Kokkausketju, reseptit

Mistä muuten saa sellaisia kompaktin kokoisia pizzalapioita? Siis se "lapa" saa olla luonnollisesti aika iso, mutta yli puolen metrin varresta ei ole kuin haittaa. Tai no jos se on puuvarsi, niin äkkiäkös sen katkaisee. Pitäisi vain löytää halvalla jonkinlainen lapio. Äkkivilkaisulta näyttää olevan melko arvokkaita.
Minä teetin tuossa puusepällä, tai no niitä myytiin yhdessä "kyläpuodissa" mutta tahdoin omilla mitoilla lapion niin ilmoitin vain mitat tuolle ukkelille. Jos nyt en aivan väärin muista niin 15e pintaan taisi maksaa. Liimapuulevystä, koivusta tuo taitaa olla.

Tukkukortti jos löytyy tutuilta niin käy tukusta tommonen ählylapio:
http://www.metrotukku.com/kayttotavarat/ruoanvalmistus/fi_FI/pizzatarvikkeet/

Tai osta Pizzataksista, kai nekin möis?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Minä teetin tuossa puusepällä, tai no niitä myytiin yhdessä "kyläpuodissa" mutta tahdoin omilla mitoilla lapion niin ilmoitin vain mitat tuolle ukkelille. Jos nyt en aivan väärin muista niin 15e pintaan taisi maksaa. Liimapuulevystä, koivusta tuo taitaa olla.
Puusta osaan itsekin väsätä. Mulla on myös puusepän koulutus. (Tosin tollaseen hommaan mitään koulutuksia edes tarvita) Tollanen teräksinen vain tuntuisi vähän paremmalta, koska on ohuempi. Kolmen millin vaneri tuntuu aika paksulta, jos se täytyisi saada veivattua ohuen pizzapohjan alle. Vaikka siitä teroittaa kärjen, niin taitaa teräksinen olla silti parempi ja kesävämpi.

Mutta kuinka ollakaan, kun olin siirtämässä sitä pellille, mun piti kääntää se kaksin kerroin ettei se repeä ja totta helvetissä ne puoliskot jäi toisiinsa kiinni. Ja pizzataikinalla on sellainen vittumainen ominaisuus, että kun olet sen kerran muotoillut ja jos joudut vaivaamaan sen uudestaan palloksi, niin sen muovattavuus katoaa lähes täysin. Eli vituiksi meni tämäkin lopulta, vaikka ehdin jo iloita. Seuraavalla kerralla hankin manaajan manaamaan pahat henget ulos taikinasta ennen käsittelyä.

Mun rajallisen käsityskyvyn mukaan riittää, että odottelee sen uudestaan vaivatun pallon kanssa noin 15 min ja yrittää uudelleen.

ps. Jos ei huvita esilämmittää uunia ja kuumentaa asuntoa niin voi kokeilla seuraavaa liedellä tehtävää pizzaa (sisältää myös helpon taikinaohjeen):

http://slice.seriouseats.com/archives/2012/03/the-pizza-lab-awesome-pizza-without-an-oven-aka-skillet-pizza.html

Mun rajallisen käsityskyvyn mukaan riittää, että odottelee sen uudestaan vaivatun pallon kanssa noin 15 min ja yrittää uudelleen.
Näin teinkin, eli vaivasin ja kohotin uudestaan ja se toimikin jotenkuten. Ei muovautunut kuitenkaan yhtä helposti kuin ekalla kerralla, joten ei se täydellisesti sittenkään onnistunut. Siitä tuli jotenkin kumimaisempi ja se tykkäsi vetäytyä kasaan hieman voimakkaammin kuin ensimmäinen versio.

Mulla olis pakastin puolillaan karpaloita. Olisko mitään hyvää reseptiä, mihin noita voisi hyödyntää? Kiisseliä tein viimeksi ja ovat niin kirpeitä, että naama irvessä tenavat sitä lusikoi, vaikka sokeria lisäsin reilusti.

En ymmärrä mikä menny vikaan. Ohjeen pitäisi olla todellakin yksikertainen ja onnistua helposti. Ja ei tarvitse laittaa edes ylilyönti mitalla sokeria. Itse valmistukseen aavistuksen vähemmän, sillä lapset haluaa kuitenkin laittaa valmiin kiisselin pinnalle sokeria.

Mutta ennen kaikkea karpalokiisselin pitää olla sileä. Etenkin lapsille pitää olla sileä kiisseli ja yleensä juuri karpalokiisseli maistuu lapsille hullun lailla. Keittää vedessä hiukan marjoja ja siivilöi ne pois. Jos jättää ne marjan riekaleet kiisseliin, niin ei varmasti pennut koske siihen. Marjojakaan ei saa laittaa liikaa, sillä muuten voi tulla liian voimakas maku.
Sitten jos on karpalomehu tiivistettä, tietenkin kotitekoista, niin siitähän saa vielä nopeammin tehtyä kiisselin.

Näin teinkin, eli vaivasin ja kohotin uudestaan ja se toimikin jotenkuten. Ei muovautunut kuitenkaan yhtä helposti kuin ekalla kerralla, joten ei se täydellisesti sittenkään onnistunut. Siitä tuli jotenkin kumimaisempi ja se tykkäsi vetäytyä kasaan hieman voimakkaammin kuin ensimmäinen versio.

Durum-vehnäjauhoilla tulee parempi pohja kuin normivehnstä. Eikä yritä vetäytyä takas kasaan kaulitsemisen jälkeen.

Mä oon huomannu että oliiviöljy pilaa pitsapohjan vaikka monessa ohjeessa sitä kehoitetaan laittamaan. Ei kestä kunnon paistolämpötiloja ja maku kitkeröityy.

Mansikkakeiton pitsapohjaa pitää vielä joskus demota.

Eli tätä:
http://www.pakkotoisto.com/kotitalous/66046-kokkausketju-84/#post3079743

Kaiketi jotain tämännäköistä tuotetta voisi olla odotettavissa:
2630572112_3e21f68e89_o.jpg

Durum-vehnäjauhoilla tulee parempi pohja kuin normivehnstä. Eikä yritä vetäytyä takas kasaan kaulitsemisen jälkeen.
Tästä voisin olla eri mieltä. Olen tehnyt molemmista ja kyllä tavallisista tulee parempi maun ja käsiteltävyyden kannalta. Kai se durum vaan kuulostaa niin paljon hienommalta, että sitä täytyy tunkea joka paikkaan. Koitin mäkin aluksi veivata sen durumin kanssa, mutta ei se onnistunut ikinä sitäkään vähää mitä normi jauhoilla sitten kun durumista pois siirryin. Täytyy kyllä varmaan kokeilla taas uudestaan, niin saa tavallaan ennen-jälkeen-vertailun, kun on jotenkuten oppinut käsittelemään sitä taikinaa.

E: [provo] Kuka vittu muuten kaulitsee pizzataikinaa? [/provo]

Mä oon huomannu että oliiviöljy pilaa pitsapohjan vaikka monessa ohjeessa sitä kehoitetaan laittamaan. Ei kestä kunnon paistolämpötiloja ja maku kitkeröityy.
Ja tästä voisin olla samaa mieltä. Sekin on taas hienompaa kuin rypsiöljy, mutta rypsäri sopii paremmin, jos pakko on öljyä laittaa.

Mutta se minkä takia tänne threadiin eksyin on se, että tulin kertomaan, että musta ei tule ikinä pizzanvääntäjää. Pizzalla on jotain mua vastaan. Aina menee joku juttu käteen. Nykyään osaan tehdä jo taikinan ja alan oppia käsittelemään sitä, mutta silti epäonnistun. Juuri äsken tein parhaan ja helpoimmin käsiteltävän taikinani ikinä ja onnistuin tekemään siitä suoraan sanottuna ihan helvetin hienon ja hyvän pizzapohjan. Lähes täydellisen pyöreä ja siisti. Ja ihan pelkillä käsillä. Haluan oppia tekemään sen käsin, joten kaulinta en perkele käytä. Mutta kuinka ollakaan, kun olin siirtämässä sitä pellille, mun piti kääntää se kaksin kerroin ettei se repeä ja totta helvetissä ne puoliskot jäi toisiinsa kiinni. Ja pizzataikinalla on sellainen vittumainen ominaisuus, että kun olet sen kerran muotoillut ja jos joudut vaivaamaan sen uudestaan palloksi, niin sen muovattavuus katoaa lähes täysin. Eli vituiksi meni tämäkin lopulta, vaikka ehdin jo iloita. Seuraavalla kerralla hankin manaajan manaamaan pahat henget ulos taikinasta ennen käsittelyä.
Tuosta pizzataikinan käsiteltävyydestä tuli mieleen, että sain itse parhaimmin "käyttäytyvän" taikinan tähän mennessä aikaiseksi tällä ohjeella. Vaivasin lisäksi taikinaa yleiskoneella 20 minuuttia (tämä oli varmaan se tärkein osa, käsin vaivaamalla en ole vastaavaa lopputulosta saanut aikaan) ja annoin kohota reilun tunnin. Ilmeisesti sitten oli sitko kohdillaan, koska käsin venyttelemällä pohjasta sai todella ohuen ilman minkäänlaista repeilyä.

Seuraavan kerran kun käyn kotopuolessa, niin pitää yrittää paistaa pizza tähän tyyliin leivinuunissa. Jos uunin perukoille jättäisi tosiaan tuollaisen kuuman hiilikasan, niin lämmön luulisi riittävän parin minuutin pikapaistoon.

Seuraavan kerran kun käyn kotopuolessa, niin pitää yrittää paistaa pizza tähän tyyliin leivinuunissa. Jos uunin perukoille jättäisi tosiaan tuollaisen kuuman hiilikasan, niin lämmön luulisi riittävän parin minuutin pikapaistoon.

Ongelmaksi tuossa muodostuu se että leivinuunissa kuumin kohta on sen pohja, pohja palaa mustaksi hiileksi noin 10 sekunnissa kun uunissa on se 450 astetta lämmintä.

ai mistäkö tiedän? :D
Päällisestä, mitä siihen nyt jäi jäljelle, tuli kyllä aivan törkeän hyvää.

Vehnäleipää valurautapadassa paistettuna. Taikinaa tuli tällä kertaa hapatettua pöydällä sellaiset 12h, jonka jälkeen jääkaapissa noin 36h. Makua vaikuttaisi olevan hieman enemmän kuin pelkän 12h hapatuksen jälkeen, pidempääkin aikaa voisi vielä kokeilla.

Vehnäleipää valurautapadassa paistettuna. Taikinaa tuli tällä kertaa hapatettua pöydällä sellaiset 12h, jonka jälkeen jääkaapissa noin 36h. Makua vaikuttaisi olevan hieman enemmän kuin pelkän 12h hapatuksen jälkeen, pidempääkin aikaa voisi vielä kokeilla.

Herraisä että on hyvännäköset leivät!
Pistäkääs nyt jotain helppoa leipäreseptiä kehiin niin alan leipomaan itse.

Ongelmaksi tuossa muodostuu se että leivinuunissa kuumin kohta on sen pohja, pohja palaa mustaksi hiileksi noin 10 sekunnissa kun uunissa on se 450 astetta lämmintä.

ai mistäkö tiedän? :D
Päällisestä, mitä siihen nyt jäi jäljelle, tuli kyllä aivan törkeän hyvää.

Mutta eikös pizzauunien lämmöt huitele juurikin tuollaisissa lukemissa? Mulla ei tuolla kerralla ollut leivinuunissa lämpöä lähellekkään tarpeeksi, vaikka uunin mittari näytti ~300 asteen pintaan. Paistoaika jäi liian pitkäksi ja täytteet kiehuivat liiaksi. Saitko mitattua tuon 450 astetta omasta uunista? Taisi olla tosiaan vähän liikaa :)

Mutta eikös pizzauunien lämmöt huitele juurikin tuollaisissa lukemissa? Mulla ei tuolla kerralla ollut leivinuunissa lämpöä lähellekkään tarpeeksi, vaikka uunin mittari näytti ~300 asteen pintaan. Paistoaika jäi liian pitkäksi ja täytteet kiehuivat liiaksi. Saitko mitattua tuon 450 astetta omasta uunista? Taisi olla tosiaan vähän liikaa :)

En saanut, vaan heitin arvion. Pitäs ostaa kunnon mittari missä on asteikko 500 asteeseen saakka.

Herraisä että on hyvännäköset leivät!
Pistäkääs nyt jotain helppoa leipäreseptiä kehiin niin alan leipomaan itse.

No tämä on helppo.

Kuvan leivät on tehty tällä ohjeella, näistä määristä syntyy siis yksi leipä:

600g jauho (käytä pelkkää vehnää)
400g vesi
30g lese, ei pakollinen
1/4 tl kuivahiiva
1 1/4 tl suola

Sekoita ainekset tasaiseksi (kuivat ensin, lopuksi vesi), älä vaivaa. Peitä astia kannella tai kelmulla ja anna olla vaikka tuo 12+36h.

Muotoile taikina suorakaiteeksi jauhotetulla pöydällä ja vie lyhyet sivut yhteen. Hankala selittää, mutta taita vielä vastakkaiset sivut yhteen ja muotoile pyöreäksi. Laita pyyhe nostatusastiaan (suunnilleen leivän muotoinen ja kokoinen) ja pyyhkeelle leseitä taikka rouhetta. Laita leipä astiaan kohoamaan (ylösalaisin, siten että em. rouheet jäävät valmiin leivän pintaan) ja kannellinen pata uuniin esilämpiämään 250 asteeseen. Leipä kohoaa sen ajan, mitä uunilla ja padalla kestää lämmetä, suunnilleen 20-30 minuuttia. Laita leipä kuumaan pataan, kansi päälle ja paista 30min. Kansi pois ja vielä 15 min uunissa, jotta pinta saa väriä.

Leivinuunissa saattaapi onnistua muuten ilman tuota pataakin? Mutta idea tuossa patajutussa on nopea lämmönluovutuskyky ja vesihöyryn pysyminen paistoastiassa, joka edesauttaa rapean kuoren syntymistä.

Oman leivinuunin (tiilerin tyyne) mittasin parintunnin lämmityksen jälkeen mittarilla 300C. Siinä yritin sitten tehdä lämppäreitä niin pohja tosiaan paloi leivistä aika äkkiä. Uskoisin kuitenkin että pizza voisi onnistua tuossa 300C:ssä uunipellillä + leivinpaperi välissä.

Huppe, vähän skeptinen olen että noin 500C lämpeää tuo leivinuuni ainakin omiin lämmityksiin perustuen ?

Miten minä sen leivän sinne pataan saan? Kippaan vain? Tosiaanko noin kuumassa paistetaan koko aika?

Oman leivinuunin (tiilerin tyyne) mittasin parintunnin lämmityksen jälkeen mittarilla 300C. Siinä yritin sitten tehdä lämppäreitä niin pohja tosiaan paloi leivistä aika äkkiä. Uskoisin kuitenkin että pizza voisi onnistua tuossa 300C:ssä uunipellillä + leivinpaperi välissä.

Huppe, vähän skeptinen olen että noin 500C lämpeää tuo leivinuuni ainakin omiin lämmityksiin perustuen ?
Leivinpaperi palaa alle sekunnissa poroksi pitsan alla. Tarkoitin lähinnä tuota pohjan lämpötilaa, punahehkuhiilä koko pohja täys, tyhjennys ja heti pitsa perään. Suuri virhe.

Miten minä sen leivän sinne pataan saan? Kippaan vain? Tosiaanko noin kuumassa paistetaan koko aika?

Joo, se on sen verran kiinteää, että sen voi vain tipauttaa sinne. 250 astetta koko aika. Ei pala, koska kosteus padan sisällä on niin kova, Leivässä ei edes pahemmin ole väriä vielä tuon ensimmäisen 30 minuutin jälkeen.

tuota leipää pitää kokeilla. Mutta siis eihän tuonne pataan nyt tule mitään vettä tms kun puhut kosteudeta, eli tarkoitat taikinan kosteutta ?

Suositut

Back
Ylös Bottom