Kohtaamisia poliisin kanssa

fish sanoi:
Pakkokeinolain kautta tulee tuo auton suoja. En tiedä kuuluuko kotirauhan piiriin suoranaisesti (kuten quotettamassasi pätkässä väitin), mutta vastaava suoja sillä on.
5 luku
Etsintä
Paikkaan kohdistuva etsintä
1 § Kotietsinnän edellytykset
Jos on syytä epäillä, että on tehty rikos, josta säädetty ankarin rangaistus on enemmän kuin kuusi kuukautta vankeutta, saadaan rakennuksessa, huoneessa taikka suljetussa säilytyspaikassa tai kulkuneuvossa toimittaa kotietsintä takavarikoitavan esineen löytämiseksi tai muutoin sellaisen seikan tutkimiseksi, jolla voi olla merkitystä rikoksen selvittämisessä.

Lähde: Finlex

Ok, eli auto ei kuulu suoraan kotirauhan piiriin, vaikka jossain tapauksessa sille annetaankin kotirauhaan verratavissa olevaa suojaa. Tämä nyt lähinnä sen takia, että tälläkin palstalla moni kirjoittaa suuria totuuksia laista, vaikkei laki kirjaa ole koskaan avannutkaan(ja fish tämä ei ole kohdistettu suhun ;) )

Ja noista tarkistuksista vielä seuraava pykälä, eli jos naapurin täti soittaa, että teillä on autossa vaikkapa ase, niin poliisi voi ihan hyvin tarkastaa auton aseen löytämiseksi.

Poliisilaki
16 §
Vaarallisen teon ja tapahtuman estäminen
Poliisimiehellä on oikeus päällystöön kuuluvan poliisimiehen määräyksestä ja kiireellisessä tapauksessa ilman määräystäkin päästä rakennukseen, muuhun kotirauhan suojaamaan paikkaan tai kulkuneuvoon, jos on perusteltua syytä olettaa, että henkeä, henkilökohtaista vapautta tai terveyttä vakavasti vaarantava taikka huomattavaa omaisuus- tai ympäristövahinkoa aiheuttava teko tai tapahtuma on meneillään tai uhkaamassa. Lisäksi edellytyksenä on, että toimenpide on välttämätön vaaran estämiseksi tai räjähdysaineiden, aseiden tai muiden vaarallisten aineiden ja esineiden etsimiseksi ja haltuunottamiseksi.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Nostetaanpa vanhaa thredia, mitä lueskellessa tuli hauska juttu mieleen..

Olin varmaan joku 15-v silloin eli tästä on aikaa paaaljon :)

Olin silloin vielä onnellinen Schäferin omistaja ja asuttiin omakotitalossa Tampereella. Lähdin aamulla reeneihin ja ihmettelin mitä raahausjälkiä pihaan oli yön aikana tullut, näyttivät tulevan metsästä. Pikku-siskolla oli samaisena päivänä jotkut pirskeet ja ikää siskolla 10v.
No tullessani reeneistä ihmettelin, että mitä ihmettä, kun meidän talon kohdalla oli muistaakseni joku kolme poliisiautoa tekemässä lähtöä. Niihin jälkiinhän se sitten oli liittynyt, jotain autovarkaita ne olivat metsästäneet.
Talossa oli sekä lapsia että aikuisia vieraina. Poliisit sitten olivat meidän lähtöä tehneeltä vieraalta tiukanneet, että missä ne pojat on. Ihan varmasti nuo lapset ovat kätkeneet se teidän taloon. Perusteena oli se, että poliisikoira oli saanut vainun meidän talosta. Äiti oli tullut sitten kuistille ja päästi koiran samalla omaan nojatuoliin istumaan. Siinä se koira istui terhakkaana ja kauniina ihmetellen meininkiä. Poliisi katsoi koiraa ja tajusi miksi heidän koira oli saanut vainun..kysyi kumminkin vielä varmuudeksi. Niin, toi teidän koira on narttu. Johon äiti:"Joo, on ja sillä on juoksut." Virkavalta alkoi tehdä lähtöä ja totesi että, heidän koira on uros ja taisi mennä vainu sekasin ja pyytelivät anteeksi. Meidän koira vietti luonnollisesti aika paljonkin aikaa siinä pihassa ja metsässä. Sitä tulee niin hyvälle mielelle tätä juttua muistellessa :D

Mulla ei kovin montaa kohtaamista virkavallan kanssa ole ollut. Onneksi. 17 vuotiaana ajoin viritetyllä mopolla "pikkusta" ylinopeutta tutkaan. Oli meinaan poliisisedät vähän saatanan hermostuneita, repi kypärästä ja vittuili. Täysiä mulkkuja kaikki jotka siinä oli. Vähän hymyilytti kun eivät saaneet kaverin mopoa millään käyntiin. Hana oli kiinni. :D

Siitä sitten rapsahti aikamoiset sakot. Olihan sakot tietenkin oikeutettuja mutta ei silti tarvi käyttäytyä kuin natsi. Jos työ vituttaa aina voi mennä paskaa lapioimaan.

Toinen kerta kun baarin jälkeen joku urpo päätti yllättää takaapäin ja tempasta turpaan. Siinähän palo mulla hiha ihan täydellisesti (tämä sankari oli jo juossut kaveriensa selän taakse huutelemaan). Lupsakat poliisisedät päätti sitten että mut pitää viedä putkaan. MITEN OIS OLLU ENSIAPU TIKKAAMAAN NAAMA KUNTOON? Pois kun pääsin päivällä eivät mulkerot viitsineet edes taksia tilata kun pyysin, ei nimittäin paljoa ois tehnyt mieli tepastella naama muussina krapulassa ihmisten ilmoilla.

Eli ei yhtään positiivista kokemusta virkavallasta ole kohdalle sattunut.

KEsä 2005 ja poikaystävä kyysäs mua moposkodullaan. Nooh meil oli kypärät ja kaikki, mut laitontahan se eniveis oli. Tuli sit moottoripyöräpoliisi vastaan jossain Malmin seudulla kai. Siinä sitte pysähdyttiin ja heitti sakot yms. Siihen sit tuli jostain talosta joku äijä, joka rupes kauheasti puolustelee meitä ja ihmettelee meininkejä.

Samana kesänä lähettii kännissä moposkodulla seikkailee. Ei ollu kypäriä tai mitää ja mentii yhelle kentälle pelleilee. Nooh poliisiauto kaars sit sinne ja tuli puhalluttaa yms. Kauheesti jätkä pyyteli anteeks ja polisisedät sano vaa et "taluttakaa toi nyt himaa. hyvää illanjatkoa." Ei tullu sakkoi tai mitää. :)

Pääasiassa positiivisia kokemuksia löytyy. Viimeisin taitaa olla heinäkuulta, kun kaverin pikkuveli meinas lähteä skootterilla kaverilleen kahdeksantoista kaljan jälkeen. Noh jannu kerkes ajamaan sen 50m kun saatiin se kiinni, ja vietiin avaimet. Hirvee rähinähän siitä synty, ja yritti kokoajan saada avaimia ja päästä mopoilemaan. Lopulta ainoo vaihtoehto oli istua kaverin päällä neljän hengen voimin poliisia odotellessa. N. 15min soitosta saapuikin paikalle maija, ja selitettiin tilanne. Poliisit ymmärs siinä tilanteen ja ehotti että jospa moposankari lähtis putkaan nukkumaan, ja mukaanha se lähti. Siinä vaan naureskeltiin että meinattiin joutua teippaamaan kaveri teipillä, kun niin kovi pyristeli vastaan. Nuorempi pollareista tuumas että "HAHA, siinäpä ois voinu junnaria vituttaa, tällähän on helvetisti itikoita!" :)

Parisen kuukautta sitten olin kuskaamassa muutamaa kaveria illanviettoon keskustaan ja matkalla kaveri soitti ja varoitti poliisin tutkasta. Samalla hetkellä näin jo pyörätiellä olevan moottoripyöräpoliisin tutkan kanssa enkä ehtinyt reagoimaan mitenkään. Joidenkin satojen metrien päässä poliisi ohjasi minut levähdyspaikalle edellä ajaneiden autojen perään. Siellä sitten jonottaessa sanoin kavereille, että olkaahan hiljaa sitten ettei tule ongelmia (olivat meinaan aika päissään ja itsekin olin juonut muutaman aikaisemmin päivällä.)

Poliisisedän tullessa kohdalle hän pyysi ajokortin ja rekisteriotteen ja totesi niiden osalta kaiken olevan kunnossa. Seuraavaksi käytiin vuoropuhelua tyyliin:

Poliisi: Ajoitte sitten ylinopeutta.
Minä: Aijaa? En kyllä mielestäni ajanut.
P: Tutka näytti 90kmh kasikympin alueella.
M: Ei voi pitää paikkaansa. Mittari ei käynyt yli 80kmh missään vaiheessa.
P: Kyllä se nyt niin vaan on, että ajoitte ylinopeutta.
M: No en kyllä varmasti ajanut.

Tyyppi alkoi jo kirjoittaa sakkolappua ja meikäläinen inttää etten varmasti ajanut ylinopeutta.

P: No tarkistetaan se nyt vielä tutkamieheltä.

Poliisisetä astelee sivummalle puhumaan radiopuhelimeensa ja palaa hetken päästä.

P: Homma kunnossa, matka jatkuu.

Melkoisen läheltä liippasi, mutta onneksi tyyppi sentään tajusi vielä varmistaa asian. Tutkamiehelle miinusta kämmäilystä ja toiselle poliisille pointsit asian varmistamisesta :thumbs:

Tuppaavat olemaan aika huumorintajuttomia noi poliisit. Työni takia poliisit aina joskus soittelevat minulle esittelevät asian ja kysyvät, että vaadinko minä rangaistusta kiinniotetulle. Aina joskus heitän jotain tyyliin ampukaa se saatana tai voisihan sitä idioottia vedellä turpaan. Lähes aina jäätävä hiljaisuus ja kysymys uudestaan...

Työn puolesta olen poliisien kans tekemisissä viikottain joten voisin kertoa kymmeniä positiivisia ja neutraaleja juttuja. Mutta kerron nyt negatiivisen/hauskan jutun.

Olin 15v ja menossa mopolla ampumaradalle ampumaan omalla 22cal pistoolilla. Mopo oli vakio, aseluvat kunnossa ja kaikki muutenkin ok. No, oli perjantai ja ajelin mopolla ampumarataa kohden, kun poliisipartio pysäytti ja alkoi tarkastelemaan asioita.
-Ei taida olla pojalla ikää?
-On mulla, tuossa henkkarit.
-Aha, No taitaa olla viritetty mopo. Poliisi laski hammasrattaat ja kaasutteli mopolla. Hmm...
-Voinko jo mennä?
-Mitä sulla on takin alla? Taitaa olla kaljaa.
-Ei ole kaljaa.
-Takki auki! Mikäs laatikko tuo on? Tänne se! Poliisi otti aselaatikon, avasi sen ja hymy nousi korviin:) PERKELE, pojalla on pyssy povessa. Eikä varmasti ole lupia.
-On mulla, siinä.
-Hmm... perk... on sillä luvat kunnossa. Hmm... Naama muuttuu vittuuntuneen näköiseksi. No, Siinä on pyssy ja luvat... anna olla viimeinen kerta!
-Täh?

Työn puolesta olen poliisien kans tekemisissä viikottain joten voisin kertoa kymmeniä positiivisia ja neutraaleja juttuja. Mutta kerron nyt negatiivisen/hauskan jutun.

Olin 15v ja menossa mopolla ampumaradalle ampumaan omalla 22cal pistoolilla. Mopo oli vakio, aseluvat kunnossa ja kaikki muutenkin ok. No, oli perjantai ja ajelin mopolla ampumarataa kohden, kun poliisipartio pysäytti ja alkoi tarkastelemaan asioita.
-Ei taida olla pojalla ikää?
-On mulla, tuossa henkkarit.
-Aha, No taitaa olla viritetty mopo. Poliisi laski hammasrattaat ja kaasutteli mopolla. Hmm...
-Voinko jo mennä?
-Mitä sulla on takin alla? Taitaa olla kaljaa.
-Ei ole kaljaa.
-Takki auki! Mikäs laatikko tuo on? Tänne se! Poliisi otti aselaatikon, avasi sen ja hymy nousi korviin:) PERKELE, pojalla on pyssy povessa. Eikä varmasti ole lupia.
-On mulla, siinä.
-Hmm... perk... on sillä luvat kunnossa. Hmm... Naama muuttuu vittuuntuneen näköiseksi. No, Siinä on pyssy ja luvat... anna olla viimeinen kerta!
-Täh?

Putosin aika huolella tolle jutulle!!:hyper:
Poliisia mahto vituttaa, kun ei mistään saanu sua narautettua..:D

Itse myös työni puolesta olen poliisien kanssa useasti tekemisissä ja ihan mukavia tyyppejähän nuo yleensä ovat. Itselle ei nyt tule mieleen mitään erikoisempia tapauksia ja nuorempana tehdyt hölmöilyt, mistä voisi olla jotain kerrottavaa olen pyrkinyt jo unohtamaan..

Vanhemmilta kuultua,

olivat ajelemassa ja iskä pyysi äitiä pitelemään hetkisen ratista, että voisi sytytellä palavan. No, operaatio kesti sen muutaman sekunnin ja samassa poliisi ajoi ohi ja pysäytti heidät. Poliisi tuli auton luokse ja pyysi ajokorttia. Iskän sitten sitä ojentaessa poliisi sanoi että ei, en minä sinun korttia halua nähdä vaan rouvan, hän ajeli autoa äsken.

Kunnon haukansilmäsheriffi :)

Tässä vielä pari negatiivista/hauskaa juttua niiden kymmenien positiivisten kokemusten jälkeen.

1. Olin kaverin kanssa nähnyt baarista tullessa, kun pari nuorta murtautui kioskiin ja pakeni paikalta. Soitettiin poliisit ja lyhyen keskustelun jälkeen lähdettiin pois. Myöhemmin tuli käsky kuulusteluihin, minkä suoritti uusi naispoliisi. Vähän aikaa juteltua poliisi sitten kysyi tuntomerkkejä murtautujista. Kerroin vaatetuksen, arvioin pituuten ja iän ja sanoin, että eivät olleet neekereitä vaan ihan valkoihoisia. Naispoliisi katsoi minua ja sanoi. Jaa... Nää oletkin tollainen vitun rasisti natsi. Sen jälkeen mitä tahansa kerroinkin niin asenne oli koko ajan todella törkeä ja nainen haukkui mua rasistinatsiksi.

2. Olin ihan selvinpäin tulossa perjantai-iltana elokuvista polkupyörällä kotiin, kun huomasin poliisiauton olevan parkissa kävelykadulla. Isosiskoni, joka on myös poliisi istui autossa. Kaarsin pyörän apumiehen puolelle, sisko avasi ikkunan ja ennenkuin minä tai siskoni ehti sanoa mitään niin vieressa oleva miespoliisi sanoi:
-Mitä vittua nää tuut siihen lässyttämään!
-Tulin vain kysymään SISKOLTANI, että mihin aikaan huomenna lähden viemään sen muuttokuormaa.
-Ööö... siis.
-Tuossa on mun pikkuveli (isosisko sanoi)
-Ai... Iltaa minä olen vanhempi konstaapeli... Ja sen jälkeen se poliisi oli mitä mukavin tyyppi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom