Kokemuksia myyntityöstä

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Työpaikka vaihtui helmi-maaliskuun vaihteessa ja näin ollen lomia ei ole. Onko muita, jotka ovat vääntämässä kauppaa heinäkuussa? Miten on onnistunut asiakkaiden kiinni saaminen?

Itsekin jattelin fiksuna/laiskana olla duunissa heinäkuun ja annoin muitten pitää lomat. Luulin että saan vaan koko kuukauden jalat pöydällä räkiä kattoon asiakkaiden ollessa lomilla....Ei Mennyt ihan suunnitelmien mukaan. Perkeleenmoinen sykkimen ohvisella hirveessä helteessä.

Ray Lewis: Kyllä sitä kauppaa hyvin tulee. Tällä hetkellä ennätys kuukautta tekemässä. Hyvin vastaavat yritykset näin kesälläkin, kun ei kuulosta puhelinmyyjältä, joka meinaa olla kirosana alalla.

Ray Lewis: Kyllä sitä kauppaa hyvin tulee. Tällä hetkellä ennätys kuukautta tekemässä. Hyvin vastaavat yritykset näin kesälläkin, kun ei kuulosta puhelinmyyjältä, joka meinaa olla kirosana alalla.

Kun jaksanu soitella, niin heinäkuussa ollu tähän asti sovittuja yhtä hyvin, kuin muinakin kuukausina. Perjantaina tuli hyvä kauppa ja uusi jälleenmyyjä hankittua.

Heinäkuussa on kohtuullisen iisi päästä asiakaskäynneille, sillä ne jotka ovat silloin töissä, ovat kovastipaljon pyörittelemässä peukaloita. :) Ei mulla ainakaan heinäkuiksi hiljentynyt jos vaan ite olin silloin töissä.

Itse olin myös tässä alkukesän aikana mukana yhdessä rekryssä, jossa haettiin uutta tekijää ns. medical device- alalle. Tieto avoimesta työpaikasta tuli koulun kautta ja kyseisestä alasta kovasti kiinnostuneena laitoin tietysti hakemusta menemään. AMK-inssin paperit on opparia vaille kourassa, joten hyvinkin nöyrin mielin ja kokeilevalla "kepillä jäätä" mentaliteetilla jäin tilannetta kuulostelemaan. Harjoittelu- ja opinnäytetyöpaikkojen suhteen oon huomannu luokkakavereittenkin kokemuksista sen, että nykyään en ole edes erikseen hakenut suoranaisesti näitä kahta vaan suoraan töitä.

Kuinka ollakaan, selvisin lopulta aina kahden viimeisen hakijan joukkoon saakka. Valituksi en kuitenkaan tullut ja sekös tosiaan pänniii edelleen huolella. Ei ole kauheasti ollut motivaatiota etsiä pelkästään sitä opinnäytetyötä syksyksi, kun tästä olisi saanut sekä sen että todennäköisesti erityisen miellyttävän työn vaikka loppuelämäksi. Vähän ilmaiseksihan ja helpolla tämä mahdollisuus eteen tippui, mutta täytyy myöntää ettei tästä nyt kyllä kauheesti toimitusjohtajan kehuista huolimatta käteen jäänyt. Toisen hakijan kerrottiin olleen kokeneempi ja ymmärtäähän sen. Meikäläisellä ei varsinaisesta myyntityöstä vielä kokemusta ole ja kun tuo työ edellytti puolesta vuodesta vuoteen koulutusta, osittain ulkomailla, niin se ei aivan ilmaista ole tälle yrityksellekään.

Pettymyksestä huolimatta tuntuu jotenkin älyttömältä että näinkin pitkälle pääsin. Ehkä tämän opetus sitten on se, että tulee rohkeasti haastaa itseään ja mennä sinne epämukavuusalueelle, jossa ne ihmeet tapahtuu. Enhän olisi osannut vielä kesän alussa kuvitellakaan, millanen mahdollisuus mun eteen pompsahtaa. Se hyöty tästä myös oli, että nyt tiiän ehkä ensimmäistä kertaa elämässäni mitä haluaisin työkseni tehdä. Ja jos itse saan päättää ja asiaan vaikuttaa, nii se työ tulee olemaan juurikin tällä alalla. Ihmisläheistä, erittäin monipuolista ja haastavaa, ihmisten terveyteen ja hyvinvointiin liittyvää myyntityötä. Eikä asiaa laimenna yhtään se, että palkka tällä alalla ei oo mistään huonoimmasta päästä. Palkasta en toisesta haastattelukierrokseta huolimatta ehtinyt päästä kyselemään. Ensimmäisellä kerralla halusin antaa sen kuvan että se työ on mulle oikeesti palkkaa tärkeempi asia. Toisella kerralla aika meni niin nopeeta ettei sopivaa saumaa tullut. Noh, parempi ehkä että näin, eipähän vituta "niin" paljoa tässä vaiheessa... Tuntuu vaan tosi tyhjältä vaikka tästäkin tapahtuneesta on jo kohta kuukausi. Tuntuu vaan niin once in a lifetime- tsäänssiltä kun käytännössä kukaan vastavalmistuneista luokkakavereistakaan ei oo saanu oikeita alan töitä, mutta jospa tollanen nyt vielä tässä elinaikana eteen sattus. Epätoivoon ei kuitenkaan ole syytä sortua. Viimeksi kun työmahdollisuus meni sivu suun erään sykemittarivalmistajan kanssa onnistuneesta projektista huolimatta, lupasin mielessäni perustaa oman kilpailevan puljun ja polkea nämä suohon ;)

Olisko kellään suositella alaan liittyvää hyvää kirjallisuutta? Vois tässä vähän omatoimisesti opiskella myynnin alkeita, kun ei sitä paikkaa tosiaan vielä ole.

Mika D. Rubanovitschin Myynnin lyhytterapia on aika näpsäkkä johdatus myyntityöhön.

Viimeksi muokattu:
Paetako vai eikö paeta? Itse olin 2,5 vuotta menestyksekkäästi luukuttamassa. Sen jälkeen tuli 8 kk pätkä IT-alan ratkaisumyyntiä josta hyppäsin nykyiseen myyntityöhön. Tässä oltu yli puoli vuotta nyt. Pohjaliksa hyvä, 2 900 € ja siihen päälle provisiot. Nyt on vaan sitten työnteosta tehty aivan täyttä helvettiä, kun yllättäen esimieheksi on laitettu suoraan yliopiston penkiltä täysin vihreä jannu. Ko. tapauksella ei ole minkäänlaista työkokemusta eikä hän siellä yliopistossakaan ole mitään kaupallisia asioita lukenut, vaan täysin eri linjoja. Kaverin linjaukset esimiehenä ovat jopa anti-myynnillisiä, mutta jostain kumman syystä ylin johto hurraa ja taputtaa olalle.

Vituttaa olla töissä; kivasta työpaikasta on tullut painajainen. Kysymys vaan kuuluu, että mitkä ovat realiteetit tällä hetkellä pohjaliksojen suhteen muualla... onko pohjaliksapyyntönä 2 900 € keskimäärin mahdoton? Kannattaisiko vaan rahankiilto silmissä väkisin tahkota tässä jonkin aikaa, vaikka kuinka vituttaa ja ahdistaa varsinkin konttoripäivät?

Ei pohja kuulosta pahalta.

Myyntijohtaja tai myynnin esimies on ehkä firman tärkeimpiä rooleja ja myyntiä tehdään aina fiilispohjalta. Itse marssisin toimarin puheille ja kertoisin ongelmasta hyvin perustellen. Ei kannata tehdä hätiköityjä päätöksiä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mitä myyntitöitä on eniten tarjolla? Myyntitehtäviä, joissa myydään joko jotain IT-alaan liittyen tai sitten sähköisiä mainostoimistopalveluita... ja lisäksi erilaisia ovi- ja ikkunaremontteja kaupataan kovasti. Led-valojen myynti nostaa myös päätään paikka paikoin ja siitä onkin kysyttävä, että onko siitä mitään tietoa kellään? Aivan koiran hommaa imurikauppiastyyliin vai kuinka?

Kaikenlaista myyntihommaa on aina tarjolla, mutta itse lähestyisin asiaa sitä kautta, että mitä minä haluaisin myydä?

Olen aina haaveillut myyväni paperikoneen. :)

Nyt myyn mm. tulostimia. Eiks ne ole lähes sama asia.. :D

Minkälaista liksaa tällä kuvauksella pitäisi mielestänne REALISTISESTI nostaa?

Projektimyyntiä skandinaviassa, projektien kauppahinnat 100keur - 20meur

Titteli: myyntipäällikkö (koulutus ktm+amk inssi)

Esimiesvastuu: kolmen asiantuntijatyötä tekevän henkilön operatiivinen ja hallinnollinen esimies

Myyntivastuu(tavoite): 10Meur/vuosi

Muut vastuut:myynnintukeen liittyvän verkoston pyörittäminen (suunnittelutoimistoja, laitetoimittajia, jne...)

Matkustamista:pääasiassa lentäen / vuokra autolla n 70-100 päivää vuodessa

Työnantajan koko: liikevaihto 25-35meur, n 100 hlöä

Minkälaista liksaa tällä kuvauksella pitäisi mielestänne REALISTISESTI nostaa?

Projektimyyntiä skandinaviassa, projektien kauppahinnat 100keur - 20meur

Titteli: myyntipäällikkö (koulutus ktm+amk inssi)

Esimiesvastuu: kolmen asiantuntijatyötä tekevän henkilön operatiivinen ja hallinnollinen esimies

Myyntivastuu(tavoite): 10Meur/vuosi

Muut vastuut:myynnintukeen liittyvän verkoston pyörittäminen (suunnittelutoimistoja, laitetoimittajia, jne...)

Matkustamista:pääasiassa lentäen / vuokra autolla n 70-100 päivää vuodessa

Työnantajan koko: liikevaihto 25-35meur, n 100 hlöä

Olen itse teollisuudessa myyntijohtajana ja kuvailit aika hyvin omien alaisieni toimenkuvan ja vastuut. Palkkahaitari kyseisillä myyntipäälliköillä on n. 3500 euron ja 5500 euron välillä, erityisosaamisesta, kokemuksesta ja vastuualueesta riippuen. Joku neljän tonnin bruttopalkka on varmasti ihan perusteltu.

Alle 5 tonnin on kyllä pahasti alipalkattu noilla luvuilla ja vastuilla. 5-6k vois olla realistinen.

3,5 - 4k irtoaa (50/50 pohja + provikka) jo tavan hyvälle yritysmyyjällekin melkein firmassa kuin firmassa.

Ei pohja kuulosta pahalta.

Myyntijohtaja tai myynnin esimies on ehkä firman tärkeimpiä rooleja ja myyntiä tehdään aina fiilispohjalta. Itse marssisin toimarin puheille ja kertoisin ongelmasta hyvin perustellen. Ei kannata tehdä hätiköityjä päätöksiä.

Minä lähtisin kanssa tästä ratkaisusta. Eli oikeille perusteluilla (kun sellaiset ilmeisesti on??) toimarin puheille. Nostaa kissa pöydälle.

Huonoimmassa tapauksessa kukaan ei kuuntele ja joudut vaihtamaan sitä työpaikkaa, parhaimmassa tapauksessa saat itse paremman paikan jos sitä haluat tai sitten keskivälistä eli tämän törpön törppöilyt huomataan ja virhe korjataan ja elämä jatkuu kuten ennenkin.

Mutta hyvin paljon on sitten kiinni siitä miten itse sen asian pystyy esittämään.

Itse olen vienyt muutaman jutun suoraan tj:n pöydälle. Hyvin pieniä juttuja tämän kuvaillun rinnalla, eikä ole olleet mihinkään yhteen henkilöön kohdistuvia, mutta siitäpä on minutkin huomattu ja vähän saanut jotain nostetta pitkään paikalleen polkeneelle "uralle". Eli vastaavaa tilannetta en tunne, mutta sanoisin että kannattaa yrittää jos oikeasti tietää itse mitä tekee ja mitä menee puhumaan.

^Paljonko kokemusta vastaavista tehtävistä? Tai millainen työtausta on muuten?

Ennen tähän tehtävään "ajautumista" samalla työnantajalla pari vuotta teknisen asiantuntijan roolissa. Aikaisempaa taustaa pyöreästi viisi vuotta teollisuuden vientikaupan tukitoiminnoissa.

Olen itse teollisuudessa myyntijohtajana ja kuvailit aika hyvin omien alaisieni toimenkuvan ja vastuut. Palkkahaitari kyseisillä myyntipäälliköillä on n. 3500 euron ja 5500 euron välillä, erityisosaamisesta, kokemuksesta ja vastuualueesta riippuen. Joku neljän tonnin bruttopalkka on varmasti ihan perusteltu.

Meillä tämä myyntijohtajaporras ainakin toistaiseksi puuttuu kokonaan ja raportoin suoraan toimarille. Mainitsemassasi haarukassa mennään, alapäässä kuitenkin. Provikkapalkkausta meillä ei ole käytössä. Rahassa vaikeasti mitattavaa ylimääräistä joustoa on työnantajan puolelta löytynyt paljon mutta ehkä tässä pieniä korotuspaineita palkkaukseen on olemassa :)

Alle 5 tonnin on kyllä pahasti alipalkattu noilla luvuilla ja vastuilla. 5-6k vois olla realistinen.

3,5 - 4k irtoaa (50/50 pohja + provikka) jo tavan hyvälle yritysmyyjällekin melkein firmassa kuin firmassa.

Aika samat ajatukset. Rivimyyjänä ilman vastuuta alaisista pääsee ihan helposti nelkun hujille. Jossain jopa pelkällä kiinteälläkin palkalla.

Toki talon sisällä on hankalampi saada huimia korotuksia, mutta tokihan vastuun kasvaessa pitää palkankin nousta. Kyllä varmaan ite pyytäisin vitosta (joka kyllä talon sisällä melko iso korotus, vaan niin se vastuukin kasvaa). Ainahan työnantaja voi heittää vastatarjouksen. Tokihan voi neuvotella myös että alkuun palkka on jotain, ja vaikka puolen vuoden kuluttua sitä mitä toivot.
Mulla oli nykyisessä työssä koeajan pienempi palkka (taisi olla joku 300€ vähemmän ku pyynti) ja sen jälkeen se nousi siihen mitä tänne tullessa pyysinkin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom