- Ikä
- 50
no-body sanoi:Kyllä mä viestisi luin, toi kommenttini oli tarkoituksellisen kärjistetty ja ehkä vähän huonosti kirjoitettu. Yritin koko viestissäni sanoa, että periaatteellisella tasolla on helppo sanoa, että kaikki "riittävän pahat" rikolliset kuten kannibaalimurhaajat ja pedofiiliraiskaajat pitäisi teloittaa, mutta sitten kun aletaan miettimään, miten tämä lakiin kirjoitettaisiin ja miten lakia käytännössä sovellettaisiin, niin ollaan pian huomattavan pahoissa ongelmissa. Mäkin voisin heti listata lehtijuttujen perusteella nipun rikollisia, jotka saisi minun subjektiivisen mielipiteeni mukaan ampua välittömästi (voisin vaikka ampua itse). On kuitenkin oleellisesti vaikeampaa, ellei suorastaan mahdotonta, luoda riittävän oikeudenmukaiset objektiiviset kriteerit rikoksille, joista pääsisi sähkötuoliin, ja kuolemantuomion ottaminen mukaan lainsäädäntöön edellyttäisi juuri tätä. On turha mesoa, että timpet&jammut&virpibuttit pitäisi teloittaa, ellei osaa myös yleisellä tasolla kertoa riittävän yksityiskohtaisesti, mitkä ovat ne rikokset, joista pitäisi päätyä teloitettavaksi.
No tossa tuli jo painavaa asiaa. Eivät nämä tosiaan niin yksinkertaisia asioita ole kuin mitä monet tarkoituksella töksähtelevät viestini ehkä antavat ymmärtää. Olen kirjoittanut provoisoivalla tylillä tuodakseni esiin pointtiani siitä, että mielestäni nykymeininkiä olisi varaa kiristää huomattavasti, ilman että ajauduttaisiin mainitsemasilaisiin dilemmoihin.
Mitä kuolemantuomion vaatimiin kriteereihin tulee, ihmisen fyysisen koskemattomuuden kunnioitus on ainakin minulle sellainen asia, jonka olisin valmis nostamaan universaaliksi absoluuttiseksi arvoksi, mikäli se vain kuolevaiselta onnistuisi. Tässäkin tietysti joku raja: jos joku kävelee vahingossa tai puolivahingossa kapakassa päin, niin että kaljaa läikkyy rinnuksille, ei se vielä riittäisi, mutta kannibaalimurha yhdistettynä pedofiiliraiskaukseen olisi riittävän vakava teko. Mihin sitten vetää raja? En tiedä, jokainen juttu olisi käsiteltävä tapauskohtaisesti, aivan kuten nykyisiäkin tuomiota jaettaessa tehdään. Pahin dilemma kuolemantuomiokysymyksessä ei minun nähdäkseni ole tuo sopivien kriteerien löytäminen, vaan se, että ko. tuomiota ei voi enää peruuttaa jos käykin ilmi, että tuomittu onkin syytön. Mutta tässäkin voi kysyä, että onko se pahempaa jos joku teloitetaan vahingossa syyttömänä, kuin se, että viattoman ihmisen tappaja joutuu linnaan, vapautuu, ja tappaa lisää viattomia ihmisiä...
Edit: sigusi sopii hyvin tähän keskusteluun. (Mun sigu vähemmän hyvin. Eheh.)