HST:stä ja liikkeiden varioinnista
AllIn sanoi:
Itselläni lähtee reilun viikon päästä kolmas hst-sykli. Olen myös ajatellut jatkaa niin kauan, kun tulokset parantuvat. Kuinka usein vaihdat harjoitusliikkeitä? Itse olen vetänyt kaksi ensimmäistä sykliä samoilla liikkeillä, useimmille lihasryhmille vain yksi liike, mutta osalle kaksi, joita vuorottelen treeneissä. Kolmanteen kiertoon ajattelin ottaa kaksi liikettä joka lihasryhmälle, eli saisin kaksi vuorotreenein tehtävää harjoitusta.
En pidä liikkeiden variointia kovin oleellisena, vaikka käytännössä olen niin joutunut tekemään. Esimerkiksi etuolkapäät menivät liian tukkoon ja kipeäksi kun tein alussa aina HST5:seen asti penkin, vinopenkin, niskantakaa ja etupunnerruksen levytangolla. Kun intensiteetit sitten kasvoivat tuo tuli mahdottomaksi toteuttaa. Nyt teen vinopenkin ja pystypunnerruksen, en muita. Vasen olkapää vieläkin hieman "sökönä" ja penkkipunnerrus ei tunnu hyvältä.
Tuosta
http://www.kolumbus.fi/pshamala/SS_exercise_program.xls voit zekata nykyisen (HST7) ja aiemmat ohjelmani, sekä kehityksen (tilastot-välilehti). On mennyt aikansa löytää sopivat liikkeet ja sopiva määrä. Nykyiselle intensiteetille tuo 8 liikettä on sopiva. Alussa enemmänkin liikkeitä meni, mutta kun painot ovat nousseet on ollut pakko vähän karsia että pysyy mies kasassa
Seuraavaan sykliin yritän taas penkkipunnerrusta ja otan askelkyykyn pois (ja lisään kyykyn intensiteettiä; nyt pumppailen ja opettelen vielä liikettä).
Lisäksi olen lopettanut ainakin toistaiseksi 15RM viikot. Lähdin hakemaan hieman lisää voimaa. Tein myös HST6:ssa yhden ylimääräisen 10RM maksimiviikon. Se oli tarpeen, jotta sain hiottua maksimit kohdalleen. Sainkin HST6:ssa uusittua kaikki 10RM maksimit.
Hieman omaa (nykyistä) treenifilosofiaa:
1) Intensiteetin ja voluumin järkevä vaihtelu/suhde, ts. toinen kasvaa toinen pienenee. Alkupään harjoituksissa teen 2-3 reps lyhyillä palautuksilla (1.5-2 min). Maksimitreeneissä yksi sarja n. 15kg alemmilla painoilla ja yksi varsinainen sarja. Palautus 3-4 min kunkin sarjan välillä.
2) Liikkeiksi massaliikkeitä, missä liikutetaan rautaa mahdollisimman paljon. Hifiliikkeet pois (viparit, ojentajat, hauikset). Tällöin tulee eniten damagea ja ärsykettä ruumiiseen (myös tehty työ on suurin).
3) Kokonaistreeniaika 45-60 minuuttia.
4) Aerobisten harjoitusten paino "kevyille" viikoille; eli voluumia lisätään sekä aerobisessa että HST:ssä. Viimeisessä 2:ssa viikossa (5RM maksit) ei aerobista ollenkaan. Tällöin kaikki palautuminen on tarpeen.