Kokemuksia myyntityöstä

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Onko ketään ollut tekemisissä varainhoitopalveluiden myynnin kanssa? Mieluusti ottaisin kokemuksia vastaan että minkälaista homma on ja minkälaisiin ansioihin on mahdollista päästä?

Hello

Osaisikohan kukaan täälä kertoa, että mitä palkkatoiveita pitäisi esittää, jos on hakemassa myynti-insinöörin työpaikkaa? Kyseessä on ulkomaalainen firma ja minä tai kuka nyt työpaikan saakaan olisi ainoa henkilö suomessa edustamassa kyseistä yritystä... Ja tämä tilanne minun käsittääkseni voi nostaa palkka tasoa jonkun verran? Töykieli eli työkieli kuitenki tulee olemaan englanti ja paljon matkustamista jne. Öö en tiedä onko jotai muuta mitä pitäisi tietää tai ottaa huomioon palkka asioissa? Lähtökohtaisesti tilanne ei ole se, että lähtisi kasvattamaan asiakaskuntaa vaan pitäisi tämän hetkiset asiakkaat tyytyväisinä ja toimisi siinä välikätenä tjsp.

Ja niin olen itse suoraan koulunpenkiltä, mut sitä ne hakeekin tähän työhön. Tiedän, että monen luokkalaisen palkkataso myynti-inssi/tekninen myyjä/myyjä töissä on 3000-3300e + autoetu tai km. korvaukset. Rekry ihminen joka toimii välikätenä puhui 3500-4000e + autoedun palkkatoivomuksesta, mut minua pelottaa, että se on aivan liian kova pyyntö? Tai jos ei ole, niin onko 3200e palkka toivomus aivan liian alhainen? Firma mainitsi myös, että he maksavat kilpailu kykyistä palkkaa.

T: Apuva!

Rekry ihminen joka toimii välikätenä puhui 3500-4000e + autoedun palkkatoivomuksesta, mut minua pelottaa, että se on aivan liian kova pyyntö?

Onhan tuo aika saakelisti vastavalmistuneelle, voisin hakea itsekin hommaa, mistäs se löytyy? :) Mutta jos rekrykonsulentti tuollaisia puhuu niin tyhmähän sitä on itse vähempää ehdotella.

Hyvää tulosta tekevien myyjien liksat lähtee neljästä tonnista ylöspäin, siis kokonaispalkat. Jos ei lähde niin kannattaa vaihtaa taloa. Toki jos kokemusta ei ole yhtään eikä sitä myöten näyttöjä tuloksista niin toki pohjapalkka alkuun varmaan aika maltillinen. Mikäli liksa on täysin kiinteä niin ilman muuta pyynti 4k, varsinkin jos rekrykonsultti niin sanoi, koska hänen arvionsa tulee todennäköisesti asiakkaan suusta.

Ja sitten kannattaa myös kysyä, miten autoetu lasketaan, vaikuttaa nimittäin palkkaan aika merkittävästi. Jos tulee palkan päälle, kustannus minimaalinen, mutta jos kustannus on verotusarvo nettopalkasta, jääpi käteen aika reilusti vähemmän.

Kiitos vastauksista!

Näin juuri itsekkin ajattelin, eli vastavalmistuneelle aika helvetin kova liksa. MUTTA, jos ottaa huomioon noi muut tekijät tässä ja jos firma (+rekry henkilö) on antanut semmoisen kuvan, että tässä on tarkoitus maksaa "vähän parempaa palkkaa" kuin normaalisti, niin kait se on tohon vaan luotettava sitten. Varmaan semmoinenki on suuri tekijä tässä, että kyseinen firma haluaa löytää henkilön ja maksaa hänelle semmoista palkkaa, että tuleva työntekijä tosiaan tahtoo jäädäkkin taloon, että he eivät joudu taas vuoden päästä koko rulianssia aloitta alusta ja herrat ulkomailta joutuu ravaa suomessa ja pitää taas 2kk omaa koulutusta ulkomailla jne jne.

Liksa on täysin kiinteä.

Eli summa summarum, laitetaan palkkatoivomukseksi 3500-4000e + autoetu, mut tehdään myös selväksi et se on neuvoteltavissa. Ja olen tehny läksyni, ehdottomasti autoetu palkan päälle, muuten se joo tosiaan tulee kalliiksi. :) Arvion myös, että ajoja tulee lähinnä koti-työpaikka (työpaikka asiakkaan luona) eli en tiedä meneekö ne sit työajoon vai työmatkaksi, mutta anyway autoetu on kaikinpuolin parempi vaihtoehto ku alkaa omaa autoa ostaa velalle. Koska km. korvaukset voi jäädä vähäisiksi.

hehe, enkä ihan vielä kerro mikä on homman nimi, tosin siis huomenna on jo jatkohaastattelut, eikä tähän työhön kait enää mitenkää pystyisi hakemaan, mut silti.. en halua et täältä joku myyntitykki pilaa mun tulevaisuuden :D

Tuuhan kertomaan miten tuossa sitten kävi, meinaan kyllä vastavalmistuneelle kuulostaa tositosi tähtitieteelliseltä tuo palkka. Mutta onnea jos saat tommoset neuvoteltua. :) Ja vielä kiinteä palkka!! Kiinteäksi yleensä tavataan tarjota jotain 3000+ liksaa, ja provikalla sitten mahdollisuus päästä jonnekin 4000+ tietämille. :) Jolloin luonnollisesti pohja on kohtuupieni.

Minä tulen kertomaan. :) Minähän esitin ensimmäisessä työhaastattelussa palkkatoivomukseksi 3000e. Ja rekry ihminen tosiaan tämän korkeamman +3500e palkan + auton kirjasi papereihin. Tosin varmasti tulee puheeksi vielä jatkohaastattelussa ja siksi kovasti jäin asiaa nyt miettimään. En tiedä onko kyseinen firma ottanu sit huomioon tai mikä on käytäntö kun on ulkomaalainen yritys, että onko siihen sit mahdollisesti palkkaan laskettu semmosia etuja mitä suomessa voisi saada esim. terveydenhuolto, lounarit yms. ja kaikkein tärkein liikuntasetelit (niitä jos en saa, niin en aio ottaa työpaikkaa vastaan!!!) ja he eivät semmosia etuja pysty tarjoomaan... tiedä sitten. En tiedä! eiköhän tämäkin huomenna sitten selviä. Olen nyt 26 hakemusta laittanu ja 5 haastattelua ollu, että toivotaan tosiaan et nyt tärppäis... vähä huono tilanne suomessa työllistyä ja kilpailu on kovaa.

Ja mitä olen ymmärtänyt, niin aika monella myynti-inssillä on kiinteä kk palkka. Mahdollisuus vuosi bonuksiin, mutta ei ole vielä luokkalaiset päässy kertomaan mitä se tarkoittaa. Eli onkohan noi bonus systeemit sit vähän enemmänki perus myynti hommiin tai miten sen sanoisi fiksusti. Eli ku myydään isoja raaka-aine eriä tai jotai tuotanto ratkaisuja teknilliselle alalle, niin asiakakunta on aika se ja sama vuodesta toiseen, varsinkin tässä työpaikassa ei ole tarkoitus alkaa etsimään uusia asiakkaita tällä hetkellä. Eikä näköjään ole ollutkaan niin kauan kun firma on suomessa vaikuttanut.

Älä nyt jumalauta sano palkkatoiveeksi summaa x ja lisää että neuvoteltavissa. Kaivat suoraan pohjan koko toiveelta. Sehän tarkottaa ihan suoraan että tulet töihin sillä 3,5 kilollakin. Ilmotat palkkatoiveesi (laittaisin sun tapauksessas 4k) ja pidät siitä viimeseen asti kiinni. Se on firmalle loppupeleissä aivan sama maksaako ne 3,5k vai 4k, jos ne sut siihen haluaa. Sillä 500e + sivukulut ei ole paskankaan merkitystä jos otetaan sen takia kaveri, joka vaihtaakin maisemaa tai epäonnistuu duunissaan.

Yleensähän myyntialalla palkka muodostuu kiinteästä 1,8 - 3,5k pohjapalkasta + provikkaa 1-4k päälle. Vuosibonareita yms. löytyy melkein jokaisesta hommasta jossa jonkunnäköinen pidemmän tähtäimen tulosvastuu on.

Ammattimiehen hommasta maksetaan ammattimiehen palkkaa. Unohda toi "vastavalmistunut", jos kerran kyseessä ei ole "vastavalmistuneen normi homma".

Jos kerran haastattelijalle kerrot olevasi paras hakija ko. duuniin niin ilman muuta vaadit haitarin parasta palkkaa.

Kunnon palkkatoivetta vaan kehiin, varsinkin provisiopainotteisessa hommassa! Itse en ainakaan myyjän rekrytoinnissa olisi kiinnostunut näistä kolmen tonnin toiveita esittävistä. Olen tässä hieman kartoitellut vaihtoehtoja ja viimeksi kun palkkatoivetta kysyttiin, vastasin että 200 tonnia vuoteen pitäisi saada :D. Heti olivat valmiita ottamaan hommiin ;)

Ryhtiä palkkakeskusteluihin hei! Ja autoetu kuntoon; millään Opeleilla ei myyntialalla ole tapana ajella ;) ...mutta ihan vakavissaan otettava kyllä kantaa, että kaikella kunnioituksella Mikimiestä kohtaan, niin joku tuossa hiukan haiskahtaa, kun ihan hakemalla haetaan koulun penkiltä insinööriä, jolla ei ole myyntikokemusta?! Itse olen tällainen itseoppinut myyntitykki, mutta ollut joitain kertoja viimeisellä kierroksella mukana rekryprosesseissa, joissa on haettu "myynti-insinööriä tai vastavaa" ja joka kerta on rekryävä osapuoli kironnut, kuinka on vaikea löytää kautta linjan minkään ikäisistä insinööreistä myyntiin sopivia henkilöitä. En halua tosiaan loukata ketään insinööriä; kyllä insinööreissä ja yliopiston käyneissäkin on erittäin myynnillisiä yksilöitä seassa. Tiedän ja tunnen ko. profiilin henkilöitä.

EDIT:

Mikimies: jos oot pelimies, niin vaadit 4000-4500 € pohjaa vedoten koulutustasoosi sekä työn vaativuuteen, sillä onhan kyseessä olemassa olevien asiakkaiden tyytyväisenä pitäminen eli todella vastuullinenpesti ;)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Älä nyt jumalauta sano palkkatoiveeksi summaa x ja lisää että neuvoteltavissa. Kaivat suoraan pohjan koko toiveelta. Sehän tarkottaa ihan suoraan että tulet töihin sillä 3,5 kilollakin. Ilmotat palkkatoiveesi (laittaisin sun tapauksessas 4k) ja pidät siitä viimeseen asti kiinni. Se on firmalle loppupeleissä aivan sama maksaako ne 3,5k vai 4k, jos ne sut siihen haluaa. Sillä 500e + sivukulut ei ole paskankaan merkitystä jos otetaan sen takia kaveri, joka vaihtaakin maisemaa tai epäonnistuu duunissaan.

Sanoin haastattelussa itse palkkatoiveeni ja että siitä voidaan neuvotella. TJ sanoi, että voidaan neuvotella, mutta neuvotellaan ylöspäin, koska firma tietää, että jos ne lähtee mun palkkaa polkemaan, niin ei mene kauaa kun olen jo muissa hommissa. Se vasta kalliiksi tulisi työnantajalle. Kieltämättä nyt ei ole kauheasti tullut muualle vilkuiltua.

Mutta on tosiaan kova palkka Mikimiehen paikassa kokemukseen nähden. Oudolta kuulostaa kaikinpuolin.

Je je, kiitos vastauksista taas! :) Vastailen tällee kivijalkatyylillä.

- Joo on kova palkkataso, niinku itse sanoin, jos vertaa siihen mitä luokkalaiset ovat saanu myynti-insinöörin töistä, tosin moni niistä menee nimikkeellä myyjä tai tekninen myyjä ja en tiedä voiko se sit vaikuttaa asiaan?

- Mä lähen nyt sillä linjalla et ehdotan palkkahaitariks 3500-4000e tää tosiaan on vähän outo homma, mut mun on nyt vaan uskottava keskipalkkoihin ja siihen mainostuukseen, että firma on valmis maksamaan kilpailukykyistä palkkaa ja ottamaan huomioon juuri se, että tässsä olisin yksin asialla ja edustetaan firmaa ja pidetään pitkäaikaista asiakasta tyytyväisenä. itse työnkuvastahan en myöskään osaa sen enempää nyt sanoa.. voi olla paskamaista duuniakin :D

- Tohon et on vaikee löytää myyntihenkisiä insinöörejä niin, ymmärrän täysin! Tosin tästä poiketen minulla on 7kpl tuttua koulusta jotka kaikki on ajautunu myynti töihin. Tiedä sit onko firmoilla siinäki joku taka-ajatus, että otetaan suorana koulusta ja "manipuloidaan" tällä tavalla firman tavoille. Varmaa jotain vanhempaa insinööri kettua ois vaikea saada yhtäkkiä lähtemään tien päälle ja myynti luonteista hommaa tekemään....

- Ryhti pidetään kondiksessa ja mennää sopivan itsevarmalla asenteella haastatteluun :)

- Tässähän työssä ei ainakaa vielä olla mainittu mitään provikoista tai, että työ ylipätänsä olisi tuloshakuis painotteista. Mitä ymmärsin, niin tosiaanki 50/50 työ on osittain teknistä neuvontaa ja osittain sitä et pitää olla silmää, että miten voisi saada edistettyä myyntiä. Eli enemmänki vaan asiakassuhteen ylläpito..? Puhunko nyt hankalasti.. Liian ajatuksissa.

-Hehe, tottakai se auto pitää olla aatelisto mallia, iso ja paljon bensiiniä kuluttava. huom. ei diisseliä.

-Ja totta toikin, että tuskin ne ainakaa sitä palkkaa tosta lähtee alaspäin polkemana. Palatakseni alkuperäiseen kysymykseeni, niin olen vain itse epävarma, että millä hinnalla yrittää myydä itseään tämmyisessä tapauksessa, jos lähtökohta on et suomessa jos saisi myynti-inssin duunin johonki firmaan muitten inssejen sekaan, niin palkka ois luultavasti 3000-3200e, niin ei toi 3500-4000 ihan yli-ampuva ole. Ja tästäkin minun mielestä voi päätellä, että ei tämä välttämättä ole niin outoa, jos ottaa huomion asian laidat. Voi olla et mä olen vääntäny kaikki faktat ihan väärin päin :D mut näillä mennään.

Hei taas, olenpa ollu ajatuksissani, ei siis kivijalka tyylillä vaan puujalka :D

Nonii, haastattelu meni ihan hyvin, oikeastaan itse kyselin heiltä enemmä ku mitä minulta kyseltiin. Palkasta ei ollu mitäää puhetta, enkä nyt sit itsekkään alkanu siitä sen enempää sanoa tai kysyä, tiedä sit onko huono vai hyvä asia. Olen vain tottunu, et suomessa kyllä kaikissa haastatteluissa palkka otetaan jossain vaiheessa puheeksi. Luotetaan siihen, että "Vaikeneminen on myöntymisen merkki".

Itse työnkuvaan on pakko lisätä, että tähän sisältyisi 3-5kk koulutus itse alaa kohti jossain ulkomailla. Ehkä siksi kelpaa suoraan koulun penkiltä, tai ilman sen suurempaa kokokemusta työhön, koska tosiaan koulutetaan töihin ihan täysin ja vastuu tulee olemaan henkilöllä joka työn saa aika suuri täälä suomessa. Joten minun mielestä palkka on ihan kohtuullinen työnkuvaan nähden. Ymmärtää myös, että firma haluaa maksaa ja saa jonkun pysyvän henkilön firmaan koska tämmyinen rulianssi tulee erittäin kalliiks heille, jos parin vuoden välein pitää uusi henkilö palkata.

Ja pari viikkoa joutuu nyt odotella, että pääseekö vielä viimeiselle haastattelu kierrokselle Roomaan, jonne tuskin ei kyllä enää sit ku yhtä henkilöä pyydetä. Jee, yhtä helveti odottelua.

Hyvää vloppu kaikkille vain!

OT

Onko kellään kokemuksia tai tietoja työskentelemisestä FullMedia Oy:lle? Tiedän että on puhelinmyyntiä ja "huonoa hommaa" mutta tässä taloustilanteessa on pakko tehdä mitä pystyy.

Myyntihommaa kun lähtee tekemään, niin siitä ei sit meinaa päästä enää eroon millään :) Ei kai siitä tosin tarviikaan, jos homma luistaa. Nyt olis pöydällä pari työtarjousta, joiden välillä pitäisi syksyn kuviot päättää. Molemmissa puolensa, mutta kovin ovat erityylisiä hommia. Pelkästään palkkaa katsoessa toisessa saisi takuupalkkaa n. 30k€ vuodessa, provision ollessa agressiivinen. Budjetin tekemällä tarkoittaisi n. 80k€ / vuodessa. Toisessa takuupalkka taas olisi n. 50k€ vuodessa, mutta provisiomalli on vähän erilainen. Myymällä budjetin ei pääse samoihin ansioihin, kuin ensimmäisessä. Noin se usein menee, jos tulee ok pohjat. Provikkakattoa tai muitakaan leikkureita ei ole kummassakaan, mikä tietysti on ehdoton must. Vaikea on silti valinta, vaikka ansioissa eroja löytyy.

Ja pari viikkoa joutuu nyt odotella, että pääseekö vielä viimeiselle haastattelu kierrokselle Roomaan, jonne tuskin ei kyllä enää sit ku yhtä henkilöä pyydetä. Jee, yhtä helveti odottelua.
No miten kävi?

Mulle soitteli joku headhuntteri muutama viikko sitten jostain myyntipäällikön paikasta (mistä nämä muuten kaivaa yhteystietoja? LinkedInistäkö?). Vaan sainpa todeta että en ole kiinnostunut vaikka kertoili että työntekijää hakeva firma tahtoisi koulia vielä eteenpäin myyntijohtajaksi saakka sen henkilön jonka rekryävät. Koitti vielä tiedustella että onko mulla (muka) nyt kaikki etuudet kunnossa kun ei kiinnosta. Sanoin että on niin hyvällä mallilla että en nyt tuota korttia katso ja kiittelin kovasti soitosta.
Kai musta on myös tullut vanha kun ei oikein ole enää kunnianhimoa siinä missä ennen?

Hei,

Nonii, huonosti meni. Soitin eilen herralle joka kävi haastattelemassa Suomessa ja hän ei asiasta tienny mitää, tai jos hänen puhetta ymmärsin oikein, nii päätöksen teko on siirtyny firman HR osastolle tai jonnekki pääkonttorii, sanoi ilmottavansa, että olen soitellut ja kyselly työstä ja ihmetteli myös, että eikö minulle olla mitää ilmoitettu asian tiimoilta. Ei sitten kuulunu tähä päivää mennessä mitää enkä jaksanu enää odottaa ja soitin suomen rekry/headhunterilla ja hän osasi kertoa, että joku sielä on edennyt haastatteluiss pidemmälle, mutta ei mitään papereita olla vielä kirjoitettu tjsp. Rivien välistä luettuna jos joku on nyt italiaan asti raahattu "viimeiseen haastatteluun" niin eiköhän valinta olla tehty. Eli ei onnistunu, mä luovutan, alan rikolliseks.

En tiedä sit ollenkaa minkälainen ihminen sinne otettiin ja tai miks ei firma itse ole mitää imoittanut vielä. JOS haluaa herätellä toivoa, niin tokassa haastattelussa sanottii, että he ovat palkkaamassa 1-2 henkilöä Suomeen. Tosin en usko. Jumala ei ole olemassa.

Firma oli siis italialainen, Chimec SpA, myy kemikaaleja lähinnä öljynjalostamoille, suomessa ainoa asikas tällä hetkellä on neste oil, naantalin jalostamo (Joskus aikoinaan Borealis ja Neste Oil porvoon jalostamo on myös ollu asiakkaita, että jos ne asiakas suhteet herätettäisiin henkiin, niin miksi ei silloin olisikin tilaa suomessa kahdelle myynti edustajalle). Työnkuva oisi sitten ollu sielä neste oilin tehtaalla pyöriä ja kerätä raportteja ja seuraa processia ja ilmotella italian päätyyn asioiden laidasta ja pitää huolta myynneistä ja siitä, että asiakas on tyytyväinen. Tähän hommaan olisi myös sisältyny, 2vko koulutus Roomassa pääkonttorilla ja sit vielä lisäksi jossai pohjois maissa luultavasti tanska tai norja, missä olisi ollu 3-5kk koulutus vielä lisäksi. Eli tästä syystä ymmärrän, että ei sillä kemian kokemuksella itsessään ollut niin suurta painoarvo tai sillä, että olisi suoraan tullut koulun penkiltä.

Ärsyttää kovasti ku kesäki nyt alla, nii eipä tartte paljon herätellä toivoa uusista työilmoituksista ja syksyyn mennessä on varmaa taas pitkä kasa työttömiä insinöörejä ym. etsiskelemässä töitä. Ei ois ikinä vaan uskonu tai ei ole ikinä ollu näin hankalaa mitää duunia saada. Enkä muista oliko jollai jotai spekulaatioita tai jotai mitä ei usko tai epäili.. nyt voi kysyä ku uskallan puhua avoimesti :D

Todennäköisesti sulle ei ole ilmoitettu, koska olet ns. varavaihtoehto, jos ykköskandidaatin kanssa ei päästä lopulta yhteisymmärrykseen esimerkiksi palkasta tms. Sitä vaan ei oikein voi korrektisti sanoa kesken prosessin että olet "kakkos" - vaihtoehto.

Sen sijaan ei välttämättä ole viisasta huudella netissä niin että ko. yritys ja rekryä hoitava yritys tunnistaa helposti kenestä on kyse.

Todennäköisesti sulle ei ole ilmoitettu, koska olet ns. varavaihtoehto, jos ykköskandidaatin kanssa ei päästä lopulta yhteisymmärrykseen esimerkiksi palkasta tms. Sitä vaan ei oikein voi korrektisti sanoa kesken prosessin että olet "kakkos" - vaihtoehto.

Sen sijaan ei välttämättä ole viisasta huudella netissä niin että ko. yritys ja rekryä hoitava yritys tunnistaa helposti kenestä on kyse.

Totta totta :) No katsootaan mitä kesätuo tullessaan.

Ja joo ymmärrän, yritin vain kertoa työkuvasta ja tapahtumista, koska sitä ihmeteltiin aikaisemmin. Ei siinä kait mitään sen suurempia salaisuuksia ole ja mitää pahaa ei ole sanottavaa, päin vastoin. Itseäni vain hillitsen toive ajattelulta ja "masennuin" kun ei onni/pätevyys riittäny.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom