Kokkausketju, reseptit

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Jaaha, kohta alkaa armoton kokkailu pääsiväisen kunniaksi.

Pöytään tulee löytämään tiensä mm. alkupaloiksi retiisi-vihersalaattia ja kermainen metsäsienikeitto sekä kylmää lohiherkkua rieskalla ja saaritolaisleivällä, pääruuaksi hirvensisäfilee piffejä ja lampaankaretta kera mustaherukalla ja mintulla maustetuin punaviinisoossein lisuukkeena bataatti-kukkakaalimuussia ja hasselbackanpottuja ja jälkiruuaksi tulee olemaan persikkajuustokakkua. Juomaksi pari eri punkkua sekä Samuel Smithin Oatmeal Stouttia.

Aperatiiviksi valittu legendaarinen 43:n ja jälkkäri naukuksi Amarula Marula Fruit Cream.
Yllä kuvaillussa pöydässä olisin todennäköisesti viihtynyt, passelisti substanssia. Joku voisi kysyä, että miksi alkuun salaatti, keitto sekä lohihässäkkä, pääruuaksi hirveä sekä lammasta ja kaksi erillistä kohtuullisen bulkkia lisukettakin, mutta relevantimpi kysymys on, että miksi ei.

Aivan, kysymykseen vastaukseksi juurikin tuo miksi ei?

No, jos pitempää ja hiukka selventävämpää vastausta haettiin takaa, niin ajattelin tehdä noin, kun olin pyytänyt syömään itseni ja vaimokkeeni seuraksi vanhempani sekä siskoni perheineen. Eli syöjiä oli vajaa kymmenkunta, joillain allergioita ja joillain ei, toiset tykkää lampaasta ja toiset ei ja toki junioorit eivät aina ole ihan samoilla jäljin muun porukan kanssa mikä on hyvää ja mikä ei.

No, itsehän söin sujuvasti kaikkea, join kaikkea ja pidin kaikesta. Tosin, näin taisi loppupeleissä toimia aikapitkälti muutkin, joten ketään ei näyttänyt suuremmin häiritsevän vaihtoehtojen määrä. Ja miksipä olisikaan?

Kaikkiahan ei ollut myöskään heti kerralla pöydässä. Ensin oli sienisopat ja salaatit + leivät, jonka jälkeen nautittiin jokuset ruoka halua herättävät napsit 43:sta. Tämän jälkeen pöytään löysi tiensä lammas lisukkeineen ja punkkuineen ja näiden nauttimisen jälkeen otettiin taas napsit. Tai parit. Sitten olikin hirven aika lisukkeineen ja punkkuineen. Jälkiruokain tuli ajallaan, siis niille, keille se maistui. Itsehän nautin vain fariinisokerilla maustetun vaahdotetun maitokahvin kera tuon kermliköörin. Niin, ja lisää napsia.

Ohhoh, tulipa tarkka selitys. kelpasko? :D

No, jos pitempää ja hiukka selventävämpää vastausta haettiin takaa, ...
Ei itse asiassa haettu, vilpittömästi totesin.

Ja haistelinkin jo, että tuota määrää söi useampi ihminen. :D

Sunnuntaina ajattelin herkutella oikein kunnolla ja huomenna pitäisi käydä hommaamassa vähän aineksia :P laittakaas vinkkiä jostain pihvistä ja lisukkeista jota kannattaisi kokeilla. Ja vähän ajatuksena oli että nyt hinnalla ei ole oikein väliä :D kunhan nyt ei koko päivän palkka mene tuohon ateriaan, mutta kyllä siihen muutama kymppi saa mennä.

Sunnuntaina ajattelin herkutella oikein kunnolla ja huomenna pitäisi käydä hommaamassa vähän aineksia :P laittakaas vinkkiä jostain pihvistä ja lisukkeista jota kannattaisi kokeilla. Ja vähän ajatuksena oli että nyt hinnalla ei ole oikein väliä :D kunhan nyt ei koko päivän palkka mene tuohon ateriaan, mutta kyllä siihen muutama kymppi saa mennä.

Entrecote bearnaisekastikkeella toimii ainakin :)

Tietääkö joku, että mistä saisi ostettua raastamatonta mozzarellaa? Raastettahan löytyy kaikista kaupoista, mutta raasteen pinnalla on jotain tarttumisen estävää jauhoa/tärkkelystä tai jotain. Saisikohan jostain myös tuoretta (tehty samana päivänä) mozzarellaa?

^mun mielestä on yleisempää löytää kaupasta mozzarellaa semmoisena "mötkönä" liemessään pussissa kuin raasteena.
Tai sitten en ole raastehyllyä edes katsonut. Mutta katsele vaan juustohyllyä, varmasti on mozzarellaa tarjolla yleisimmissä kaupoissa raastamattomana!

Mozzarellaraaste on jotain juuston kaltaista valmistetta (usein) jossa on vaikka sun mitä lisäaineita. Mozzarella kannattaa ostaa pallerona/pötkelönä suolaliemessä muovipussiin pakattuna:
Euro_Shopper_Mozzarella_200g.jpg

Jonka sisällä on tällainen pallo:
cheese_07_bg_042906.jpg

Ei tota voi edes raastaa, itse revin tuosta pieniä paloja tai suikaleita käsipelissä ja pistän esim. pitsaan.

himapizza1.jpg

Pirkan parhaat bufala campana on parasta mozzarellaa. Mun mielestä monet mozzarellat on kumisia ja mauttomia, mutta tää on pehmeää ja maukasta eikä hintakaan nyt ihan hirveä ole, suosittelen kokeilemaan.

http://www.pirkka.fi/tuotteet/62959-pirkka-mozzarella-di-bufala-campana-125-g

Mä oon ihastunut nyt Key lime piehin kun olen käyttänyt kondensoitua maitoa pariin jälkkäriin. Ensi viikolla ois kaksistaan kaverin kanssa Viisuvalvojaiset ja sinne voisi tuota tehdä + jotain hyvää suolaista ehkä tomaatti-vuohenjuustopiirakka..

Pirkan puhvelimozzarella on tosiaan ihan ok. Olen jotenkin ollut ja olen edelleen siinä käsityksessä, että mozzarellaa on olemassa sekä tuorejuustona (ne nesteessä lilluvat pötköt/pallerot) ja kypsytettynä, jolloin rakenne on enemmän vaikka edamin tyyppinen. Ilmeisesti ainakin provolone on periaatteessa kypsytettyä mozzarellaa tai ainakin vähän sinne päin.

Jo kaksi viikkoa on päässäni puhunut ääni, joka tahtoo minun tekevän pizzaa, jossa olisi tuoreen mozzarellan sijasta kypsytettyä mozzarellaa. En kuitenkaan aio sekaantua juustonkaltaisiin raasteisiin. Päässäni puhuviin ääniin voi olla syynä esim. seuraava artikkeli sekä sen seuraajat ja edeltäjät:

http://slice.seriouseats.com/archives/2010/10/the-pizza-lab-how-to-make-great-new-york-style-pizza.html?ref=obinsite

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mysliä tein.

Ensin leivinuunin jälkilämmössä, ~50 astetta, mustikoita (pakastettuja tosin...) ja omenaa kuivattelin ~48 tuntia.
Sitten ~60 g kylmäpuristettua kookosöljyä, desin hunajaa sekä oliiviöljyä ~3 rkl (Sitiaa tietenkin) lämmittelin ja sekoitin kattilassa.
Spelttihiutaleita, kaurahiutaleita, kauraleseitä, pellavan-, kurpitsan-, seesaminsiemeniä, mantelirouhetta, saksanpähkinärouhetta isoon astiaan ja rasvaseos sekoitellen joukkoon. Taisin vähän fariinisokeria laittaa ihan lapsia varten.
Seos uunipellille leivinpaperin päälle ja uuniin 175 astetta ~20 minuutiksi. Useamman kerran otin pellin ulos ja sekoittelin seosta ettei pinta kärähdä. Sitten annoin jäähtyä ja sekoitin omenat, mustikat sekä rusinat sekaan. En voinut maistaa koska VLCD:llä olen. Lapsi tykkäs. :)
Vaimon kommentin kuulen illalla tai huomen aamuna jos se uskaltaa maistaa....

Liitteet

• mysli.webp
    mysli.webp
    86,5 KB · Katsottu: 688
Onko jengillä tietoa mistä voi ostaa semmosia jätskiannoksiin, mitä löytyy esim. tästä kuvasta:

images

Tai jotain vastaavia, yritin Minimanista ja Prismasta katsoa, mutta en löytänyt...

Pizzaa

Tein pizzaa, jonka paistoin tätä ohjetta mukaillen:

http://slice.seriouseats.com/archives/2010/09/how-to-make-great-neapolitan-pizza-at-home.html?ref=slice-bb1

Oman lieden lämpötilan säätämämisen kanssa meni 7 testipizzaa ja kahdeksannesta olin jo melko varma miten onnistutaan:

* Lämmitä valurautapannua liedellä noin 10 minuuttia teholla 3/6.
* Esilämmitä uuni 300 C:ssa noin 30 minuuttia grillivastuksilla ja laita uuniritilä mahdollisimman ylös.
* Muotoile taikina ja levitä tomaattikastike.
* Liu'uta pizza pannulle, lisää loput täytteet ja laita pannu uuniin.
* Paistele kunnes reuna ja täytteet on valmiita (n. 4 min ja kannattaa kääntää puolivälissä jos lämpö ei jakaudu tasaisesti)
* Jos haluaa pohjaan lisää väriä niin voi esimerkiksi vähän kuumemmalla liedellä vielä kärtsäillä pizzaa.

Reunojen nousemisen onnistumisen varmistamiseksi ei kannattane kaulia taikinaa, vaan muotoilla se esim. rystysten päällä tai miten ikinä haluaakaan

Tomaattikastike:

Ainekset:
* 400g esim. BioItalia luomutomaattimurskaa (ei tietääkseni sisällä aineita, joilla tomaattipalat kovetetaan, joten kastike onnistuu hyvin. Maksaa euron S-kaupoissa.)
* 1 sipuli halkaistuna
* Suolaa, mustapippuri
* Sokeria (jos tykkäät)
* Puolen sitruunan mehu (jos tykkäät)
* Voita ja oliiviöljyä

Valmistus:
* Laita kattilaan voita ja oliiviöljyä noin 50/50 suhteella.
* Lisää sipulinpuolikkaat kattilan pohjalle ja muut ainekset niiden päälle. Paistele miedolla lämmöllä esim. tunti tai niin kauan kunnes kastike on sopivasti redusoitunut.
* Poista sipulinpuolikkaat ja sauvasekoittele tai survo kastike.

Taikina:

Voin laittaa reseptiä, jos joku haluaa. Periaatteessa vain tavallinen hyvin märkä taikina, joka on muhinut jääkaapissa pari päivää. Taikinassa lähes samanlainen valmistusmetodi kuin aiemmin postaamissani leivissä.
Pizza:
_big.jpg

Reuna:
_big.jpg

Oli aivan jäätävän hyvää :) Olisipa vaan isompi pannu niin saisi tehtyä muutakin kuin tollaisia minipizzoja.

Pirkan parhaat bufala campana on parasta mozzarellaa. Mun mielestä monet mozzarellat on kumisia ja mauttomia, mutta tää on pehmeää ja maukasta eikä hintakaan nyt ihan hirveä ole, suosittelen kokeilemaan.

http://www.pirkka.fi/tuotteet/62959-pirkka-mozzarella-di-bufala-campana-125-g

Tänään kokeilin tuota ja pitää myöntää, että oli aivan eri planeetalta kuin nuo halvemmat mozzarellat! Mä luulín aina ennen, että mozzarellan kuuluu maistua vähän kitkerältä, mut olinkin vaan syöny väärää laatua:D

Tänään kokeilin tuota ja pitää myöntää, että oli aivan eri planeetalta kuin nuo halvemmat mozzarellat! Mä luulín aina ennen, että mozzarellan kuuluu maistua vähän kitkerältä, mut olinkin vaan syöny väärää laatua:D

Kitkerää ei ole kuin Riitan herkku ja halvemmat pirkat sekä valion paska. Esim. Euroshopperi onkin jo tosi hyvää vaikka maksaa vain 1/3 siitä mitä vaikka Riitan Herkku. Euroshopperissa on myös 2% enemmän rasvaa kuin vaikkapa Valiossa. (17% / 19%).
Saksassa Lidlissä oli hyvää mozzarellaa, en tiedä saako tuota Suomen Liidelistä. Maksoi jotain 0,29e paketti.

Hei! Olen päättänyt alkaa rakentamaan itselleni toimivaa maustehyllyä, ja haluaisin kuulla mielipiteitänne. Kysymys kuuluu yksinkertaisesti: mikä/mitkä on lempimausteesi ja mihin sitä käytät? :)
Entä mausteiden klassikot, mitkä täytyy löytyä joka kaapista?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom