Kohtaamisia poliisin kanssa

Jupe B sanoi:
Ne jotka tän pitkän paasauksen jakso lukea,kertokaa mistä v*tusta nämä päätteli että olisin jossain aineissani vastaan ajaessa! Kyselijä poliisin asenne oli muutenki sellanen "vitun nuorisorikollinen,haluatko pamppua?" tyylinen.
Onko muille käynyt vastaavaa,että poliisi epäilee narkkariksi?
On. Olin 15v.

poliisi: -kuka oot, mistä tulos???
mä: -kotoota..
-mitä täällä teet (mulkkumainen miespoliisi, kuskina)
-oon kävel...
-mitä täällä teet tähän aikaan (huutaa päälle)
***meikäl alkaa ääni vapista, silmät kostuu, hermostuttaa***
-justhan vastasin...
-ÄLÄ VIISASTELE! HENKKARIT!!!
-ei oo henkkareita mukana
-MISTÄ TULOS, MISSÄ ASUT, MIKÄ MIES, MIKÄ NIMI, MISSÄ ASUT, MIKÄ KATU, KÄDET POIS TASKUISTA PERKELE, KATSO SILMIIN, MISSÄ ASUT, EN USKO SUA, VALEHTELET, ÄLÄ HUIJAA, MISSÄ ASUT, MIKÄ MIES, MILLÄ ASIALLA!!!!
-no tuol...
-HILJAA!!! MIKÄ SUN NIMI ON?!?!?!?!
***kerron nimen. pollarit tarkistaa koneelta. menee 5minsaa. ei rekisteriä. kysyn miks kyselivät. "kiltimpi" naiskyttä kertoi: tekevät normaalia partiointia. heheee...***

Kyllä tossa meni 15v junnu hämilleen ja vähän alkoi poliisit vituttaa, mutta kai se on sitten ihan hyvä, että tollastakin on. Harmittaa ettei osannu yhtään pitää puoliaan - nyt kyllä osaisin.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Angel of Death sanoi:
Kaverilta kuultua:

Eräs veijari oli kuljeskellut kadulla ihan perskännissä ja oli nähnyt maijan pysähtyneenä ja kytät sisällä. Tämä kaveri sai sitten tosellisen kuningasidean ja koputti maijan ikkunaan
-niin? mitä asiaa?
-hei tiesittekste että teillä on ikkuna auki? :D

Tästä vittuuntuneena poliisit sitten puhalluttivat kaverin ja kattoivat että alaikänen oli ja ilmeisesti viinojakin oli hallussa tällä ja veivät sitten putkaan selviämään :D.
Mä kerran tein saman mut mä sanoin et makkaraperunat ja maito :eek:

Mjooh, pientä urbaanilegendaako? :rolleyes:

fish sanoi:
En tiedä miten tökkäsi silmä juuri tuohon lauseeseen, mutta taas täytyy sanoa, että en usko ellei ole faktaa mitä lyödä pöytään.

Ei sen kummenpaa faktaa mutta ampumaseuran jäsenenä oleva poliisi kerran aikasemmin hieman kertoili että myös vyöllä letterin jne pitäminen on hieman kyseenalaista. Joku viikari oli viilannut/virittänyt letteriä niin että se toimi kuin stiletti. En yhtään ihmettelisi etteikö tuo voisi pitää paikkansa.

Juuh, no se on ihan eri asia, näet kun ennen vanhaan teräaselaki ja nykyään järjestyslaki kieltää moiset tappovehkeet. Mutta auto kun on kotirauhan piiriin kuuluvaa aluetta, niin siellä voi pitää mitä vaan.

fish sanoi:
Mutta auto kun on kotirauhan piiriin kuuluvaa aluetta, niin siellä voi pitää mitä vaan.

No kokeileppa pitää vaikka ampuma-asetta autossa niin että joku näkee ja tekee ilmoituksen että säilytät aseitas autossas. Jos se kuuluu kotirauhan piiriin ja sehän on lukollinen tila joten senhän pitäisi kattaa lait...?

Odotin tosi maisteissa tienposkessa, että kaverini tulee hakemaan minut kaupunkiin. Soitin että missä olet? 200 metriä ilmoitti kaveri. No otin siitä tienposkesta valtaisan jäisen lumilohkareen, samalla autonvalot näkyivät. Viskasin lohkareen kohti autoa...mutta se olikin poliisiauto. Sen perässä kaverini auto. Onneksi lohkarei ei osunut sikojen autoon, muuten oisin viettänyt yön kaapissa. No henkkareitaha sitte kyseltiin, vaa puhdas kuin pulmunen nii ei hätää.

gnut sanoi:
On. Olin 15v.

poliisi: -kuka oot, mistä tulos???
mä: -kotoota..
-mitä täällä teet (mulkkumainen miespoliisi, kuskina)
-oon kävel...
-mitä täällä teet tähän aikaan (huutaa päälle)
***meikäl alkaa ääni vapista, silmät kostuu, hermostuttaa***
-justhan vastasin...
-ÄLÄ VIISASTELE! HENKKARIT!!!
-ei oo henkkareita mukana
-MISTÄ TULOS, MISSÄ ASUT, MIKÄ MIES, MIKÄ NIMI, MISSÄ ASUT, MIKÄ KATU, KÄDET POIS TASKUISTA PERKELE, KATSO SILMIIN, MISSÄ ASUT, EN USKO SUA, VALEHTELET, ÄLÄ HUIJAA, MISSÄ ASUT, MIKÄ MIES, MILLÄ ASIALLA!!!!
-no tuol...
-HILJAA!!! MIKÄ SUN NIMI ON?!?!?!?!
***kerron nimen. pollarit tarkistaa koneelta. menee 5minsaa. ei rekisteriä. kysyn miks kyselivät. "kiltimpi" naiskyttä kertoi: tekevät normaalia partiointia. heheee...***

Kyllä tossa meni 15v junnu hämilleen ja vähän alkoi poliisit vituttaa, mutta kai se on sitten ihan hyvä, että tollastakin on. Harmittaa ettei osannu yhtään pitää puoliaan - nyt kyllä osaisin.

Juu, ite olin kans joku 15v kun odottelin tuolla kioskilla paria kaveria, jotka oli tulossa siihen bussilla.

Noh yhtäkkiä siihen kaartaa poliisiauto kioskin pihaan ja autosta nousee kaks poliisia ja toinen alkaa kyselemään:

poliisi: Missä sun kaveris on?
minä: ai siis ketkä kaverit?
poliisi:mihin sä jätit sun kaveris?
minä: ketkä kaverit??
poliisi: kenen kanssa sä oot täällä? missä ne kaverit on?
minä: no en tiiä muuta ku et ootan kahta kaveria ja ne tulee kohta tähän

tässä vaiheessa mun kännykkä alkoi soimaan ja kaverit soitti jotka oli siellä bussilla tulossa. ilmeisesti soitteli et oonko jo siellä kiskalla.
Aloin ottamaan puhelinta taskusta ja sanoin: nyt ne varmaa soittaa
poliisi: Älä vastaa siihen!!
minä: okei
poliisi: mistä sä oot tulossa ja missä ne kaverit on??
minä: kotoota ja odotan niitä kahta kaveria. jotka tulee bussilla tähän

Tässä vaiheessa sit se poliisi vielä jotain selitti ja käveli sen toisen kanssa autolleen ja ajoi pois.

Ja koko tapahtuman ajan sillä poliisilla oli juuri semmonen "saatana nuorisorikollinen" -asenne. Eikä mulla ollu mitään hajua, että mitä kavereita se meinas. Noh siinä samalla "kylällä" oli sit murtauduttu pari päivää sitten jonkun taloon ja asialla oli vissiin joku nuorisoporukka.

Muuten on kyllä ollut ihan asiallisia "kohtaamisia" poliisien kanssa, että ei siinä mitään. :)

japa sanoi:
No kokeileppa pitää vaikka ampuma-asetta autossa niin että joku näkee ja tekee ilmoituksen että säilytät aseitas autossas. Jos se kuuluu kotirauhan piiriin ja sehän on lukollinen tila joten senhän pitäisi kattaa lait...?

Ampuma-aselaki on asia erikseen. Löytyy tarkat ohjeet kuinka asetta pitää säilyttää kotona ja kuinka kuljettaa ajoneuvossa.

Tapahtui muutama vuosi sitten sateisena juhannusaattona.....
Olin kuskina muutamalle kaverilla ja kurvailin sateessa erään baarin pihaan, samantien pihaan tuli poliisiauto joka oli jostain syystä keksinyt että nyt on jotain hämärää tekeillä.

Poliisi sanoi "Taisi pojille tulla ikävä juhannus" Tässä vaiheessa ajattelin jo että mitä nyt tuli tehtyä, olinko ajanut kaatosateessa jonkun mummon yli vai mitä on tapahtunut.
Pyysivät sitten ajokortin ja rekisteriotteen ja tekivät puhallustestin tämän jälkeen he kiersivät hetken autoa ja palauttivat henkkarit ja toivottivat hyvää juhannusta. Poliisien poistuessa kaveri huusi vielä perään että "eikös tämä ole ihan laillinen baari" johon poliisi vastasi "suurinpiirtein"

Jäi vain tuokin mietityttämään että minkä takia ne lähtivät perääni. No ei siinä mitään kun käyttäytyivät asiallisesti eikä kyllä muutenkaan ole mitään mulkkukyttiä sattunut vastaan. :thumbs:

Uber-Gott sanoi:
Kröhöm. Saanen viedä ilon neutraalilta vastaamalla?
Ko. pykälässä ei kuitenkaan ollut erikseen mainintaa siitä että takalasi on oltava vapaa näkyvyydelle.
Takalasista ei todellakaan tarvitse nähdä mitään läpi, koska auton peilit on tehty tätä toimenpidettä varten. Vrt. Kuorma- ja pakettiautot joissa ei ole useimmissa takalasinäkymää.

edit. Tainneet poliisit vain katsoa joko kaikkien lasipintojen tai sivupeilien olleen liian jäässä tai sitten päättivät ottaa riskin ja kusettaa asiakastaan maksamaan sakon.

Se on sillä lailla Lailla. että takasivulaseista ei tartte näkyä mitn läpi, mutta takalasista piti näkyä(joku prosentti luku en muista mikä) :kippis1:

paksi sanoi:
Ampuma-aselaki on asia erikseen. Löytyy tarkat ohjeet kuinka asetta pitää säilyttää kotona ja kuinka kuljettaa ajoneuvossa.

Tiedän erittäin hyvin asian :thumbs:
Tuossa oli vaan viite siihen että ei se nyt auto vaan niin yksinkertaista kotirauhan aluetta ole että mitä vaan siellä saa säilyttää.
Olihan joskus juttua siitä että jos laittaisi metanolia auton hanskalokeroon vaikka kossupulloon ja joku narkki sitten murtautus autoon ja jois sen pois saisko siitä syytteen?

No asiaan eli kohtaamisia poliisin kanssa on ollut minulla aikapaljon ja suurin osa positiivisia työn puolesta.
Mutta muutama negatiivinenkin mahtuu joukkoon.
Alaikäisenä oltiin nautittu hieman viinaa ja sitten oltiin menossa jäähallin diskoon mutta poliisit sieppas mut siitä ovelta kyytiin kun yritin suljetusta ovesta sisään. No maijassa oli muitakin junioreita kyydissä joita sitten poliisit sitten viemään kotia ennen mua. Siinä sitten alkoi olla pahaolo ja kun eivät sitten pysäyttäneet autoa niin minulta tuli monta kertaa :urjo: .
No sitten kun olivat muut vieneet kotia niin minut veivät putkaan koska oli liannut heidän autonsa :D :rolleyes: :curs:

Toinen tapahtui kun oli autolla tulossa kotia ja tiesin sen alueen poliisin suosimaksi tutka-alueeksi joten ajelin rajoitusten mukaan. Ja kuinka ollakkaan eräässä liityymässä oli tutka-auto. Ajelin eteenpäin ja olin todella hämmästynyt kun sitten pysäytysporukka lipputti minut "varikolle"
Poliisi sitten: ajoit ilman turvavyötä
Minä: no en varmasti ja viellä näytin että päällä on
Poliisi: kun tuolta toisesta autosta sanoivat niin
Minä: ja EN VARMASTI!!
Sitten poliisi soittaa sinne toiseen autoon ja kysyy että: Oliko siinä ja siinä autossa kuskilla vyö vai? Kun se väittää että oli vyö ja se alkaa hiiltyä sen verran että kohta tarvitaan apuja.
Toisesta autosta: että ei olla varmoja
Poliisi: että pitää olla varma
Mä siihen väliin että: käykää optikolla hiiltyneenä.. :curs:
Poliisi uudestaan että oletteko varmoja että ei ollut vyötä
Toinen auto: ei olla
Siihen poliisi että pitäisi olla että ei tarvii arpoa
Ja samalla sitten kääntyi minun puoleen että anteeksi ja hyvää matkaa
Mä: käytä ne toisen auton sankarit optikolla :curs:
Poliisi rupesi nauramaan ja sanoi että menehän nyt.

Sitten hauskempia:
Kerran sitten kaveri oli todella kovassa kännissä ja hieman kaatui ojan puolelle kun poliisit tulivat siihen ennenkuin kerkesin kaverin noutaa ojasta.
Poliisit että minne on mies menossa niin kaveri huutaa ojasta että kotia olis tarkoitus jos poliisi antaa ja luoja suo :D . No poliisit kysyivät vaan että saanko kaverini vietyä kotia kun lupasin että saan niin toivottivat hyvää iltaa.

Toisella kerralla sama kaveri joutui torilla tappeluun ja ei auttanut mikään kun poliisit tulivat vaan ne heittivät kaverin maijaan. No sen että auto kerkesi lähteä kun jarru kirskahtivat ja poliisit edestä hirmuvauhdilla sinne maijan perätilaan ja sieltä pirunmoinen tappelun nujakka. Kaveri oli älynnyt että hänellä on povitaskussa melkein täysi viskipullo jonka otti ja alkoi juoda täysillä pois että eivät poliisit sitä kaada asemalla viemäriin. No siitähän ei poliisit tykänneet vaan yrittivät ottaa pullon kaverilta pois, mutta siitä pullosta syntyi tappelu jonka kaveri sitten voitti. Sanoi että muistaa sen kun asemalla tekivät jotain papereita mutta sitten meni muisti ja sammui sinne asemalle. Ei lie ihme jos oli ihan ok pohjat ja sitten tempaisi aika kiirellä huikalla viskipullon autossa pois :D

japa sanoi:
Ei sen kummenpaa faktaa mutta ampumaseuran jäsenenä oleva poliisi kerran aikasemmin hieman kertoili että myös vyöllä letterin jne pitäminen on hieman kyseenalaista. Joku viikari oli viilannut/virittänyt letteriä niin että se toimi kuin stiletti. En yhtään ihmettelisi etteikö tuo voisi pitää paikkansa.

Voisi ja voisi. On hyvä, kattoo ihan vapaasti finlexistä faktan niin ei tartte mutuilla.

japa sanoi:
Tuossa oli vaan viite siihen että ei se nyt auto vaan niin yksinkertaista kotirauhan aluetta ole että mitä vaan siellä saa säilyttää.

Voi ristus mitä saivartelua. Kyllä siellä saa pitää siellä autossa mitä tahansa jos itse olet samanaikaisesti siellä autossa, ja se mitä kuljetat on laillista (tavaraa, ainetta tms.), tai jos siihen vaadittava erityinen lupa ja puitteet (esim. 2 kuutiota bensiiniä -> pitää olla tankkiauto) on kunnossa eikä sen asian, esineen tai aineen kuljettaminen ole erikseen kielletty, eikä sillä aiheuta vaaraa ympäristölle ja ottaa huomioon muun erityisen lainsäädännön joka asiaa koskee, vrt. esim. ampuma-aseL. Kelpaako nyt?

En jaksanut tuota sinne alun perin kirjoittaa kun kuvittelin että täällä ihmiset osaa käyttää järkeään. Viittasit siihen teroitettuun Leathermaniin, ja kyllä sitä saa pitää autossa ja kotona ja missä tahansa muualla kotirauhan piiriin kuuluvalla alueella. Julkisella paikalla pitämiseen täytyy olla joku perusteltu syy. Ampuma-aseiden säilyttäminen autossa on kuitenkin vähän monimutkaismpi juttu lainsäädännöllisestikin, kuin puukon pitäminen hanskalokerossa.

Niin, ja se auto on edelleen kotirauhan suojaamaa aluetta.

japa sanoi:
Olihan joskus juttua siitä että jos laittaisi metanolia auton hanskalokeroon vaikka kossupulloon ja joku narkki sitten murtautus autoon ja jois sen pois saisko siitä syytteen?

Ei saisi.

