kipeenä kahden kuukauden välein.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tabu
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Ikä
37
Osaisko joku jotenkin valaista mua ja/tai kertoo mitä tässä elämässä tekee väärin... Eli olen ollut nyt viisi kertaa peräkkäin tasan kahdenkuukauden välein kipeenä... Sellast flunssaa: hirvee nuha, kurkku kipu, kuumetta on parilla kerralla ollu. Sairaus kestaa semmosen reiskan viikon yleensä. Mistä kummasta tää johtuu ja miten ton tasasen putken saa katkastua?
Reenaan 3*vko salilla ja 2-3*vko aerobinen. syön mielestäni kunnolla ja vitamiineja lisäsin kun eka arvelin et jos se olis niist kii... mut luulin väärin. :(
Olisin tosi kiitollinen jos joku osais sanoo edes jotain mikä tähän vois auttaa??
:worship:

Ehkä jonkinmoinen ylikunnon poikanen sussa on. Pidätkö väliviikkoja ja treenaatko koskaan matalalla sykkeellä aerobisesi, eli vaikka kävellen? Huolehdithan mm. kaulasi lämpimänä pitämisestä pihalla ollessasi?

Väliviikkoja en oo pitäny... aerobiset on kyl molemmat sellasii et syke huitelee aikas korkeel, mut k´jos viel teen sen kolmannen aerobisen nii se on sit aina ollu kävelyy. Nyt viimeaikoina on siit kolmannest aerobis-päivästä tullu kans lepopäivä. et sellast 2-3totaalilepoo viikkoon... pukeudun kyl aina lämpösesti, on aina vaatteit päällä vaik muille jakaa.

Pese käsiä. Älä hiero käsilläsi nenää,silmiä tai suuta.
Älä stressaa,stressi laskee jo vitusti vastustuskykyä.
Paikkaa hampaat.
Syö monipuolisesti ja terveellisesti.
Myös huono sisäilma, homeet yms. aiheutaa erinäisiä tauteja joissa oireina juuri kuvaamiasi kurkkukipuja ja flunssaa.

Joops, mutta mun mielestä se 2-3 päivän totaalilepo ei pitemmänpäälle riitä. Anna taudin parantua kunnolla ennen kuin lähdet rimpuilemaan salille.

Syksyllä oli itsellä samaa vikaa; jatkuvasti kipeenä. En sitä silloin tajunnut, mutta nyt tiedän että kyse oli ylikunnosta, kun olin treenannut n.6kk putkeen ilman mitään taukoja. Nykyään pidän 6 viikon välein viikon totaalitauon salilta, korkeintaan jotain ihan kevyttä aerobista. Toimii ainakin mulla.

Tabu, joo sama homma. Treenaan tasan yhtäpaljon ku sä, eli 2-3krt viikossa punttis ja 2-3kertaa viikossa aerobinen tunti. Mäkin oon nyt sairastellu ihan perkeleesti, saa nyt nähä miten käy ku ostin palautusjuomaa jossa on glutamiinia. Syön kyl vitamiineja tarpeeks ku salaattia, hedelmää ja joka päivä kalanmaksaöljy-, vitamiini- ja sinkkitabletti. Toi ylikunto voi olla syynä siihen kyl. Hyvä että heitit kehiin tämmösen thereadin !

Täytyy kyl ruveta pitää noit väliviikkoja... On sen verran "uus" talo et ei tääl kyl homevaurioo uskois olevan!

Joo, sama homma. Meil mitää homevaurioita voi olla kun kuitenki _kohtuu_ uus talo. Eikä oo ees mikää puutalo vaan ihan tiilirivari. Mut en tiie maltanko pitää väliviikkoja :D

Ants mul on kaa et ei mun luonto oo tehty pitää väliviikkoja... aina painamas sata lasis.. mut nyt teen kyl siihen todella muutoksen, jos se vaan on ratkasu tähä... Rupee pikkuhiljaa nyppii tää sairaana olo..

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
tabu sanoi:
Väliviikkoja en oo pitäny... aerobiset on kyl molemmat sellasii et syke huitelee aikas korkeel, mut k´jos viel teen sen kolmannen aerobisen nii se on sit aina ollu kävelyy. Nyt viimeaikoina on siit kolmannest aerobis-päivästä tullu kans lepopäivä. et sellast 2-3totaalilepoo viikkoon... pukeudun kyl aina lämpösesti, on aina vaatteit päällä vaik muille jakaa.
Musta tuntuu, että ongelma on ihan simppeli. Sulla on huono peruskuntopohja. Juokset lenkkiä, mutta huonon pohjan takia ne käyvät liian raskaiksi. Siispä:

-- lisää viikkoon yksi pitkäkestoinen (60-90min) peruskuntolenkki. syke olis 140-160.
-- muuta toinen noista aerobisista sellaseks 45min vauhtileikittelyks. eli muuten syke pyörii siinä 150, mutta 2-5 spurttia lenkin aikana esim. ylämäissä voi päästellä reippaasti.
-- totaalilepopäiviä ei oikeestaan kannattais pitää, vaan joka päivä olis ihan jees jos pystyisit (vaikka hyötyliikuntana esim. kauppareissuja/koulumatkoja) kävelemään sellasella 100-130 sykkeellä 0,5-2h, eli ihan koirankusetuslenkkiä. nää palauttaa ja rakentaa pohjaa. tää on IMO todella tärkeä juttu, mikä monelta kuitenkin puuttuu.
-- väliviikkoja tarvitset vasta kun _selvästi_ huomaat voimien ja tehojen laskevan. väliviikolla ei kannata lyödä kaikkea läskiksi, vaan keventää vain yhtä osa-aluetta esim. puntin pääliikkeitä, muut normaaliin tahtiin.

SEAGRAM sanoi:
Pese käsiä. Älä hiero käsilläsi nenää,silmiä tai suuta.
Älä stressaa,stressi laskee jo vitusti vastustuskykyä.
Myös liika hygienia laskee sitä vastustuskykyä.

Ants sanoi:
Joo, sama homma. Meil mitää homevaurioita voi olla kun kuitenki _kohtuu_ uus talo. Eikä oo ees mikää puutalo vaan ihan tiilirivari. Mut en tiie maltanko pitää väliviikkoja :D

Suht uusikin talo voi olla home-ongelmainen. Ja myös se tiilirivari, siinä kun on kuitenkin paljon orgaanisia rakennusaineita, jotka homehtuvat kunhan kostuvat toistuvasti, eivätkä pääse kuivuun.

Tuskin tässä nyt mistään homeesta on kyse, veikkaisin itse jonkinlaista ylikuntoa. Gnutilta tulikin jo hyvää ohjetta asian tiimoilta.

Eli nyt vaan 1-2 viikkoa taukoa treeneistä, käytä tänä aikana vaikka pari kertaa hierojalla. Sitten lähdet treenailemaan uudestaan ja kuuntelet kehoasi, jos alkaa flunssanoireita tulemaan, niin pidät muutaman päivän taukoa. Ja vielä parempi olisi osata ajoittaa ne tauot niin, että se flunssa ei pääse iskemään, eli vaikkapa kuukauden välein pitää 4-5 päivää taukoa puntista, tässä kohtaa tekee vain kevyttä aerobista ja venyttelyä sun muuta.

Timba79 sanoi:
Tuskin tässä nyt mistään homeesta on kyse, veikkaisin itse jonkinlaista ylikuntoa.

Ylikunnosta toteaisin vielä sen verran, että kun se kertaalleen on päässyt kunnolla päälle, ainakin minulla kroppa tuntuu nykyään heilahtavan lievän ylirasituksen puolelle heti, jos tulee pari rankempaa viikkoa. (siis yhdistelmä työstressi+tavallista enemmän reeniä+liian vähän ruokaa--> ja hupsista hei, olen taas 2 viikkoa lenssussa).

Gnutin ohjeet oli hyviä, lisäisin siihen vielä, syöthän varmasti tarpeeksi? Olet vielä niin nuorikin, muistaakseni ihan treenamattomatkin tuon ikäiset sällit syövät kuin elukat, saati sitten treenaavat.

Vastaisen varalle: heti, kun tulee vähänkään ylirasittunut olo, pidä kevyempi päivä (pitkällä aikavälillä on parempi pitää muutama "ylimääräinenkin" lepopäivä kuin sairastella jatkuvasti) ja tarkista ruokavaliota. Siis syö oikein kunnolla.

Ylikuntohan on se helppo selitys flunssille, epäilen kuitenkin sen osuutta. Iästäsi päätellen käyt koulua. Kun samoissa tiloissa on satoja(?) ihmisiä niin flunssat vain leviävät. Kannattaa toki pestä käsiä ja olla hiplaamatta suuta ja kaivamatta nenää, eiköhän se ainakin jotain auta.

Tänä talvena oon syöny valkosipulia 6-10 kynttä päivässä enkä ole ollut flunssassa kertaakaan. Eipä ole ennen talvea ollut ilman flunssaa. Kokeile.

No tuon lisäksi olen keventänyt treenaamista huomattavasti heti jos olo on tuntunut jotenkin rasittuneelta, väsyneeltä, viluiselta, on tarvinnut niistää nenää tai muuta vastaavaa huonoa merkkiä on näkynyt. Verenpainetta ja pulssia kannattaa myös seurailla niistä näkee heti jos on jotain häikkää syystä tai toisesta.

oon tota peruskuntoo rakentanu about kaks ja puol vuotta ennen kuin sit alotin noit vähä rankempia aerobisia, et jotenkin must tuntuu ettei se sitä oo.!? Väsymys on kyl aika yleistä koko ajan. mut se nyt saattaa johtua koulust.! Toi sairaana olokin on sellast et se iskee ku salama kirkkaalt taivaal... aamul on iha ku ei mitää ja sit iltapaiväl iskee kurkkukipu/nuha jne... ja se kestää tasan sen viikon, sit on olo/kunto/fiilis ku ei ois koskaa kipeenä ollutka.

123jippo sanoi:
Tänä talvena oon syöny valkosipulia 6-10 kynttä päivässä enkä ole ollut flunssassa kertaakaan. Eipä ole ennen talvea ollut ilman flunssaa. Kokeile.

Miten saat noin paljon niitä edes syötyä? Puristeletko ruokien sekaan vai miten?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom