Kohtaamisia poliisin kanssa

Shagrath sanoi:
Poliisi saa kyllä ajaa ylinopeutta ilman hälyjäkin juuri niin paljon kuin huvittaa, jos on virkatehtävä. Kun poliisilla on virkatehtävä, se ei tarkoita sitä että mennään aina piipaata.

Näköjään ambulanssitkin saa ajella kuin lujaa huvittaa ilman vilkkuja. Olin yöllä tulossa töistä ja ajoin semmosta huonosti valaistua tietä. Edessä oli semmone loiva mutka. Metsää oli kuitenkin niin lähellä tietä että ei nähny sinne mutkan toiseen päähän ollenkaan. Olin muutaman sadan metrin päässä siitä mutkasta ku vastaan tulee auto ja saman tien ambulanssi tulee sen auton rinnalle, eli siis minun kaistalleni. Pelkät ajovalot oli ambulanssilla päällä. Siinä vetäsin ABS:t pohjaan ja puoliks penkalle. Oltiin 3 autoa vierekkäin sillä kapealla tiellä sit. Olis varmaan keulat kolahtanu jos ei ois se vastaantuleva autoilija tajunnu kans vetää puoliks penkalle. Ambulanssi tuli siihe mutkaan kyllä aikamoista ylinopeutta. 60 alue ja itekki taisin ajella sen 80. Siinä kyllä väsymys katos kertalaakista.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Soitellaan sanoi:
Näköjään ambulanssitkin saa ajella kuin lujaa huvittaa ilman vilkkuja.

Tässä muutama ote erinäisistä säännöksistä:
TLL 2 a§
Tieliikennelainsäädännössä tarkoitetaan:
4) hälytysajoneuvolla erityisin valo- ja äänimerkinantolaittein varustettua moottorikäyttöistä ajoneuvoa; hälytysajoneuvoja ovat pelastus-, poliisi-, sotilaspoliisi- ja sairasauto sekä vastaava muu ajoneuvo ja rajavartiolaitoksen tai tullilaitoksen virkakäytössä oleva ajoneuvo;

TLL 25§
Hälytysajoneuvon, liikenteen valvontaan taikka poliisin, rajavartiolaitoksen tai tullin virkatehtävään käytettävän ajoneuvon kuljettaja sekä poliisiajoneuvon vetämään saattueeseen kuuluvan ajoneuvon kuljettaja saa ylittää tässä pykälässä tarkoitetun suurimman sallitun nopeuden, jos tehtävän kiireellisyys sitä välttämättä edellyttää. (19.1.2001/23)

TLL 48§
Hälytysajoneuvon ja poliisiajoneuvon vetämään saattueeseen kuuluvan ajoneuvon kuljettaja saa kiireellisessä tehtävässä tarpeellista varovaisuutta noudattaen poiketa niistä liikennesäännöistä, jotka eivät erityisesti koske häntä. Hänen on kuitenkin annettava esteetön kulku junalle ja muulle rautatiekiskoilla kulkevalle laitteelle. Hälytysajoneuvon ja saattuetta vetävän poliisiajoneuvon kuljettajan on annettava säädettyjä ääni- ja valomerkkejä. (8.6.2001/476)

Säädettyjä valomerkkejä antavaa hälytysajoneuvoa ja poliisin, rajavartiolaitoksen taikka tullin virkatehtävässä olevaa ajoneuvoa sekä sanottuja merkkejä antavan poliisiajoneuvon vetämään saattueeseen kuuluvaa ajoneuvoa saa, milloin tehtävä välttämättä sitä edellyttää, erityistä varovaisuutta noudattaen kuljettaa sellaisella tiellä, tien osalla tai alueella, jolla ajaminen muutoin on kielletty. (19.1.2001/23)

Eli periaatteessa mitä tahansa hälytysajoneuvoa saa kuljettaa kiireellisen tehtävän takia ilman hälytyslaitteita. Kuitenkaan en keks juurikaan mitään syytä miksi ambulanssia/paloautoa tulisi kuljettaa jopa ilman hälytysvaloja. Ambulanssilla hälytyslaitteiden käyttämättömyyttä ei pysty perustelemaan taktisilla näkökulmilla, niin kuin esimerkiksi poliisin virkatehtävissä.
 
Sumu sanoi:
Eli periaatteessa mitä tahansa hälytysajoneuvoa saa kuljettaa kiireellisen tehtävän takia ilman hälytyslaitteita. Kuitenkaan en keks juurikaan mitään syytä miksi ambulanssia/paloautoa tulisi kuljettaa jopa ilman hälytysvaloja. Ambulanssilla hälytyslaitteiden käyttämättömyyttä ei pysty perustelemaan taktisilla näkökulmilla, niin kuin esimerkiksi poliisin virkatehtävissä.

Oisko joskus syynä esim. se ettei haluta herättää häiriötä ym. niillä pilleillä. Olen huomannut monta kertaa, että hälytysajoneuvo pistää pillit päälle kun saapuu risteykseen ja risteyksen jälkeen kytkee ne sitten pois päältä kun niillä ei varsinaisesti etenemisen kannalta ole virkaa.
 
Sumu sanoi:
Tässä muutama ote erinäisistä säännöksistä:

Eli periaatteessa mitä tahansa hälytysajoneuvoa saa kuljettaa kiireellisen tehtävän takia ilman hälytyslaitteita. Kuitenkaan en keks juurikaan mitään syytä miksi ambulanssia/paloautoa tulisi kuljettaa jopa ilman hälytysvaloja. Ambulanssilla hälytyslaitteiden käyttämättömyyttä ei pysty perustelemaan taktisilla näkökulmilla, niin kuin esimerkiksi poliisin virkatehtävissä.

Öhröm.... Ajominen ilman hälytyslaitteita ambulanssilla on perusteltua pommiuhkatilanteessa tai potilaan uhatessa itsemurhalla. Lähde: ensihoidon perusteet 2002.
 
WTA sanoi:
Oisko joskus syynä esim. se ettei haluta herättää häiriötä ym. niillä pilleillä. Olen huomannut monta kertaa, että hälytysajoneuvo pistää pillit päälle kun saapuu risteykseen ja risteyksen jälkeen kytkee ne sitten pois päältä kun niillä ei varsinaisesti etenemisen kannalta ole virkaa.

h0h0h0 kun katsoo jenkkisarjoja voidaan todeta että siellä asiat menee toisinpäin. Juuri silloin kun sirrat ja läikät on täysin merkityksettömiä ne on päällä. Oikein naurattaa kun ei ole mitään rotia niiden suhteen, vaikka olisi kuinka mitätön tutkintajuttu niin autoissa läikät pyörii ja nukkuvat naapurit tykkää. Hmm.. en kyllä tiedä onko näin tosielämässä :offtopic:
 
WTA sanoi:
Oisko joskus syynä esim. se ettei haluta herättää häiriötä ym. niillä pilleillä. Olen huomannut monta kertaa, että hälytysajoneuvo pistää pillit päälle kun saapuu risteykseen ja risteyksen jälkeen kytkee ne sitten pois päältä kun niillä ei varsinaisesti etenemisen kannalta ole virkaa.

Hälytysvalot ja hälytysääni ovat kaksi eri asiaa. Itse tarkoitin edellisessä tekstissäni hälytysvalojen käyttämättä jättämistä.

Mutta totta sinänsä. Usein yöaikaan liikennemäärien ollessa pienemmät monet hälytysajoneuvot eivät välttämättä käytä hälytysääntä kuin liikennevalo-ohjatuissa risteyksissä tai muuten mahdollisesti vilkkaassa paikassa.
 
HaRaXz sanoi:
Öhröm.... Ajominen ilman hälytyslaitteita ambulanssilla on perusteltua pommiuhkatilanteessa tai potilaan uhatessa itsemurhalla. Lähde: ensihoidon perusteet 2002.

Totta. Kirjoitin ehkä vähän huolimattomasti oman tekstini, juurikin nämä ovat niitä harvoja taktisia näkökulmia joita ambulanssia kuljetettaessa tulee huomioida. Poliisilla on ambulanssia huomattavasti useampia tilanteita joissa hälytysvalojen ja äänen käyttöä joudutaan miettimään tarkemmin.
 
Valo- ja äänimerkkejä tulee käytettyä kaupungissa ja päivisin pienemmillä teillä joissa näkyvyys on huono. Öisin tulee yleensä käytettyä pelkästään vilkkuja, vaikka äänimerkkejäkin pitäisi käyttää. Tälläiset asiat ovat kuitenkin aik henk.koht. juttuja kaikille alalla työskentelevillä toiset käyttää toiset ei. Tietysti virheen tehtäessä ja oikeuteen mentäessä laki kirjasta katsotaan kuka on oikeassa.

Enemmän minusta pitäisi informoida ihmisiä miten hälytyssajossa oleva ajoneuvo kohdataan. Ei ole kerta eikä kaks kun pikkutiellä edessä ajava auto on vetänyt jarrut pohjaan ja siinä sitten ollaan jonkin aikaa seisty.
 
Sumu sanoi:
Totta. Kirjoitin ehkä vähän huolimattomasti oman tekstini, juurikin nämä ovat niitä harvoja taktisia näkökulmia joita ambulanssia kuljetettaessa tulee huomioida. Poliisilla on ambulanssia huomattavasti useampia tilanteita joissa hälytysvalojen ja äänen käyttöä joudutaan miettimään tarkemmin.

olin tossa koiran kanssa ulkona ja ambulanssi tuli takaa pillit vinkuen...50 m ennen meitä kytki äänet pois ja vähän jälkeen taas takas..risteystä tms. ei kohdalla ollu...ihan hieno homma, koska ei elukat hirveesti moisista äänistä tykkää...
 
Tuodaan tähän hieman offtopic juttuun vielä yks juttu. Kaverin mutsi on duunissa Tölikässä ja kertoi, että muutama vuosia sitten ambulanssikuskit oli perjantaina ajaneet hälyt päällä hakemaan Alkosta viinaa. Ollivat nimittäin huomanneet, että eivät ehtis muuten kun puulaaki oli menossa kiinni. Olipa sitten jääneet kiinni tempauksesta, saivat kenkää ja sakkoja.

Mutta joo, öisin näkyy tosiaan hälytysajoneuvoja pelkästään hälyvalot päällä, ja käyttävät hälyääniä vain risteyksissä, tai jos joku ei ymmärrä antaa heti tietä. Erityisrespectit täytyy antaa näille ensihoitajille (ja ambulanssilekureille), jotka tulee onnettomuustilanteisiin usein ensimmäisinä. Rankka duuni, itellä ei varmaan riittäis kantti siihen.
 
Huonojalkainen sanoi:
En usko, että missään ammatissa tai missään ihmisryhmässä 95 % voi olla mukavia.

Korkeasti koulutetuksi sanoisin nykypäivänä minimissään maisterin/DI:n. Ei puhuta tässä yhteydessä AMK-tasosta, eihän.

No sä et usko, mä tiedän. Kyllä niitä vähemmän mukaviakin ihmisiä on, mutta reilusti suurin osa on mukavia. Ja siinä koulutuksen osalta tarkoitin juurikin tätä poliisin omassa ammatissa tarvitsemaa tietotaitoa, joka on kansainväliselläkin mittapuulla kova.
 
Antzu sanoi:
Tuodaan tähän hieman offtopic juttuun vielä yks juttu. Kaverin mutsi on duunissa Tölikässä ja kertoi, että muutama vuosia sitten ambulanssikuskit oli perjantaina ajaneet hälyt päällä hakemaan Alkosta viinaa. Ollivat nimittäin huomanneet, että eivät ehtis muuten kun puulaaki oli menossa kiinni. Olipa sitten jääneet kiinni tempauksesta, saivat kenkää ja sakkoja.

Mutta joo, öisin näkyy tosiaan hälytysajoneuvoja pelkästään hälyvalot päällä, ja käyttävät hälyääniä vain risteyksissä, tai jos joku ei ymmärrä antaa heti tietä. Erityisrespectit täytyy antaa näille ensihoitajille (ja ambulanssilekureille), jotka tulee onnettomuustilanteisiin usein ensimmäisinä. Rankka duuni, itellä ei varmaan riittäis kantti siihen.

Totta, henkisesti ja fyysisesti kovia kavereita, vaatii kyllä varmaan tietynlaista luonnetta että työssä jaksaa. Respat kavereille, kaljat kyllä vähintään ansaitsevat :thumbs:
 
WTA sanoi:
Oisko joskus syynä esim. se ettei haluta herättää häiriötä ym. niillä pilleillä. Olen huomannut monta kertaa, että hälytysajoneuvo pistää pillit päälle kun saapuu risteykseen ja risteyksen jälkeen kytkee ne sitten pois päältä kun niillä ei varsinaisesti etenemisen kannalta ole virkaa.


Joskus nauranut huoltoaseman pihalla, kun poliisiauto on vilkuttanut valoja risteyksen kohdalla ja kääntynyt huoltoaseman pihaan sumpille. Nämä poliisit (episodi on toistunut usein ja poliiseja on ollut useita) eivät ilmeisesti vaan jaksaneet pysähtyä valoihin (risteyksessä hyvä näkyvyys joka suuntaan)
 
fish sanoi:
Niin, ja se auto on edelleen kotirauhan suojaamaa aluetta.

Tenttiin lukemisen ohessa on mielenkiintoista lueskella vanhempia ketjuja.
Missä sanotaan, että auto on kotirauhan suojaama, vai olenko taas(?) väärässä?

Viite finlex rikoslaki

11 § (9.6.2000/531)
Määritelmä
Kotirauhan suojaamia paikkoja ovat asunnot, loma-asunnot ja muut asumiseen tarkoitetut tilat, kuten hotellihuoneet, teltat, asuntovaunut ja asuttavat alukset, sekä asuintalojen porraskäytävät ja asukkaiden yksityisaluetta olevat pihat niihin välittömästi liittyvine rakennuksineen.
 
Pakkokeinolain kautta tulee tuo auton suoja. En tiedä kuuluuko kotirauhan piiriin suoranaisesti (kuten quotettamassasi pätkässä väitin), mutta vastaava suoja sillä on.



5 luku
Etsintä
Paikkaan kohdistuva etsintä
1 § Kotietsinnän edellytykset

Jos on syytä epäillä, että on tehty rikos, josta säädetty ankarin rangaistus on enemmän kuin kuusi kuukautta vankeutta, saadaan rakennuksessa, huoneessa taikka suljetussa säilytyspaikassa tai kulkuneuvossa toimittaa kotietsintä takavarikoitavan esineen löytämiseksi tai muutoin sellaisen seikan tutkimiseksi, jolla voi olla merkitystä rikoksen selvittämisessä.


Lähde: Finlex
 
fish sanoi:
Pakkokeinolain kautta tulee tuo auton suoja. En tiedä kuuluuko kotirauhan piiriin suoranaisesti (kuten quotettamassasi pätkässä väitin), mutta vastaava suoja sillä on.

5 luku
Etsintä
Paikkaan kohdistuva etsintä
1 § Kotietsinnän edellytykset

Jos on syytä epäillä, että on tehty rikos, josta säädetty ankarin rangaistus on enemmän kuin kuusi kuukautta vankeutta, saadaan rakennuksessa, huoneessa taikka suljetussa säilytyspaikassa tai kulkuneuvossa toimittaa kotietsintä takavarikoitavan esineen löytämiseksi tai muutoin sellaisen seikan tutkimiseksi, jolla voi olla merkitystä rikoksen selvittämisessä.


Lähde: Finlex

Kyseinen lainkohta toki antaa tarvittaessa oikeuksia mutta on huomattava että autoon voi kohdistaa myös muita spesiaalitoimenpiteitä lain puitteissa. Yksi lainkohta ei sulje toista pois, poliisilla on oikeuksia myös tieliikennelain ja vaikkapa eläinsuojelulain varjolla tarkastaa erinäisiä asioita autosta, tällöin voidaan suorittaa tarvittavia toimenpiteitä ilman kotietsintää. Kotietsintä tulee lähinnä ajankohtaiseksi kun aletaan viilaamaan massauksia irti pohjasta tai irrottelemaan renkaita jonkin asian löytämiseksi.
 
keijo s sanoi:
Kyseinen lainkohta toki antaa tarvittaessa oikeuksia mutta on huomattava että autoon voi kohdistaa myös muita spesiaalitoimenpiteitä lain puitteissa. Yksi lainkohta ei sulje toista pois, poliisilla on oikeuksia myös tieliikennelain ja vaikkapa eläinsuojelulain varjolla tarkastaa erinäisiä asioita autosta, tällöin voidaan suorittaa tarvittavia toimenpiteitä ilman kotietsintää. Kotietsintä tulee lähinnä ajankohtaiseksi kun aletaan viilaamaan massauksia irti pohjasta tai irrottelemaan renkaita jonkin asian löytämiseksi.

Ugh. Keijo_s on puhunut.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom