Kokemuksia myyntityöstä

Meta title: 🔥 Myyntityön todelliset kokemukset

Meta description: Rehellinen katsaus myyntialan arkeen: onnistumiset, paineet, palkitsevuus ja karut realiteetit suoraan kentältä.

Onko myyntiedustajan työ minkälaista hommaa? Ei siis ole kyse puhelinmyyjästä, vaan esim. keittiöiden myynnistä, konttoritarvikkeista tms. Mielipiteitä alan immeisiltä siis kaipaan. Mitä tuossa olen netistä tutkaillut asiaa, niin palkkaus ei kuitenkaan ole mitenkään huono. Jos siis myyntiä saa aikaan. Ja varmaan riippuu aika paljon tuotteista.

Mutta että mitä te myyntihommissa olleet/olevat tuumitte ammatista? Vaihtaisitko työn jos mahdollista. Tienaako 40 tunnin viikoilla ihan kuten normaalit palkansaajat olettaen että tekee töitä keskitahtiin? Tä mitä häh?

ChatGPT Image Dec 4, 2025 at 07_30_21 PM.webp

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Myyntiedustajan työ on huonoiten palkattu työ, jos ei tee hommiaan kunnolla, mutta parhaiten palkattu työ, jos panostaa tosissaan.

Itse en ole myyntityössä, vaan myyntipäälikkönä. Eli lähinnä koulutan niitä, jotka haluavat myyntihommilla tienata rahaa.

Monenlaista on tullut nähtyä, mutta ne, jotka alottaa homman heti alusta tekeen kunnolla, pärjäävät loistavasti.
Meillä on töissä yksikin kaveri, joka saattaa tienata yli 4000€ viikossa. Eli jos osaa hommansa, niin kyllä myyntityössä pärjää loistavasti.

Ehkä parhaista puolista myyntityössä on siinä, että itse saa valita, minkälaista tiliä tekee. Eli jos on kova tekeen hommia, niin tuloilla ei ole rajoja (kuten tavallisessa työssä saa aina vakio palkan). Joten tästä tulee myös se puoli, että jos joskus tarttee vähä enempi rahaa, vaikkapa auton ostoon, niin senku vain paiskii hommia 6kk tosissaan ja autorahat on hankittu. Ns. "normaalityössä" tällainen ei onnistu, vaan joutuu tekemään tiukan säästösuunnitelman, jota saa noudattaa useemman vuoden.

Palaan vielä tuohon kysymykseen: "Tienaako 40 tunnin viikoilla ihan kuten normaalit palkansaajat olettaen että tekee töitä keskitahtiin? "
Sanoisin, että sinulla menee yhtä kauan aikaa tulla keskivertotyöntekijäksi, kuin huipputekijäksi. Jos siis saat valita, niin miksi tyytyisit olemaan keskitason kaveri? Ota härkää sarvista ja tee homma tosissaan, niin palkkakin on sen mukainen. Myyntityössä tarvitaan asennetta ja innostusta jos ne puuttuu, niin "keskitahtiin" tekemällä ei saa aikaiseksi oikein mitään.
Tai tämä on ainakin minun kokemus.

Rohkeasti vain alalle! :thumbs:

Saarnamiehen kommentin jälkeen tässä lienee melko turha minun kirjoitella, mutta kirjoitan silti. Itse en ole myynti työssä, mutta useampi kaveri on ja itsekin olen sitä harkinnut.

Nämä kaverit tienaavat poikkeuksellisen hyvin ikäisekseen. Käsittääkseni heidän tilipussit pyörivät kuukaudessa 4000-8000 euron välissä. Jokainen vielä tykkää työstänsä, mikä varmasti on edellytys että myyntityössä voi edes menestyä. Kukaan heistä ei ole vaihtamassa alaa. Yhteistä näille kavereille on se että eivät ole jaksaneet kouluja käydä mutta ovat silti fiksuja supliikkimiehiä.

Sitä he ovat painottaneet minulle että kannattaa lähteä myymään semmoista tuotetta mihinkä itsekkin uskoo, muuten hommasta ei tule mitään.

Konttoritarvikemyynnillä voi tienata 10 000€ netto per kk. keskiansiot huitelee 3-5t € netto.

Edit-

Tämä siis 8-16 työajalla.

Originally posted by KyntöSika
Konttoritarvikemyynnillä voi tienata 10 000? netto per kk. keskiansiot huitelee 3-5t ? netto.

Voi jumaleissön. :eek:

Tämähän kuulostaa hyvältä. Pystyykö pienellä paikkakunnalla tienaamaan samanlaisia summia? (30 000 asukkaan kaupunki, vieressä toinen vähän pienempi)

Ja kauanko homman oppiminen kestää. Olen käsittääkseni suhteellisen nopea oppimaan ja kun homma kerran kiinnostaa, niin kai se nopeaa tapahtuu.

Mahollisuudet koviin palkkoihin tietysti pienenee asukkaiden määrän mukaan, mutta oma panos lopulta määrää sen mitä tienaat. Toisaalta pienessä kaupungissa on helpompi myydä, kuin esim. stadissa. Hyvä tuote + hyvä myyjä = Hyvää rahaa.

Noita myyjän töitä on niin laidasta laitaan, että väkisinkin joukkoon mahtuu sekä hyviä, että huonoja paikkoja. Varsin paljon on sellaisia järjestelyitä, että myyntiedustaja on työssään vain myymässä liikkeen nimissä, eikä varsinaisessa työsuhteessa missä työnantaja huolehtii eläke- ja sotu-maksuista, ja näinollen se mitä käteen jää ei olekaan niin iso summa mitä bruttopalkan perusteella voisi luulla, kun kaikkia muita maksua tulee itse hoidettavaksi.

Itse olen ollut ns. asiamiehenä ja myyntineuvottelijana. Asiamiehenä eli lehtimyyjänä olin yläasteelta lukion loppuun. Tässä duunissa tienasin suht. hyvin koska käytin työajan tehokkaasti(3,5h) Parhaimmillaan tienattiin kaverin kans yli 10000mk/kk iltatöillä. Bonuksena saatiin ulkomaan matka. Lukion jälkeen menin sitten myyntineuvottelijaksi, mutta se homma ei oikein tuntunut hyvältä ja se näkyi tuloksissa. Myynti-artikkeli oli perseestä, kallis, enkä uskonut siihen. Siltikin tienasin parhaimmillaan yli tuhatta markkaa päivässä... Homma alkoi kuitenkin vituttaan ja otin loparit..

Myyntityössä ei myyntiprosentti paljoa auta jos ei saa asiakaskontakteja, joten vaikka et olisi hyvä myymään niin pystyt menestymään olemalla aktiivinen työssäsi. Itse en ollut myyntineuvottelijana kovin aktiivinen. Eräs työkaveri jolla oli melkein puolet huonompi myyntiprosentti teki isompaa tiliä. (Riippuu kylläkin mitä ja missä myy, mutta yleisesti ottaen.)

Myyntihommat kiinnostaa vielä kovasti ja olen lukenut myyntityötä koskevaa kirjallisuutta jonkin verran. Kokopäiväiseksi myyntineuvottelijaksi en enää mene, koska opiskelen nykyään markkinointia yliopistolla. Suosittelen jonkun myyntiopuksen lainaamista ja henkilökohtaisten tavoitteiden asettamista( asiakaskontaktit ja myynti).

Mukavaa työtä jos motivaatio ja asenne on kohdallaan:thumbs:

Originally posted by Milo
Itse olen ollut ns. asiamiehenä ja myyntineuvottelijana. Asiamiehenä eli lehtimyyjänä olin yläasteelta lukion loppuun. Tässä duunissa tienasin suht. hyvin koska käytin työajan tehokkaasti(3,5h) Parhaimmillaan tienattiin kaverin kans yli 10000mk/kk iltatöillä.

Paljonko huonoimmillaan(samalla työajalla)? En ole lehtimyyntiin alkamassa, mutta työaika huomioiden ei tuokaan vaihtoehto kuulosta huonolta noin niinkuin palkan puolesta.

Ite oon ollu myyntihommissa aiemmin, myyntiedustajana keittiökaluste alalla. Totta on että liksat on ihan eri tasoo kuin normaalissa päiväduunissa, mutta työajatkin on mitä sattuu koska harvalle asiakkaalle sopii tapaaminen päiväsaikaa. Eli käytännössä piti tehdä duunia iltaisin ja viikonloppuisin, välillä koko ajan.

Markka-aikaa elettiin, massia irtosi heti alusta lähtin mulle semmoset 25-35tmk / kk josta vähenneltiin vaikka mitä. Matkalasku mukaan lukien, käteen jäi 10-20tmk/kk eli ei nyt ihan huonosti.

Originally posted by BFL2002
Eli käytännössä piti tehdä duunia iltaisin ja viikonloppuisin, välillä koko ajan.

Hmmm. Tuonhan voisin ajatella että saa tehdä muunakin aikana kuin 8-16. Ahneus iskee varmaan, jos homman saan sujumaan. :D
Tietty pitäis ekana olla se työpaikka.
:rolleyes:

Mitkä tuotteet ovat sitten ns. paskoja tuotteita noin niinkuin fyffen tulon kannalta?

Konttoritarvikkeet ja keittiöt kuulostavat hyviltä.

Puhelinmyynnistä sen verran, että kun itse sitä tein meille aloittelijoille lyntättiin "puhelinluettelosta otettu lista puhelinnumeroita". Hyvä siinä oli sitten selitellä, kun asiakas sanoi, ettei sen numeroa ole puhelinluettelossa.

Nämä parhaat tilaukset eli vanhat tilaajat annettiin kokeneemmille myyjille ja me newbiet saatiin luuria korvaan päivittäin ja hyvä jos tienasi edes vähän, itse sain jopa 30mk/h keskiansiona.

No kuten arvata saattaa lopetin sen duunin. Kuitenkin siellä 3 kuukautta töitä tein.

Puhelinmyynti on viheliäistä hommaa ja on todella epäkiitollista. Puhelinmyyjiä inhotaan.

Eli ei ole kaikilla ruusuista tuo puhelinmyyjän duuni.

Originally posted by Krusifiksi

Konttoritarvikkeet ja keittiöt kuulostavat hyviltä.

Mä voisin myydä kans keittiöitä, koska olen friikahtanut niihin ja intomieltä siis löytyy :)

Ja kun on duunin lopetuskin edessä ni mikäs sitten tuollaista yrittäessä..

Originally posted by Krusifiksi
Paljonko huonoimmillaan(samalla työajalla)? En ole lehtimyyntiin alkamassa, mutta työaika huomioiden ei tuokaan vaihtoehto kuulosta huonolta noin niinkuin palkan puolesta.

Samalla työajalla huonoimmillaan, noin 3500mk. Eli siis 5 päivää viikossa ja 3,5 h illassa. Olin noissa hommissa 3,5 vuotta. Työpaikassa oli aivan älytön vaihtuvuus... Jos nyt menisin sinne iltaduuniin niin en varmaan viihtyis viikkoa pitempään. Meni aika kauan omaksua se työ.

Paikassa missä olin myyntineuvottelijana, oli mahdollisuus työskennellä iltaisin. Se ois ollu mukavaa iltaduunia ja ois tienannu varmaan yhtä hyvin ellei paremmin samalla intensiteetillä. (Ei lehtimyyntiä)

Originally posted by Hippa
Puhelinmyynnistä sen verran, että kun itse sitä tein meille aloittelijoille lyntättiin "puhelinluettelosta otettu lista puhelinnumeroita". Hyvä siinä oli sitten selitellä, kun asiakas sanoi, ettei sen numeroa ole puhelinluettelossa.

Nämä parhaat tilaukset eli vanhat tilaajat annettiin kokeneemmille myyjille ja me newbiet saatiin luuria korvaan päivittäin ja hyvä jos tienasi edes vähän, itse sain jopa 30mk/h keskiansiona.

No kuten arvata saattaa lopetin sen duunin. Kuitenkin siellä 3 kuukautta töitä tein.

Puhelinmyynti on viheliäistä hommaa ja on todella epäkiitollista. Puhelinmyyjiä inhotaan.

Eli ei ole kaikilla ruusuista tuo puhelinmyyjän duuni.

Mun mielestä on ihan oikein, ettei vanhoja tilaajia "haaskata" uusien myyjien harjoitteluun. Kaikilla on samat lähtökohdat.

Luuria tulee korvaan kyllä, mutta ei siihen tarvi negatiivisesti reagoida. Parempi joskus että luuri tulee heti korvaan, niin ei mee aika hukkaan.

Kaikista parhaimpia kokemuksia on ne, jolloin asiakas haukkuu ensin kaikki alimpaan helvettiin ja puhelun lopussa saat tilauksen anteeksipyyntöjen saattelemana.

Puhelinmyynti on kyllä melkoinen taiteenlaji. Yksikään myyjä ei ole saanut mulle myytyä mitään. Syynä on yleensä se hintojen tuputtaminen. Myyjä ei viitsi kysellä tarpeita ollenkaan. Myynnin ei pitäisi olla yksipuolista esitelmöintiä, vaan kyselemistä ja asiakkaan tarpeiden selvittämistä. Kaupat syntyy yleensä ikäänkuin muun jutustelun ohessa ja asiakas myy tuotteen itse itselleen tarpeen huomatessaan.

Originally posted by Milo
Puhelinmyynti on kyllä melkoinen taiteenlaji. Yksikään myyjä ei ole saanut mulle myytyä mitään. Syynä on yleensä se hintojen tuputtaminen. Myyjä ei viitsi kysellä tarpeita ollenkaan. Myynnin ei pitäisi olla yksipuolista esitelmöintiä, vaan kyselemistä ja asiakkaan tarpeiden selvittämistä. Kaupat syntyy yleensä ikäänkuin muun jutustelun ohessa ja asiakas myy tuotteen itse itselleen tarpeen huomatessaan.

Tuo on kyllä totta. Myyntityön tärkein asia on kuunteleminen ei puhuminen. Jos osaat kysellä oikeat asiat, ja perustella tuotteesi kuulemasi perusteella, olet aika vahvoilla. Toinen asia joka pitää ymmärtää on että asiakasta tulee arvostaa. Koska jos kohtelet toista kuin "idioottia langanpäässä" niin toinen kohtelee sinua ihan samoin. Minä en saanut juuri koskaan luuria korvaani tms negatiivista palautetta.

En ole tehnyt koskaan lehtimyyntiä, mutta puhelinmyyntiä kuitenkin. Opiskelun ohella 3,5h iltaisin soittelin, kuten Milokin. Palkka samaa tasoa. Riippuen kuinka paljon ehdin tehdä duunia.

Ei se niin kamalaa hommaa ole. Alussa vaan on hieman pihalla.:confused: Mutta lopuksi homma on ihan bueno.:thumbs:

Originally posted by Timber
Tuo on kyllä totta. Myyntityön tärkein asia on kuunteleminen ei puhuminen. Jos osaat kysellä oikeat asiat, ja perustella tuotteesi kuulemasi perusteella, olet aika vahvoilla. Toinen asia joka pitää ymmärtää on että asiakasta tulee arvostaa. Koska jos kohtelet toista kuin "idioottia langanpäässä" niin toinen kohtelee sinua ihan samoin. Minä en saanut juuri koskaan luuria korvaani tms negatiivista palautetta.

En ole tehnyt koskaan lehtimyyntiä, mutta puhelinmyyntiä kuitenkin. Opiskelun ohella 3,5h iltaisin soittelin, kuten Milokin. Palkka samaa tasoa. Riippuen kuinka paljon ehdin tehdä duunia.

Ei se niin kamalaa hommaa ole. Alussa vaan on hieman pihalla.:confused: Mutta lopuksi homma on ihan bueno.:thumbs:

Jos luuri tulee korvaan ennen kuin ehtii esitellä itsensä eipä se kai ole myyjän syytä..

Minä olin ihan mukava myyjä, vaikka en pystynytkään tuputtelemaan. Jos joku sanoi ei ni se oli sitten ei. Olin kylläkin vasta 16 vuotta. Vaikuttaapi asiaan :) Ei siinä mitään, inhoan puhelinmyyntiä yhä.

Ehkä hyvän myynnin perustana on se, että uskoo itse asiaan.

Myyntihommista on kokemusta aikalailla.
Myynnissä yleensä pärjäävät sellaiset mutkattomat, sitkeät, positiiviset ja peräänantamattomat ihmiset.

Kuten Hippa tuossa sanoikin, että esim. puhelinmyynnissä asenne vaikuttaa eniten. Toisina päivinä voi myynti olla henkilöllä valtava, kun taas huonommalla fiiliksellä se on heikko.

Harmi vaan, että myynnillä on yleisesti ottaen ilkeä maine. Kyseessähän on kuitenkin yksi vanhimmista "kauppatavoista"...

Originally posted by pexxi
Myyntihommista on kokemusta aikalailla.
Myynnissä yleensä pärjäävät sellaiset mutkattomat, sitkeät, positiiviset ja peräänantamattomat ihmiset.

Kuten Hippa tuossa sanoikin, että esim. puhelinmyynnissä asenne vaikuttaa eniten. Toisina päivinä voi myynti olla henkilöllä valtava, kun taas huonommalla fiiliksellä se on heikko.

Harmi vaan, että myynnillä on yleisesti ottaen ilkeä maine. Kyseessähän on kuitenkin yksi vanhimmista "kauppatavoista"...

Pexxillä on aika hyvin pointit tuossa ylhäällä. Itse olen myyntineuvottelijana isommassa firmassa vähän yli vuoden. Liksa on liikkunut 1400-2000 € akselilla.

Ihan loistotyö. Puitteet kohdallaan, edut ok, kukaan ei ole hengittämässä niskaan ja ennen kaikkea myytävä tuote ei ole paskaa, vaan oikeasti hyödyllistä ja rahan arvoista ostajalle.

Suurin haaste hommassa on se, että joka aamu aloitetaan nollasta. Joka kuun jälkeen aloitetaan nollasta.

Jos olet ahkera, kohtelias, peräksiantamaton, nokkela, et ota itseesi herkästi ja olet nokkela soveltamaan oppimaasi, niin myyntihommat voi olla juuri oikea paikka sulle. :D

Nollaamisen taito ja rento asenne on iso osa.

Itselläni tämä työ ikäänkuin "loksahti" paikoilleen. Paskalla koulumenestyksellä varustetulla ADHD-vammaisella ;) olikin joku oma paikka.

Back
Ylös Bottom