Yhtenä lauantain ja sunnuntain välisenä yönä hermostuin taksijonoon ja päätin kävellä kotiin keskustasta. Oikaisin Kaisaniemen puiston läpi ja ihmettelin hetken poliisiautojen paljoutta; jotakuta etsittiin selvästi. Yksi tunnuksin varustettu Mondeo lipuikin kohta ohitseni ikkuna avattuna, sisällä oli vain yksi poliisi toisen jalkauduttua haravoimaan aluetta. Kysyin ketä etsittiin ja tuntomerkeiksi sain: "Sellainen pitkä tumma kaveri, yllä keltainen takki ja kädet raudoitettu selän taakse." :hyper:
En ollut kyseistä tapausta nähnyt, mutta lupasin soittaa poliisin hätänumeroon jos miehen havaitsisin. Poliisi ei kuitenkaan ollut täysin varma humalatilani syvyydestä, ymmärrettävää tuohon kellonaikaan, ja varmistuttuaan ettei kukaan ollut lähistöllä kuulemassa antoi vielä lisätuntomerkit: "Niin se on siis naapuri." :D
Toivottavasti saivat karkurin kiinni. Tummaihoisen kaverin kun ei ole turvallista liikkua raudoitettuna yksin Helsingin kaduilla.

Olakinte sanoi:
otin siitä tienposkesta valtaisan jäisen lumilohkareen, samalla autonvalot näkyivät. Viskasin lohkareen kohti autoa...mutta se olikin poliisiauto. Sen perässä kaverini auto. Onneksi lohkarei ei osunut sikojen autoon

Huvittavaa miten nämä "kovat jätkät" täällä netissä kehuvat poliiseja usein nimellä 'sika'. Kuitenkin sen nyt kaikki tietää kenelle Olakintekin menee vinkumaan jos autoon murtaudutaan tai nenä tulee taksijonossa kipeäksi.

Niille sioille.

:rolleyes:

Ehkä sitä nyt voisi kuitenkin hieman kunnioittaa tuotakin ammattia eikä aina esittää elokuvissa näkemiään pahiksia.

fish sanoi:
En jaksanut tuota sinne alun perin kirjoittaa kun kuvittelin että täällä ihmiset osaa käyttää järkeään. Viittasit siihen teroitettuun Leathermaniin, ja kyllä sitä saa pitää autossa ja kotona ja missä tahansa muualla kotirauhan piiriin kuuluvalla alueella. Julkisella paikalla pitämiseen täytyy olla joku perusteltu syy. Ampuma-aseiden säilyttäminen autossa on kuitenkin vähän monimutkaismpi juttu lainsäädännöllisestikin, kuin puukon pitäminen hanskalokerossa.

Niin, ja se auto on edelleen kotirauhan suojaamaa aluetta.
Näin minäkin ajattelin, mutta en tiennyt varmaksi, kiitos kun selvensit.

Kun kirjoitin tuon mistä asia lähti "Tiesittekös esim. että Leathermania ei saa pitää hanskalokerossa", se oli oman viestini kontekstissa, jossa olin juuri todennut että "Poliisi tykkää kieltää kaiken mitä ei varmasti tiedä lailliseksi". Oli siis esimerkki asiasta, jossa poliisi puhui paskaa kysyttäessä. Pahoittelut kun en laittanut asiaa tarpeeksi selvästi.

Kerran pentuna tuli uuden vuoden jälkeen ammuttua jäljelle jääneillä raketeilla ihmisiä yheltä kukkulalta. Joku puolen tunnin päästä maija kaarto pihaan ja saatiin puhuttelut, nimet myös ylös. Sanottiin, että ammuttiin papateilla, vaikka taisi siinä hieman isomman kalibeerinkin raketteja olla. En tiedä laitettiinko niitä nimiä sitten mihinkään, en usko. Ihan pentuja oltiin.

keijo s sanoi:
Lue poliisilaki niin ei tarvi arvailla. Siihen vois tiivistää että kaikki mitä poliisi sulta pyytää on mitä todennäköisemmin lain kirjaimen mukaan okei. Esim.PolL 10§ antaa oikeudet kysellä keneltä tahansa hlötiedot tehtävän aikana vaikka "väkisin" :rock:

EDIT: oho tuli taas vanhaan viestiin vastattua mutta väliäkö tuolla
Oikeassa olet, itsehän se kannattaa lukea. Juuri sellainen perustotuus jollaiset pääsevät joskus unohtumaan. Viestistäsi oli siis hyötyä. Ja miten niin vanhaan viestiin vastasit? :)

-sleeper sanoi:
Se on sillä lailla Lailla. että takasivulaseista ei tartte näkyä mitn läpi, mutta takalasista piti näkyä(joku prosentti luku en muista mikä) :kippis1:

Takalasi saa olla vaikka puuta, mikäli autossa on myös oikean puolen taustapeili.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom