Kokkausketju, reseptit

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Nyt tiedän mitä ruokaa teen lauantaina. Pakko pyytää joku kaveri syömään, että ei tarvi yksin itelleen hehkuttaa.

Thanks guys! Ja tytöt tietty jos tässä oli joukossa joku :D Aivan mahtavaa että täältä löytyy tätä innokasta kokkailu henkeä ja apua saa heti kun tarvii! Arvostan :)

Piti laittaa liha marinadiin jo monta tuntia sitten mutta tuli pari muuttujaa ja pääsen vasta nyt sen kimppuun. Lihana on Snellmannin 2,5kg niska á 5€/kg (löytyi vihdoin yksi paikka missä sitä on jatkuvasti tuolla hintaa...paikkaahan ei viitti tietysti paljastaa :D). Ajatus oli että huomenna nakkaan lihan uuniin mutta kun meni näin myöhälle ja kun on niin iso pala, niin annan lihan marinoitua torstai aamulle ja sitte vasta teen sen.

Kiitos ohjeista vielä kerran! Pistän kuvaa kunhan saan valmiin tuotoksen :)

No niin nyt on valmista!

Liha marinoituna ja kuivattuna valmiina dry rub:ille & uuniin

Liha valmiina revittynä. Taustalla bbq soosi, minkä tein ex-tempore vähän kaikesta mitä kaapista löytyi :D

Sämpylät valmiita! Pakko sanoa vielä kiitos Powerhousu:lle! Aivan helvetin hyvä sämppä ohje vaikka vähän epäilinkin aluksi :D

Ja sitten valmis tuotos!

En jaksanu enempää kuvata ja ei tullu otettua coleslaw:stakaan kuvaa, mutta helvetin hyvä salaatti! Epäilin suuresti tuota french sinappia kun Englannis tuli sitä maisteltua makkaran kanssa mutta tuohon se sopi ku nenä päähän!

Poikkesin reseptistä hieman ja laitoin cayannen tilalle enemmän chiliä kun oli mennyt vanhaksi&mauttomaksi, sekä suolana käytin osaksi savusuolaa! Savuisuutta sais mielellään olla enemmänkin :) Pitääkin ehkä kokeilla tän tekoa esim. jussina anoppilassa savustamalla.

Mikä perkele mun leivissä menee vituralleen. Kaikki leviää uunissa leveyssuunnassa, mutta muuten tuotokset ovat kuin pannukakkuja. Olen tehnyt orjallisesti ohjeiden mukaan, mutta vituiks menee aina. Eilen oli kyllä selvästi liikaa vettä taikinassa kun limppu jäi sisältä ihan taikinaiseksi. Majoneesi sitten onnistuikin vähän liiankin helposti ja ymmärsin miksi se aina ennen jouksettui.

Mikä perkele mun leivissä menee vituralleen. Kaikki leviää uunissa leveyssuunnassa, mutta muuten tuotokset ovat kuin pannukakkuja. Olen tehnyt orjallisesti ohjeiden mukaan, mutta vituiks menee aina. Eilen oli kyllä selvästi liikaa vettä taikinassa kun limppu jäi sisältä ihan taikinaiseksi. Majoneesi sitten onnistuikin vähän liiankin helposti ja ymmärsin miksi se aina ennen jouksettui.
Ei taikinassa voi melkein liikaa vettä ollakaan. :) Mitä kosteampaa, sitä ilmavampia tuotoksia. Mutta onko hiiva hengissä ja pääsee varmasti toimimaan? Kohotatko leivät ennen uuniin laittoa? Jos ne on huonosti kohonneita niin voi kyllä lässähtää.

Vähensin vettä ja taikinan koostumus oli mielestäni nyt parempi ja lopputulos hieman parempi. Vaivaan taikinaa (tosin käsin) reilusti ohjeessa olevan ajan. Yritin tehdä patonkeja ja alkuun ne näytti hetken uunissa oikean muotoisilta, mutta lopulta taas levisivät vain leveyssuunnassa ja lopputulos muistutti läsähtänyttä pullapitkoa. Ei musta ole leipuriksi prkl. Jotain menee pieleen muutenkin, kun nuo patongit painaa ihan tuhottomasti kun ne ottaa uunista. Pitääkö ne muuten paistaa tasalämmöllä vai enkö muuten osaa käyttää mun uunia.

Pistä inska patonkitaikina 3-4 päiväksi jääkaappiin ja viskaat sitten pellille. Vaihtoehto on tehdä vuokaleipää, ei pääse leviämään.

Miten muuten kun tuossa pulled porkissakin (ja monesta muusta lihasta, toki voi kastikkeeksi keittää) jää aika reilusti tuota nestettä. Oletteko hyödyntäneet sen jotenkin?

Miten muuten kun tuossa pulled porkissakin (ja monesta muusta lihasta, toki voi kastikkeeksi keittää) jää aika reilusti tuota nestettä. Oletteko hyödyntäneet sen jotenkin?

Ei mulla ole jäänyt tippaakaan.

Pistä inska patonkitaikina 3-4 päiväksi jääkaappiin ja viskaat sitten pellille. Vaihtoehto on tehdä vuokaleipää, ei pääse leviämään.

Täytyy kokeilla tätä neuvoa. Leipä itsessään on kyllä todella hyvänmakuista, mutta ulkonäkö oli viimeksi chiapata vaikka vähensin taikinen veden puoleen ohjeesta. Tosin kaltatuista tomaateista tulee jonkun verran lisää vettä taikinaan.

Koitin pulled porkia väsätä mutta vähän käteen meni se. Ohjeessa kun oli että tunti-puolitoista uunissa/pauna niin ajattelin että tuollainen 700 gramman lavan tynkä ottaa maksimissaan kolme tuntia. No eihän se mihinkään riittänyt, mutta nälkä kun tuli niin piti ottaa hetkeksi uunista pois että saa laitettua muuta sapuskaa. Pistin hetken päästä takas uuniin, nostin lämmön 150 asteeseen ja oottelin neljä tuntia lisää, jolloin sisälämpö oli noussut 84 asteeseen. Sitten alkoi taas ruoka-aika kolkutella joten päätin ottaa kaverin "kesken" uunista ja syödä sen. Ja aika sitkeäksi se sitten jäi. Perkeles, tuollasen lirvun kanssa menee pitempään kuin kymmenkiloisen joulukinkun? No tietää ens kerralla varautua.

Nuo sämpyt oli ookoot. Parasta kotitekoista sämpylää mitä on vastaan tullut.

Koitin pulled porkia väsätä mutta vähän käteen meni se. Ohjeessa kun oli että tunti-puolitoista uunissa/pauna niin ajattelin että tuollainen 700 gramman lavan tynkä ottaa maksimissaan kolme tuntia. No eihän se mihinkään riittänyt, mutta nälkä kun tuli niin piti ottaa hetkeksi uunista pois että saa laitettua muuta sapuskaa. Pistin hetken päästä takas uuniin, nostin lämmön 150 asteeseen ja oottelin neljä tuntia lisää, jolloin sisälämpö oli noussut 84 asteeseen. Sitten alkoi taas ruoka-aika kolkutella joten päätin ottaa kaverin "kesken" uunista ja syödä sen. Ja aika sitkeäksi se sitten jäi. Perkeles, tuollasen lirvun kanssa menee pitempään kuin kymmenkiloisen joulukinkun? No tietää ens kerralla varautua.

Nuo sämpyt oli ookoot. Parasta kotitekoista sämpylää mitä on vastaan tullut.

Itse pidän (Savustimessa) 2.2 klönttiä 10-11h ja asteita joku 110. Sen jälkeen foliooon ja pyyhkeeseen käärittynä kylmälaukussa vielä pari tuntia. Sen jälkeen revin vasta. Aina on ollut mureaa.

Juu eli jotain kymmenen tuntia on hyvä varata oli köntsä kuinka pieni tahansa.

Mutta olen aina savustanut sen ;)

Miten tommoinen lihankimpale ois parasta savustaa (en ole ikinä savustanut)? Onko olemassa jotain kertakäyttöistä savustusjuttua, johon tommoinen mahtuisi?

Mäkin voisin joskus testata tota pulled porkia. Onkohan noihin monenlaisia hyviä reseptejä?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom