Kokemuksia myyntityöstä

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Onko teillä tullut eteen perseilyä palkanmaksussa vuosiloma-ajalta tai muilta työnantajan palkanmaksuvelvollisuuden piiriin kuuluvilta poissaoloilta? Siis sellaisessa tilanteessa, että tehdystä kaupasta provisio erääntyy myöhemmin maksettavaksi kuin se kuukausi, kun sopimus allekirjoitettu (esim toukokuussa tehdyistä kaupoista provisio erääntyy maksettavaksi heinäkuussa jne.)? Vuosiloma yms. muilta vapailtahan kuuluu maksaa poissaoloajan palkkaa keskipäiväansion mukaisesti ja sen lisäksi luonnollisesti myös ko. Ajanjaksolla maksettavaksi erääntyvä provisio aikaisemman työn perusteella. On sellainen kutina, että varsin moni työnantaja joko ei maksa keskipäiväpalkkaa tai vaihtoehtoisesti maksettavaksi erääntyviä provisioita poissaoloajalta vedoten siihen, että tulisi ns. "Kaksinkertainen palkka", joka siis on lähes aina virheellinen tulkinta.

Puolet ok, puolet "minäminäjoujoupaskaa". Mun alueelle, joo-o, monet frendit saa hyviä diilejä aikaan kyölmäkäynneillä joten STFU!

Niin siis ihan vain omasta puolestani pystyn kirjoittamaan. Ei liene yllätys, jos joku toinen henkilö ajattelee eri tavalla.

Puhutko nyt kuinka suurista kaupoista? :)

Aika kankeaa on toiminta jos x-määräisen tuotteen ostopäätös kestää 2 vuotta, oikestaan aika naurettavaa. Ja vaikka olisikin jokin iso investointi, ei se näin kauan saa kestää jos tuotetta tarvitaan.

Puhuin alihankinnasta. Alihankinnassa aika monesti joko hankinta siirretään olemassa olevalta toimijalta tai alas ajetaan oma tuotanto. Ja jos nyt kyseessä on edes kymppitonnin vuosihankinnat, vaikea kuvitella mikä olemassa olevalla toimittajalla/omassa tuotannossa olisi niin viturallaan että hankinnat annettaisiin heti randomina sisälle torppaavalle myyntimiehelle.

e: ja vaikka kyseessä olisi ihan myyntiartikkelikin, mietippä omalle kohdalle kuinka suuri mahdollisuus on että ovikelloasi pimputtava kulkukauppias myy sellaista mitä haluat ostaa. Ja vaikka möisikin niin etkö kuitenkin haluaisi tsekata netistä ensin hintatasoa ja tarjontaa ;)

Ja jos tuotetta tarvitaan niin kyllä vastaaville tuotteille firmalla on yleensä olemassa jo toimittaja jolta se monesti ostetaan kun siellä on jo esim. alennusprosentit yms kohdallaan.

e2: en nyt enempää halua dissata kulkukaupustelua. Ei muuta kuin jokainen halukas kokeilemaan, voinhan vaikka olla väärässäkin :D

Km-korvausleikkaus tulee vuoden päästä ja autoilu kaiken kaikkiaan vain kallistuu kallistumistaan. Mikä on Pakkotoiston myyntihenkisten kirjoittelijoiden näkemys siitä, että kannattaako liikkuva työ? Jos voisit valita esim. 2000 e + provikat ja liikkuvuutta joku 200-300 km kuussa vs. 2000 e + provikat ja 4000 km ajoa kuussa, niin kumman valitsisit? Valitsisitko jopa parilla huntilla pienemmän kuukausiliksan, jos välttyisit ajelulta? Itselle ainakin se tullu selkeeksi, että jos jossain duunissa ei olis vaikka yhtään ajoa ja työpaikka sijaitsisi ihan lähellä kotia ja pohja olis isompi, kuin nykyisessä todella liikkuvassa työssä, niin kyllä sellanen kiinnostaisi erittäin paljon. Ei niiden km-korvausten perässä kiinnosta juosta... varsinkin kun ne edellyttää puuduttavaa ajelua ja rahan syytämistä autoiluun.

Km-korvausleikkaus tulee vuoden päästä ja autoilu kaiken kaikkiaan vain kallistuu kallistumistaan. Mikä on Pakkotoiston myyntihenkisten kirjoittelijoiden näkemys siitä, että kannattaako liikkuva työ? Jos voisit valita esim. 2000 e + provikat ja liikkuvuutta joku 200-300 km kuussa vs. 2000 e + provikat ja 4000 km ajoa kuussa, niin kumman valitsisit? Valitsisitko jopa parilla huntilla pienemmän kuukausiliksan, jos välttyisit ajelulta? Itselle ainakin se tullu selkeeksi, että jos jossain duunissa ei olis vaikka yhtään ajoa ja työpaikka sijaitsisi ihan lähellä kotia ja pohja olis isompi, kuin nykyisessä todella liikkuvassa työssä, niin kyllä sellanen kiinnostaisi erittäin paljon. Ei niiden km-korvausten perässä kiinnosta juosta... varsinkin kun ne edellyttää puuduttavaa ajelua ja rahan syytämistä autoiluun.

Eniten mua vituttaa se ajeluun syydetty AIKA! Yksi vuosi kun ajoin noin 50 000km, alkoi oksettaa kun laski mitä se on tunneissa. Vittu, istua ja pidellä ratista kiinni. Nykyään liikun kun vaan mahdollista junalla tai lennokilla tai sovin samalle suunnalle menot muiden työntekijöiden kanssa. Voi tehdä matkalla muutakin kuin ajaa (ja puhua puhelimessa) eikä tunnu niin siltä, että menee elämä hukkaan. Toki km-korvaukset on tuntunu tilillä ihan kivoilta, mutta ei henk koht tienesteissä näyttele suurinta roolia.

Tuttu aloitti hiljattain myyntipäällikkönä pienehkössä bussifirmassa. Ensin tietenkin mietin, että tässä on kyseessä taas joku uusasiakashankkija, joka provikkapalkalla kruisaa ympäri Suomea (mut ei hätää; hieno titteli löytyy). Olin väärässä; asiakaskäyntejä maksimissaan pari kuussa ja työ on 95% vanhojen asiakkaiden "lypsämistä" sekä palkkaus täysin kuukausipalkkaan pohjautuva; ei provikkamahdollisuutta. Paljonko tuollaisesta sitten voi pyytää liksaa?

Olen itse ollut vuosia täysin provisioihin orientoitunut ja jotenkin alkanut miettiä, ettei provikaton myyntityö voi onnistua. Tässä ketjussa on varmasti muitakin samoin ajattelevia, joten keskustellaan aiheesta.

1. Jos vaikkapa firman liikevaihto on 6-8 milliä ja vastaat vanhoista asiakkaista myyntipäällikön tittelillä + ei työajoa juurikaan, niin onko toimivaa/"oikein" laittaa tällainen heppu kk-palkalle ilman provisiomahdollisuutta ja mikä olisikaan sitten se kohtuullinen kk-palkka? Ja mihin sitä tyytyy; eikös myyntialalla ole enemmän tai vähemmän ihmisiä, joille mikään ei koskaan riitä:) ...riittääkö nälkä myydä, kun tietää ettei voi saada kk-palkkaa enempää rahaa, vaikka mitä tekisi...

2. Voiko näitä ympäri Suomea ajelevia uusasiakashankkija-juoksupoika-myyntipäällikköjä laittaa pelkälle kk-palkalle? Riittääkö nälkä uusasiakashankintaan, kun tilille tulee kuitenkin joka kuukausi se sama rahasumma?

Jos tämä jamppa hoitaa koko asiakaskuntaa yksin niin heittäisin että 3,5 - 4,2k ja auto päälle. Jos ei minkäänlaista provikan mahdollisuutta kerran ole. Olettaen että halutaan hommaan ammattilainen. Mutta mitään järkeä ei kyllä hommassa ole, ellei sitten ole provikan sijaan jonkinlainen vuosi / kvartaali - bonarijärjestelmä.

Ja puhtaasti kk-palkattuja hommiakin on, hyvin vähän, mutta kaikissa tuntemissani tapauksissa kyseessä ei ole aktiivinen myyntityö eikä varsinkaan uusasiakashankinta. Ja kovin suurta tulosvastuuta noissa hommissa ei ole, joten liksakin on yleensä lähempänä 3k. Lähinnä siis pidetään asiakkaat tyytyväisinä ja koitetaan olla sössimättä niitä. Tämä pienen (muutaman jopin) otannan perusteella.

Aiemmin kilsakorvauksia nostaneena ja viime keväänä vapaan autoedun ottaneena olen muuten huomannut että vähän alitajuisesti suunnittelee päivänsä niin että ajoa tulee mahd. vähän -> jää enemmän työn tekemiseen josta sitä provikaakin sitten saa. Aiemmin sitä ajeli oikein mieluusti vaikka kuin helvetisti, ei enää. 40 tonnia tulee vuoteen kaiken kaikkiaan ajoa, josta työajoa vuodessa tätä nykyä sellainen 6 - 9 tonnia eli ei mitenkään älyttömästi.

Jos tämä jamppa hoitaa koko asiakaskuntaa yksin niin heittäisin että 3,5 - 4,2k ja auto päälle. Jos ei minkäänlaista provikan mahdollisuutta kerran ole. Olettaen että halutaan hommaan ammattilainen. Mutta mitään järkeä ei kyllä hommassa ole, ellei sitten ole provikan sijaan jonkinlainen vuosi / kvartaali - bonarijärjestelmä.

Ja puhtaasti kk-palkattuja hommiakin on, hyvin vähän, mutta kaikissa tuntemissani tapauksissa kyseessä ei ole aktiivinen myyntityö eikä varsinkaan uusasiakashankinta. Ja kovin suurta tulosvastuuta noissa hommissa ei ole, joten liksakin on yleensä lähempänä 3k. Lähinnä siis pidetään asiakkaat tyytyväisinä ja koitetaan olla sössimättä niitä. Tämä pienen (muutaman jopin) otannan perusteella.

Onhan se ihan hyvä yhdistelmä, jos vanhaa asiakaspiiriä pidetään tyytyväisenä ja saadaan kk-palkka siitä, mutta ilman mitän bonus/provisiojärjestelyä gonahtaminen ja puolitehoilla työskentely saattavat ajan myötä alkaa kummittelemaan....

Aiemmin kilsakorvauksia nostaneena ja viime keväänä vapaan autoedun ottaneena olen muuten huomannut että vähän alitajuisesti suunnittelee päivänsä niin että ajoa tulee mahd. vähän -> jää enemmän työn tekemiseen josta sitä provikaakin sitten saa. Aiemmin sitä ajeli oikein mieluusti vaikka kuin helvetisti, ei enää. 40 tonnia tulee vuoteen kaiken kaikkiaan ajoa, josta työajoa vuodessa tätä nykyä sellainen 6 - 9 tonnia eli ei mitenkään älyttömästi.

Ratissa ei tee muuta kuin itselleen ja firmalleen kuluja.

Olen itse ollut vuosia täysin provisioihin orientoitunut ja jotenkin alkanut miettiä, ettei provikaton myyntityö voi onnistua.
Eipä tuo myyntityö loppupeleissä eroa muusta työnantajalle tehtävästä työstä, joten itse en näe mitään syytä miksei tuo toimisi. Motivointina voi käyttää samoja menetelmiä kuin muidenkin töiden tapauksessa, eli tarjoamalla onnistumisista lisää vastuuta ja palkkaa. Melko uuno kaveri saa olla kyseessä jos hoitaa hommansa huonommin vain siksi ettei ole mahdollisuuksia provikoihin.

Eipä tuo myyntityö loppupeleissä eroa muusta työnantajalle tehtävästä työstä, joten itse en näe mitään syytä miksei tuo toimisi. Motivointina voi käyttää samoja menetelmiä kuin muidenkin töiden tapauksessa, eli tarjoamalla onnistumisista lisää vastuuta ja palkkaa. Melko uuno kaveri saa olla kyseessä jos hoitaa hommansa huonommin vain siksi ettei ole mahdollisuuksia provikoihin.

Uuno joo, tai sitten tyypillinen vanhempi gona-myyntimies. Intin jälkeen varmaan helpoin paikka gonahtaa on myyntiala. Tosin ymmärrän pointtisi, ei siinä mitään!

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kyllä kk-palkalla voi ihan hyvin tehdä hommia kunhan palkka on suhteessa myyntitavotteisiin, vastuisiin yms. kohdillaan. Mediaanipalkka viimeisimmän SMKJ:n palkkatutkimuksen mukaan oli jotain 4500€/kk joten se tai siitä ylöspäin alkaa jo olemaan sellainen hyvä lähtötilanne kannuksensa jo ansainneelle myyntiratsulle kiinteäksi kk-palkaksi.

Myyntijohdon mielipide tuohon kk-palkkaiseen myyjään: en usko, enkä palkkaisi. Toki voi olla, että jossain toimii, mutta uskon, että paremmin toimii provikka. Silloin myyjällä ja firmalla sama intressi: saada kauppaa. Jos on kk-liksa, joka aina lupsahtaa tilille, niin onko se niin justiinsa saako tavotteita kasaan, ei ainakaan motivoi ylittämään? Hyvät myyjät on myös kilpailuhenkisiä, jokainen haluaa olla tähti.

Lähtökohtaisesti haen nälkäisiä myyjiä. Eli niitä jotka kuolaa mun Audin perään ja haluaa lomilla Ruotsinlaivaa "tasokkaampaa" puuhaa. Rahalla motivoituvat on tietysti helpoimpia ohjattavia, mutta toki sitä soisi myyjällä olevan myös ammatillisia tai henkilökohtaisia ambitioita. Älliäkin. Tällä hetkellä tuntuu, että on hyvä tiimi kasassa (vaikka kk sitten taisin avautua vituttaa ketjussa...).

Meillä on nyt kaksi täysin eri henkistä organisaatiota yhdistynyt. Itse tulen organisaatiosta, jossa myyjät on puhtaasti provisiopohjalla ja asenne on todella myyntihenkinen ja ainoa tavoite myyjällä on tehdä kauppaa. Maakunnassa kun ollaan, niin provisiopalkkaisten suhde kuukausipalkkaisiin on ollut n. 70/30 ja noilla lopuillakin on lähes kaikilla jokin provisiojärjestelmä kuukausipalkan lisäksi. Nyt yhdistymisen myötä toisesta organisaatiosta tuli myyjiä, jotka ovat kiinteällä kuukausipalkalla ilman mitään provisiota ja hyvin pienillä tavoitteilla. Tässä toisessa organisaatiossa kaikilla on kiinteä kuukausipalkka, johon ei myynnillä voi vaikuttaa. Eipä nuo kuukausipalkkaiset myyjät uusia asiakkaita hanki käytännössä ollenkaan vaan koittavat pitää vanhoista kiinni. Varsinaiset myyntitulokset ovat todella olemattomia. Itse en ainakaan nykyisessä hommassa tuollaista kiinteää palkkaa ottaisi, sillä palkka ei ole häävi eikä se motivoisi kaupantekoon yhtään kun omiin tienesteihin ei voisi vaikuttaa.

B2B-kaupassa oppii kyllä näkemään sen, kuinka alhaisella älykkyysosamäärällä ja/tai vajavaisilla tiedoilla ihmisestä tehdään ostoista vastaava tai jopa talousjohtaja.

Erään päällikön mielestä on "aivan ihmekuvio", kun heidän IT-puolen laite on leasing-yhtiön liisaama, meidän myymä ja maahantuojan huoltama. On kuulemma myyjäfirman vika, että maahantuojan oma takuussa on ollut jonkinlainen häiriö; sovittu huoltomies ei ole ollut ilmeisesti asiakkaan mieleen. Myyntivaiheessa on selvitetty, että huolto on maahantuojan asia ja heillä on maanlaajuinen verkko laitehuolloille. Tämä ei mene jakeluun, vaan kuulemma leasing-sopimus edellyttää myyjäfirmalta ilmaista huoltoa paikan päälle. Huh... ja nyt ääliö aikoo soittaa leasing-yritykseen eli siis pankkiin ja kysyä, että miksi he eivät huolla laitetta :face::D ...ei hyvänen aika mitä vajareita pääsee vastuullisiin asemiin firmoissa. Puhe ei mene ymmärrykseen.

Lisäksi mielenkiintoinen aivopieru on se, että IT-laitteita ja -tarvikkeita tulee asentaa ja kuljettaa täysin ilmaiseksi. Näin kuulemma toimivat kaikki. Joo... autot tosiaan ajaa tuolla täysin ilman kuluja ja toimittelee tavaroita.:dance:

Hep!

Mietiskelin tässä vähän alan vaihtoa ja myyntityö on kiinnostanut jo pitempään. Selailin työilmoituksia ja törmäsin muutamaan mielenkiintoiselta kuulostavaan hommaan. Alla kuvaus yhdestä:

Voit olla jo alalta kokemusta hankkinut tai vasta valmistumassa oleva osaaja, me koulutamme Sinut tarvittaessa tuotteisiin ja tehtävään. Haemme itsenäistä, myyntityöstä nauttivaa ja teknisesti orientoitunutta henkilöä, joka on valmis työskentelemään tavoitehakuisesti ja tarttumaan innolla uusiin haasteisiin.

Tehtävässä tulet toimimaan ratkaisumyyjänä monipuoliselle asiakaskunnalle. Rakennat ja kehität aktiivisesti asiakasverkostoa sekä toimit tuloksekkaasti ja tehokkaasti vastaten koko myyntiprosessin eri vaiheista.

Sinä omaat ensiluokkaiset myyntitaidot, kommunikoit vaihtelevissa tilanteissa mutkattomasti. Hyvän kielitaidon katsomme eduksesi. Tehtävä edellyttää matkustusvalmiutta. Elektroniikkaryhmässä tuotealueitasi ovat mm. erilaiset materiaalit, annostelulaitteet ja venttiilit sekä mekaaniset ja lasertyöstölaitteet.

Itselläni on vajaan kahden vuoden kokemus tekniikan alalta ja insinöörin paperit taskussa. Mitä tämä työ käytännössä pitää sisällään, ja mikä voisi olla palkkahaarukka mitä pyytää? Työ on uudellamaalla ja myynti-insinöörin tittelillä.

Aika mielenkiintoinen ilmapiiri uudella työpaikallani, jossa olen 1,5 kuukautta ollut. Tammikuussa oli palkattu kouluja käynyt kaveri ensin tähän myyntipuolelle. Hänellä on esimieskokemusta ihan toiselta alalta ja ainoastaan hänen lyhyt pankkialan kokemuksensa on jotenkin tekemisissä bisnesmaailman ja myynnin kanssa. Suoraan sanottuna hän on b2b-myynnin suhteen täysin vihreä kaveri. Sitten palkattiin minut ja yksi erittäin kouluttautunut mies, jolla ei ole juurikaan vielä työkokemusta mistään lukuunottamatta jotain työharjoitteluita yms. Itse olen meistä kolmesta selkeästi nuorin, mutta sen sijaan vähiten kouluttautunut ja minulla on paljon "raakaa" myyntikokemusta... itseasiassa taitaa olla eniten koko firmassa yhtä vanhaa konkaria lukuunottamatta. Niin ratkaisumyyntiä kuin kunnon luukuttamistakin taustalla. Olen meistä kolmesta uudesta kuitenkin se konservatiivisin ja hillityin aivan selkeästi... oikein erotun porukasta. Nämä kaksi kouluja käynyttä miestä, joilla ei vieläpä ole myynnistäkään mitään kokemusta, ovat koko ajan "haastamassa" johtoa ja avautumassa. Koko ajan pitäisi pitää jotain "brainstormeja" ja palavereja. Huh... mukavia miehiä molemmat, mutta on tässä aika valtava kulttuuriero minulla ja näillä kahdella. Itse olen tottunut, että mennään ja myydään ja sillä selvä. He jotenkin rivien välistä antavat ymmärtää, että jos eivät saa kauppaa, niin pitää brainstormata ja vaan palaveerata enemmän... koen itseni ihan vaariksi näiden mua 5-10 vuotta vanhempien kanssa.:)

Itse toimin b2b myynnissä. Työaika 8-16 pääsääntöisesti. Kiinteä kk palkka n. 1800-1900€ näppiin ja kuukausittaiset boonukset mitkä tähän taloudelliseen tilanteeseen on aika haastavia. Tietysti kilometrit korvaan lisäksi mitä tulee kun asiakkaiden luona käy. Sitten on erillaisia tapahtumia, lätkämatsi yms yms missä sitten asiakkaiden kanssa käyn. Kerran viikossa yritän pitää matka päivän milloin käyn asiakkiden luona jaarittelemassa ja luonasaikaan syömässä. Itse pidän erittäin tärkeänä sitä että en koskaan mene tyhjin käsin,aina on jotain vietävää pullaa tai suolasta. Kerran vien yhelle asiakkaalle autoaiheisen lehden koska tiesin että se on kova auto ihminen, siitä on syntynytkin hyvä suhde kaupallisesti.

Ollut kyseisesssä firmassa kohta 10vuotta, tässä toimen kuvassa reilu 2 vuotta. Palkkahan ei päätä huimaa mutta ihan jees hommaa kun asiakkaiden kanssa pääsee tutuksi. Uusien asiakkaiden metsästystä ei hirveesti ole, vanhojen hoivaamista ja kaupankäynnin kasvattamista pääasiassa.

Heittäkää kehiin erilaisia näkemyksiä kuinka myydä jälleenmyyjille tavaraa. Mitä kaikkea tehdä erilailla, kuin suoraan loppukäyttäjälle myydessä? Lisäksi mitä pointteja huomioida myydessäni Suomessa tehtyjä komponentteja/osia pieniin tehtaisiin ja pajoihin, joissa ko. osat käytetään lopputuotteiden valmistukseen (jotka ko. asiakas sitten myy loppukäyttäjille)? Ajattelin täältäkin kysyä näkemyksiä, kun kuitenkin langoilla liikkuu myyntihenkilöitä. Uusi työ on lähtenyt hyvin kulkemaan, mutta vinkkejä ei voi kysyä koskaan mielestäni liikaa.

Back
Ylös Bottom