Kokkausketju, reseptit

Kaupasta tarttui mukaan karitsan jauhelihaa. Mulla on pää vähän tyhjä ja luovuus hukassa, enkä keksi mitään muuta, kuin sekoittaa sitä naudan jauhelihaan ja tehdä jotain perus jauhelihapihvejä tai sitten jotain ihme jauhelihapötköjä mihin lykkää jotain mönjää sisään. Että kertokaas nyt mitä tosta kannattaisi tehdä.

Tee semmosia tulisia kebabpötköjä, maistat mintulla, valkosipulilla ja esim fetalla. Dippailet vaikka tsatsikiin.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tee semmosia tulisia kebabpötköjä, maistat mintulla, valkosipulilla ja esim fetalla. Dippailet vaikka tsatsikiin.
Pistäs valmistusohjetta, niin onnistuu kerralla. Tai jos siinä ei mitään ihmeellistä ole, muuta kuin aineet sekaisin ja pötköiksi ja paisto, niin ei sitten mitään tarvita. Vai pitäiskö uunittaa pidempäänkin, että tulee enemmän kebabmaista? Taitaa mennä liian tiiviiksi? Mulla on kaapissa tollasta kebabmaustetta, jota vois koittaa käyttää siihen. Tulisuutta löytyy sitten niin monessa eri muodossa meikäläisen kaapista, että siitä ei ole huolta. Ja tsatsikia vois kyllä väsäillä vaihteeksi. Viime kerrasta onkin tovi. Mutta mitähän sitä kylkeen laittaisi? Ehkä joku salaatti vaan, niin tulee vähän kevyempää.

Pistäs valmistusohjetta, niin onnistuu kerralla. Tai jos siinä ei mitään ihmeellistä ole, muuta kuin aineet sekaisin ja pötköiksi ja paisto, niin ei sitten mitään tarvita. Vai pitäiskö uunittaa pidempäänkin, että tulee enemmän kebabmaista? Taitaa mennä liian tiiviiksi? Mulla on kaapissa tollasta kebabmaustetta, jota vois koittaa käyttää siihen. Tulisuutta löytyy sitten niin monessa eri muodossa meikäläisen kaapista, että siitä ei ole huolta. Ja tsatsikia vois kyllä väsäillä vaihteeksi. Viime kerrasta onkin tovi. Mutta mitähän sitä kylkeen laittaisi? Ehkä joku salaatti vaan, niin tulee vähän kevyempää.
No en viitsinyt alkaa säveltämään, kun arvelin että Sinä varmasti keksit itsekin ohjeen. Ei minulla ohjetta ole mutta voisin pistää esim:

Sitä lihaa
Sriracha-kastiketta
Fetaa murusina
Tuoretta minttua kourallinen tai kaksi
Pirusti valkosipulia
Mustapippuria ja suolaa + vaikka sitä kebumaustetta
+jotain muuta mitä löytyy kaapista, ehkä muna. Sitten paistelee vain? Tai sitten jättää fetan pois ja tekee kylkeen fetasalaatin? Tai käärit noi pitaleipään.

No en viitsinyt alkaa säveltämään, kun arvelin että Sinä varmasti keksit itsekin ohjeen. Ei minulla ohjetta ole mutta voisin pistää esim:

Sitä lihaa
Sriracha-kastiketta
Fetaa murusina
Tuoretta minttua kourallinen tai kaksi
Pirusti valkosipulia
Mustapippuria ja suolaa + vaikka sitä kebumaustetta
+jotain muuta mitä löytyy kaapista, ehkä muna. Sitten paistelee vain? Tai sitten jättää fetan pois ja tekee kylkeen fetasalaatin? Tai käärit noi pitaleipään.
Näin mä sen olisin kyllä tehnytkin juu ja samoilla aineilla. Poisluettuna Sriracha. Mulle tulinen tarkoittaa jotain muuta kuin srirachaa. Teelusikallinen nagajauhetta on sopiva. No, jos nyt ei lähdetä kikkailemaan liikaa, niin pystyy eukkokin syömään ja pilkotaan sekaan vaikka yksi säilötty aji cristal, niin tulee vain pikkiriikkisen mukavaa potkua siihen.

Tuossa aiemmin mainitussa Burgundinpadassa on valitulla viinillä selkeä vaikutus makuun. Viimeksi otin kaapista halvinta mitä löytyi, mikä oli Neron Cabernet Sauvignonia. Aivan liian voimakas viini tuohon pataan. Ranskalaisia Bourgognen viinejä suositelllaan perinteisesti tuohon pataan, jotka ovat käytännössä Pinot Noiria. Kyllä sillä valitulla viinillä on siis merkitystä.

Hirvipaistia olen marinoinut sekä punaviinissä, että oluessa. Kumpikin käy mainiosti. Tummalla ja vaalealla oluella kokeiltu ja aavistuksen on eroa.

Tätä hain kysymykselläni, joka nyt vaikuttaa omiinkin silmiin hieman epäselvälle.

Lohitartar

Nopea lohitartar. Tartar ei tässä tapauksessa viittaa tervaan tai mongolialaisiin sepeihin. Ei, vaan se hyvähyvä alkupala on.

lohitartar_1.jpg

Tämä oli toinen alkupala mässäilyviikonlopusta. Huomaa ihqdaa sydämen muotoinen ruisleipä lohimäiskeen alla. Jos ahistaa, niin toki voi lusikoida tartarit suoraan kulhosta ruokaholeen, mutta ei kannata.Tämän voi tehdä monesta muustakin asiasta kuin lohesta, kuten esimerkiksi tonnikalasta tai pyyhekumista. Ihan originaali, selkokielinen ohje jossain Savon sanomien sivuilla.

Ainesosat

• 250 grammaa graavilohta
  • pari punasipulia
  • sopivasti tilliä
  • 1 dl smetanaa
  • pari ruokalusikallista valkoviiniä
  • valkopippuria
  • ruisleipää

Valmistus

Kuutio sipuli ja lohi. Nakkaa kulhoon, ja sekoita tillisilpun, smetanan, valkopippurin ja valkoviinin kanssa. Jos laulattaa, niin viiniä on mennyt enemmän suuhun kuin tartariin. Sit laita koko setti jääkaappiin ja anna olla jotain kolkyt minsaa. Jos juot vielä sitä valkkaria, niin elä unoha soossia jääkaappiin. Paahda leipä. Sipellä halutessasi siihen kuviota, kuten sydän tai transformers. Lusikoi tartaria leivälle, heitä tilliä niskaan ja tarjoa pystyssä pysyen.

lohitartar_2.jpg

Nauttiminen

Sama viini kuin edellisessä, Paistetut kampasimpukat ja karamellisoitua parsaa -ohjeessa. Hienostele ihan niin paljon kuin haluat.

^

Varmasti hyvänmakuinen leipä, mutta itse laittaisin tuon täytteen siten, että se muotti olisi vielä siinä leivän ympärillä ja silloin leivän sekä täytteen reunat olisivat tasan. Eikä siis niin, että täyte laitetaan sen jälkeen, kun muotti on jo irroitettu.

Tähän tyyliin:

marsu_4745_2.jpg

P.S. Ylläolevat mätisydämet ovat ihan ok:n makuisia, tässä resepti: http://www.pirkka.fi/ruoka/reseptit/24022-matisydamet

^

Varmasti hyvänmakuinen leipä, mutta itse laittaisin tuon täytteen siten, että se muotti olisi vielä siinä leivän ympärillä ja silloin leivän sekä täytteen reunat olisivat tasan. Eikä siis niin, että täyte laitetaan sen jälkeen, kun muotti on jo irroitettu.

Kiitos vinkistä. Me vaan leikeltiin eka noi leivät ja sitten paahdettiin ne. Tosin meillä on aina vähintään neljä "kokkia" siellä hääräämässä, niin yksi ei ehdi leipää leikata kun toinen on sen jo paahtanut :D

Mulla olis pakastin puolillaan karpaloita. Olisko mitään hyvää reseptiä, mihin noita voisi hyödyntää? Kiisseliä tein viimeksi ja ovat niin kirpeitä, että naama irvessä tenavat sitä lusikoi, vaikka sokeria lisäsin reilusti.

Mulla olis pakastin puolillaan karpaloita. Olisko mitään hyvää reseptiä, mihin noita voisi hyödyntää? Kiisseliä tein viimeksi ja ovat niin kirpeitä, että naama irvessä tenavat sitä lusikoi, vaikka sokeria lisäsin reilusti.

Mites smoothie, jos vaan löytyy blenderi ?

Ylämaan härkää, valkosipulilohkoperunoita ja grillitomaatteja

No vot, tästä ei pääruoka parane. Varsinkin superhyvän punkun kanssa tämä ruoka vie kielen ja pään mennessään. Härän valmistusohjeesta ja reseptivinkistä kiitos Nordic Food -keittiömestarille, Jaakko Lötjöselle.

Meillä oli härkää n. 1,2 kiloa. Kyllähän siitä neljälle riitti, kun muisti muutakin syödä. Perunat ja tomaatit on helppo valmistaa siinä sivussa, joten tämän ruoan eteen ei tarvitse juuri nähdä edes vaivaa. Kukin arpokoon ruoka-aineiden määrät kohdalleen ruokailijoiden määrästä riippuen. Myö otettiin osa vähän puolikypsänä pois, ja osa oli hitusen pitempään uunissa. Oli meillä salaattiakin, vaikka se ei kuvissa näy.

ymnauta_2.jpg

Ylämaan härkää, valkosipulilohkoperunoita ja grillitomaatteja

Ainesosat

Härkä

• no härkää
  • karkeaa suolaa
  • sokeria
  • öljyä
  • tuoreita yrttejä
  • pippureita
  • valkosipulia

Valkosipulilohkoperunat

• pottuja
  • valkosipulia
  • öljyä
  • tuoreita yrttejä

Grillitomaatit

• tomaatteja
  • öljyä
  • koskenlaskijaa
  • tuoreita yrttejä

Valmistus

Isi-lehmä

Härän pintaan ota pannulla väri. Rouhi pintaan 1,5 % suolaa (koosta riippuu suolan määrä). Valmista öljystä (puolisen desiä), sokerista (0,5 tl), suolasta (0,5 tl), yrteistä, pippureista ja valkosipulista (1-2 kynttä) sauvasekoittimella möyhyä, ja sivele härän pintaan. Sittä härkä leivinpaperille (pelti ois kans kiva) ja 200-asteiseen uuniin 15-20 min. Ota pois, kääri mötikkä siihen samaan leivinpaperiin ja kuorruta foliolla. Anna vetäytyä 20 minsaa. Avaa paketti ja sano uijui.

Valkosipulilohkoperunat

Valkosipulilohko ei ole mikään pelisarja, vaan todella helppo lisuke ruoalle kuin ruoalle. Ei liene yllättävää, että perunat lohkotaan aluksi. Sitten pellille levittelyä, ja päälle loraus öljyä, yrttejä ja valkosipulia. 200-asteiseen uuniin, ja oisko n. 45 minsaa ja peruna jo valmiilta tuoksuu.

Grillitomaatit

Myös ylihelppoa evästä. Ja niin maukasta. Pelkkää tomaattia voisi tehdä jo pikkunälkään iltapalaksi. Ota tomaatti, ja ristiviillä se n. kolmanneksen matkalta. Jos sormista tulee nyt verta, niin viilsit liian pitkälle. Tunge reikään ja reiän päälle vähän öljyä, koskenlaskijaa, salt and pepah, ja yrttejä. Täytettä voit varioida makusi mukaan loputtomasti. Uuniin asteita 200, ja n. 10 minsaa. Ylätaso ja grillivastus lisäävät herkullisuutta.

ymnauta_1.jpg

Nauttiminen

Toivottavasti ilman tornadoa, koska talo ilmassa ei tee mieli ruokaa. Viineinä tälle ateriakokonaisuudelle oli meillä kaksikin vaihtoehtoa: chileläinen T.H. Syrah Leyda ja urugualainen Pisano Tannat Petit Verdot. Molemmat viinit löytyvät Alkon valikoimista ja ovat viiden tähden viinejä. Ja todellakin ovat. T.H. Syrah on ns. "ylähyllyn viini", ja se maistuu todella täyteläiselle. Rypälelajike on yksi lemppareistani. Siitä löytyy karpaloa ja herukkaa, sekä paljon tanniinia. "Metsämies sanoo uijui." Pisano Tannat Petit Verdot on varmaan ainoa (?) urugualainen punaviini Alkon valikoimissa. Viinimaana U-maa ei ole mikään yleisin, joten on todella yllättävää, että sieltä tulee näin törkeän hyvä viini. Hintakin on alle 15 €. Pisano jne. on nimensä mukaan yhdistelmä kahta rypälelajiketta, ja nämä sointuvat todella hyvin yhteen. Viini on täyteläinen, mutta vieläkin tanniinisempi kuin Syrah. Tässä maistuu vatukka ja kirsikka. "No huhhuh kaira."

Mitä mieltä pakkislaiset on sisäelimistä? Muista kun perusosista kuten esim. maksa. Kielihän ei ehkä varsinaisesti ole sisäelin, mutta tänään menee sian kieli kokeiluun. Keittelen hiljalleen muutaman tunnin, leikkaan siivuiksi ja paistan voissa, lisään kermaa ja keitän kasaan. Raporttia myöhemmin miten onnistui. :)

Mitä mieltä pakkislaiset on sisäelimistä? Muista kun perusosista kuten esim. maksa. Kielihän ei ehkä varsinaisesti ole sisäelin, mutta tänään menee sian kieli kokeiluun. Keittelen hiljalleen muutaman tunnin, leikkaan siivuiksi ja paistan voissa, lisään kermaa ja keitän kasaan. Raporttia myöhemmin miten onnistui. :)

Jos luuydin lasketaan sisäelimeksi niin voin suositella :)

Hyvää tuli possun kielestä, voin suositella. Lihastahan tuo on, mutta kuitenkin hieman erilainen maku kuin mihin on tottunut. 3h keittelin ja sitten raavin makunystyrät ja kalvon/nahan pois, leikkasin siivuiksi ja paistoin nopsaan voissa, mausteet ja kermaa ja keitin kasaan. Muussia seuraksi, nom nom!

Jonkin sortin bolognese kastike tuli tehtyä alkuillasta.
Ensin raastoin reilun kokoisen porkkanan ja vähän pienemmän palasen juuriselleriä karkeaksi raasteeksi, sitten sipulit silpuksi ja kaikki yhdessä pannulle. Jonkin ajan päästä jauhelihat pienissä erissä perään ja väriä pintaan. Ruokalusikallinen vehnäjauhoja. Purkki tomaattimurskaa ja parisen desiä lihalientä. Hautumaan n. 20min ajaksi... haudutuksen jälkeen pari valkosipulinkynttä puristetaan sekaan ja pizzamaustetta reilulla kädellä ja reippasti myös myllystä mustapippuria myös.
Tarjoilin täysjyväpastan kera ja oli parempaa kastiketta kuin pitkiin aikoihin. En tajunnut ottaa kuvaa.
Huomenna makkarakeittoa tuoreista juureksista ja perunoista.

Tuleeko broilerinkoivista, rintapaloista, fileistä tms. parempia jos ne pistää paistopussiin uuniin?

Tuleeko broilerinkoivista, rintapaloista, fileistä tms. parempia jos ne pistää paistopussiin uuniin?
Riippuu ihan siitä mitä hakee. Jos verrataan uunissa ilman paistopussia paistettua ja paistopussin kanssa paistettua, niin mahdollisesti tulee parempia. Itse ainakin olen tykännyt. Jos taas aletaan vertaamaan pannulla paistettua tai jossain vuoassa muiden aineiden kanssa paistettua ja paistopussia keskenään, niin menee taas hankalammaksi. Kokeile, niin tiedät. Ei paistopussi mikään huono keksintö kyllä ole.

Mutta se minkä takia tänne threadiin eksyin on se, että tulin kertomaan, että musta ei tule ikinä pizzanvääntäjää. Pizzalla on jotain mua vastaan. Aina menee joku juttu käteen. Nykyään osaan tehdä jo taikinan ja alan oppia käsittelemään sitä, mutta silti epäonnistun. Juuri äsken tein parhaan ja helpoimmin käsiteltävän taikinani ikinä ja onnistuin tekemään siitä suoraan sanottuna ihan helvetin hienon ja hyvän pizzapohjan. Lähes täydellisen pyöreä ja siisti. Ja ihan pelkillä käsillä. Haluan oppia tekemään sen käsin, joten kaulinta en perkele käytä. Mutta kuinka ollakaan, kun olin siirtämässä sitä pellille, mun piti kääntää se kaksin kerroin ettei se repeä ja totta helvetissä ne puoliskot jäi toisiinsa kiinni. Ja pizzataikinalla on sellainen vittumainen ominaisuus, että kun olet sen kerran muotoillut ja jos joudut vaivaamaan sen uudestaan palloksi, niin sen muovattavuus katoaa lähes täysin. Eli vituiksi meni tämäkin lopulta, vaikka ehdin jo iloita. Seuraavalla kerralla hankin manaajan manaamaan pahat henget ulos taikinasta ennen käsittelyä.

Mistä muuten saa sellaisia kompaktin kokoisia pizzalapioita? Siis se "lapa" saa olla luonnollisesti aika iso, mutta yli puolen metrin varresta ei ole kuin haittaa. Tai no jos se on puuvarsi, niin äkkiäkös sen katkaisee. Pitäisi vain löytää halvalla jonkinlainen lapio. Äkkivilkaisulta näyttää olevan melko arvokkaita.

Suositut

Back
Ylös Bottom