Kohtaamisia poliisin kanssa

-sleeper sanoi:
Se on sillä lailla Lailla. että takasivulaseista ei tartte näkyä mitn läpi, mutta takalasista piti näkyä(joku prosentti luku en muista mikä) :kippis1:
Muistat päin v----a :) ei tartte näkyä läpi ja tämä on varma tieto, koska esim sellainen hifi autokin on liikenteessä jossa on taka penkit revitty pois ja asennettu subbareita sillain ettei tausta peileistä näy kuin elementtien kalvoja, sivupeilit täytyy olla joista näkee, eihän esim umpi pakuissakaan(paketti auto) ole takalasia. Taka sivulaseistakaan ei käsittääkseni tartte näkyä läpi, ainakin kaveri katsasti vanhan lintan jossa taka sivu lasit oli "tummennettu" matta mustalla spraylla ja leima tuli( tosin saattoi johtua siitä ettei katsastus mies huomannut että se on sraylla tummennettu, mitään siitä ei kuitenkaan läpi nähnyt):D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ohut sanoi:
Takalasi saa olla vaikka puuta, mikäli autossa on myös oikean puolen taustapeili.

Tämän on pakko olla näin, on nimittäin paljon esim.pakuja joissa ei takaovessa ikkunoita ole. Ja eikai vaikkapa farmariautossa voi kieltää niin ison eineen kuljettamista ettei ikkunasta näe taakse? Eli jo ihan maalaisjärjelläkin tän on oltava näin.

Ajattelin että en ota kantaa tuohon takalasi hommaan sillä joku kuitenkin heittää jonkun linkin...josta löytyy jonkun lainkiemuran kautta vastaus.
Mutta marraskuussa kävi meillä firmassa Valtion katsastuskonttorilta joku tarkastaja katsomassa meidän autotarvike osastoa ja antoi huomautuksen sekä käski ottaa tuotteen pois myynistä. Se tuote on sellainen lasientummennus spray jossa ei ollut tietoa siitä että mitkä ikkunat sillä saa tummentaa. Jos jatkossa sitä tuotetta myydään niin siinä pitää olla selvästi tieto että sillä ei saa tummentaa tuulilasia, takalasia eikä etusivuikkunoita. Samalla se herra kyttäsi esim. poltin hyllyt läpi että siellä ei ole muita kuin kirkkaita polttimoita eli kaikki värilliset ajovalo/lisävalo/parkki jne ovat kiellettyjä.
Tiedä sitten että missä se lasien tummennus tai peittäminen menee mutta tuosta sain sellaisen käsityksen että joku raja siinä on. Muistaako joku viellä 90-luvun alussa kun oli sellaisia takalasin ritilöitä autoissa? Ne on kuulema kiellettyjä nykyään....

kohtaamisia poliisin kanssa on ollut ihan tarpeeksi.yksi vähäisimmistä mutta huvittavimmista oli kun skode oli kulkupelinä.Pitihän sen olla kylän hienoin ja nopein mopo joten tuli laitettua siihen ihan sievoisesti rahaa ja aikaa=todellinen kyttämagneetti siis.Kerran sitten satuin ajelemaan 80 rajotusalueella muun liikenteen vauhdissa ja vedin ratsiaan.näin jo kaukaa kuinka kyttä otti autoja tien sivuun ja arvasin että kiinnihän tässä jäädään.tie missä ajelin oli aika lähellä kotiani ja tunsin tienoon todella hyvin ja koukkasinkin siitä tieltä sitten yhdelle metsäpolulle jota pitkin siirryin siihen toiselle lähettyvillä kulkevalle tielle.n. 100 metriä kotitallista siviilikyttä kaahaa mun eteen ja repii mut niskasta sen skootterin selästä pois huutaen jotain samalla.esitin tyhmää ja ihmettelin mitä tein.kyttä huus punasena että miks vitussa karkuun ajelet häh :curs: !änkytin siinä että tämä on mun vakio reitti kotiin ja osoitin kotitaloani.siihen sitten tuli maija ja siviiliauto lähti takas ratsiaan.siinä papereita tekivät ja ottivat kilvet sun muut pois.suhtautuminen oli juuri sellaista haista paska vitun nuorisorikollinen-tyylistä.rekisteristä kun näkivät että oli joitakin muita pikku toilailuja muistissa.Nimeä kysyttäessä sitten tämä vittumainen kyttä meni ihan lukkoon..sattui nimittäin tuntemaan isäni aika hyvin.ääni kellossa muuttui täysin ja loppujen lopuksi syyllistyinkin vain rekisteröimättömällä ajoneuvolla ajoon josta sain vähän sakkoa.Alun perin syyttivät liikenteen vaarantamisesta,ajokortitta ajosta ja tuosta rekisteröimättömällä ajoneuvolla ajosta.Tunnustan että tein väärin mutta tuo kytän ensivaikutelma oli aika sikamainen..(itse olin siis täysin asiallinen ja yhteistyöhaluinen kiinni jäätäessä)ja miten sitten asiat menikään kun sattui olemaan tuttuja miehiä :david:
Edittiä:seuraavana päivänä tämä vittumainen poliisi kävi isäni duunipaikalla juttelemassa ja kehui minut maasta taivaisiin kuinka fiksu nuori mies olen :lol2: soitti sitten minullekin ja kertoi noista vähennetyistä syytteistä ja eikä unohtanut kehua minua :rolleyes:

Tätä threadia lukiessa ei voi todeta muuta kuin että sitä saa mitä tilaa. Vaikka poliisi olisikin valmistuessaan asiallinen ja mukava, niin vuosien työ kaikenmaailman kusipäiden kanssa muuttaa miestä. Yleinen mielipide ja asenne kun tuntuu olevan sama kuin "the Vittupäillä"! :(

Hape sanoi:
siinä papereita tekivät ja ottivat kilvet sun muut pois.suhtautuminen oli juuri sellaista haista paska vitun nuorisorikollinen-tyylistä.rekisteristä kun näkivät että oli joitakin muita pikku toilailuja muistissa.

No jos ajaa reilusti yli sen mitä skootterilla saa ajaa ja vielä lähtee poliiseja karkuun ja "tilillä" on vielä jotain muitakin juttuja, niin kyllä tuon poliisin suhtautuminen oli ihan aiheellista tuohon. :jahas:

HITB sanoi:
No jos ajaa reilusti yli sen mitä skootterilla saa ajaa ja vielä lähtee poliiseja karkuun ja "tilillä" on vielä jotain muitakin juttuja, niin kyllä tuon poliisin suhtautuminen oli ihan aiheellista tuohon. :jahas:
ensinäkin..ne paskalakit ei tienny et tarkotuksella niitä karkuun ajoin.koska pysähdyin kun ne tuli vastaan toisel tiel.ja toiseks..kyllä mä odotan poliisilta AMMATTIIN KUULUVIA käytöstapoja jos itsekin osaan käyttäytyä heidän kanssaan asioidessa.eri asia jos olisin tyyliin haistatellut niille ja sylkenyt päälle...ja pääpointti tässä oli nyt tämä yllättävä "kaveriksi" heittäytyminen kun ilmeni että kyseessä olikin tutun poika.. :rolleyes: ja mitä tuohon skootterin rajoitettuun nopeusrajaan tulee..niin älä edes aloita..siitä voin väitellä sun kanssa missä vaan millon vaan niin kauan ku haluat..häviölle jäät :thumbs: :piis:

Hape sanoi:
kyllä mä odotan poliisilta AMMATTIIN KUULUVIA käytöstapoja
No sitähän ne just olikin. Mitä siis valitat? :)

Hape sanoi:
mitä tuohon skootterin rajoitettuun nopeusrajaan tulee..niin älä edes aloita..siitä voin väitellä sun kanssa missä vaan millon vaan niin kauan ku haluat..häviölle jäät :thumbs: :piis:
Ai liikennesäännöt ei koske sua? :david:

Ajettiin viime syksynä serkun kanssa sen autolla (joku Ford Sierra vm ennen -84, tai siihen suuntaan) Kirkkonummelle aamukalaan. Koira nukkui takapenkillä ja me höpöteltiin edessä. Taisin juuri ehtiä sanoa serkulle että ootko huomannu että vastaan ei ole tullut auton autoa yli puoleentuntiin, kun sinivalkoinen mondeo suhahti ohi. Katsoin taustapeilistä kun ensin näkyi jarruvalot, auto teki u-käännöksen ja lähti perään valot vilkkuen. Mistään ylinopeudesta ei ollut kyse, mutta kai kaksi kaljua vanhassa ruosteisessa fordissa kello 3:00 aamuyöstä oli sitten jotenkin pysäyttämisen arvoinen yhdistelmä. Noh, poliisit seurasi perässä kun pysäytettiin auto tiensivuun ja sieltä jokin John Wayne-wannabe (älkää käsittäkö väärin. Minulla ei ole mitään poliiseja vastaan mutta tämä yksilö oli kyllä mainitsemisen arvoinen.) asteli kuskin puolelle. Ei ilmeisesti ollut huomannut koiraa makaamassa takapenkillä (lähes täysin musta rottweiler uros pimeässä autossa ei tietysti heti näy). Samalla kun serkku avasi ikkunan niin tämä Kirkkonummen sheriffi meni töräyttämään kätensä autoon vaatien ajokorttia ja rekisteriotetta. Koirahan säpsähti tietenkin kun vieras ihminen alkaa huitomaan autoon sisälle, joten elukka ponkaisi takapenkillä pystyyn ja työnsi päänsä siihen kuskinpenkin ja b-palkin väliin muristen. Ei kestänyt kovinkaan montaa mikrosekuntia kun Lucky Luke veti hanskansa pois autosta ja odotti papereita kiltisti käsi auton ULKOPUOLELLA. Minä tietysti paniikissa selittämään että "ei se pure" ja "kiltti koira se on, kovin utelias vaan". Luojan kiitos tapauksesta ei tullut mitään seuraamuksia vaan matkaa päästiin jatkamaan heti.

Hape sanoi:
ensinäkin..ne paskalakit ei tienny et tarkotuksella niitä karkuun ajoin.koska pysähdyin kun ne tuli vastaan toisel tiel.ja toiseks..kyllä mä odotan poliisilta AMMATTIIN KUULUVIA käytöstapoja jos itsekin osaan käyttäytyä heidän kanssaan asioidessa.eri asia jos olisin tyyliin haistatellut niille ja sylkenyt päälle...ja pääpointti tässä oli nyt tämä yllättävä "kaveriksi" heittäytyminen kun ilmeni että kyseessä olikin tutun poika.. :rolleyes: ja mitä tuohon skootterin rajoitettuun nopeusrajaan tulee..niin älä edes aloita..siitä voin väitellä sun kanssa missä vaan millon vaan niin kauan ku haluat..häviölle jäät :thumbs: :piis:

No miksi se poliisi sitten huuteli, että mitä sä karkuun ajelet? Tai no kyllähän se vähän epäilyttävältä näyttää, kun yksi koukkaa juuri ennen ratsiaa jollekkin metsäpolulle. :D

Ja mitä tarkoitit tuolla skootterin nopeudesta ja siitä, että "häviölle" jään? Jos ajelet 80km/h skootterilla (olettaen tietysti, että ajelet moposkootterilla), niin ei siinä pitäisi mitään epäselvää olla, että nämä nopeudet ei kuulu mopoille. :rolleyes:

Koukkari sanoi:
Tätä threadia lukiessa ei voi todeta muuta kuin että sitä saa mitä tilaa. Vaikka poliisi olisikin valmistuessaan asiallinen ja mukava, niin vuosien työ kaikenmaailman kusipäiden kanssa muuttaa miestä. Yleinen mielipide ja asenne kun tuntuu olevan sama kuin "the Vittupäillä"! :(

Väärin. Poliiseiksi hakeutuvat eivät kyllä hajaannu gaussin käyrälle ihan normaalisti. Kyllä sieltä tilastollisesti jonkinlaista kyykyttämishalua löytyy. Kaksi sukulaista on poliiseja, ja ihan kivoja kavereita. Silti.

Joku kirjoitti aiemmin...

"Kaverin tyttöystävä sai 35€ sakot siitä että oli takalasi jäässä. Siitä ei kuulemma nähnyt läpi. On täytynyt olla todella huono päivä konstaapelilla"

Kyseessä on todennäköisesti rikesakko, ei tavallinen sakko (=rangaistusvaatimus), joka on annettu Ajoneuvolain (ANL 4§) perusteella. Tuo pykälä vaatii, että ajoneuvo on liikenteeseen soveltuva. Esimerkkinä voisi mainita, että ajoneuvon tuulilasin ja etusivuikkunoiden tulee olla sellaiset, ettei esim. jää, lumi tai huurre estä näkyvyyttä. Ajoneuvon takaikkunalla ei ole merkitystä, eli se voi olla vaikkapa täysin peitetty, kunhan ajoneuvossa on molemmat sivupeilit kondiksessa.

Anonymity sanoi:
"Kaverin tyttöystävä sai 35€ sakot siitä että oli takalasi jäässä. Siitä ei kuulemma nähnyt läpi. On täytynyt olla todella huono päivä konstaapelilla"

Kyseessä on todennäköisesti rikesakko, ei tavallinen sakko (=rangaistusvaatimus), joka on annettu Ajoneuvolain (ANL 4§) perusteella. Tuo pykälä vaatii, että ajoneuvo on liikenteeseen soveltuva. Esimerkkinä voisi mainita, että ajoneuvon tuulilasin ja etusivuikkunoiden tulee olla sellaiset, ettei esim. jää, lumi tai huurre estä näkyvyyttä. Ajoneuvon takaikkunalla ei ole merkitystä, eli se voi olla vaikkapa täysin peitetty, kunhan ajoneuvossa on molemmat sivupeilit kondiksessa.

No turha tätä nyt on spekuloida, että mistä se sakko on annettu. Sakon syyn saa selville kun lukee sen kupongin jota tässä ei nyt ole käytettävissä. Ilmiselvää lienee, että auton takaikkuna saa olla peitetty/näkyvyydeltään rajoitettu jos autossa on myös oikeanpuoleinen peili joka antaa riittävän näkyvyyden taakse.

Tuo ANL 4§ on ns. yleispykälä, tarkentavia säädöksiä on olemassa paljon.

Huonojalkainen, viestisi oli ehkäpä provo ja jos, niin onnistuit.

Tilastot, joihin vittaat viestissäsi, kiitos...?
Vai onko oma kokemus se pohja mihin tämä lausuma perustui?

Oman kokemukseni mukaan useimmiten poliisit esittävät asiansa jämäkästi ja "puolueettomasti". Tämän toki joku voi tulkita tylynä ja epäasiallisena puhutteluna.
Tottakai on myös niitä ikäviä poikkeuksia poliisien isossa porukassa.

jarhu sanoi:
Onko jotain tutkimuksia että ne poliisisedät jakautuisivat gaussinkäyrälle? Tollasta ei taida olla eikä tule olemaan, ei ainakaan Suomessa.
Taisipa olla ns. kielikuva. Ja olen Huonojalkaisen kanssa ihan samaa mieltä, vaikkei kertaakaan ole negatiivista kokemusta poliisista, minullakin on suvussa sellainen, enkä ole ammattirikollinenkaan. Minulle tämä on enempi ajatuskysymys eikä sinänsä ole suunnattu poliisiin, ammattipoliitikot ja vastaavat saavat ihan samat 'kehut'. Perustelu? Mieti niitä ihmisiä (mitä joka ikäluokassa on) joita kiinnostaa muiden ihmisten hypittäminen sen sijaan että kehittäisivät ja rakentaisivat jotain omaa juttuansa. Mihin sellaiset ihmiset luonnostaan hakeutuvat?

Älkääkä nyt pliis yrittäkö tahallanne ymmärtää tätä niin, että jokainen poliisi tai poliitikko olisi kusipää. Niiden joukossa vain pakostakin on enemmän kusipäitä. Jämäkkyys ja puolueettomuus on asiallisuutta ja täysin oikeaa käyttäytymistä ihmisille, joiden vastuulla on valtion voimamonopoli.

Eräs lauantaiaamu oltiin lähdössä perheen kanssa reissuun. Kello 7 aamulla, ei muuta liikennettä. 100m kerettiin ajaa kun oli ratsia päällä, kumpaankin suuntaan meneviä puhallutettiin.

Poliisi: Huomenta, reipas puhallus.
Minä: -phuuuuuuuuh-
Poliisi: Ktoooos..... hmmm.... onkos tullut juotua lähiaikoina?
Minä: No ei tosiaankaan
Poliisi: Ihankos tosi... puhalletaanpas toisen kerran.
Poliisi: Joo, kyllä täällä nyt näyttäisi lukemaa tulevan siihen malliin että autoilu loppuu justiinsa.
Minä: Ei muuten pidä paikkansa. Alkoholia en ole ottanut ja mitään lääkkeitä tai pastillejakaan en ole ottanut (ei edes purkkaa ollut suussa)
Poliisi sille toiselle poliisisetälle: Tuopas se alkometri tänne... Ktoooss... Puhallappas tuohon
Poliisi: Juu, tämä näyttää nollaa, taitaa tuo toinen olla rikki. Hyvää matkaa.

Ainoa kerta kun minut on koskaan pysäytetty.
Kyllä säväytti :hyper:

Aika ihmeellinen on asenne osalla porukasta. Rikotaan tarkoituksella lakia joka on KAIKILLE SAMA. Ja kun jäädään kiinni, niin ihmetellään miksi ne "sikanatsit" kyttää mua ja saattaa jopa käyttäytyä huonosti ja huutaa mulle. Vituttaa ihmiset, jotka luulee että ne saa tehdä mitä haluaa ja elää eri lakien mukaan kuin muut. Idiootit. Ja mieluummin mut saa pysäyttää ja tiedot tarkastaa, kuin että kaupungilla juoksee vapaana jotain rikollisia kusipäitä. Joka kerta on poliisit huutaneet ja sakottaneet ihan syystä. Vituttaahan se maksella sakkoja, mutta oppiipahan olemaan kunnolla.

ironchef sanoi:
Aika ihmeellinen on asenne osalla porukasta. Rikotaan tarkoituksella lakia joka on KAIKILLE SAMA. Ja kun jäädään kiinni, niin ihmetellään miksi ne "sikanatsit" kyttää mua ja saattaa jopa käyttäytyä huonosti ja huutaa mulle. Vituttaa ihmiset, jotka luulee että ne saa tehdä mitä haluaa ja elää eri lakien mukaan kuin muut. Idiootit. Ja mieluummin mut saa pysäyttää ja tiedot tarkastaa, kuin että kaupungilla juoksee vapaana jotain rikollisia kusipäitä. Joka kerta on poliisit huutaneet ja sakottaneet ihan syystä. Vituttaahan se maksella sakkoja, mutta oppiipahan olemaan kunnolla.

Aamen! Vaikken uskovainen olekaan. :kippis1:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom