Kokkausketju, reseptit

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Joo, se on sen verran kiinteää, että sen voi vain tipauttaa sinne. 250 astetta koko aika. Ei pala, koska kosteus padan sisällä on niin kova, Leivässä ei edes pahemmin ole väriä vielä tuon ensimmäisen 30 minuutin jälkeen.

tuota leipää pitää kokeilla. Mutta siis eihän tuonne pataan nyt tule mitään vettä tms kun puhut kosteudeta, eli tarkoitat taikinan kosteutta ?

Näihin kysymyksiin liittyen semitieteellinen selitys padassa paistamisesta (alussa taikinan hitaan nostatuksen selitys): http://www.seriouseats.com/2011/06/the-food-lab-the-science-of-no-knead-dough.html

Mutta eikös pizzauunien lämmöt huitele juurikin tuollaisissa lukemissa?
Täällä on yhdessä karvakäsipizzeriassa uunin kyljessä kiinteä digitaalinen lämpömittari ja mitä olen sitä seuraillut, niin 300 asteen paikkeilla on ollu lämmöt siellä.

Täällä on yhdessä karvakäsipizzeriassa uunin kyljessä kiinteä digitaalinen lämpömittari ja mitä olen sitä seuraillut, niin 300 asteen paikkeilla on ollu lämmöt siellä.

Uunin lämpötila riippuu siitä minkä tyylistä pizzaa tehdään. Esim. "aito" napolilainen pizza paistuu kiviuunissa, jossa pohjalämpötila vajaa 400 C ja ilman lämpötila jonkun verran yli 500 C (tämä siis yhdestä lähteestä). Tässä lämpötilassa pizza paistuu noin minuutissa. Jossain peruspizzeriassa mutun mukaan pizzat paistuu noin 8 minuuttia, ja varmaankin lämpötila noin 300 C. Sitten taas näitä pannupizzoja tai pizzoja saanee paistaa pidempään ja matalammassa lämmössä. Lämpötilan ja paistoajan vaikutus pizzan ominaisuuksiin on siis huomattava, ja riippuu kovasti siitä millaista pizzaa ollaan tekemässä.

Uunin lämpötila riippuu siitä minkä tyylistä pizzaa tehdään. Esim. "aito" napolilainen pizza paistuu kiviuunissa, jossa pohjalämpötila vajaa 400 C ja ilman lämpötila jonkun verran yli 500 C (tämä siis yhdestä lähteestä). Tässä lämpötilassa pizza paistuu noin minuutissa. Jossain peruspizzeriassa mutun mukaan pizzat paistuu noin 8 minuuttia, ja varmaankin lämpötila noin 300 C. Sitten taas näitä pannupizzoja tai pizzoja saanee paistaa pidempään ja matalammassa lämmössä. Lämpötilan ja paistoajan vaikutus pizzan ominaisuuksiin on siis huomattava, ja riippuu kovasti siitä millaista pizzaa ollaan tekemässä.

Joo, ihan totta töriset, pizzoja on monenlaisia ja lämmöt sen mukaan. Itse pyrin tekemään tuollaisia ohutpohjaisia ja se kova pohjalämpö ja lämmönluovutuskyky (=kivi) on siinä se juttu. Sähköuunissa pizzakivien kanssa ihan toivotonta touhua :) Tuolla Napolissa pitäisi joskus poiketa jo ihan tuon pizzan takia.

Ei ole nk. aidot italialaiset pizzat oikeasti minusta niin hääppöisiä... Ilmankos niistä onkin jatkokehitetty näitä americanoja ja dillingereitä.

Ei ole nk. aidot italialaiset pizzat oikeasti minusta niin hääppöisiä... Ilmankos niistä onkin jatkokehitetty näitä americanoja ja dillingereitä.

Tuosta voidaan päätellä että joko a) et ole syönyt niitä italiassa ja/tai b) et pidä pizzasta. Karvakäsipizza on oma taiteenlajinsa, italialainen pizza on omansa ja molemmat on hyviä, joskin alkuperäinen taiteenlaji vaan peittoaa karvakädet aika pystyyn.

Tuosta voidaan päätellä että joko a) et ole syönyt niitä italiassa ja/tai b) et pidä pizzasta. Karvakäsipizza on oma taiteenlajinsa, italialainen pizza on omansa ja molemmat on hyviä, joskin alkuperäinen taiteenlaji vaan peittoaa karvakädet aika pystyyn.

Olen syönyt Italiassa ja pidän pizzasta, mutta esimerkiksi alkuperäisen reseptin mukainen marinara oli aika tylsä. Ihan kiva rapea pohja tomaattisoossilla, mutta ei tehnyt vaikutusta. Eikä tuo vaatimaton maku mikään ihme ollut, koska olivathan ne alunperin köyhien katuruokaa, joilla ei ollut varaa laittaa päälle lihaa tai usein edes juustoa. Pidän moderneista pizzoista enemmän enkä kumartele vanhaa versiota vain perinteisyyden takia, vaan kyllä se maku ja nälkä ratkaisee.

Vähän sama juttu kuin jouluruoan kanssa: onhan ne perinteiset ruoat ihan kelvollisiakin joiltain osin, oman aikansa herkkuja. Mutta jos nykyään pistettäisiin ennakkoluulottomasti ja vapaasti pöytään parhaita saatavilla olevia herkkuja, niin kyllä se joulupöytä aika erilaiselta näyttäisi.

Pitsassa "less is more" pätee kuten monessa muussakin. Toisaalta kunnon kotiuunipelti-americanopitsa 12 eri täytteellä on herkkua myös ja päälle toki ketsuppi"ristikko" jo uuniin laittaessa.

Vaikea valita parempaa. Karvakäsipitsat menee sitten minusta vasta kolmannella sijalla.

Pistäkää pizzakokit kuvia tuotoksistanne tänne? Ohuen pohjanhan tekee helposti mutta ainakaan itse en ole vielä kokeillut tuollaista ilmavaan perinteistä pohjatyyppiä. Karvakäsijäljitelmän paisto tapahtuu ainakin itselläni 300 asteisessa uunissa ja hyvää tulee eikä täytteet "kiehu".

Leivinuunissa määkii punaviinissä haudutettua lammasta. Resepti oli helppo. Uunivuokaan Lidln pakastelammasta ja upotus punaviiniin. Loput punaviinit kurkusta alas. Ei mitään käsitystä mitä tuosta tulee, mutta viini on ainakin hyvää.

No tämä on helppo.

Kuvan leivät on tehty tällä ohjeella, näistä määristä syntyy siis yksi leipä:

600g jauho (käytä pelkkää vehnää)
400g vesi
30g lese, ei pakollinen
1/4 tl kuivahiiva
1 1/4 tl suola

Sekoita ainekset tasaiseksi (kuivat ensin, lopuksi vesi), älä vaivaa. Peitä astia kannella tai kelmulla ja anna olla vaikka tuo 12+36h.

Muotoile taikina suorakaiteeksi jauhotetulla pöydällä ja vie lyhyet sivut yhteen. Hankala selittää, mutta taita vielä vastakkaiset sivut yhteen ja muotoile pyöreäksi. Laita pyyhe nostatusastiaan (suunnilleen leivän muotoinen ja kokoinen) ja pyyhkeelle leseitä taikka rouhetta. Laita leipä astiaan kohoamaan (ylösalaisin, siten että em. rouheet jäävät valmiin leivän pintaan) ja kannellinen pata uuniin esilämpiämään 250 asteeseen. Leipä kohoaa sen ajan, mitä uunilla ja padalla kestää lämmetä, suunnilleen 20-30 minuuttia. Laita leipä kuumaan pataan, kansi päälle ja paista 30min. Kansi pois ja vielä 15 min uunissa, jotta pinta saa väriä.

Leivinuunissa saattaapi onnistua muuten ilman tuota pataakin? Mutta idea tuossa patajutussa on nopea lämmönluovutuskyky ja vesihöyryn pysyminen paistoastiassa, joka edesauttaa rapean kuoren syntymistä.

Jep tein tätä, eli eilen illalla tein taikinan ja aamulla uuniin. mulla jäi noilla paistoajoilla hieman raa'aksi keskeltä, ensikerralla pidän 5-10 min pidempään kansi päällä ja sitten n.10 min ilman kantta. Mutta, ohje on helppo ja takuuvarmasti hyvää leipää!

o

Tulihan siitä aivan törkeän hyvää. 8 tuntia muhi leivinuunissa ja on kyllä niin mureaa ja maukasta lihaa :kuola:

..ja nautitaan napakasti muoviaterimilla.

Parempi sekin kun käsin. En muista tiedä, mutta itsellä ei ole tapana taloraksalla syödä kunnon arerimilla. Ei mulla ole täällä huonekalujakaan tuota pöytää ja jakkaraa lukuunottamatta. Saan kai silti nauttia ruuasta? :) Riedelin lasitkin on kotona eikä täällä. Pitäisiköhän kaataa viini viemäriin.

Jos ei ole noita pizzakiviä tai sen sellaisia, niin pohjaan saa rapeutta kun lämmittää sen pellin ensin kuumaksi ja laittaa pohjan vasta sen jälkeen pellille paistumaan.

Käsitykseni mukaan "aidossa italailaisessakin" pizzapohjassa on eroja esim. sen paksuuden osalta riippuen siitä, missä päin Italiaa ollaan (pohjoisessa vai etelässä).

Jostain muistan lukeneeni lisäksi sen, että alunperin pizza olisi kehitelty Napolissa, jossa ylimääräisen hiivaleipätaikinan päälle laitettiin öljyä sekä niukasti jotain "täytteitä". Ja että nykyaikainen pizza olisi kehitelty vasta myöhemmin jossain muualla tämän idean pohjalta.

Muoks: Joo, eli nykyaikainen pizza olisi kehitelty italailaisten siirtolaisten toimesta Jenkeissä: http://www.ruokasanastot.net/

Onko kellään mitään raflaavia ideoita pääsiäisjuustokakuksi? Olen tainnut jo käyttää kaikki ideat, aprikoosi, valkosuklaa-lime, mascarpone-enmuistamikä..

Onko kellään mitään raflaavia ideoita pääsiäisjuustokakuksi? Olen tainnut jo käyttää kaikki ideat, aprikoosi, valkosuklaa-lime, mascarpone-enmuistamikä..

Appelsiini-mango tai vadelma-struuna ja pohja dominokekseistä? Mä oon joskus tehnyt myös karpalo-valkosuklaajuustokakun, mut se oli jouluresepti, johon tuli piparipohja ja glögikiille. Mut voihan senkin pohjalta kehitellä jonkun keväisen version.

e. Mä muuten just väänsin suklaamoussen ilman suklaata. :D Teki mieli eikä ollut kaapissa suklaata, joten korvasin suklaan sulatetulla voilla, tummalla kaakaojauheella ja tomusokerilla (+ laitoin lorauksen maitoa ja viskiä, et sain vähän juoksevammaks). En oo viel ehtinyt maistaa, mut kyl se ihan siltä näytti, kun pitikin. :D

Molemmat kuulostaa aika hyviltä, lähdenpä kauppaan hakemaan inspiraatiota:) Tein muuten myös jouluksi piparipohjalla ja täytteeseen tuli glögiä, oli ihan sairaan hyvää! Varmaan sama ohje:)
Jos on tuoreita vadelmia, niin tuo vadelma-sitruuna tai vadelma-lime vois hyvinkin olla tämän pääsiäisen juttu. Ja ehkä vähän valkosuklaata.
Aika hyvän moussen kehitit:D

Heh joo, tästä tuli muuten ihan sikahyvää. :P

Perusreseptin nappasin täältä: http://korundi.blogspot.com/2008/12/tydellinen-suklaamousse.html, mut mä tosiaan muokkasin sen aika radikaalisti uusiks. :D Kahvia en laittanut ollenkaan ja konjakin vaihdoin viskiin ja sit korvasin sen suklaan tosiaan tuolla voi-kaakaojauhe-tomusokeri -hässäkällä (100g voita + desi kaakaojauhetta ja tomusokeria kumpaakin), johon sit se loraus maitoa. Maito tuskin on ees välttämätön. Funtsein vaan, et toi puuttuva kahvi olis hyvä korvata jollain muulla nesteellä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom