Kohautus -> pienet hartiat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja AM
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ite ainakin tykkään tehä suht isoilla painoilla (18,5-21kg) vipareita sivuille ja tuntuu menevän sinne minne pitääkin. Meidän salililla ainakin olen nähnyt lähes kaikkien tekevän vain niillä naisten painoilla eli reilusti alle 10kg:lla. Vartalolla vähän auttamalla mulla ainaki saa paremman tuntuman olkapäihin eli vähän cheattaamalla.

Välillä salilla näkee kavereita jotka tekevät vipareita älyttömillä painoilla. Painot pysyy käytännössä paikallaan ja vain kyynärpäät liikkuu. Mitä enemmän kyynärpäät on koukussa sitä isompaa painoa voi käyttää.

Välillä salilla näkee kavereita jotka tekevät vipareita älyttömillä painoilla. Painot pysyy käytännössä paikallaan ja vain kyynärpäät liikkuu. Mitä enemmän kyynärpäät on koukussa sitä isompaa painoa voi käyttää.

Kerran yksi tosi iso kaveri ja yli 200kg penkaaja teki ainakin 25-30 kilosilla etuvipareita niin että koko äijä heilu oikein kunnolla, että ei sekään tyyli ilmeisesti väärä voi olla, sen verran paljon lihaa löyty :D

Kerran yksi tosi iso kaveri ja yli 200kg penkaaja teki ainakin 25-30 kilosilla etuvipareita niin että koko äijä heilu oikein kunnolla, että ei sekään tyyli ilmeisesti väärä voi olla, sen verran paljon lihaa löyty :D

Monikin isompi kaveri tekee pienellä ja vähän isommallakin heilurilla joitain liikkeitä, mutta ne pystyy hallitsemaan sen liikkeen sillä lihaksella millä pitääkin, eivätkä laske painoja vapaapudotuksella reisiluita särkien..

Etuvipareita tehdessä ei pysty huijaamaan tahtomattaan niin paljon muilla lihaksilla.. (esim vipareita sivulle tehdessä useimmilla on enemmän epäkkäät hapoilla sarjojen jälkeen kun sivuolkapäät)

Monikin isompi kaveri tekee pienellä ja vähän isommallakin heilurilla joitain liikkeitä, mutta ne pystyy hallitsemaan sen liikkeen sillä lihaksella millä pitääkin, eivätkä laske painoja vapaapudotuksella reisiluita särkien..

Etuvipareita tehdessä ei pysty huijaamaan tahtomattaan niin paljon muilla lihaksilla.. (esim vipareita sivulle tehdessä useimmilla on enemmän epäkkäät hapoilla sarjojen jälkeen kun sivuolkapäät)

Toi on totta, että epäkkäät alkavat äkkiä dominoida jos on liian isot romut käytössä. Mutta progression takia on välillä pakko tehdä liian isoilla painoilla. Toki kun yhden käden vipunostoja aletaan tehdä mallilla heiluri, eli vauhtia haetaan metri vartalosta niin voi olla varma, että olkapäät ei kasva.

Vähän :offtopic: mut täytyy mainita, että olkapäät/hartiat on mun kohdalla se vittumaisin lihasryhmä tehdä.. Kehitystä ei tunnu tapahtuvan ei sitten kirveelläkään!:curs: Pystypunnerrus tangolla on pitkään pyöriny siinä 50-60kg(sarjapainot) ja hantteleissa 27,5-31kg(sarjapainot).. Ja sarjat sellaista 6-8 toistoa.. Myös viparit on jämähtäny aikalailla paikoillee (10kg hantteleilla saa hyvän tuntuman ja jaksaa vetää noin 10toiston sarjoja, mut sit taas 12,5kg menee täysin rämpimiseksi)..:itku:

Eli onko porukoiden mielestä olkapää/hartialiikkeissä fiksumpaa tehdä pidempiä sarjoja kuin muissa lihasryhmissä (noin yleisellä tasolla)? Vai päteekö tässäkin se perusviisaus, että isot painot ja lyhyet sarjat = voimaa ja massaa? Oma treenityyli noudattelee pitkälti tuota "viisautta"..:D

Jos tulee mieleen joitain hyviä vinkkejä, joilla on saanut omaan hartiatreeniin lisää potkua, niin laittakaapa tulemaan..:)

Tää hartioiden kanssa rimpuilu on vaan alkanut hieman jäytämään mieltä, kun muuten kyllä ylävartalosta löytyy voimaa omasta mielestä riittävästi (esim. muissa punnerrusliikkeissä(paitsi pystypunnerrus) kehitystä tapahtuu tasaisesti ja tykkään niitä tehdä, ja myös selkäkin on kohtalaises kondikses)..

Kiitos jo etukäteen asiallisista kommenteista!!:thumbs:

Kyllä noilla 18,5kg painoilla vielä tulee 10 puhdasta toistoa että riippuu varmasti tyypistä miten ne painot liikkuu. Ite teen myös välillä kyynärpäät 90 asteen kulmassa eli varmaankin tuota kuvailemaasi liikettä mutta kyllä siinäkin painot liikkuu alhaalta ylös. Joissakin liikkeissä nyt on hyvä vähän vartalolla auttaa jolloin saa isommat painot käyttöön ja rasitus ei mene nivelille, tosin alottelijoille en suosittele vaan ensin puhtailla suorituksilla liikeradat kuntoon.

Kyllä noilla 18,5kg painoilla vielä tulee 10 puhdasta toistoa että riippuu varmasti tyypistä miten ne painot liikkuu. Ite teen myös välillä kyynärpäät 90 asteen kulmassa eli varmaankin tuota kuvailemaasi liikettä mutta kyllä siinäkin painot liikkuu alhaalta ylös. Joissakin liikkeissä nyt on hyvä vähän vartalolla auttaa jolloin saa isommat painot käyttöön ja rasitus ei mene nivelille, tosin alottelijoille en suosittele vaan ensin puhtailla suorituksilla liikeradat kuntoon.

Sulla on hyvät voimatasot tuon "Naturaalien treenipainot"-viestiketjun perusteella joten varmasti tuleekin puhtaita toistoja. Iänikuinen kysymys kuitenkin kannattaako tälläisessä eristävässä ja funktionaalisesti yksinivelliikkeessä hirveästi huonontaa tekniikkaa vain saadakseen treenipainot ylös. Varmasti joku kilpakehonrakentaja saa kohdistettua huonolta näyttävälläkin tekniikalla rasituksen juuri sinne minne pitääkin, suurin osa treenaajista taas ei.

Tuo 90 asteen kulma ei mielestäni lisää mitenkään rasitusta sivuolkapäälle, vipuvarsi vaan lyhenee joten luonnollisesti treenipainot samalla kasvavat. Sama rasitus vaikka pitäisi kummassakin kädessä metrin keppiä jonka päässä päässä painot roikkuisivat - tuolloin painot vaan olisivat todella pienet. :rolleyes: Puhtaallakin tekniikalla voi progression saavuttaa, etenkin jos samalla moninivelliikkeissä painot nousevat.

Mites porukka tekee noita kohautuksia? Itse kokeilin tänään taljalla, mutta sain heittää siihen 80kg ennenku alko tuntumaan, ja olen vasta 14.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jostain syystä mä en saa Smithissä juuri mitään tuntumaa. Tai saan tuntuman, mutta paremmin menee perille ihan normaalilla tangolla (etupuolella).

Pari kertaa olen kokeillut myös selän takaa, mutta se ei oikein tunnu istuvan vielä mulle.

Kokeilkaapa vaikka huviksenne istuen yhdellä käsipainolla.
Eli penkkiin istumaan, toisella kädellä vaikka penkistä kiinni että pysyy tasapaino, ja toisella kädella kohautuksia, aivan alas asti, ja sieltä niin ylös kuin saa ilman että käsi koukistuu.
Ja niskan asentoon kiinnittäisin muutenkin epäkkäitä treenatessa huomiota. Kannattaa opetella pitämään se pää melko hyvässä asennossa niin ei ole niska karmeassa hyperekstentiossa koko aika.

Tarkoitin että niitä ei pitäisi tehä kädet koukussa. Ainakaan jos meinaa raskaammin tehdä.

E: Karmean näköstä touhua tossa videossa mun mielestä..

Jos tulee mieleen joitain hyviä vinkkejä, joilla on saanut omaan hartiatreeniin lisää potkua, niin laittakaapa tulemaan..:)

Mulla on aina ollut todella heikot olkapäät, mihin nyt lähiaikoina on auttanut raakarive+vauhtipunnerrus hitaalla negatiivisella.

Vuoden paikoillaan junnannut penkin sarjapaino noussut parissa-kolmessa viikossa 5kg ;)

Noiden lisäksi oon tehnyt vielä kohautuksia käsipainoilla, kohautuksia tangolla edestä, powerkohautuksia, Haney-kohautuksia (smtihissä takaa), vipunostoja sivulle nojaten ja välillä vipunostoja vinopenkissä istuen.

Ai niin, mulla ainakin toi epäkkäiden kasvu on tuonut vähäiset olkapäät paremmin esiin.

e: tosiaan tuleehan mavea ja raudoilta vetoakin tehtyä aina sillon tällön...

Pitääpä kokeilla tuota Smithiä sitten vielä... ehkä siihen saa tuntumaa...

t. pienet hartiat

Mä teen aina selkätreenien yhteydessä kohautuksia tangolla ja hyvin toimii. Maastavetoja ja kyykkyjä en tee selän takia nyt ainakaan vähään aikaan, ja senkin takia nuo kohautukset jotka onkin yksi mun vahvimmista liikkeistä.

voit sä niitä koukussakin pitää, tarkotin näin:

http://www.youtube.com/watch?v=NxjNvepsae4
Eiko tama harjoitus ole tarkoitettu yhden selkalihaksen voimisteluun? En oikein tieda sen lihaksen nimitysta suomeksi? Mutten minunkin olkapaat ovat aika huonossa kunnossa, verrattuna muihin lihaksiin. Seka selka etta vatsikset,rinnat,kadet,jalat ovat aika treenattuja.. Ainoa harjoitus joka pitais treenata melkein 100% ainoastaan olkapaita on olkapaidenkohautus tangolla(ei smithissa). 4settia/2kertaa viikossa, 3-5 toistoja melkein maximipainoilla,milla pystyn. kertokaa jos viitsitte, oisiko muu basic harjoitus katevampi olkapaille?

Suositut

Back
Ylös Bottom