Kohtaamisia poliisin kanssa

Sleepperi sanoi:
Älkääkä nyt pliis yrittäkö tahallanne ymmärtää tätä niin, että jokainen poliisi tai poliitikko olisi kusipää. Niiden joukossa vain pakostakin on enemmän kusipäitä. Jämäkkyys ja puolueettomuus on asiallisuutta ja täysin oikeaa käyttäytymistä ihmisille, joiden vastuulla on valtion voimamonopoli.

Tämä "kusipäisyys" johtuu poliisin kohdalla siitä, että yleensä joutuu tekemisiin rikottuaan lakia jollakin tavalla ja poliisin tehtävähän on sitä valvoa. Täälläkin monessa kohtaa tullut ilmi, että poliisin "huono" käytös on johtunut omasta idioottimaisuudesta eikä mistään muusta.

Toki niitä kusipäitä on poliiseissakin, ihan samalla tavalla kuin vaikkapa markettien varastomiehissä, mutta kumpien kanssa ollaan ns. julkisesti tekemisissä? Kumpi joutuu ojentamaan väärintekijää? Ehkä huono vertaus, mutta tottakai sitä kusipäisyyttä esiintyy enemmän kun ollaan julkisesti esillä. Paha siitä kusipäisyydestä on mitään tietää jos ei tapausta koskaan näe (esim. nämä varastomiehet)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
janne-22 sanoi:
Huonojalkainen, viestisi oli ehkäpä provo ja jos, niin onnistuit.

Tilastot, joihin vittaat viestissäsi, kiitos...?
Vai onko oma kokemus se pohja mihin tämä lausuma perustui?

Oman kokemukseni mukaan useimmiten poliisit esittävät asiansa jämäkästi ja "puolueettomasti". Tämän toki joku voi tulkita tylynä ja epäasiallisena puhutteluna.
Tottakai on myös niitä ikäviä poikkeuksia poliisien isossa porukassa.

Kai se oli provo, jos sinusta siltä tuntuu.

Tuskinpa sellaista tilastoa on olemassa. Ei sitä kyllä tarvitakaan, asian pitäisi olla päivänselvä, jos sitä hetken miettii. Jos yksinkertaistan oikein rajusti, niin voisiko olla mahdollista, että esim. kirjastonhoitajiksi hakeutuu eri tyyppisiä ihmisiä kuin poliiseiksi?

Sen "kyykytysherkkyyden" lisäksi poliiseissa on varmasi sellaisia ominaisuuksia keskivertoa enemmän, joista on hyötyä kun selvitetään huumehörhöjen toilailuja asematunnelissa. Sitten kun ollaan poliisilaitoksella ihan normaalissa asiakaspalvelussa, näistä ominaisuuksista ei ole ihan niin paljon hyötyä. Ei sitä kyllä voi välttyä huomaamasta.

"Puolueettoman" kirjoitit aivan oikein sitaatteihin. Siis lähtökohta on se, että asiakas on väärässä ja virkamies oikeassa.

En siis puhu poikkeuksista eli ääripäistä, vaan vinosta jakaumasta, kuten alkuperäisessä viestissä kirjoitinkin.

ironchef sanoi:
Aika ihmeellinen on asenne osalla porukasta. Rikotaan tarkoituksella lakia joka on KAIKILLE SAMA. Ja kun jäädään kiinni, niin ihmetellään miksi ne "sikanatsit" kyttää mua ja saattaa jopa käyttäytyä huonosti ja huutaa mulle. Vituttaa ihmiset, jotka luulee että ne saa tehdä mitä haluaa ja elää eri lakien mukaan kuin muut. Idiootit. Ja mieluummin mut saa pysäyttää ja tiedot tarkastaa, kuin että kaupungilla juoksee vapaana jotain rikollisia kusipäitä. Joka kerta on poliisit huutaneet ja sakottaneet ihan syystä. Vituttaahan se maksella sakkoja, mutta oppiipahan olemaan kunnolla.

Aivan, joskus käväsin siellä bomber-foorumilla, missä oli hauska lukea kun juuri kevytmoottoripyöräkortin saaneet manasivat poliisit helvettiin ja huusivat, kuinka poliisit on natsisikoja, kun olivat sakottaneet niitä ja vieneet kortin pois, koska ajaneet 100km/h jossian 40km/h alueella.
:D

Huonojalkainen:
"Kai se oli provo, jos sinusta siltä tuntuu.
Tuskinpa sellaista tilastoa on olemassa. Ei sitä kyllä tarvitakaan, asian pitäisi olla päivänselvä, jos sitä hetken miettii. Jos yksinkertaistan oikein rajusti, niin voisiko olla mahdollista, että esim. kirjastonhoitajiksi hakeutuu eri tyyppisiä ihmisiä kuin poliiseiksi?
Sen "kyykytysherkkyyden" lisäksi poliiseissa on varmasi sellaisia ominaisuuksia keskivertoa enemmän, joista on hyötyä kun selvitetään huumehörhöjen toilailuja asematunnelissa. Sitten kun ollaan poliisilaitoksella ihan normaalissa asiakaspalvelussa, näistä ominaisuuksista ei ole ihan niin paljon hyötyä. Ei sitä kyllä voi välttyä huomaamasta.
"Puolueettoman" kirjoitit aivan oikein sitaatteihin. Siis lähtökohta on se, että asiakas on väärässä ja virkamies oikeassa.
En siis puhu poikkeuksista eli ääripäistä, vaan vinosta jakaumasta, kuten alkuperäisessä viestissä kirjoitinkin."

Jeps, tietysti erityyppiset ihmiset hakeutuvat jo aikanaan erilaisiin kouluihin ja sitä kautta luonnollisesti ammatteihin. Tuossa ensimmäisessä viestissäsi vaan pisti silmään, kun puutuit niin hanakasti tuohon kyykytysherkkyyteen.

Ja tuon "puolueettomuuden" suhteen tein itse virheen, kun laiskuuttani oikaisin ja käytin huonoa ilmaisua. En tarkoittanut sillä virkamies-asiakas -asetelmaa, vaan tilanteita joissa poliisi selvittää tapahtumia, missä ei vaikkapa ole täyttä selvyyttä tapahtumista ja niiden syistä jne. Tällöin monesti poliisi haluaa pysyä faktoissa ja asiakkaalle saattaa palvelu tuntua tylyltä, koska ei saa sitä nykyajalle tyypillistä henkilökohtaista palvelua. Poliisi kun ei näissä tilanteissa vain voi alkaa kuunnella tunteilla höystettyä tarinaa ja pitkiä vuodatuksia suuntaan tai toiseen.

Ja valitan puutteellisia tietotekniikan taitojani. Olen sen luokan hakkeri, etten osaa edes quotata toista postia...

Ei ole suurempia kohtaamisia ollut. Pari kertaa pysäyttäneet mut mopon kanssa ja vieny kilvet. Ekalla kerralla en oikeen keksiny mitään selityksiä; sanoin vaan et "ei vittussakaan oo viritetty ku just ostin." Ajoin tutkaan 65 km/h 40km/h alueella ja ku herra poliisipäällikkö komissaario koitti nii kulki 82... "Oho.." Oli kiva siinä ku ne pysäytti nii rupesin jumittamaa jotai. Poliisipyytää mua nousemaan penkiltä useita kertoja, kun vastaus kuuluu vaan "Joo..." Tajusin vasta sitten kun poliisi alkoi puhumaan vähän vihaisempaan äänensävyyn. Toisella kerralla initin jotai tyyliin " Ei vitussa oo viritetty, variaattorin hihna vähä löysäl ja sillai." Ja niiku arvata saattaa ei menny läpi.

multa ne vei koko mopon ja en oo vieläkään saanu sitä takas.. nopeeta toimintaa.. onneks siinä lähti vaihepolin irti ku ne lähti testaamaan sitä nii ei saanu huippuja.. nii ja kerran olin kylillä ryyppäämässä ja sattupa niin että oli unohtunu perhosveitsi taskuun(farkkutakin povariin). noh siinä oli partio parin metrin päässä ku ne puhutteli joitaki ja sitte ku ne laitto takaovia kiinni nii mulla tippu kolikko maahan ja ku aloin nostaa sitä nii tippu se puukko... koitin muka nostaa sitä mutta se kesta kysy että mikäpä pojalla on siinä... no joutuin luopumaan siitä ja sitte parin viikon päästä tuli postissa syyte ja sinä luki että"syytettä ei nosteta koska syyllinen on alle 15"tjsp... olin just paria viikkoa ennen ku täytin 15...

janne-22 sanoi:
Ja valitan puutteellisia tietotekniikan taitojani. Olen sen luokan hakkeri, etten osaa edes quotata toista postia...
Replyä tekstin oikeassaalakulmassa painamalla saat kyseisen teksin valmiiseen quoteen josta voit poistaa epäoleellisen osan tekstiä ja vastata itse [/QUOTE] kohdan jälkeen.

Muutoin quottaus
tähän quotattavan nimimerkki sanoi:
-hänen quotattava tekstinsä- [/QUOTE joka suljetaan tietenkin ] -merkillä.

Siittä lähetään :thumbs:

Avilla sanoi:
Sattuipa taannoin pääkaupunkiseudulla: sain lainaksi kaverin auton, hyvä ajaa mutta näkyvyys sivusuuntaan aika huono johtuen viistosta etulasista ja niin edelleen. Isossa 4-kaistaisessa risteyksessä oli valot pimeenä. Lähdin menemään yli rauhallisesti 2 kpl kaistoja, olin siinä keskivaiheilla ja katsoin ettei ketään tule. Jatkoin matkaa yli.
Ja vaimo alkaa huutamaan: "VARO, VARO, VARO". Ja minä että mitä varo ? JA sitten välähtää, kuuluu kirskuntaa, kirkkaat valot näkyy vaan oikealta. Joku tuli aika lujaa, idiootti. PII PAA, ja tietenkin se oli poliisiauto. Ajoin sitten vähän risteyksestä pois ja pysäytin. Ulos astui semmonen kalvakka les...anteeksi poikatyttöpoliisi joka rupesi esittämään kovaa jätkää. Yritin selittää etten nähnyt kyllä ketään. Sitten viereen tuli vähän enemmän oikea mies, ja sanoi että "mennäänpäs tonne sisään..." Puhallus, tapitusta silmiin, ja molemmat tosi vihasia. Sain sakot "törkeästä liikenteen vaarantamisesta" ja jotain "tunnuksellisen poliisiauton matkanteon haittaamisesta". Kysyin sitten että kun en todellakaan nähnyt sitä koppiautoa, että paljonkos neiti poliisilla oli vauhtia ? Täti meni ihan vaikeaksi, ja jotain inisi. Tämä repsikan paikalla ollut mies-poliisi sanoi että "EI OLLUT VIITTÄ KYMPPIÄKÄÄN". Että se siitä. Sakkoja tuli melkein 300 euroa, en valittanut. Myöhemmin parin kuukauden kuluttua odottaessani bussia, näin varmaan saman partion, jälleen ylinopeutta ajamassa ilman mitään hälyä samassa risteyksessä.

Onks täällä PAKKIKSELLA KETÄÄN POLIISIA ?

Poliisi saa kyllä ajaa ylinopeutta ilman hälyjäkin juuri niin paljon kuin huvittaa, jos on virkatehtävä. Kun poliisilla on virkatehtävä, se ei tarkoita sitä että mennään aina piipaata.

Käsittääkseni Pakkiksella on useitakin poliiseja.

Huonojalkainen sanoi:
Kai se oli provo, jos sinusta siltä tuntuu.

En siis puhu poikkeuksista eli ääripäistä, vaan vinosta jakaumasta, kuten alkuperäisessä viestissä kirjoitinkin.

Kyllä sä nyt olet aika pahasti hakoteillä jos väität/vihjaat että jengi hakeutuu poliisikoulutukseen sen takia että pääsee kyykyttämään... En tiedä millaista on ollut joskus aikoja sitten, kun poliisiksi pääsi se joka repii suurimman kannon maasta, mutta nykyaikana suomen poliisit on kyllä korkeasti koulutettuja ja 95 prosenttisesti mukavia ihmisiä...

Shagrath sanoi:
Kyllä sä nyt olet aika pahasti hakoteillä jos väität/vihjaat että jengi hakeutuu poliisikoulutukseen sen takia että pääsee kyykyttämään... ...

Enpä tainnut suoranaisesti sanoa, että poliiseiksi hakeudutaan siksi, että päästään kyykyttämään, käskyttämään tms. Väitän edelleen, että poliiseissa on tilastollisesti keskivertoa enemmän niitä, joille tämä auktoriteettiasema tuo tyydytystä. Sopivissa tilanteissa se sitten on sitä "kyykyttämistä".

Shagrath sanoi:
En tiedä millaista on ollut joskus aikoja sitten, kun poliisiksi pääsi se joka repii suurimman kannon maasta, mutta nykyaikana suomen poliisit on kyllä korkeasti koulutettuja ja 95 prosenttisesti mukavia ihmisiä ...

Aikoja sitten on tosiaan ollut hulvatonta, värikkäitä tarinoita olen kuullut. Mutta nämä tosiaan 50-luvulla.

En usko, että missään ammatissa tai missään ihmisryhmässä 95 % voi olla mukavia.

Korkeasti koulutetuksi sanoisin nykypäivänä minimissään maisterin/DI:n. Ei puhuta tässä yhteydessä AMK-tasosta, eihän.

Huonojalkainen sanoi:
Enpä tainnut suoranaisesti sanoa, että poliiseiksi hakeudutaan siksi, että päästään kyykyttämään, käskyttämään tms. Väitän edelleen, että poliiseissa on tilastollisesti keskivertoa enemmän niitä, joille tämä auktoriteettiasema tuo tyydytystä. Sopivissa tilanteissa se sitten on sitä "kyykyttämistä".

Juu, aivan kuten suurin osa vartijoista on koulukiusattuja, portsarit on hormonihiiriä, opettajat lasten alistamisesta pitäviä sadisteja ja kapiaiset sotahulluja juoppoja.

Joskus aikoinaan oli luokkatapaaminen eri paikkakunnalla ja mentiin kaverin kanssa ottaa häppää jo päivää aikaisemmin. Alettiin olla jo aika tuiskeessa ja heiluttiin paikallisella torilla. Siinä sitten kyttäauto ajoi likeltä ohi ja impulsiivisesti tokasin "KYTÄT ON HOMOJA". Totta kai niillä oli ikkuna auki ja ne kuuli sen! Ei mitään selittelyjä vaan suoraan putkaan!

Loppujen lopuksi ihan hyvin kävi. Mulla ei ollu mitään yömestaa silloin ja nyt pääsi goisii lämpimään omaan putkaan... Kaveri joutu nukkuu autossa - talvella...

fish sanoi:
Juu, aivan kuten suurin osa vartijoista on koulukiusattuja, portsarit on hormonihiiriä, opettajat lasten alistamisesta pitäviä sadisteja ja kapiaiset sotahulluja juoppoja.

No tota viimeistä kohtaa ei oikein voi kiistääkään, kapiaiset on yleensä sotahulluja ja hyvä niin... ;) Mä uskon tohon Huonojalkaisen teoriaan, kyllä identiteetti ja luonne aika tavalla vaikuttaa ammatin valintaan.

Nimim. itsekin poliisikoulua ja kadista joskus harkinnut.... (eihän sitä koskaan tiedä tulevaisuuden tapahtumista)

No, vaikka itselläni on ollut harmia noista "romu"autoilla ajamisesta ( huom, aina kuitenkin katsastettuja ) niin hädän tullen apu on AINA tullut paikalle.

Tapahtui Kaliforniassa, hienostoloma-alueella Montereyssa, paluumatkalla San Fransiscosta Los Angelesiin, jossa olin opiskelemassa.

Meitä oli 7 hengen ryhmä suomalaisia poikia ja yksi tyttö (nykyinen vaimoni). Oltiin San Fransiscon Chinatownista ostettu "PAA-PAA" -merkkisiä pienenpieniä nyyttejä, jotka pamahtivat äänekkäästi kun nyytin heitti seinää tai lattiaan tai vaikka kaverin päähän.

Majottauduttiin motellille, käytiin illalla baarissa ja paluumatkalla muistettiin, että meillähän on vielä tukku PAA-PAA paukkuja taskussa. No siinä sitten motellin pihalla paukuteltiin ja mentiin nukkumaan. Itse olin jo syvässä unessa, kun naapurihuoneessa (jossa oli siis kavereitani) soi puhelin ja siellä oli poliisi:

"Täällä puhuu se ja se Monterey Police Departmentista. Meille on ilmoitettu että täältä on kuulunut aseen laukauksia ja pyytäisimme teitä ystävällisesti tulemaan ulos huoneestanne hitaasti kädet pään päällä, jotta voimme tutkia huoneen"

Kaveri oli vielä djuubassa ja arveli, että allekirjoittanut on järjestänyt pilan kapakassa ollessamme ja että nyt joku allekirjoittaneen värväämä soittaa ja pilailee. "Vitut me mihinkään ulos tulla, me halutaan nyt nukkua" -ärähti kaveri Poliiseille. Neuvottelu jatkui, poliisi suostutteli puhelimessa edelleen yhteistyöhön. "Ei tämä mitään pilaa ole, tulkaa vain ulos mutta laittakaa lämpimästi päälle, täällä on viileää..." Kaveri suostui hetken suostuttelun jälkeen, puhelun aikana olivat muutkin huoneessa olijat heräilleet ja ihmettelivät mistä on kysymys. Kaverit aukaisivat oven ja astuivat ulos motellihuoneesta:

"ON THE GROUND - RIGHT NOW" kuului käskytys ja nyt oli tuttavallinen äänensävy tipotiessään. Poliisiauto oli ajettu pihalle, ovet auki, poliisit ovien takana elokuvamalliin ja aseet tähdättynä motellin ovelle. Siinä makasivat suomipojat munat maassa kun poliisit tutkivat, että löytyykö asetta. Ja eihän sitä asetta löytynyt, kaverit vaan änkytti että "me kun ostettiin Chinatownista PAA PAA -paukkuja..."

Myöhemmin selvisi, että Montereyssä ei sallita mitään paukkuja, ei edes ilotulitteita.

A.c.a.b

Onhan noit sakkoja ja lipukkeita tullu 50e-700e.. Poliisi kyllä niihin voi luottaa suomessa hyvä niin ettei olla esim samassa tyylissä kun Veli venäjällä..
Ainoa Haitta on noiden Poliisien tehottomuus epäiltyjä ja rikoksen ratkaiseminen kestää puol vuotta pienimmissäkin tapauksissa :down:

Oli hauska kohtaaminen eilen kyttien kaa.. Lähdin lenkille eilen, olin loppuvaiheessa ohittamassa kauppakeskusta parinsadanmetrin jälkeen pysähdyin ja jäin juttelemaan kaverini kanssa. takaa tulee kaksi narkkarin näköistä ihmistä toinen nainen ja toinen mies.. Sano pysähtykää, siinä vaiheessa piti lyödä kun laittoi käden taskuun epäilyttävsti ja vetäisi läpyskän poliisista päivää :eek: Kysyin mitä olin tehnyt..? vastasi "juoksit epäilyttävästi" :lol2: =P noh kait joutuu suorittaa lenkit kävellen kun epäillään heti rikosihmiseksi jos juoksee =P hassua :rolleyes:

BigBucks sanoi:
Oli hauska kohtaaminen eilen kyttien kaa.. Lähdin lenkille eilen, olin loppuvaiheessa ohittamassa kauppakeskusta parinsadanmetrin jälkeen pysähdyin ja jäin juttelemaan kaverini kanssa. takaa tulee kaksi narkkarin näköistä ihmistä toinen nainen ja toinen mies.. Sano pysähtykää, siinä vaiheessa piti lyödä kun laittoi käden taskuun epäilyttävsti ja vetäsi läpyskän poliisista päivää :eek: Kysyin mitä olin tehnyt..? vastasi "juoksit epäilyttävästi" :lol2: :

Nyt kyllä vähän epäilyttää... :arvi:

tosi tarina toi pysäyttivät mut ja frendini kaks nistin näköstä kyttää kysy henkilötunnukset ja nimet puhu radiost ja sano sen jälkeen voitte mennä... mut sitä ennen siis kysyin miksi pysäytitte niin vastasi Epäilyttävää juoksua ... olettaen tietenkin että juoksin tosta Ostoskeskuksen aivan vierestä .. En sit tiedä mutta totta puhun...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom