laskenu, niin voi olla, et kepeksille ei riitä rakennusainetta. Ei miehelläs keliakiaa oo?

Miehelle tehtiin aika laajat verikokeet ja kaikki arvot kohdillaan, paitsi tuo tavattoman alhainen kolesteroli. Keliakiaa, eikä muitakaan sairauksia ole. Alhainen kolesteroli voi liittyä joihinkin vakaviin sairauksiin, kuten syöpään, mut jos siitä on kyse, niin Sydänliiton lekuri rauhoitteli, että siinä tapauksessa sairaus olisi niin pitkällä, että näkyis selvästi päällepäin. No nyt on tulossa uudet kattavat testit, kun osallistuu seurantatutkimukseen (dilgom) ja sieltä saa sitten taas yhteenvetoa testeistä. Aika vähän on tosiaan mitään tietoa ja tutkimuksia tällaisista tapauksista.

Löytykö sulta sitten jotain häikkää, joka vois tuohon lukemaan liittyä?

Mulla taas paleo/vhh nosti kolesterolit ylös ja LDL yli 3. Nyt munat ja punainen liha minimoitu ruokavaliosta ja arvot lähtivät muuttumaan parempaan suuntaan.

Minulla oli 8kk paleoilun jälkeen LDL 2,0. Kokonaiskolesterolia ei ole mitattu sitten vuoden 2005. Silloin se oli alle 3, mutta lienee noussut sittemmin.

Miehelle tehtiin aika laajat verikokeet ja kaikki arvot kohdillaan, paitsi tuo tavattoman alhainen kolesteroli. Keliakiaa, eikä muitakaan sairauksia ole. Alhainen kolesteroli voi liittyä joihinkin vakaviin sairauksiin, kuten syöpään, mut jos siitä on kyse, niin Sydänliiton lekuri rauhoitteli, että siinä tapauksessa sairaus olisi niin pitkällä, että näkyis selvästi päällepäin. No nyt on tulossa uudet kattavat testit, kun osallistuu seurantatutkimukseen (dilgom) ja sieltä saa sitten taas yhteenvetoa testeistä. Aika vähän on tosiaan mitään tietoa ja tutkimuksia tällaisista tapauksista.

Löytykö sulta sitten jotain häikkää, joka vois tuohon lukemaan liittyä?

Maksassa saattaa ehkä jotain ollakin. ALAT oli lievästi koholla ja maksan tuottama shbg oli todella korkea, mikä laskee vapaan teston määrää aika lahjakkaasti. Ens kuussa pitäs mennä sisätautilääkärille ihmettelemään. Keliakia saattaa aiheuttaa rasvojen imeytymishäiriöitä, mut sitä ei mullakaan ollut. Onkohan tuommonen imeytymishäiriö edes mahdollinen ilman rasvaripulia ym.

Voishan tuota kolesterolia koittaa saada hieman ylöspäin, jos siitä vaikka jotain hyötyä ois :)

Loistava arvo tuo on. Paljon alhaisemmillakin arvoilla tulee toimeen: PCSK9-homozygoottimutaation omaavilla LDL on 0,18-0,36 mmol/l. Hekin voivat elää terveinä, ja elävätkin, koska verisuonitauteja ei ole.

Miehesi verisuonet pysyy puhtaina. Plakkia ei tolla arvolla kerry lainkaan suonen pintaan.(jo noin 3,9 mmol/l / LDL 1,8 mmol/l on riittävä plakin kertymisen pysähtymiseen)

Itellä oli just verikokeet ja testeistä tuli kok. Kolesteroli 2.8,
Ldl 1.5, hdl 1.15, oli kuulemma huippu arvot, eikä ollu lääkäri nähny vastaavaa hetkeen saman ikäisillä.. (olen siis 17, pian 18), mut ihan hyvältä tuo kuullosti.

Suositut

Back
Ylös Bottom