Kohautus -> pienet hartiat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja AM
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
mä tein jossain vaiheessa sillai että maven yhteydessä tein kohautukset tangolla. alotin siis maastavetämisen esim 60kg:sta ja tein joka toiston jälkeen pari kohautusta. joka sarjaan 40kg lisää rautaa ja kohautuksia tein niin pitkään kun jaksoi..

Tuokin on hyvä keino vammauttaa itsensä.

Kyllähän suhteessa suuret epäkkäät luovat visuaalisen vaikutelman kapeammista hartioista juuri "pullonkaula-efektinsä" takia. Eri asia on, että ne pitäisi muka jättää treenamatta. Kyllähän epäkkäät ovat tärkeä osa selkää ja luovat vahvan vaikutelman. Samalla teorialla jalatkin pitäisi jättää treenaamatta kun yläkroppa näyttää suhteessa pienemmältä, ja päinvastoin. Ja sitten ei treenata ollenkaan... Itsellä epäkkäät ovat vahvin lihasryhmä, luultavasti koska väänsin pitkään ylätaljaa niskan taakse ja kulmasoutua olen aina tehnyt ns. yates-tyyliin.

Vähän aihetta sivuaa, mutta...mitenköhän nämä isot hartiat sitten saa?:D Itselläni on sellainen ongelma, että olkapäät ja kädet näyttävät säälittävän pieniltä, koska selkä on kasvanut niin paljon paremmin varsinkin paksuutta. Vaikea nyt sanoa, onko se deltoidin(olkapäät) vai trapeziuksen(epäkkäät) pienuus mistä tämä johtuu, mutta jotenkin vain näyttää niin surkean pieniltä nuo olkapäät vaikka niitä olen kovaa pyrkinytkin treenaamaan :(

Mulla on kans sama homma ku monella muulla että epäkkäät on ehkä kaikista parhaassa kunnossa koko kropasta kun taas sivu- ja takaolkapäissä ei ole paljon yhtään lihasta.. Aika koomisen näköistä ku moustin vetää peilin edessä ja katsoo olkapäitään :D

Vähän aihetta sivuaa, mutta...mitenköhän nämä isot hartiat sitten saa?:D Itselläni on sellainen ongelma, että olkapäät ja kädet näyttävät säälittävän pieniltä, koska selkä on kasvanut niin paljon paremmin varsinkin paksuutta. Vaikea nyt sanoa, onko se deltoidin(olkapäät) vai trapeziuksen(epäkkäät) pienuus mistä tämä johtuu, mutta jotenkin vain näyttää niin surkean pieniltä nuo olkapäät vaikka niitä olen kovaa pyrkinytkin treenaamaan :(

Pystypunnerruksia ja viparit sivulle ja taakse :thumbs:

Erään palstalaisen natugurun mukaan kannattaa vielä suosia pidempiä sarjoja olkapäille esim 12 toistoa.

Pystypunnerruksia ja viparit sivulle ja taakse :thumbs:

Erään palstalaisen natugurun mukaan kannattaa vielä suosia pidempiä sarjoja olkapäille esim 12 toistoa.

Olen viime aikoina siirtynyt pelkästä pystypunnerruksesta pystäriin+laitteissa tehtäviin liikkeisiin(ja välillä vapailla painoilla ihan fiiliksen mukaan) olkapäille. Vipareita on kiva tehdä heti pystypunnerrus sarjojen jälkeen, polttaa niin perkeleesti :D harmi vain ettei lihaa ole tarttunut yhtään kun kaloreita ei ole tullut tarpeeksi :(

Pitää kokeilla noita pidempiä sarjoja kun taas salilla joskus pääsen :thumbs:

Kyllähän suhteessa suuret epäkkäät luovat visuaalisen vaikutelman kapeammista hartioista juuri "pullonkaula-efektinsä" takia....

Tai sitten epäkkäät dominoi liikaa vipunostoissa sivulle, varsinkin jos tekniikka on muutenkin vähän niin ja näin...

Mikä on sitten paras epäkäs liike?

Itse olen kova poika treenaamaan epäkkäitä, sillä ne luo atleettisen vaikutelman, vaikka olisi villapaita päällä.

Epäkäs liikkeitä on monia:

Olankohautus käsipainoilla
Kohautus tangolla (Smith-koneessa tai vapaalla tangolla)
Kohautus tanko seläntakana jne...

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Suurin ongelma noissa sivuolkapäiden treenaamisissa on varmaan se että liikkeessä fuskaa tahtomattaankin, kannattaa kokeilla tehdä vipareita istuen penkillä... saa laittaa aika reippaasti vähemmän painoa jos on ennen tehny seisoalteen ja fuskannu siinä, rinnalle-veto-alataljassa-maassa-selälleen-maaten on kanssa hyvä liike missä ei voi huijata juuri ollenkaan..

itse teen niskantakaapunnerrusta smithissä, vipareita sivulle ja välillä pystysoutua. etuosa olkapäistä saa kuitenki kovasti rasitusta raskaissa työntöliikkeissä, kuten penkissä niin en aina teekkään erikseen esim pystysoutua..

Suurin ongelma noissa sivuolkapäiden treenaamisissa on varmaan se että liikkeessä fuskaa tahtomattaankin, kannattaa kokeilla tehdä vipareita istuen penkillä... saa laittaa aika reippaasti vähemmän painoa jos on ennen tehny seisoalteen ja fuskannu siinä, rinnalle-veto-alataljassa-maassa-selälleen-maaten on kanssa hyvä liike missä ei voi huijata juuri ollenkaan..

Suurimman osan perustreenaajista kannattaisi noissa vipareissa tiputtaa painot puoleen nykyisestä, sen verran huonolla tekniikalla noita näkee väännettävän (rasitus menee aivan muualle kuin sivuolkapäälle).

Massaliikkeet kuten pystypunnerrus tangolla sitten erikseen, niissä nyt kannattaakin ehkä vähemmän hakea tuntumaa ja enemmän painoa.

Suurimman osan perustreenaajista kannattaisi noissa vipareissa tiputtaa painot puoleen nykyisestä, sen verran huonolla tekniikalla noita näkee väännettävän (rasitus menee aivan muualle kuin sivuolkapäälle).

Massaliikkeet kuten pystypunnerrus tangolla sitten erikseen, niissä nyt kannattaakin ehkä vähemmän hakea tuntumaa ja enemmän painoa.

Ite ainakin tykkään tehä suht isoilla painoilla (18,5-21kg) vipareita sivuille ja tuntuu menevän sinne minne pitääkin. Meidän salililla ainakin olen nähnyt lähes kaikkien tekevän vain niillä naisten painoilla eli reilusti alle 10kg:lla. Vartalolla vähän auttamalla mulla ainaki saa paremman tuntuman olkapäihin eli vähän cheattaamalla.

Ite ainakin tykkään tehä suht isoilla painoilla (18,5-21kg) vipareita sivuille ja tuntuu menevän sinne minne pitääkin. Meidän salililla ainakin olen nähnyt lähes kaikkien tekevän vain niillä naisten painoilla eli reilusti alle 10kg:lla. Vartalolla vähän auttamalla mulla ainaki saa paremman tuntuman olkapäihin eli vähän cheattaamalla.

Se pieni niijaaminen on ihan ok kuhan saat pidettyä liikettä tehdessä "paineen" lihaksessa, liikkeen "yläpäässä" kannattaa pitää myös pieni pito jonka jälkeen ei laske painoja liian nopeasti alas vaan muistaa pitää paineen lihaksessa ja jarruttaa tarpeeksi.. Toiminut ainakin itelläni.. ja salikavereilla..

Edit: oon tehny joskus ~20kgn KPillä vipunostoja, nykyään 12,5kg alkaa olla aika maksimi sarjapaino istualteen tehtynä, tosta 20kgn painoista taisin laskea johonkin 8kgn asti..

Mun mielestä kyynärpäiden olisi hyvä olla lähes suorana (ei tietenkään lukossa) ja pikkurill koko liikkeen ajan korkeimpana kohtana käden alueella. Painoja myös turha tuoda yhteen edessä, jännitys lähtee.

Toki löytyy treenaajia jotka heiluvat paskalla tekniikalla isoilla painoilla ja olkapäät on silti järkyttävät kuulat. Suurimmalla osalla tilanne ei vaan ole tämä. Joskus näkee näitä 20kg hantteleita heiluttavia joilla ei ole pyöreyttä yhtään olkapäissä ja liike näyttää joltain pystysoudun, rinnallevedon ja pystypunnerruksen yhdistelmältä kyynärnivelet 90 asteen kulmassa. Järkevää?

....kyynärnivelet 90 asteen kulmassa. Järkevää?

Lyhyempi vipuvarsi = enemmän painoa = isommat lihakset ? Noot!

Tosin jos liian suorassa pitää käsiä ni tuntuu ottavan aika voimakkaasti nivelien päälle, ainakin itelläni..

Varsinkin juuri (sivu)olkapäissä korostuu tuo tuntuman ja suurten painojen kanssa tasapainottelu. Itse kuitenkin olen havainnut että jos aina panostan tuntumaan kympillä niin sarjapainot eivät käytännöllisesti katsoen nouse lainkaan.

Kun sensijaan välillä vetää ihan miten sattuu heiluen reilummilla romuilla, niin saa pumppailupainotkin nousemaan samalla.

Sivuolkapäihin, ja olkapäihin yleensäkkin on tullut itselläni viimeaikona parhaiten kasvua.

Sivuolkapäihin saa kyllä melkosen tuntuman kun nostelee kiekkoja sivuille. Ainot vaan että hypyt kiekkojen välillä ovat aika suuret: itselläni 15kg kiekolla menee vähän turhan pitkäksi sarjat (+15), mutta 20kg on kyllä selvästi liikaa. Käsipainoilla ei voi tehdä minun mielestäni liikettä samallatavalla: tekniikka katoaa ja otetaan (liian)isot painot.

Itse teen liikkeen niin kuin yrittäisin lentää, ja kädet olisi siivet :)
Yleensä normi treeni vipareita menee itselläni kiekoilla jotenkin näin:
1x15x15kg
1x15x10kg (hitaasti)
2x8-10x10kg.

Minuutin palautukset.

Suositut

Back
Ylös Bottom