Kokkausketju, reseptit

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
:lol2:
Tuli tehtyä maailman paskin pizzapohja. Ikinä. Tolla ohjeella. Mausta en tiedä vielä, mutta toi on muotoiltavuudeltaan jo niin surkea, että ei edes vituta, vaan nauroin koko ajan, kun kaivoin kaulinta esille. Ihan uskomatonta. Parempi olla sitten edes hyvää.

Oliko se liian löysää vai mikä oli ongelma? Kuinka kauan pidit jääkaapissa? Itse en ole edes kokeillut tuota ohjetta.

Ei kun ei vaan tykännyt oikein venyä niin kuin normaalisti pizzataikina tekee. Oli kaksi vuorokautta jääkaapissa.

Nuo edelliset postaamani pizzat oli tehty suunnilleen tämän ohjeen suhteilla (jauhojen ja veden suhde n. 78%; ohjeessa n. 64%), ja taikina toimi ainakin ihan ok:sti. Kuinka kauan pidit huoneenlämmössä jääkaapin jälkeen? Onhan tuossa suhteessakin tietty jo aika suuri ero. Pitäisi kokeilla itse. Veikkaan, että taikina venyy aika paljon, jos alkaa rystysien päällä pidellen muotoilemaan.

Nuo edelliset postaamani pizzat oli tehty suunnilleen tämän ohjeen suhteilla (jauhojen ja veden suhde n. 78%; ohjeessa n. 64%), ja taikina toimi ainakin ihan ok:sti. Kuinka kauan pidit huoneenlämmössä jääkaapin jälkeen? Onhan tuossa suhteessakin tietty jo aika suuri ero. Pitäisi kokeilla itse. Veikkaan, että taikina venyy aika paljon, jos alkaa rystysien päällä pidellen muotoilemaan.
Se oli pari tuntia huoneenlämmössä. Tosin tein parin desin taikinan ja skaalasin kaikki aineet sen mukaan, koska litran taikinasta tekee jo kymmenen lättyä, enkä tee niin monella mitään. Tuskin sillä määrällä niin väliä on, mutta ei kai sitä koskaan tiedä.

E: lisäksi siinä oli lievä kiljun sivuaromi hajussa, eikä makukaan kyllä parhaita pizzapohjia ollut, mitä olen tehnyt. Taidan tyytyä perinteiseen. Saa aika hyvä pohja olla, jotta jaksaisi kikkailla ja toi sitä ei ainakaan ollut.

Se oli pari tuntia huoneenlämmössä. Tosin tein parin desin taikinan ja skaalasin kaikki aineet sen mukaan, koska litran taikinasta tekee jo kymmenen lättyä, enkä tee niin monella mitään. Tuskin sillä määrällä niin väliä on, mutta ei kai sitä koskaan tiedä.

E: lisäksi siinä oli lievä kiljun sivuaromi hajussa, eikä makukaan kyllä parhaita pizzapohjia ollut, mitä olen tehnyt. Taidan tyytyä perinteiseen. Saa aika hyvä pohja olla, jotta jaksaisi kikkailla ja toi sitä ei ainakaan ollut.

Pistäppä oma resepti tänne?

Itse tein viimeksi ihan persuntumalta: Tavallista vehnäjauhoa, loraus kuivahiivaa, ripaus suolaa ja sopivasti vettä. Vaivasin ja annoin kohota pari tuntia.

Naudansuikaleet marinoitumaan yön yli sekoitukseen jossa oli öljyä, soijakastiketta ja currya sekä pippuria.
Seuraavana päivänä sitten lihoihin vähän pannulla rusketusta ja jätetään hautumaan pilkottujen sipulien ja paprikan kanssa.
Sillä välin tehdään kastike eli voita sulamaan miedolla lämmöllä eli ei ruskisteta mitään vaan sulatetaan se rasva. Siihen sitten tulista curryjauhetta, paprikajauhetta ja hienoksi pilkottua/murskattua valkosipulia hautumaan vähäksi aikaa. Sen jälkeen ruokalusillinen (noin) vehnäjauhoja ja sekoitellaan tasaiseksi. Sitten lisäillään huoneenlämpöistä maitoa/kermaa että saadaan siitä kastiketta - juoksevuus sitten myös oman maun mukaan. Kannatta lisätä vähän kerrallaan ja tosiaan huoneenlämpöistä ettei paakkuunnu.
Siten lihat ja vihannekset sekaisin ja jätetään hautumaan kypsäksi. Tuore chili ja/tai kookosmaito sopisi varmaan hyvin mausteeksi sekaan. Itse laitoin lisukkeeksi basmatiriisiä. Naudanlihan sijasta toimii varmasti hyvin myös broilerin kanssa.

Pistäppä oma resepti tänne?

Itse tein viimeksi ihan persuntumalta: Tavallista vehnäjauhoa, loraus kuivahiivaa, ripaus suolaa ja sopivasti vettä. Vaivasin ja annoin kohota pari tuntia.

Ei ole mitään reseptiä. Vedän ihan lonkalta ja heittelen sekaan vettä, kuivahiivaa, suolaa, öljyä ja jauhoja. Oikein kunnon vaivaus tuntuu olevan tässä hommassa tärkeintä.

Olisko kellään jotain ihan super hyvää reseptiä paistettuun riisiin ja kanaan / katkarapuihin tms? Tuli ihastuttua tohon Thaimaassa melko palavasti.

Varmaan maailman helpoin thairuoka. Eli Khau Phat Gai, tossa googlen eka hitti:

http://www.templeofthai.com/recipes/fried_rice.php

Tossa toinen, videon kera, tämä vaikuttaisi "aidommalta", tosin noitahan on yhtä monta erilaista versiota kuin on kokkejakin:
http://thaifoodcast.com/recipes/main-course/thai-fried-rice.html

Päällehän kuuluu sitten "Nam Prik Plaa" -kastike (muutamia tippoja):
http://www.cookasianfood.com/sauces-condiments-dips/prik-nam-pla-thai-sauce/

Tässä ehkä parempi versio:
http://www.food.com/recipe/nam-prik-nam-pla-traditional-thai-sauce-92042

Sekä limenmehua, ripaus sokeria ja mahdollisesti vaikkapa rouhittua pähkinää. Halutessaan voi laittaa vielä kuivattuja chililastuja päälle.

Anteeksi :david: kysymys, vaan en oo ennen kokeillut alkoholia ruuanlaitossa... Tekisi mieli kokeilla jotain likööriä mutta mites tuo käytännössä tapahtuu tuo alkoholilla "maustaminen"? Yritin googlettaa mutten löytänyt vastausta.

Ja oma vastaus threadiin.. Huominen menee hernekeitolla :( Mutta ylihuomenna on pihvejä, muusia ja aattelin tatzikia tehdä, on se sen verran Jumalaista :)

Alla on muutama perusohje alkoholinkäyttöön ruoanlaitossa. Käytännössä usein laitetaan vaan marinadiin, ruoan sekaan tai liekitetään. Oma kokemus lähinnä viineistä punaviinikastikkeeseen, risottoon, lasagneen tai patoihin ja sitten Cointreau, suklaalikööri ja Amaretto jälkiruokiin. Jos kerrot mitä haluat tehdä niin voin katsoa olisiko joku hyvä valmis resepti?
Alkon ohjeita

En sitten vähä-älyisenä pellenä ymmärtänyt alkon sivua vilkaista... Kiitoksia linkistä! :)

Hmm, olisiko omenaliköörille mitään käyttöä ruuanlaitossa?

Onko "ruuanlaittojogurtilla" (bulgarian jogurtti yms.) ja normijogurtilla jotain suurtakin eroa ruuanlaittoa ajatellen? Jos teen esim. kebabille jogurttikastikkeen, niin käykö ns. normaali jogurtti + ehkä vähän kermaa?

Onko "ruuanlaittojogurtilla" (bulgarian jogurtti yms.) ja normijogurtilla jotain suurtakin eroa ruuanlaittoa ajatellen? Jos teen esim. kebabille jogurttikastikkeen, niin käykö ns. normaali jogurtti + ehkä vähän kermaa?

Jos maustat jogurttia itse, niin minusta parhaita ovat maustamattomat luonnonjogurtit. Bulgarian jne. toimivat omassa suussani paremmin sellaisenaan.

Joo siis maustamaton ei-ruuanlaitto-jogurtti kyseessä eli siis myös vähärasvainen. Ajattelin ehkä kokeilla tommosta creme bonjouria (valkosipuli) sen maustamiseen.

Normaalia jugurttia voi saada paksummaksi "valuttamalla" hieman nestettä siitä pois. Se tehdään samaan tapaan kun kahvia ennenvanhaan, eli otetaan suodatinpussi, laitetaan se siihen suodatintelineeseen ja kaadetaan jugurtti sinne pussiin. Tämä vie aikaa, mutta kyllä se vesi vaan valuu sieltä pois. Tein joskus tsatzikia tuolla tavalla.

Tai sitten käyttää vaan suoraan jotain paksua turkkilaista/kreikkalaista jugurttia. :D

Löytyykö täältä vinkkejä riisin maustamiseen?

Itse olen käyttänyt vain suolaa tai lihaliemikuution kappaleita sekä viimeisimpänä löytönä teelusikallista kurkumaa, joka tuo kauniin värin sekä hieman aromeita. Voisiko sahrami olla vielä parempi? Muita ideoita?

Älkää sitten ikinä hairahtako noihin silikonisiin vuokiin ja muihin juttuihin, ellette ole sitä jo tehneet. Itse menin taannoin hankkimaan tuollaisen silikonireunalla olevan irtopohjavuoan, kun se vaikutti kätevältä. Se makasi kaapissa vähän aikaa kunnes eilen sitä kokeilin ensimmäistä kertaa. Tänään heitin sen roskiin. Ihan kamala paska ja todella epäkäytännöllinen. Miten käsittelet sellaista vetelää paskaa, joka on koko ajan tippumassa käsistä ja valuttamassa taikinat reunan yli? Miten? Kysynpä vaan. Lisäksi reunan vetelyyden takia se ei pysy edes kiinni, kun siirtelet sitä. Oli katastrofi aika lähellä monta kertaa. Samanlaista juttua olen kuullut noista tavallisista kokosilikonisista kakkuvuoista. Niitä on ostettu ja käytetty pari kertaa ja palattu takaisin vanhaan. Nyt ymmärrän miksi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom