- Ikä
- 42
Mä tossa opettelinkin sitä edellisen viestini jälkeen ja hokasin ihan samat asiat mitä tuohon kirjoititkin. Nyt osaan. Vähän kun jaksaa kokeilla ja funtsia miten asiat oikeasti toimii, niin kyllä se siitä lähtee.Onnistumisen kannalta ei ole väliä, tekeekö ruskean kastikkeen öljyyn vai voihin vai niiden sekoitukseen. Makuun se tietysti vähän vaikuttaa, mutta aika vähän minun mielestäni. Eikä rasvan ja jauhojen keskinäisellä suhteellakaan ole kovin paljoa merkitystä, kunhan rasvaa on sen verran, ettei jauhot ole aivan kuivana. Ja jos tuntuu, että toista on liian vähän, niin sitten vain lisää sitä pannulle. Pääasia on, ettei polta jauhoja vaan antaa niiden hiljalleen ruskistua.
Kun jauhot ovat ruskistuneet kauniisti, lisätään vettä. Tämä sujuu paremmin, jos vesi on valmiiksi kuumaa. Ja mitä löysempää rasva-jauhoseos on, sitä helpompaa kastikkeesta on saada kokkareetonta. Pannu kannattaa ottaa pois levyltä veden lisäämisen ajaksi ja lisätä vesi pienissä erissä vaikkapa vispilällä sekoittaen.
Sitten vain pannu takaisin levylle porisemaan joksikin ajaksi ja maustetaan kastike. Jos käyttää maustamisessa liemikuutiota, ei välttämättä tarvitse ruskistaa jauhoja kovinkaan tummaksi, koska liemikuutiosta tulee väriä. Myös ketsuppi, murskattu viherpippuri ja kuivattu sipuli sopivat hyvin kastikkeeseen.
Jos kastikkeesta tulee liian löysää, annetaan sen kiehua kokoon jonkin aikaa, ja jos liian paksua, lisätään vettä (tai kermaa ja tarvittaessa mausteita.
Tein kylläkin niin, että lisäsin kylmää vettä. Otin pannun pois levyltä ja laitoin kylmää vettä. Ihan sen takia, ettei kastike vahingossakaan pääse suurustumaan heti, niin kuin mulle kerran kävi. Oli liikaa jauhoja, kuuma pannu ja laitoin liian hitaasti vettä, niin osa kastikkeesta suurustui silmänräpäyksessä taikinaksi. Kylmän veden voi huoletta sekoitella sinne miten sattuu ja sen jälkeen laittaa liedelle ja antaa suurustua. Siinä samalla kippailee sinne koko ajan lisää vettä, jos näyttää menevän liian paksuksi.
Ja sillä ei tosiaan ole väliä käyttääkö öljyä vai voita. Teen aina arkisen kastikkeen öljyyn, koska se on vaan helpompaa. Joskus saatan tehdä voihinkin, mutta ei se makuun paljoa vaikuta. Tai mahtaako vaikuttaa yhtään, vai tuntuuko vain siltä, kun on "hienommat" raaka-aineet.