• Rekisteröidy ja osallistu keskusteluun. SHABOOM

Koko kroppa 3 kertaa viikossa?

Ikä
35
Mitä mieltä olisitte bodausohjelmasta jossa tehtäisiin koko kroppa 3 kertaa viikossa kokonaisvaltaisilla massaliikkeillä?

Periaatteena olisi siis antaa kasvuärsykettä usein, mutta ei silti treenata liikaa. Normaalisti jos penkkipäivänä tekisi 6 sarjaa penkkiä, niin jakaakin ne kaikille 3 treenipäivälle. Sarjoja tulee 1-2 per liike, liikkeitä ~9. Liikkeitä vaihdetaan hieman joka toiseen treeniin ja viikottain vähennetään toisto lisäämällä hiukan painoja. Olisin kiinnostunut kokeilemaan tällaista ja ajatukset/kokemukset/ideat kelpaisi. Kannattaisi varmaan hieman vaihdella liikkeitä jos mahdollista?

Olen suhteellisen nuori ja aloittelija - tyyppiä jolle usein suositellaan kevyehköjä treenejä mutta usein?

Ajatus on tullut muutamasta eri lähteestä, omasta päästäni ja eritysesti sivulta
http://www.hypertrophy-specific.com/hst_notes.html

Ohjelma on tehty siis täysin bodausmielessä - kuulostaako pahalta voimatason kannalta? Yksi ongelma saattaisi olla pitkähkö salillaoloaika jos haluaa lämmitellä joka lihaksen erikseen. Toisaalta liikkeiden välillä ei tarvinne niin paljoa taukoa koska 2 sarjalla ei voine vetää itseään niin väsyksiin ja seuraavaksi onkin vuorossa jo eri lihas.

Lisää tietoa HST treeneistä löytyy myös T-Mag.com lehdestä. Haastattelussa Haycock vai mikäs nyt olikaan kaveri tämän lähestymistavan takana...

Parilla muulla forumilla olen kuullut suht positiivista palautetta, vaikka ihmiset tuntuu valittavan alun 15 toiston kierroista yms. Mielenkiinnolla itsekin kuulisin kommentteja jos joku on näin treenannut. Mielenkiintoista luettavaa kyseinen materiaali on ainakin.

Hulkki

Pieni ja vihreä
VIP
Aion ehdottomasti kokeilla seuraavan 2 vuoden sisällä. Kannattaa muistaa, ettei ikinä kannata jumittaa yhteen treenifilosofiaan/menetelmään vaan etsiä parasta monista eri maailmoista ja kokeilla mitkä systeemit toimivat parhaiten itselleen.

Kaupunki
Oulu
Itse olen joskus kokeillut vähän vastaavaa ja ihan hyviä kokemuksia tuli. Omalla kohdalla treeni oli muistaakseni jotakuinkin sellaista, että kahteen jaettu kierto ja kaksi treenipäivää ja yksi välipäivä.

Suurin vaikeus ainakin minulla oli lähtä esimerkiksi olkapäiden jälkeen vääntään jalkaprässiä. Tuntui jotenkin hurjalta hypätä yhtäkkiä aivan toiseen lihasryhmään ja tehdä nopeasti muutama lämmittelysarja ja sen jälkeen kohtuu lyhyillä palautuksilla pari vähän kovempaa sarjaa. Oli pakko pitää nuo palautukset melko lyhyinä, ettei treenit venähtäneet kovin pitkiksi.

Muutamissa liikkeissä treenipainot nousivat ihan selvästi tuon jakson aikana. Mutta suurempana hyötynä melkein pitäisin, tuolla jaksolla parantunutta "yleiskuntoa". Sen jälkeen oli paljon helpompi tehdä normaalia treeniä, kun oli tottunut hieman kovempaan tempoon.

Minä ainakin suosittelen ehdottomasti kokeilemaan jotain tuollaista. Voisin melkein itsekkin taas kokeilla, että saisi hieman vaihtelua. :kippis1:

Dopey

Easy like Sunday morning
VIP
Ikä
49
Kaupunki
US of A
Itte aloitin just viidennen syklin HSTta. Oon tehnyt kaksi eri koko kropan treenia ja vetanyt niita vuoronperaan 3 x viikossa 8 viikkoa ohjelman mukaisesti, minka jalkeen 2 viikkoa taydellista salitaukoa. Oon jonkun verran vaihdellut liikkeita, mutta paaosin tehnyt samaa systeemia. Otin nyt ekaa kertaa maastavedon mukaan, saa nahda selvianko huomisesta hengissa...

Hommahan toimii natulle kuin tauti, en varmaan ikina mee takaisin kolmeen tai neljaan osaa jaoteltuihin treeneihin. Voimaakin tuosta tarttuu, vaikka massatreenia tuo teorian puolesta onkin.

Alun 15 toiston sarjat on todella murhaa parin viikon levon jalkeen, doms doms doms. Hassua etta ekalla kerralla ne ei tuntuneet niin pahalta. Tein eilen viidennesta ohjelmasta ekan treenin ja jalat on niin pareina etukyykysta etta kavelen kuin vanha ukko. Tama siis 15 vuoden treenin jalkeen.

Ikä
35
Oijoi. Kiitoksia vastauksista. Tormave, hienoa kuulla että joku on jo kokeillut ja että toimii hyvin, palan innosta päästä treenaamaan ja testimään. Olen todella aloittelija ja hyvin mahdollista että massaa tulee varsin pikaisesti :D

Ensi viikko testailemaan painoa 15, 10 ja 5rm:hin ja sitten tositoimiin, yihaa!

Ikä
36
Itse treenan koko kropan läpi 3 kertaa viikossa ja mulla on tulokset noussut ihan mukavasti kun aikaisemmin treenasin
jalat,rinta yms eripäivinä niin ei oikein tullut kehitystä.Varmaankin
sitten kun tulee treenattua jonkun verran lisää voi siirtyä taas tohon jaettuun treeniin viellä tosta jaetusta treenistä ei mulle ole oikein hyötyä kun olen sen verran aloittelija
:rolleyes:

Mä kokeilin tota ja tulokset ei noussu paljoa, vain n.3 liikkeessä. Painoa tuli 1,8kg lisää. Pitäähän tota uudelleen kokeilla, runsaammalla ruualla.

Kuinka tämäntyyppinen treeni tai volyymitreeni sopii yhteen dieetin kanssa? Jos tuossa alkuvuodesta taas aloittelisi urakkaa ja samalla pään pitämiseksi kasassa vaihtaisi treenisysteemejä totaalisemmin.
Samalla kun vaihtaa treenisysteemejä, niin ei huomaa niin helposti mahdollista voimien katoamista... Ei satu niin kovaa nuppiin :-)

Dopey

Easy like Sunday morning
VIP
Ikä
49
Kaupunki
US of A
Originally posted by Kerpele
Kuinka tämäntyyppinen treeni tai volyymitreeni sopii yhteen dieetin kanssa? Jos tuossa alkuvuodesta taas aloittelisi urakkaa ja samalla pään pitämiseksi kasassa vaihtaisi treenisysteemejä totaalisemmin.
Samalla kun vaihtaa treenisysteemejä, niin ei huomaa niin helposti mahdollista voimien katoamista... Ei satu niin kovaa nuppiin :-)
Itte tein mun ekat HST-syklit dieetilla. Ainakin teoriassa tuollainen massaohjelma sopii dieetille kuin nena paahan, ehkaisee tehokkaasti lihojen lahtoa. Omat kokemukset tukee tata, oli eka dieetti mun nostohistorian aikana, missa ei voimat lahteny, pikemminkin tuli vahan styrkkaa lisaa.

Ikä
35
tekisikö joku HST:tä kokeillut jotain toisin jos aloittaisi metodin vasta nyt mutta omaisi kokemuksen?
Viisaat oppivat virheistään ja todella viisaat muiden virheistä :kippis1:

Alun 15 toiston sarjat on todella murhaa parin viikon levon jalkeen, doms doms doms. Hassua etta ekalla kerralla ne ei tuntuneet niin pahalta. Tein eilen viidennesta ohjelmasta ekan treenin ja jalat on niin pareina etukyykysta etta kavelen kuin vanha ukko. Tama siis 15 vuoden treenin jalkeen. [/B][/QUOTE]

Siis onko pakko pitää kaksi viikkoa taukoa?
miten sait muuten ajan kulumaan?

Siis kuinka kauan olette tehneet tätä kokeilua? Jospa kokeilisi vaikka 6 viikkoa? Eli kaksi viikkoa 15 toistoa, kaksi viikkoa 10 toistoa ja 2 viikkoa 5 toistoa? Riittääkö tämä?
Tai siis huomaako tuossa ajassa millaista kehitystä/hajoilua? Ei viitsisi lähteä ihan suoraan mitään usean kuukauden ohjelmaa suorittamaan....
Samalla ottaisi vielä kevyehköä dieettiä niin, että saisi tuhottua 4-6kg läsää.
Tuntuu kyllä niin ihmeelliseltä ja erilaiselta ohjelmalta kaikkeen viimeaikaiseen verrattuna, että tässähän saa jo KP:n kiroukset ylle ja lupaukset varmasta ylikunnosta, kun moista alkaa kokeilemaan :-)

Originally posted by Kerpele
Siis kuinka kauan olette tehneet tätä kokeilua? Jospa kokeilisi vaikka 6 viikkoa? Eli kaksi viikkoa 15 toistoa, kaksi viikkoa 10 toistoa ja 2 viikkoa 5 toistoa? Riittääkö tämä?
Tai siis huomaako tuossa ajassa millaista kehitystä/hajoilua? Ei viitsisi lähteä ihan suoraan mitään usean kuukauden ohjelmaa suorittamaan....
Samalla ottaisi vielä kevyehköä dieettiä niin, että saisi tuhottua 4-6kg läsää.
Tuntuu kyllä niin ihmeelliseltä ja erilaiselta ohjelmalta kaikkeen viimeaikaiseen verrattuna, että tässähän saa jo KP:n kiroukset ylle ja lupaukset varmasta ylikunnosta, kun moista alkaa kokeilemaan :-)
Tossa on ihmisten tuloksia HST:llä. Ja suurin osa tehny ekan syklinsä just tolla 15-10-5 kierrolla, 6 vkoa yhteensä.

Tehdäänkö tuossa systeemissä sarjat loppuun vai jätetäänkö esimerkiksi ensimmäisen kahden viikon aikana toistot aina viiteentoista ? Noiden HST sivujen taulukon mukaanhan esim. 10rep viikon aloituspainot eivät ole 100% 10rep maksimista.

Ikä
35
Originally posted by slade
Tehdäänkö tuossa systeemissä sarjat loppuun vai jätetäänkö esimerkiksi ensimmäisen kahden viikon aikana toistot aina viiteentoista ? Noiden HST sivujen taulukon mukaanhan esim. 10rep viikon aloituspainot eivät ole 100% 10rep maksimista.
Siinähän sanotaan aika pitkälti jotain että ohjelmaa pitää noudattaa, mutta pitää silti saada ne tuntumaan. Ite ajattelin ainaskin että teen alle maksimipainot mahdollisimman raskaasti - muutama sekuntti negatiivista osaa ja mahdollisesti pysäytys alhaalla, ja todella puhtaalla tekniikalla. Sitten painavimmat painot jos ei meinaa mennä ni saa chiittailla.

esim. 10 rep viikon alotuspainothan ei taida olla aina edes 100% 15rep maksimista.

Alkaa tuntumaan hyvin mielenkiintoiselta. Kokeilemisen arvoista siis. Onko tuo 15, 10 ja 5 toiston maksimien kokeilu pakolista? Kyllä nuo osaa määrittää aika tarkasti jo muutenkin...
Ja miten olette valinneet liikkeet treeneihinne? Nuilla sivuilla esitetty ohjelma tuntuu aika suppealta...
Jospa sitä vaihtaisi vaikka kyseisen lihasryhmän liikkeitä jokatoisessa treenissä? Eli olisi kaksi erilaista treeniä, joita sitten vaihtelisi? Esim kyykky ja prässi, penkki tangolla ja vinopenkki kässäreillä, alataljapainotteinen ja ylätaljapainotteinen jne...
Entä miten olette treenanneen esim vatsan? Joka treenissä vai joka toisessa? Entä mahtaisiko selkä kestää suorinjaloin maastavetoa tuon jalankoukistuksen tilalla?
Miten mahtaisi toimia kahteen jaetulla treenaaminen? Kaksi treeniä ja yksi lepopäivä?
Ihan hirmuisesti kysymyksiä.... :(

Dopey

Easy like Sunday morning
VIP
Ikä
49
Kaupunki
US of A
Originally posted by astro
tekisikö joku HST:tä kokeillut jotain toisin jos aloittaisi metodin vasta nyt mutta omaisi kokemuksen?
Ohjelma on aika yksiselitteinen. Oon useimmissa liikkeissa tehnyt negatiivien sijaan vitosia tasapainolla (ne painot, mihin kolmessa viikossa paasi). Ei oo treenikaveria ja negatiivipenkit vaatii vahan kokemusta spottaamisesta ja kaksi riskia avustajaa.

Muita kokemuksia? Syklista toiseen kannattaa nostaa painoja samassa liikkeessa maltilla. Jos nostat jokaisessa liikkeessa painoja, niin kokonaisvoluumi kasvaa aika tavalla. Ohjelman runko kannattaa tehda isoista liikkeista - more bang for the buck...

Dopey

Easy like Sunday morning
VIP
Ikä
49
Kaupunki
US of A
Originally posted by makew
Siis onko pakko pitää kaksi viikkoa taukoa?
miten sait muuten ajan kulumaan?
Idea tauossa on palauttaa keskushermosto kahden viikon maksimipuserruksen jalkeen (kaikki sarjat loppuun) ja toisaalta maksimoida ekan treenin shokkivaikutus.

Miten se aika nyt kuluu? Duunia, perhe-elamaa, muutaman kerran viikossa kevyt lenkki tai kuntopyoraa, venyttelya ja tietty jenkkifudista tai latkaa telkkarista.