Koko kroppa 3 kertaa viikossa?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tämähän oli rohkaisevaa tietoa. Voisihan tuollaisia pikkukisoja käydä kokeilemassa, kunhan ensin perehdyn lajin saloihin ja hankin vielä hiukan voimaa lisää. Minulle riittäisi kyllä alkuun se, että saisin kaikki lajit vietyä jotenkin kunnialla läpi. Kyykyssä menee nyt 100 kg ja suunta tuntuu olevan edelleen ylöspäin. Mave oli keväällä 120 kg ja nyt muutaman kuukauden mavetauon jälkeen kun kokeilin 'varovasti' trap barilla miten kyynärpää kestää, niin meni 3 x 140 kg - tosin yläkahvoilla, jotka vähän lyhentävät nostomatkaa. Mutta pysyi tuo paino kuitenkin näpeissä! Jospa näillä eväillä uskaltaisi kohta lähteä lajia kokeilemaan. Mukava kuulla, että meitä ikämiehiäkin on kisoissa mukana.

Täällä Torniossa on sikäli hieno tilanne, että vahvamieslajeja pääsee halutessaan treenaamaan Raimo Pikkuhookanan opastuksella paikallisella salilla, josta löytyvät tarvittavat vermeet. Taidan olla kohta kahden salin loukussa, kun olen jo kotiutunut toiselle salille enkä siitäkään taida malttaa luopua, kun on porukka siellä tullut tutuksi.
Lajitreeni on kaiken avain. Punttivoimia ei kannata tuijottaa. Eivät kerro välttämättä mitään. Sanoisin että kuukauden lajitreenillä tuplaat lajivoimat. Uusi laji niin kehitys on huikeaa alussa. Itsellä parani esim otevoimapito salkuilla 30 sekkaa 2 kuukaudessa. Rekanvedossa taas kyykkyvoima ei kerro mitään. Itse olen voittanut 110kg kyykyllä 200-350kg kyykkääjiä.Välitykset ja tekniikka sopivat. Raimosta olen kuullut. Kova ukko kuulema. Pääset hyvään oppiin.

Lajitreeni on kaiken avain. Punttivoimia ei kannata tuijottaa. Eivät kerro välttämättä mitään. Sanoisin että kuukauden lajitreenillä tuplaat lajivoimat. Uusi laji niin kehitys on huikeaa alussa. Itsellä parani esim otevoimapito salkuilla 30 sekkaa 2 kuukaudessa. Rekanvedossa taas kyykkyvoima ei kerro mitään. Itse olen voittanut 110kg kyykyllä 200-350kg kyykkääjiä.Välitykset ja tekniikka sopivat. Raimosta olen kuullut. Kova ukko kuulema. Pääset hyvään oppiin.
Tekniikka on siis isommassa osassa kuin äkkinäinen arvaisikaan. Ajattelinkin, että sillä on melko iso rooli, mutta en tajunnut että näin suuri. Ja niillä välityksillä ja mittasuhteillahan on merkitystä monessa lajissa. Siitä minulla ei ole vielä käsitystä, mitä tämä vahvamieslajeissa käytännössä tarkoittaa, mutta sekin varmaan selviää aikanaan.

Tekniikka on siis isommassa osassa kuin äkkinäinen arvaisikaan. Ajattelinkin, että sillä on melko iso rooli, mutta en tajunnut että näin suuri. Ja niillä välityksillä ja mittasuhteillahan on merkitystä monessa lajissa. Siitä minulla ei ole vielä käsitystä, mitä tämä vahvamieslajeissa käytännössä tarkoittaa, mutta sekin varmaan selviää aikanaan.
Esimerkiksi iso syliväli on eduksi kivissä ja säkeissä. Saa paremman otteen ja näin ollen vähempi voima riittää. Jaloissa nopeus ja räjähtävyys tärkeää. Ei pelkkä maximivoima. Pitää osata juosta nopeasti iso kuorma kannossa. 300kg kyykky ei auta mitään jos kävelet kuin humalainen ankka. Rekanvedossa tekniikka ehkä korostuu eniten. Jos et pääse riittävän alas vetokulmaan ja päkiöille, voima karkaa taivaantuuliin. Hengitystekniikka vaikuttaa sekä lantion käyttö on avainroolissa miltei joka lajissa. Lantio on ihmisen vahvin paikka.

Esimerkiksi iso syliväli on eduksi kivissä ja säkeissä. Saa paremman otteen ja näin ollen vähempi voima riittää. Jaloissa nopeus ja räjähtävyys tärkeää. Ei pelkkä maximivoima. Pitää osata juosta nopeasti iso kuorma kannossa. 300kg kyykky ei auta mitään jos kävelet kuin humalainen ankka. Rekanvedossa tekniikka ehkä korostuu eniten. Jos et pääse riittävän alas vetokulmaan ja päkiöille, voima karkaa taivaantuuliin. Hengitystekniikka vaikuttaa sekä lantion käyttö on avainroolissa miltei joka lajissa. Lantio on ihmisen vahvin paikka.
Siinähän sitä tulikin hyviä kokemusperäisiä näkemyksiä. Syliväli minulla on melko vaatimaton, pitää yrittää tuota kompensoida hankkimalla käsiosastolle sitä voimaa. Ilmeisesti tarvitaan hieman myös kestovoimaa - suoritukset taitavat pisimmillään kestää reilun minuutin verran? Lajinomaisessa treenissä tietysti kehittyvät oikeat ominaisuudet ihan automaattisesti.

Jalat-lantio-keskikroppa -akseli toiminee minulla lähtökohtaisesti ihan hyvin ja painavan tavaran nostamisesta ja kantamisesta olen aina tykännyt. Selkä tuntuu kestävän melkein mitä vaan, ehkä siksi kun olen varsin lyhytselkäinen. Pitää tuota nopeuden ja räjähtävyyden kehittämistä muistaa pitää jalkatreeneissä mukana.

Googlettelin eilen hieman aiheesta ja huomasin, että minulla oli väärä käsitys vahvamieskilpailujen painoluokista. Luulin, että kevyin sarja on joku alle 90 kg tms., mutta järjestävästä tahosta riippuen näyttäisi löytyvän jopa alle 70 kg sarjaakin miehille. Miten usein näitä kevyempien sarjojen kisoja järjestetään, onkin sitten varmaan toinen juttu. Itselleni passelein sarja olisi tällä hetkellä alle 80 kg eikä alle 85 kg ole välttämättä ihan huono sekään, tarkoitus kun olisi hankkia vielä hiukan lisää lihasmassaa.

Tekeekö kukaan HITtinä koko kroppaa kolmesti viikkoon? Eli äärimmäisen vähän sarjoja, failureen tai yli. Ois mielekäs tapa treenata, mutta onko mitään järkeä?
Ideana että liikkeet ja järjestys vaihtelisi päivittäin, ettei peräkkäisinä päivinä ainakaan samoja liikkeitä. Pari lämppäri/noususarjaa ja sitte päätyyn asti, mahdollisesti rest pausea tai tiputusta perään liikkeisiin joihin se sopii.

Tekeekö kukaan HITtinä koko kroppaa kolmesti viikkoon? Eli äärimmäisen vähän sarjoja, failureen tai yli. Ois mielekäs tapa treenata, mutta onko mitään järkeä?
Ideana että liikkeet ja järjestys vaihtelisi päivittäin, ettei peräkkäisinä päivinä ainakaan samoja liikkeitä. Pari lämppäri/noususarjaa ja sitte päätyyn asti, mahdollisesti rest pausea tai tiputusta perään liikkeisiin joihin se sopii.

En ole tehnyt, mutta kunhan tässä kohta pääsee plussa kaloreille olisi tarkoitus ottaa Fortitude training testiin.
Aika hyvin hyvin asettuu noihin yllä oleviin raameihin.

Vähän eriasia mutta liippaa läheltä niin ite syklittelen volyymia ja tehoa 3krt viikko kokokropan treeneihin. Teho viikoilla korkeintaan pari sarjaa liike ja tiukkoja sarjoja, en kuitenkaan erikoistekniikoita oo käyttänyt kun voiman puolella tavoitteet. Erikoistekniikoiden kanssa tarkkana vaan hermoston palautumisen kanssa varsinkin jos isoja liikkeitä teet enemmän

En ole tehnyt, mutta kunhan tässä kohta pääsee plussa kaloreille olisi tarkoitus ottaa Fortitude training testiin.
Aika hyvin hyvin asettuu noihin yllä oleviin raameihin.

Vois kyllä kokeilla tätäkin uudestaan, ilman muscle roundeja kuitenkin, niistä en tykännyt yhtään kun joskus testasin.

Suositut

Back
Ylös Bottom