Kokemuksia myyntityöstä

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ajatuksia pyödän toiselta puolen:

Tuntekaa tuotteenne! Pahimmillaan kaupparatsu ei ole tuntenut/opetellut/ymmärtänyt edes edustamansa tuotteen A4-kokoisen mainoksen sisältöä. En osta mitään myyjältä, joka ei tiedä mitä hän on myymässä. Myös se, että kaikkiin kysymyksiin pitää kysyä vastaukset joltakin tekniseltä asiantuntijalta, on aika laimeeta.

Jos esität tarjoavasi jotain mullistavan hyvää tuotettaa, niin pidä huoli siitä, että tästä ylivoimaisuudesta on myös riittävästi todisteita. Jos joku lupaa kuun taivaalta, niin ensimmäisenä epäilen kusetusta tai puutteellisia tietoja aiheesta. Harvoin markkinoilla on mitään ylivertaista. Yleensä aina myös kilpailijat ovat jossain suhteessa edustamaasi tuotetta parempia.

jos mulla on koko tuoteryhmän kattavat sopimukset kirjoitettuna, niin siihen ryhmään on turha tarjota jotain yksittäistä nippeliä.

Älä tule paikalle ilmoittamatta ja sopimatta tapaamista. Tästä seuraa automaattinen banni mun alueelle.

Tule tapaamisiin ajoissa ja vastaa maileihin nopeasti.

Puolet ok, puolet "minäminäjoujoupaskaa". Mun alueelle, joo-o, monet frendit saa hyviä diilejä aikaan kyölmäkäynneillä joten STFU!

Niillä kylmäkäynneillä voi toki joku supliikkimies myydä pari kynää ja kumia. Mutta ei kukaan osta yritykselleen oikeasti merkittävää hankintaa kaverilta, joka pamahtaa sisään kutsumatta.

Aijaa, onko tarkempaa faktaa? Itsellä on tiedossa, ei siis mitään internet-mutuilua, useampi diili esimerkkeinä vakuutusyhtiöiden käyttämät peltikorjauspajat, laajat ISP- diilit, teollisuuden alihanhintaa jne.

Miten et ole noista kuullut koska faktana kuitenkin kerroit, että kukaan ei osta oikeasti mitään merkittävää kaverilta joka pamahtaa sisään kutsumatta? Jos pilkkua viilataan, niin ei noissakaan tapauksissa setelit heti vaihtaneet omistajaa, mutta olisi kuitenkin jäänyt vaihtamatta ilman kylmäkäyntiä. Tai mistä tuon tietää kun en ennustaja ole, ko. palvelun hankkijat eivät kuitenkaan ottaneet ketään vastaan koska heillä oli jo "olemassa olevat huippudiilit joita ei jaksa/kannata lähteä kilpailuttamaan"- sopimukset blaablaa normilätinä kun ei jaksa nähdä vaivaa.

Tuo ilman ajanvarausta sisään paukahtaminen riippuu firmasta, firman koosta ja ostajasta. Meilla paskapaperia lukuunottamatta kaikki ostetaan vuosisoppareilla järjestelmästä ja aivan varmasti ei pääse eteistä pitemmälle oli sitten mitä tahansa myymässä (itse asiassa ei edes eteiseen kun ulko-ovi on lukossa eikä siitä ilman kulkulätkää pääse :) ).

Toki joku pikkufirma jossa on vielä ostoista päättävällä sopivasti luppoaikaa ja hyvää tahtoa saattaa ostella isonkin määrän vaikkapa työkaluja jos kyseessä on autonkorjauspaja.

e: jos joku sisään marssimalla myy teollisuuden alihankintaa niin nostan jo kyllä hattua. Ainakin meidän alalla ulkoistuksissa on kyse miljoonasta eri asiasta, konekanta, komponentit, materiaalit, mittatarkkuus, toimintatavat ja ajat, suunnittelujärjestelmien yhteensopivuus, sertifikaatit jne jne jne... että yleensä parin vuoden päästä ensimmäisistä yhteydenotoista saattaa aikaisintaan jotain konkretisoitua.

Niin, eikö porukaa näe "mun" tai "meidän" ulkopuolelle ollenkaan? Vitun kapeakatseista porukkaa! Ollaan jotain myyntiguruja sen perusteella, mitä omassa pajassa tapahtuu ja miten omassa pajassa on ovi lukossa ja siinä kulkulätkä. Joo-o, parempi jättää tämäkin ketju rauhaan. Ei tästä mitään tuu koska ovet ovat lukossa ja jossain nyrkkipajassa joku diili on jo tehty ja kukaan ei voi tehdä mitään. Ei vaikka tekisi samat kilpailutukset 30% halvemmalla ja löytyisi sertifikaatit yms. "Ei voi, meillä meni ovi kiinni ja me ei hankita mitään koska me ollaan jo hankittu joskus jotain!".

End of a fucking story!

Edit: Ei ollut suoraan Jami sulle vaikka ovi esimerkkiä käytinki, sori! Yleisesti vain tämän ketjun hengen mukaan.

Niin, eikö porukaa näe "mun" tai "meidän" ulkopuolelle ollenkaan? Vitun kapeakatseista porukkaa! Ollaan jotain myyntiguruja sen perusteella, mitä omassa pajassa tapahtuu ja miten omassa pajassa on ovi lukossa ja siinä kulkulätkä. Joo-o, parempi jättää tämäkin ketju rauhaan. Ei tästä mitään tuu koska ovet ovat lukossa ja jossain nyrkkipajassa joku diili on jo tehty ja kukaan ei voi tehdä mitään. Ei vaikka tekisi samat kilpailutukset 30% halvemmalla ja löytyisi sertifikaatit yms. "Ei voi, meillä meni ovi kiinni ja me ei hankita mitään koska me ollaan jo hankittu joskus jotain!".

End of a fucking story!

Edit: Ei ollut suoraan Jami sulle vaikka ovi esimerkkiä käytinki, sori! Yleisesti vain tämän ketjun hengen mukaan.

Niin, no itse olen ollut työskennellyt teollisuudessa vuodesta -94 ja nähnyt kehityksen jossa aikoinaan harvase viikko kierteli random -myyjiä työkaluissa, työvaatteissa jne. Mekin ostimme paljon kaikenlaista. Meillä ostot loppuivat joskus 2000 alkupuolella ja nykyään tällä alueella ei kiertele yhtään teollisuuden kulkukauppiasta. Voisin kuvitella syystä ettei homma kannata. Muista aloista en ole tietoinen.

Ikinä, ei koskaan, meille ole tupsahtanut ilmoittamatta alihankintaa tarjoavaa kauppiasta sisään, enkä tällaisesta ole kuullut, syystä että alihankinta vaatii jo niin hyvän asiakkaan tuntemuksen ettei se nyt vain ole mahdollista. Siis tarkoitan todellista alihankintaa enkä mitään siivouspalveluiden myyntiä.

Syynä varmaan tällaiselle kehitykseen pitkälti on internet josta tietoa on helposti löydettävissä.

Aijaa, onko tarkempaa faktaa? Itsellä on tiedossa, ei siis mitään internet-mutuilua, useampi diili esimerkkeinä vakuutusyhtiöiden käyttämät peltikorjauspajat, laajat ISP- diilit, teollisuuden alihanhintaa jne.

Miten et ole noista kuullut koska faktana kuitenkin kerroit, että kukaan ei osta oikeasti mitään merkittävää kaverilta joka pamahtaa sisään kutsumatta? Jos pilkkua viilataan, niin ei noissakaan tapauksissa setelit heti vaihtaneet omistajaa, mutta olisi kuitenkin jäänyt vaihtamatta ilman kylmäkäyntiä. Tai mistä tuon tietää kun en ennustaja ole, ko. palvelun hankkijat eivät kuitenkaan ottaneet ketään vastaan koska heillä oli jo "olemassa olevat huippudiilit joita ei jaksa/kannata lähteä kilpailuttamaan"- sopimukset blaablaa normilätinä kun ei jaksa nähdä vaivaa.
Toki joku pieni teollisuuden yritys voikin ostaa esimerkiksi työkaluja. Mutta sanotaan + 50-100k ostoksia ei kukaan tee tolla tavalla. Ja mitenhän myyt kylmäkäynnillä alihankintaa?

Mies johtaa pientä firmaa, ja voin sanoa että varmuudella kylmäkäyntejä yrittävät likimain nauretaan ulos. Idiooteimmat kuulemma saattavat pamahtaa paikalle tyyliin klo 11.00.. Samapa tuo, kellonajasta riippumatta eivät keskustelekaan heidän kanssaan. Oli kiire tai ei.
Itekin myyntitöissä, eikä tulisi mieleenkään kokeilla kylmäkäyntejä. Toki jos menen vanhan asiakkaan ohi, saatan soittaa että voinko matkalla pistäytyä jos on jotain asiaa. Mutta tuolloinkin varoaikaa on. Eikä ne aina natsaa.
Ihmisillä on monesti töissä kuitenkin töitä tehtävänä, monesti kiirettä piisaa. Ei anna kovin hyvää kuvaa myyjästä, jos pamahtaa sopimatta mitään. Mielestäni peruskohteliasta ottaa ensin yhteyttä ja sopia tapaaminen (ja vähän jo selvitellä puhelimitse millaisista asioista potentiaalinen asiakas olisi kiinnostunut). Tuolloin on ehkä joku mahdollisuus saada se toinen puolikin edes keskittymään muuhun kuin siihen, että koska se pääsee myyjästä vain eroon kun olisi muutakin...

Tuntekaa tuotteenne! Pahimmillaan kaupparatsu ei ole tuntenut/opetellut/ymmärtänyt edes edustamansa tuotteen A4-kokoisen mainoksen sisältöä. En osta mitään myyjältä, joka ei tiedä mitä hän on myymässä. Myös se, että kaikkiin kysymyksiin pitää kysyä vastaukset joltakin tekniseltä asiantuntijalta, on aika laimeeta.

Toisaalta aina on vastapuoli ymmärtänyt jos olen kertonut olevani uusi, tai saaneeni juuri uusia tuotteita myydäkseni entisten lisäksi. Ja tuolloin olen kertonut etten vielä tunne näitä itse tarpeeksi hyvin voidakseni kaikkeen vastata, joten selvitän ja opin samalla.
Kamalinta on esittää että tietäisi vaikka on ihan kujalla. Ei anna kovin luotettavaa kuvaa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kovaa hommaa ja pitkiä päiviä. Normi toimistoaikaan duunissa ja siihen päälle näytöt. Ja puhtaalla provikalla.

Ja duuni ei todellakaan ole vaan näytöillä patsastelua ja "myymistä", vaan kaikki toimeksiannot hankitaan itse. Suomeksi siis soitellaan läpi ihmisiä, jotka ovat myymässä kämppäänsä itse, ja koitetaan saada se tönö itselle myytäväksi. Lisäksi myös jaellaan mainoksia postiluukuista em. tarkoituksessa.

Tämä entisen kollegan suusta, joka muutaman vuoden tuota hommaa teki ja siinä pärjäsi.

Pakko nostaa kuitenkin hattua niille jotka tossa pärjää.

Kovaa hommaa ja pitkiä päiviä. Normi toimistoaikaan duunissa ja siihen päälle näytöt. Ja puhtaalla provikalla.

Ja duuni ei todellakaan ole vaan näytöillä patsastelua ja "myymistä", vaan kaikki toimeksiannot hankitaan itse. Suomeksi siis soitellaan läpi ihmisiä, jotka ovat myymässä kämppäänsä itse, ja koitetaan saada se tönö itselle myytäväksi. Lisäksi myös jaellaan mainoksia postiluukuista em. tarkoituksessa.

Tämä entisen kollegan suusta, joka muutaman vuoden tuota hommaa teki ja siinä pärjäsi.

Pakko nostaa kuitenkin hattua niille jotka tossa pärjää.

Minkälaisia tilejä se teki? Osaatko yhtään sanoa? Varmasti vaihtelevasti, mutta varmaan jotain osviittaa?

Ei luulisi 3K:n palkan eteen joutua kauhean montaa kämppää myydä kuukaudessa.

2-4 tonnia kuussa se teki, bruttona. Siihen tartti myydä about 3-4 kämppää kuussa. Ns. huippumyyjät (lue pitkä kokemus ja ammattitaito) repi kuulemma tuplasti tuon ja alan huiput kympin paremmalla puolella. Niitä ei tosin ilm. montaa Suomessa ole.

Osassa firmoista kuulemma on pieniä pohjapalkkojakin, mutta tällöin tietysti provikka on pienempi.

Huom, tämä siis kaverin suusta. Itse en tiedä hölkäsen pöläystä koko alasta.

Kyllä saa kolmen tonnin tiliin jo hommia tehdä. Alkuun saattaa tulla muutama todella ankea kuukausi, kun ei ole vielä omia kohteita myytäväksi ja siten ei provikkaa rapsahtele tilille. Kaveri eli 3kk vaimon rahoilla ja vaimo alkoi jo kyselemään, että meinaako oikeasti noita hommia jatkaa, kun 3kk:ssa tuloja oli n. 500€.

Paljon varmasti riippuu siitä, että minkälaisessa puljussa niitä kämppiä myy. Vaikuttaa mm. siihen, kuinka helposti saat toimeksiantoja. Ja provikat vaihtelee toimistojen välillä jonkin verran.
Kaveri teki parhaimmillaan n. 10k tilin kuukauteen, kun oli napsahdellut sopivasti kauppoja kiinni, mutta sekin tapahtui vain kerran kolmeen vuoteen. Muuten taisi olla aika tasaista 3-4k€ kuukautta. Tämä tosin oma-arvioni.

Raastavinta oli kuulemma se, että joka kuukausi aloitat ihan nollista ja jostain pitää toimeksiantoja raapia hinnalla millä hyvänsä, niitä ei kukaan sulle kanna nenän alle valmiina. Ja epäsäännöllisyys on pidemmän päälle todella rasittavaa. Vapaallakin joudut hoitelemaan hommia, jos "kuumat" asiakkaat odottelee.

Itse en siihen ralliin ryhtyis.

Niillä kylmäkäynneillä voi toki joku supliikkimies myydä pari kynää ja kumia. Mutta ei kukaan osta yritykselleen oikeasti merkittävää hankintaa kaverilta, joka pamahtaa sisään kutsumatta.

Ei ole noin. Kokemuksella! Kun lähdettiin viemään markkinoille tuotettamme, niin ei vaan saatu tapaamisia: firma nobody, ei oikein reffoja, tuotekin oli pilottivaiheessa. Niin oli vaan pakko mennä ja alkaa juttelemaan. Olen tehnyt PALJON kauppa, vain poikkeamalla. Toki siinä poiketessa en kauppaa tee, sovin vaan, että millonkas olisi hyvä aika puhua lisää täst aiheesta. Eli myyn itseni ja aiheeni: tästä kannattaa jutella ihan ajan kanssa. Paras vastaanotto oli kun poikkesin ja spiikkasin itseni "nönnönnöö firmasta x, kierrän työkseni tämän spesifin toimialan yrityksiä... (spiikki jatkuisi, mutta) "No, miks et oo meillä käynyt?" "No nythään mää tulin." ja siitä alkoi juttu luistaa pariksi tunniksi.

Nykyään saa jo buukkaamallakin käyntejä ;)
Kaksi tapaa on toimivimmat:
Lähetän (tai olen lähettämättä) kirjeen, sähköpostin ja soittaessa kysyn onko ehtinyt vilkaista, kannattaiskos aiheesta jutella tarkemmin? Ja aika suoraan tiistai vai keskiviikko -linjalle. Tai: olen sillä suunnalla torstaina, passaako poiketa.

Törkeä lupaus: kaltaisenne firmat ovat säästäneet keskimäärin xx euroa vuodessa. Lasketaanko mitä se olisi teillä?

Sikäli ei ole edes törkeä lupaus, vaan mieluummin hätkähdyttävä, koska nyt mulla on satoja reffoja iskeä pöytään. Eli kyllä ihan vaan ovesta sisään lampsimalla saa aikaiseksi miljoona bisneksen. Niin, ja ei myydä kyniä, vaan ihan kymmenientuhansien eurojen kokoista palvelutuotetta verrattavissa alihankintaan tms kompleksinen setti. Myyntiprosessi kestää tyypillisesti 1,5-6kk kartoituksineen, kokeiluineen jne

... että yleensä parin vuoden päästä ensimmäisistä yhteydenotoista saattaa aikaisintaan jotain konkretisoitua.

Puhutko nyt kuinka suurista kaupoista? :)

Aika kankeaa on toiminta jos x-määräisen tuotteen ostopäätös kestää 2 vuotta, oikestaan aika naurettavaa. Ja vaikka olisikin jokin iso investointi, ei se näin kauan saa kestää jos tuotetta tarvitaan.

Puhutko nyt kuinka suurista kaupoista? :)

Aika kankeaa on toiminta jos x-määräisen tuotteen ostopäätös kestää 2 vuotta, oikestaan aika naurettavaa. Ja vaikka olisikin jokin iso investointi, ei se näin kauan saa kestää jos tuotetta tarvitaan.
Japanin elektroniikkafirmat, ESA, NASA, autoteollisuus jne... Kaksi vuotta on lyhyt aika noilla aloilla. Myy vaikkapa nanoimprintlaitteita Hitachille, niin voi mennä useampikin vuosi.

Japanin elektroniikkafirmat, ESA, NASA, autoteollisuus jne... Kaksi vuotta on lyhyt aika noilla aloilla. Myy vaikkapa nanoimprintlaitteita Hitachille, niin voi mennä useampikin vuosi.

No voi hitto, otetaan sitten esimerkiksi NASA, hienoa. No totta helvetistä varmaan NASA:lle, CIA:lle on byrokratian takia edes kynän myynti vaikeaa. Mutta en nyt usko että Jami täällä päättää näiden myynnistä mitään.

Puhutaanko nyt kuitenkin jostain enemmän konkreettisemmasta esimerkistä kuten PK-yritys tms?

Kyllä joihinkin kotimaisiin ketjuihin saa ainakin sen 6-12 kk menemään helposti, vaikka kyseessä olisi vain 50 000-100 000 € investointi. Ei tarvi olla edes monikansallinen toimija.

Kyllä joihinkin kotimaisiin ketjuihin saa ainakin sen 6-12 kk menemään helposti, vaikka kyseessä olisi vain 50 000-100 000 € investointi. Ei tarvi olla edes monikansallinen toimija.

Nyt puhuttiinkin 24kk, siinä vissii ero. Kyllä varmaan joihinkin meneekin, en mä sitä epäile.

Back
Ylös Bottom