Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Täytyy kuitenkin muistaa että on täysin eri asia myydä toimistotarvikkeita kuin tehdä ratkaisukeskeistä myyntiä. Molemmat toki B2B-myyntiä, mutta myyjältä vaaditaan täysin eri asioita. Ensin mainitussa perkeleelliset käyntimäärät ja helvetin kova aktiivisuus, jälkimmäisessä taas enemmän asiantuntijarooli. 7 käyntiä päivässä on aika hurja lukema, kun itse teen n. 7-8 viikossa, eikä näitä ratkaisuja myydä luukulta, vaatii ainakin pari tapaamista. Toki ala on täysin eri, mutta varmasti keskikaupan kokokin on eri luokkaa. Käsittääkseni (eräs tuttu oli pari vuotta eräässä isoimmista alan firmoista) toimistotarvike-alalla on suht pieni pohja ja iso provikkaprosentti, eli kovat myyjät varmasti tienaa. Tollasta 4000e nettoa (eli 4000e rahapalkkaa ilman kilsoja yms.) ei siellä kuulemma kyllä tienannut kukaan.
Sinänsä kyllä, että on kyse täysin erilaisesta duunista. Mutta jos on hyvä luukuttamaan konttoritarvikkeita, pärjää todennäköisesti missä tahansa. Sen verran kovaa hommaa se kyllä on. Mutta on se hiukan erilaista myydä laserkasetteja tai kyniä, kuin pitkälle vietyjä räätälöityjä järjestelmiä tai ohjelmistoratkaisuja.4000 nettona lisineen. Firman kovin kärkimyyjä taitaa tienata 6-8 tonnia nettona ja siihen päälle lisiä ja bonuksia... tohon kappaleesi alussa mainittuun täytyy kysyä, että koetko laserkasettien luukuttamisen niin erilaisena, etteikö se olisi hyvä pohja ratkaisumyyntiin?
Hyvissä myyjissä yleensä on se paha vika, että he tiedostavat oman arvonsa ja osaavat sen kyllä myös luonnollisesti sitten myydä eniten tarjoavalle. Tästä seuraa se, että hyvän myyjän saa leipiinsä vain tarjoamalla riittävän hyvän ansiotason.
Sinänsä kyllä, että on kyse täysin erilaisesta duunista. Mutta jos on hyvä luukuttamaan konttoritarvikkeita, pärjää todennäköisesti missä tahansa. Sen verran kovaa hommaa se kyllä on. Mutta on se hiukan erilaista myydä laserkasetteja tai kyniä, kuin pitkälle vietyjä räätälöityjä järjestelmiä tai ohjelmistoratkaisuja.
Mutta totta helvetissä se on hyvä pohja, jos tähtää ratkaisumyyntiin. Kaikki B2B-myynnistä saatu kokemus on arvokasta. Sinänsä homma on kuitenkin niin erilaista, että ainoat edut ratkaisumyyntiin olisivat lähinnä se, että puhelin pysyy kourassa ja itseluottamusta löytyy.
Firmalle kuin firmalle on varmasti helpompi päätös ostaa ja samalla myydä niille parilla sadalla kyniä kuin 50 000e hintainen järjestelmä, johon asiakas joutuu sovittamaan omat laitteensa ja käytäntönsä. Karrikoidusti. Toki tollaisten kauppojen läpivieminen on usein kuukausia tai jopa pidempäänkin kestävä projekti. Kaikki kuitenkin lähtee siitä yhdestä puhelinsoitosta.
Kunhan perusasiat on hallussa niin sillä pärjää. Sanoisin että jos pystyt oman koneen kasaamaan (tai no, ymmärrät lähinnä edes jotenkuten mitä koneen sisältä löytyy), ymmärrät jonkun verran tietoliikenne-asioista niin ei muuta kuin hakemaan. Hyvin usein se ostaja ei tekniikasta yhtään mitään ymmärrä. Jos vastapuolella on IT-asiantuntija tai johtaja, otetaan sitten mukaan propellipää sitä varten. Eräs suhteellisen iso pulju pitää periaatteinaan sitä, että mitä vähemmän myyjä tietää tekniikasta, sen parempi. Koska tällöin myyntikeskustelu pysyy oikeilla raiteilla. Asiantuntija lähtee sitten mukaan isommissa tapauksissa ja tarpeen vaatiessa.
Toki löytyy hommia joissa pitää olla laajempi tekninen osaaminen, mutta niissä lukee yleensä jo ilmossa "myynti-insinööri" tms.
Eli ei muutakuin hakemaan, siitä se lähtee.
Kun hoidat ensimmäisen perintä-casen, niin jää toi turha hymiö pois.Perintäalalle haetaan myyntihenkilöitä yritysmyyntiin jatkuvasti. Onko kellään kokemusta, että millaisesta hommasta on kyse? Joillain hyvin negatiivisia mielleyhtymiä ajatuksesta, mutta ne taitaa johtua ihan PERINTÄalan nimestä, jota ei pidetä positiivisena virkkeenä
Kun hoidat ensimmäisen perintä-casen, niin jää toi turha hymiö pois.
Perintä-casen hoito? Kaveri oli haastattelussa perintätoimistossa B2B-myyjän paikkaan ja kyse hänen sekä tuon minun postaukseni kohdalla on siis palvelun myynnistä, ei perintätapausten hoitamisesta...?
Miten itse buukkaisit tapaamisen, jos tietäisit tuotteesi olevan todella kilpailukykyinen? Hyvä buukkaaja mielestäni pystyy parilla kolmella lauseella rutistamaan vastauksen irti asiakkaasta ja siirtyy nopeasti seuraavaan puheluun... puhelinmyyjämäinen pitkä spiikki lähinnä ärsyttää asiakkaita.
Buukkauksessa pitää aina löytää se punainen lanka. Kun se löytyy, niin sitä samaa puskee joka puhelussa. Ei se helppoa ole, mutta pitää mennä suoraan asiaan, eikä saa kuulostaa ollenkaan myyjältä. Kaikki täytesanat ja liirumlaarum höpinät pois, eikä äänensävy saa olla semmonen lässyttäjä ja yliystävällinen. Onnea matkaan. Tie on pitkä, yksinäinen ja kivinen, mutta jos sen osaa, niin siinä on duuni mistä pystyy tienaa ihan vitusti, ilman koulutusta. Buukkaaminen on itsensä myymistä, eli myyntityötä siinä missä muutkin..
Terin ehdotus siitä, että kysyy suoraan vaan aikaa, eikä hehkuta kilpailuttamista/tms. on mielenkiintoinen. Hurjan matala prosentti tuo 25%... eli että 75% antaisi vaan ajan mitään kyselemättä? Ja vain 25% kyselisi, että miksi tavata... tuntuu, että ihmiset on sen verran tärkeitä omasta ajastaan, että myyjän täytyy todella olla kiinnostava, jos saa ajan helpolla mitään asiastaan kertomatta. Mutta ei mitään; mielenkiinointoinen näkemys teriltä!