Kokkausketju, reseptit

Pointti tossa Bamixissa on tosiaan se että kaikki aineet voi vain viskata kippoon sen kummemmin miettimättä, hurauttaa 5 sekuntia ja majoneesi on valmista. Ekan kerran kun sen tekee niin tulee vähän :wtf:
Niin kuin JM1 tossa sanoi, niin se onnistuu kyllä melkein millä tahansa sauvasekoittimella normi terällä. Oon itsekin koittanut ja toimi.
MUTTA! Noita videoita joskus katsoin youtubesta missä tehdään majoneesia tuolla tavalla ja kaikissa oli yhteistä se, että siihen tarvitaan kokonainen muna, kun "oikeaan" majoneesiin tulee vain keltuainen. Ja sen valkuaisen todella maistaa siitä ja mä en tykännyt yhtään. Toi on helvetin huonoa majoa mitä tolla tavalla saa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Onko jollain heittää omaa suosikkipastareseptiä? Leipomistreenauksen jälkeen ajattelin harjoitella seuraavaksi pastan laittamista.

Onko jollain heittää omaa suosikkipastareseptiä? Leipomistreenauksen jälkeen ajattelin harjoitella seuraavaksi pastan laittamista.

Tarkoitatko siis pastataikinan reseptiä? Oma suosikki: 100g durumjauhoja/1 kananmuna suhteella. Määrä sitten syöjien mukaan. Yleensä tulee tehtyä 300g/3 munaa. Joskus myös 600g/6 munaa, tuohan säilyy kuitenkin hyvin jääkaapissa.
Ja ei siis mitään muuta, ei öljyä tai suolaa esimerkiksi. Jos taikina vaikuttaa pitkänkin vaivauksen jälkeen kuivalta, niin voi lisätä tilkan vettä. Tai vastaavasti, jos taikina on liian kosteaa, niin vähän jauhoja lisää.
Luksuspastaa saa käyttämällä enemmän keltuaisia ja vähemmän valkuaisia, esim 4 keltuaista ja 2 valkuaista. Oma suosikkimaku löytyy kokeilemalla.

Valmistus: tehdään jauhoista keko pöydälle, tai suureen kulhoon. Keskelle kolo munia varten. Rikotaan munat koloon. Munien täytyy olla huoneenlämpöisiä. Sekoitetaan puuhaarukalla munat jauhoihin. Ja sit vaivataan perusteellisesti. 10 min on hyvä nyrkkisääntö. Hyvä taikina on kiinteää eikä tartu käsiin. Valmis taikina kääritään kelmuun ja jätetään asettumaan puoleksi tunniksi. Voi laittaa jääkaappiin, jos on tarkoitus leipoa vasta myöhemmin.
Sitten vaan pastakoneella tai kaulimella hiton ohueksi ja haluamaansa muotoon!

Pakko kertoa kun sattui aika hupanen juttu. Yleensä olen ihan hyvä kokki ja onnistuu ruoat ja leivonnaiset hyvin, mutta joku kirous mulla on noista leivoksista joihin tulee kahvia :D

No tein eilen suklaa-juustokakkua ja liivatteet sekoitin kahviin jonka kaadoin sitten taikinaan. Desi kahvia sekaan ja ihmettelin että menipä taikina plöröksi ja aattelin että jääkaapissa kai se sitten hyytyy. Luin ohjeen vielä läpi kun taikina oli jo vuoassa ja huomasin että kahvia olisi tullut desin sijaan yksi ruokalusikallinen :face: Kyllä se kakku sitten hyytyi jääkaapissa lopulta, mutta omaan makuun kyllä maistui liiaksi kahvi...

Tuo on tosin pieni juttu verrattuna siihen kun noin 5~ vuotta sitten värkkäsin mokkapaloja ja aloin tekemään suklaakuorrutusta päälle. Ohjeessa luki että kattilaan voin yms. sekaan desi kahvia. No laitoin sitten desin kahvinpuruja ja sekottelin menemään. Mietin siinä että mikähän on kun ei tule sellasta juoksevaa tästä nyt ollenkaan :D Meni kuorrutuksen teko sitten uusiksi...

Onko kukaan käynyt täällä? Paremman purilaisen lähettiläs - Viihde - Alueet - Uutiset - Karjalainen
MOni kehunut, taitaa pitää käydä ihan asiakseen. Ilmeisesti myös valmistaa ja myy noita savustimia.

Kävin koittamassa, tietenkin.
Muistakaa että olen erittäin kriittinen kaiken suhteen, arvostelisin tuon kuitenkin keskinkertaista huonommaksi. Joidenkin mielestä varmasti tosi hyvä.
Järkyttävä hinta kyllä huonohkosta hampparista ja lidlin Freeway -colasta. Taannoin mäkkärissä oli Big Smokey -hamppari, joka voitti jonkun asiakkaan "suunnitelman", se oli paljon parempi.

Muutama kohta:
1. sämpylä oli lämmittämätön "säilyy huoneenlämmössä ikuisesti" hampurilaissämpylä. Olisi tuo kannattanut edes lämmittää, parempi kun olisi tehnyt itse.
2. Sekä pihvi että pekoni oli poltettu ja HIILTÄ sai rapsutella sapuskat pois jotta pystyi syömään.
3. Pihvi oli onnettoman pieni, olisi kannattanut ottaa tuplapihvillä
4. Juusto oli halvinta mahdollista, käsittääkseni Lidlin tilsiter-kermajuustoviipaletta.

Plussaa ideasta ja bbq-soossista, mutta jos tommosta alkaa tekemään myyntiin niin kannattaa oikeasti opetella se homma ensin ja perustaa putiikki vasta sitten.
Voittaa kuitenkin normi big-mäkin.

Pari kuvaa:

attachment.php

On se pihvikin siellä, siellä jossain:
attachment.php

Itse en kehtaisi tuollaista myydä kenellekään, mutta toiset tekee hommat eri tyylillä ja toiset toisella.

bigd1.jpg

bigd2.jpg

Meinasin just kommentoida et ite tykkään enemmän pirkon grillien purilaisista kun jenkkien hamppareista, koska ne hullut polttaa kaiken hiileksi, mut huppe olikin jo ehtinyt tuohon laittamaan kokemuksensa kyseisestä jenkistä.

Ja tosiaan valmissämpylät ja lidlin tuotteiden jälleenmyynti torilla sievoisella voitolla on myös vähän NOT mulle.

Ja tosiaan valmissämpylät ja lidlin tuotteiden jälleenmyynti torilla sievoisella voitolla on myös vähän NOT mulle.

Meinasin kääntyä kannoillani kun näin nuo kamat mutta pakkohan se oli antaa mahdollisuus. En kyllä mene toistamiseen.

Ite nyt tullut pari kertaa käytyä tuossa. Olen hupen kanssa samaa mieltä että se sämpylä oli vitsi. Pihvi kuitenkin oli omaan makuun lähestulkoon parasta mitä olen maistanut, savuinen ja helvetin mehevä. Otin ekalla kertaa pekonin ja toisella kertaa tuplan, tuplassa heidän omien sanojen mukaan on n. 400g lihaa ja kyllä sillä maha täyttyi mukavasti.

Pekoni oli palanutta kyllä mutta maistui mulle, mutta voisihan sen tehdä "oikeinkin".

Kun vaihtaisivat nuo sämpylät parempaan ja antaisivat niille hyvän grillipinnan ja korvaisivat juuston jollain paremmalla niin olisi aika lähellä täydellistä burgeria. Mutta kuten totesin, hyvän pihvin takia käyn varmasti vielä kolmannenkin kerran.

Taidan tehdä viikonloppuna purilaisen ja siihen powerhousun sämpylän ja näytän teille mimmonen on oikea burgeri.

Tosiaan, jos tuolla käytte niin ehdottomasti kannattaa ottaa tuplana ja ilman pekonia. Ehkä sämpylää voisi pyytää hieman grillattuna jos ei ole pahoja jonoja. Kumijuuston jättäisin ehkä ottamatta myös.

En kyllä tiedä mitä amerikkalaista on Lidlin saksalaisessa kermajuustoviipaleessa. Cheddar-sulatejuusto tohon kuuluu.

Ne jossain vaiheessa muuten myi tuossa myös ribsejä mutta niillä kahdella kertaa kun olen käynyt niin ei ole ollut tarjolla. Nekin pitänee kokeilla. Kumma homma kun eivät pulled porkkia tuossa myy, sehän se vasta olis autenttista.

Tuli iteki veivailtua burgereita. Taas. Vois koittaa kaivella jostain motivaatiota tehdä välillä oikeetakin ruokaa. Toisaalta, kyllähän sitä tollakin elää :D

2lq0r4.jpg

Tossa on rehua just sopivassa suhteessa.

10+ pistettä, koska: lasipullocokis.

Nämä on tänään tuloillaan huomisia kemuja varten:

Oma versio:

TEXMEX-piirakka:

AINEKSET
13 annosta
250 g voita
4 dl vehnäjauhoja
1 tl leivinjauhetta
1 rkl tacomausteseosta (tai tee maustejutut itse, tulisempi suositeltavaa)
1 prk maitorahkaa (250 g)
Täyte
400 g jauhelihaa
1 rkl öljyä
1 sipuli
4 kynttä valkosipulia murskattuna
2 rkl tacomausteseosta (tai tee maustejutut itse, tulisempi suositeltavaa)
2tl murskattuja korianterinsiemeniä
1tl juustokuminaa
ripaus suolaa
0,5dl ketsuppia
3rkl Sriracha-chilikastiketta
Voiteluun
1 kananmuna
OHJEET

Nypi kulhossa pehmeä rasva ja keskenään sekoitetut kuivat aineet. Lisää joukkoon rahka. Sekoita tasaiseksi. Kääri taikina kelmuun ja siirrä jääkaappiin. Ruskista jauheliha öljyssä ja lisää joukkoon hienonnettu sipuli ja mausteseos. Mausta suolalla ja pippurilla. Sekoita joukkoon soossit ja anna jäähtyä.

Kaulitse taikina leivinpaperille, levitä jauhelihatäyte vain puoleen levystä ja taita toinen puolikas päälle. Taita reunat pohjan alle. Voitele piirakka munalla ja pistele kanteen reikiä. Paista 225-asteisen uunin keskitasolla noin 20 minuuttia.

Pistetäänpä vielä suomenkielinen reseptikin talteen, kun nuo ovat joskus hieman hankalia englanniksi mittamuunnoksineen jne.

Starbucks's Cranberry Bliss Bar / Starbucksin karpalopiirakka

Kakku
1,8 dl pehmeää voita
3 dl ruskeaa sokeria (itse laitan ensi kerralla vähemmän, vaikkapa 2dl)
3 munaa
2 rkl sokeroituja inkivääripalasia pieneksi pilkottuna (löytyy kuivattujen hedelmien luota kaupassa), itse pistin noin 4rkl
1,5 tl vaniljatiivistettä/-aromia (Vanilla extract, älä käytä vaniljasokeria, tätä nestettä on kaupoissa pienissä lasipulloissa maustehyllyllä)
1/4 tl suolaa
3,5 dl vehnäjauhoa
0,5 tl leivinjauhetta
1,8 dl kuivattuja karpaloita pieneksi pilkottuna
120 gr valkoista suklaata pieninä, noin herneen kokoisina paloina

Kuorrutus
120 gr tuorejuustoa
7 dl tomusokeria
4 tl sitruunamehua
0,5 tl vaniljatiivistettä
0,6 dl kuivattuja karpaloita pieneksi pilkottuna

Kuorrutuksen kuorrutus ("icing")
1,2 dl tomusokeria
1 rkl maitoa
(2 tl vegetable shortening, eli tommosta 100% kasvirasvaa, en oikein tiedä millä nimellä tuo on Saksassa, skippasin koko aineksen)

1. Esilämmitä uuni 175 asteeseen
2. Aloita kakun valmistaminen sekoittamalla pehmeä voi ja ruskea sokeri keskenään sähkövatkaimella, sekoita tasaiseksi. Lisää munat, inkivääri, vanilja ja suola ja sekoita hyvin. Sekoita leivinjauhe jauhoihin. Lisää jauhot taikinaan vähitellen lisäten, vatkaa tasaiseksi. Laita sähkövatkain syrjään. Sekoita käsin/lastalla joukkoon karpalot ja suklaapalat. Voitele vuoka ja levitä taikina tasaisesti vuoan pohjalle, käytä "nuolijaa". Paista 175 asteessa noin 25-30 minuutin ajan, kunnes pinta on kauniin ruskea. Laita kakku vaikka parvekkeelle jäähtymään, muista suojus lintujen varalta.
3. Tee kuorrutus sekoittamalla tuorejuustoa ensin hieman vaikkapa lusikalla. Lisää tomusokerit, sitruunamehut ja vanilja ja sekoita tasaiseksi sähkövatkaimella. Kun kakku on jäähtynyt, päällystä kakku kuorrutuksella, voit tehdä siihen pieniä kuvioitakin halutessasi.
4. Sirottele kuorrutuksen päälle kuivatut karpalot.
5. Tee "icing" sekoittamalla keskenään pölysokeri ja maito. Pursottele mössö esim. pakastepussin avulla marjojen päälle pirskottamalla sitä erittäin pienestä reijästä, siten että marjojen päälle tulee eräänlainen "jääkerros".
6. Peitä kakku ja laita jääkaappiin muutamaksi tunniksi, yön yli on paras.
7. Leikkele ja nauti.

PS. Anonymity opetellut kuvaamaan, kaalikeittoa eivät tosin pelasta edes hyvät kuvat :urjo: ;)

En minäkään, kunnes tein tätä joku aika sitten. Suosittelen. Koko sydämestäni:

Starbucks Carrot Cake

Saksanpähkinät korvasin Pekaanipähkinöillä. Muuten sama ohje.
porkkis.jpg

Tässä oma versioni 17cm irtopohjavuokaa varten:

1 kuppi jauhoja (ameriikan mittayksikkö, cup)
1tl ruokasoodaa
1tl leivinjauhetta
1tl kanelia
0,5tl suolaa
0,25tl muskottipähkinää jauhettuna
0,25tl maustepippuria jauhettuna
1 kuppi tummaa muscovadosokeria
2/3 kuppia voita
2 munaa
0,5tl vaniljaesanssia (nestemäistä juttua)
2/3 kuppia hienoksi raastettua porkkanaa
0,5 kuppia murskattua pekaanipähkinää
0,5 kuppia rusinoita

Kuorrute:
100gr täysrasvaista creme bonjour -maustamatonta
1tl vaniljaesanssia
1,5 kuppia tomusokeria
-tarvittaessa 1-2tl maitoa

1. Preheat oven to 175degrees.

2. Sift together flour, baking powder, baking soda, cinnamon, salt, nutmeg and allspice in a large bowl.

3. Use an electric mixer to combine brown sugar and oil. Add the eggs and vanilla and beat on high speed for about a minute.

4. Combine the wet mixture with the dry stuff. Mix on low speed until all ingredients are incorporated then crank up the speed and blend on high until batter is smooth.

5. Add shredded carrot, walnuts, and raisins and mix by hand. Pour batter into a 17cm baking pan that has been generously greased with shortening.

6. Bake for 55 to 60 minutes or until a toothpick stuck in the center comes out clean. Allow the cake to cool completely.

7. Make the frosting by mixing softened cream cheese, milk, and vanilla in a large bowl with an electric mixer. Add the powdered sugar, one cup at a time, and blend well until frosting is smooth.

8. When the cake has cooled, frost the top with the entire bowl of cream cheese frosting. Sprinkle the pecans over the frosting. Slice into 12 pieces to serve. Cover the leftover cake and store it in the fridge. Makes 12 servings.

Quiche Lorraine -tyylinen kinkkufetapiiras
Tämä on sitten tämän threadin ehkä yksi parhaista, ellei jopa paras resepti. Suosittelen koko sydämestäni.

Sovelsin tätä ohjetta:
Kinkkupiiras (Quiche Lorraine) | Maku.fi

Hirvee määrä löpinää ja paskapuhetta karsittu, referointi + omat sovellukset tässä:

Pohja (tää kandee tehdä tuplana ja heittää loput mäkeen, levittele silleen sopivasti suht ohuelti)
100 g aitoa rasvaista voita
2 1/2 dl vehnäjauhoja
1/2 tl suolaa
2–3 rkl kylmää vettä

+Dijon sinappia

Sanoisin tässä vaiheessa että älä käytä valmispohjia, ovat aivan paskaa, kohoavat liiaksi ja sisältävät kaikensorttista emulgointiainetta ja muuta roskaa + maksavat kauheasti (1.50e pirkka). Murotaikinapohjat ovat ihan "ok" valmiinakin.

Täyte
1/2 sipuli
150 g saunapalvikinkkua
100gr fetaa
1/4 paprika kuutioina
2 prk (4 dl) ruokakermaa
4 munaa
1 ps (150 g) voimakasta
juustoraastetta (punaleimaemmentalia)
1 tl mustapippurirouhetta
0,5 tl valkopippuria
1 tl timjamia
0,5tl muskottipähkinää jauhettuna

Nypi rasva jauhojen ja suolan joukkoon. Sekoita joukkoon vesi. Muovaa tasaiseksi.
Painele taikina leivinpaperilla vuoratun irtopohjavuoan (halkaisija noin 24 senttiä) pohjalle ja seinille. Pane vuoka noin vartiksi jääkaappiin, niin taikina ehtii vähän kovettua ennen uuniin menoa.
Paista pohjaa 200 asteessa 10–15 minuuttia. Ota uunista ja voitele pohja sinapilla ohuelti.

Tuhdisti täytettä
Valmista täyte sillä välin kun pohjataikina paistuu. Leikkaa sipuli, paprika ja saunapalvikinkku pieniksi paloiksi. Kuullota nopeasti pannulla oliiviöljyssä.
Kumoa kulhoon kerma. Sekoita joukkoon munat ja mausteet.
Levitä kinkkusilppu sekä hienonnettu sipuli ja paprika tasaisesti puolikypsälle piiraspohjalle. Ripottele päälle juustoraaste.
Kaada muna-kerma-seos vuokaan ja jatka kypsentämistä vielä noin 30 minuuttia eli kunnes pinta on kauniisti ruskettunut.

Kuvia seuraavaksi.

Levittele pohja irtopohjavuokaan nätisti. Älä jätä tälleen kuopille:
IMG_4970.jpg

Täytteet:
IMG_4969.jpg

Lopputulos:
IMG_4972.jpg

Huomaa lopputuloksessa korkeaksi ja "teräväksi" levitetty taikina. Näyttävän näköinen piiras. Hieman kuumana joutui pilkkomaan kun vieraat tulivat, siksi noin vetelä.

Mä ajattelin kokeilla lomalla tota pulled porkia.

Mä olen nyt katsonut erilaisia reseptejä ja mietin, että mikä siinä kypsentämisessä on tärkeintä, jos haluaa saada lihasta mehevää? Reseptejä tuntuu olevan montaa erilaista.

Onko hyvä, että kypsennän sitä mahdollisimman pitkään uunissa ilman mittaria, esim. yön yli?

Vai pidänkö sitä uunissa mittarin kera niin pitkään, että se saavuttaa jonkun tietyn lämpötilan?

Entä onko siinä mitään järkeä, että kun liha on kypsää, annan sen jäähtyä hiukan ja revin sen hötöksi ja tämän jälkeen laitan lihahötön uuniin savustuspussiin, jossa savustan sitä.... niin... kuinka pitkään?

Vai onko parempi, että laitan kokokypsennetyn lihakimpaleen savustuspussiin (kuinka pitkäksi aikaa?) ja savustuksen jälkeen revin lihan hötöksi?

Heti savustuksen jälkeen olisi tarkoitus koota hampparit ja syödä.

Tuo ei varmasti ole mikään maailman hankalin juttu valmistaa, mutta koska valmistus kestää niin pitkään, haluan yrittää pelata varman päälle. Selailin jotain täällä olleita ohjeita, mutta en oikein sisäistänyt näitä juttuja.

^ Mun kokemuksen mukaan tärkeintä on tarpeeksi pitkä kypsennysaika tarpeeksi matalassa lämpötilassa. Oon ite tehnyt tuota mieluummin liemeen upotettuna kuin pelkiltään, mutta en osaa sanoa tuosta savustuksesta kyllä sen kummemmin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom