Itsellenikin on tapahtunut muutama kertomisen arvoinen tapaus ja yhteistä näissä molemmissa on se, että selvisin molemmista lähinnä kohteliaan ja anteeksipyytävän käytöksen ansiosta. Niin se kai metsä vastaa, mitä sinne huudetaan.
Talvella -97 autoni oli suht uusi ja takavetoisena kiva leikkikalu. Oli sitten ilta, enkä halunnut mennä inttiin lomilta takaisin yhtään liian aikaisin, niin kulutin aikaani sladittelemalla peltotiellä, jossa ei ollut kuin "huoltoajo" sallittu.
No, juuri mutkan kohdalla huomasin, kun siniset valot välähti pelissä ja suht kokemattomalta kuskilta meni vähän pasmat sekasin ja auton perä jäi hankeen kiinni. Astuin ulos autosta ja poliisi halusi ensin nähdä paperit ja rekisteriotteen....nämä näytettyäni käytiin seuraava keskustelu:
Poliisi "mitäs sinä täällä oikein ajat ? Etkö tiedä että täällä ei saa ajaa?"
Mä "No kun on toi uusi auto ja toi talviajokin on hieman hakusessa niin ajattelin että parempi harjoitella täällä että sitten selviää tositilanteessa..kuten huomaatte, niin siinä on vähän vielä harjoittelemista"
Poliisi "no on tossa kyllä järkeä...no me päästetään nyt sut tän kerran menemään, mutta ajat heti pois täältä kun täällä nyt ei saa ajaa"
Mä" Joo-o, mutta ettette viitsisi vähän työntää ? Kun ei toi auto tuolta taida muuten lähteä"
Poliisit katto toisiaan hetken hölmistyneenä, kohauttivat olkiaan ja sanoivat että "ei kai tässä muukaan auta, ei tota tohonkaan voi jättää".
Mä hyppäsin puikkoihin, poliisit työnsivät ja auto lähti nätisti hangesta. Huiskautin kiitokset ja painelin pois.
Toinen kerta oli sitten n. vuosi sitten, kun olin menossa Pukinmäen McDonalsista himaan, safkat mukana. Päätin sitten kerrankin oikasta siitä pyörätien läpi ja tottakai näin peräpeilissä valot...painoin kunnolla hanaa ja ajattelin että poliisit eivät ehi nähä mihin pihaan menen. No, astuessani ulos autosta näen että maija kaartaa pihaan. Tässä vaiheessa olin varma, että nyt lähti kilvet autosta, siinä kun oli leima noin vuoden myöhässä.
Kävin poliisien kanssa seuraavanlaisen keskustelun:
Poliisi: "mihis sulla noin kiire oli?, Et kai karkuun meitä ajanut ?"
Mä "En toki, mutta kun on noi ruuat mukana niin en halunnut niitten jäähtyvän".
Poliisi "Varmasti tiedät, että ei tuolla pyörätiellä saa autolla ajaa ?"
Mä "joo, olen pahoillani. Mutta kuten sanoin niin en halunnut noitten ruokien jäähtyvän ja toi oikasee niin mukavasti...en ole ikinä ennen menny siitä, nyt vaan en voinu vastustaa kiusausta (tämä oli totta)"
Poliisi"...no joo, katotaas vähän auton papereita"
Mä "Okei, heti alkuun mun täytyy sanoa että mulla ei ole ajokorttia..siis sitä muoviläpyskää. Mulla on kyllä lupa ajaa, mutta se ajokortti multa on varastettu. Annan tästä passin, niin voitte varmaan tarkistaa. (korttini oli pöllitty, tosin jo 2 vuotta sitten, en oo jaksanu hakee uutta)
Tämän jälkeen rupesin hakemaan rekisteriotetta hanskalokerosta...jostain käsittämättömästä syystä sitä ei tuntunut löytyvän millään ja poliisit näyttivät todella epäluuloisilta, heijastivat valoa mun silmiin ym. No, rekisteriote löytyi lopulta:
Poliisi "Tiedätkö, että tällä autolla ei saisi ajaa ?" Sitä ei ole katsastettu ajallaan."
Mä "miten niin ei ole ? Viimeinen numero on kuutonen ja luulin että mulla on marraskuu vielä aikaa katsastaa se. (elettiin marraskuun alkua)"
Poliisi "tämä olisi pitänyt katsastaa tämän vuoden tammikuussa. Katsastuspäivä määräytyy nykyään käyttöönottopäivän mukaan":
Mä "ei voi olla totta !!! Milloin tällainen muutos on tullu (varmaan viime vuostuhannella, ei vaan jaksanu käydä katsis)?? Uskomatonta, ettei tällaisesta tiedoteta kunnolla. Tässähän olisi voinut käydä vaikka kuinka hullusti...ai ihan totta auto on ajokiellossa vai ?? Voi kauheaa."
Loppujen lopuksi sovittiin, että käyn katsastamassa auton seuraavana päivänä ja vältyn muilta seurauksilta. Rikkeeni siis olivat:
- Pyörätillä ajo
- Poliisia karkuun ajo (lujaa, tätä olisi tosin ollut vaikea todistaa)
- Ajokortti puuttui
- Auto oli katsastamaton.
Käyttäydyin vaan tarpeeksi anteeksipyytävästi ja esitin tyhmää, niin eivät kehdanneet sakottaa. Tämä olisi vielä jotenkin ymmärrettävää, jos olisin kaunis blondi isoilla tisseillä ja sähkysilmillä...mutta kun mä oon kaikkea muuta. No, vähäiset hiukseni ovat kyllä vaaleat, mutta tuskin ne miespoliisien sydäntä laittavat pamppailemaan.
Eli mulla on pelkästään hyviä kokemuksia poliiseista.