Kokkausketju, reseptit

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
sellasta pirtelöä tullu tehtyä, missä on purkki rahkaa, banaani, purrki ananasta tai marjoja ja minttusuklaaheraa mitallinen, nam!

Anonymitylle pari lempparireseptiä rahkasmoothieihin.

Mansikkamössö:
-Rahkaa
-Mansikoita
-Maitoa
-Valio marjamix-jogurtti
-Sokeria

Sekahedelmämössö:
-Rahkaa
-Tuoretta ananasta
-Hedelmäcoctailia
-Appelsiinimehua

Yleensä tirautan vielä lisäkalorien toivossa vähän oliivi- ja rypsiöljyä sekaan.

Helppo ja kohtalaisen makuinen Panang Curry:

Kävele pakastealtaalle kaupassa.
Valitse Kitchen Joy -tuote.
Lämmitä mikrossa.
Kumoa lautaselle ja nauti.

Lopputulos:

P1030719.jpg

Yllättävän makoisa. Made in Thailand toki.

nuo thai cubet on kyllä herkkua! oma suosikki se teriyaki makuinen aijjai ja ei se lihakaan niin kumia loppujen lopuksi ole :) hyvä tuoksu noissa myös..

Oi minun on pitäny testiä noita jo pitkän aikaa, no pitää koittaa tässä seuraavalla kauppareissulla saada mukaan. :)

Curry ja Teriyaki siis herkkua?

Muita suosikkeja?

Oi minun on pitäny testiä noita jo pitkän aikaa, no pitää koittaa tässä seuraavalla kauppareissulla saada mukaan. :)

Curry ja Teriyaki siis herkkua?

Muita suosikkeja?

Curryja niistä on suurin osa. Red Curry ja Panang Curry ovat todistetusti "syötäviä". Itse väännän paremmat mutta kyllä noi voittaa useammankin thairaflan mätöt ja olen saanut Thaimaassakin huonompia curryja joissakin rafloissa, tosin mulla onkin "hieman" tuota testausta takana ;)

Curryja niistä on suurin osa. Red Curry ja Panang Curry ovat todistetusti "syötäviä". Itse väännän paremmat mutta kyllä noi voittaa useammankin thairaflan mätöt ja olen saanut Thaimaassakin huonompia curryja joissakin rafloissa, tosin mulla onkin "hieman" tuota testausta takana ;)

Jooo-o! Huomenna testailla noita kaupan thairuokia sitten. :)

Tein nachon

Ainekset:

n. 3,5 dl vehnäjauhoja
n. 3 dl maissijauhoja
n. 3,5 dl vettä
suolaa esim. 1 tl
leivinjauhetta 1 tl

1. Sekoita ainekset. Lisää vettä/jauhoja kunnes seos on tarpeeksi kovaa.
2. Vaivaile hiukan.
3. Kauli taikinasta ohuita paistinpannulle sopivia lättyjä.
4. Paista lätyt rapeiksi kuumalla kuivalla pannulla.
5. Leikkaa lätyistä sopivia nachon muotoisia palasia ja sivele ne öljyllä.
6. Paista 250:asteessa n. 3-4 minuuttia, käännä nachot ja paista vielä 3-4 minuuttia kunnes saat halutun rapeuden (nachot rapeutuvat lisää viiletessään). Kannattaa varmaankin paistaa nachot muutamassa erässä.
7. Syö.

Nacho:
_small.jpg

Tuli nälkä näpertäessä, joten heitin hieman karskimmalla otteella annoksen lautaselle:
_small.jpg

Oli muuten hyvää! Ei ehkä oikeita nachoja, mutta mielestäni parempia kuin kaupan pahvinpalaset.

Tietääkö muuten joku mistä saisi masa harina -jauhoja? Hakaniemen etnokaupoista voisi ehkä saada, mutta jos joku tietää varman paikan niin olisi kiva tietää.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
ite olen kans tortillalettuja tehny ite,miettiny et vois niitä nachojakii siitä joskus kokeilla.Tosin ainostaan durumvehnäjauhoja käytin valmistuksessa.
En viitsi kaupasta enää valmiita lettuja edes ostaa,ihan toista maata ite tehtynä. Kuten myös salsa ja guacamole,omnomnom :rock:

Hitto, kun voi olla välillä vaikeeta. Pidän itseäni ihan hyvänä ruoanlaittajana ja harvoin epäonnistun. On kuitenkin yksi asia, mitä en ole oppinut ikinä tekemään. Se on ruskea kastike. Ihan perusjuttu, mutta kun ei vaan lähde. Nytkin sain vasta kolmannella kerralla onnistumaan. Ensin oli liikaa jauhoja öljyn suhteen, toisella kerralla laitoin liian vähän vettä ja kolmannella kerralla onnistui. Toi on kyllä taitolaji. Joskus kun pääsisi siihen vaiheeseen, että onnistun joka kerta. On se kumma, kun väännän vaikka mitä ihmeellistä, mutta yhtä ruskeaa kastiketta ei saa onnistumaan.

Hitto, kun voi olla välillä vaikeeta. Pidän itseäni ihan hyvänä ruoanlaittajana ja harvoin epäonnistun. On kuitenkin yksi asia, mitä en ole oppinut ikinä tekemään. Se on ruskea kastike. Ihan perusjuttu, mutta kun ei vaan lähde. Nytkin sain vasta kolmannella kerralla onnistumaan. Ensin oli liikaa jauhoja öljyn suhteen, toisella kerralla laitoin liian vähän vettä ja kolmannella kerralla onnistui. Toi on kyllä taitolaji. Joskus kun pääsisi siihen vaiheeseen, että onnistun joka kerta. On se kumma, kun väännän vaikka mitä ihmeellistä, mutta yhtä ruskeaa kastiketta ei saa onnistumaan.

Sama homma täällä. Tilasinkin tämän:
http://www.otava.fi/ajankohtaista/yleinen/2005/fi_FI/vuoden_keittokirja/

Öljyä? ruskeassa kastikkeessa? ehkä tuossa on se vika, minusta ruskeaan kastikkeeseen kuuluu voi eikä öljy.... Taitolaji kyllä siltikin...

Onnistumisen kannalta ei ole väliä, tekeekö ruskean kastikkeen öljyyn vai voihin vai niiden sekoitukseen. Makuun se tietysti vähän vaikuttaa, mutta aika vähän minun mielestäni. Eikä rasvan ja jauhojen keskinäisellä suhteellakaan ole kovin paljoa merkitystä, kunhan rasvaa on sen verran, ettei jauhot ole aivan kuivana. Ja jos tuntuu, että toista on liian vähän, niin sitten vain lisää sitä pannulle. Pääasia on, ettei polta jauhoja vaan antaa niiden hiljalleen ruskistua.

Kun jauhot ovat ruskistuneet kauniisti, lisätään vettä. Tämä sujuu paremmin, jos vesi on valmiiksi kuumaa. Ja mitä löysempää rasva-jauhoseos on, sitä helpompaa kastikkeesta on saada kokkareetonta. Pannu kannattaa ottaa pois levyltä veden lisäämisen ajaksi ja lisätä vesi pienissä erissä vaikkapa vispilällä sekoittaen.

Sitten vain pannu takaisin levylle porisemaan joksikin ajaksi ja maustetaan kastike. Jos käyttää maustamisessa liemikuutiota, ei välttämättä tarvitse ruskistaa jauhoja kovinkaan tummaksi, koska liemikuutiosta tulee väriä. Myös ketsuppi, murskattu viherpippuri ja kuivattu sipuli sopivat hyvin kastikkeeseen.

Jos kastikkeesta tulee liian löysää, annetaan sen kiehua kokoon jonkin aikaa, ja jos liian paksua, lisätään vettä (tai kermaa :) ja tarvittaessa mausteita.

Nyt kun kastikkeisiin päästiin niin heittäkää joku hyvä punaviinikastike ohje tähän.

Itse oon aatellut lopettaa koko jauho kastikkeiden teon, suomalainen pula-ajan keksintö enkä saa koskaan onnistumaan :D

Punaviinikastike (4 annosta)

1 salottisipuli
1/2 kynttä valkosipulia
1 pieni porkkana
pala juuriselleriä

voita

3-4dl punaviiniä

1/2dl punaviinietikkaa

tilkka vasikanfondia

suolaa, pippuria, timjamia

(suurustukseen maizenaa + vettä)

Pilko vihannekset ja juurekset pikku paloiksi. Kuullota miedolla lämmöllä kattilassa voissa hetken aikaa, älä kuitenkaan ruskista. Lorauta punaviinietikka kattilaan ja anna kiehua vähän aikaa. Sitten perään reilu puolet punaviinistä, vasikanfondi, suolaa ja hieman mustapippuria ynnä timjamia. Anna porista niin, että vajaa puolet nestemäärästä haihtuu.

Jos olet kastiketta tekemässä esim. pihvin kylkeen, paista pihvit pannulla samaan aikaan kun punaviinipohjasi porisee kattilassa. Kun pihvit on paistettua, kaada kasaan keitetty kastikepohja siivilän läpi pannulle, jotta saat lihan paistonesteet mukaan soosiisi. Lisää loput punaviinistä, tarvittaessa suolaa ja aateloi halutessasi vielä pienellä voinokareella. Lopuksi suurusta hieman kastiketta lisäämällä siihen kylmään veteen sekoitettua maizenaa (purkissa annosteluohje) ja antamalla kiehahtaa.

Irtoaisko Hupelta (tai joltain muulta) hyvää yellow curry -reseptiä? Itse teen hyvää punaista currytahnaa, mutta tekisi mieli vähän laajentaa tuota thaicurryrepertuaaria.

Ois hakusessa hyvä kokkauskirja. Eli ei tarvi sisältää tuhatta ja sataa reseptiä, vaan ohjeita, niksejä, haudutus- ja kypsytysaikoja ym ym. Jos joku moisia lukenut, olisin kiinnostunut mitkä on ollut hyviä kirjoja?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom