Kilpirauhasen vajaatoiminta?

Tosiaan en tupakoi, mutta nuuskaa menee sitten senkin edestä.

Krea oli marraskuussa koholla ja tammikuussa lähellä viitteiden ylärajaa. Labrat oli noin 12h paaston jälkeen, max puoli lasia vettä oon ennen labroja juonut.

Lääkitystä vastaan olen itsekin, niin kauan kuin diagnoosi ei varma. On vain erittäin kuluttava tämä tilanne, kun tuntee että jokin on vialla muttei tiedä mikä.
Jotkut virusinfektiot voisi noita lymfosyytteja nostaa. Tosin sulla ollu jo jonkin aikaa ja ehkä vielä noususuuntaiset. Valkosolujen kokonaismäärässä ei kyllä näy. Tietty olisi kiva nähdä jotain vielä paljon vanhempia labroja että olisiko joku sun ominaispiirre että valkosoluista vähän normaalia enemmän on lymfosyytteja. Tietty jos vaan jatkaa nousua ja alkaa muutkin solulinjat tippua, niin aina leukemiat sitten mahdollisia. Tupakassa se häkä varaa osan hemoglobiinista ja siksi kompensatorisesti niitä tehdään lisää. Nuuska ei varmaan saa samaa aikaan. Kyllähän nuo varmaan kontrolloida kannattaa.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Moi! Huomasin täällä tämän aktiiviisen ketjun googlettelun lopputuloksena. Itselläni myöskin pitkä lista kilpirauhasen vajaatoiminnan ja muun hormonitoiminnan oireista, joista osa on kehittynyt pikkuhiljaa ja voimistunut viimeisen viikon aikana ja osa tullut uusina oireina. Väsymys/uupumus, ahdistus, mielentilan nopeat muutokset, ummetus, ilmavaivat, ajoittainen yöhikoilu, voimatasot laskeneet salilla, elohiiriä ja nykäyksiä ympäri kehoa, tinnitus. Lääkäriin päätin hakeutua viime viikolla, kun matkalla salille huomasin auton taustapeilistä, että kasvoni näyttivät hieman pöhöttyneiltä ja etenkin kaulan imusolmukkeet leuan alta näyttivät olevan turvonneet. Kipuja ei ole. Menin kuitenkin salille uupuneelta ja oudon vetämättömästä olosta huolimatta. Salilla kuitenkin huomasin hyvin nopeasti lämmittelyissä, että nyt en ole ihan täydessä vireessä ja suuntasin kotiin. Tuon jälkeen en ole uskaltanut mitään sykettä nostattavaa liikuntaa vielä harrastaa. Kasvojen iho minulla on oireillut silloin tällöin ja milloin mitenkin jo murrosiästä lähtien, mutta usein on saattanut mennä pitkiäkin aikoja, että ihoni on ollut täysin virheetön. Viimeisen noin puolen vuoden aikana ihoni on ollut aknen oireiden lisäksi kuiva ja hilseilevä, mutta silti helposti rasvoittuva ja öljyisen näköinen. Ihon tilanne on myös pahentunut viime päivinä.

Maanantaina soitin paikalliseen terveyskeskukseen ja sain ajan saman päivän iltapäivälle päivystävälle lääkärille, jota ei oireeni tuntunut liikaa kiinnostavan. Määräsi kuitenkin (osaksi omasta pyynnöstäni) verikokeeseen, joidenka tulokset tulivat eilen.
Verikokeessa selvisi muun muassa seuraavanlaisia tuloksia, jotka pistivät itselleni silmään:

P -TSH: 3,59
P -T4-V: 21,4
P -Krea: 106 (viitearvo 60-100)
Kokonaiskolesteroli 5,6
HDL: 2,09
LDL: 3,1

Postaan vielä seuraavaan viestiin kuvan, jossa näkyy kaikki mitatut arvot.

Ulkomaalaisen naislääkärin kanssa puhuin tänään puhelimessa tuloksistani (itse soitin). Hänen mielestään ei tietenkään ollut mitään vikaa, koska esim. kilpirauhasarvot viitearvoissa. Kolesterolista huomautti ja käski kiinnittää ruokavaliooni huomiota. LOL. Kohonneesta kreatiniinista huomautti myös ja käski lopettaa kreatiinin käytön. LOL. Puhelu loppui kovin lyhyeen eikä hän oireistani sen kummemmin muuta kysellyt.
Päätin kuitenkin vielä soittaa uuden ajan terveyskeskuksesta ja sainkin peruutusajan nuorehkolle miesläälärille. Menin vastaanotolle, kerroin oireeni ja hän katseli verikokeitteni tuloksia koneelta, teetti noin 20-kysymystä pitkän mielenterveyskyselyn, jonka perusteella totesi minulla lievän masennuksen. LOL. Tämän jälkeen hän totesi, ettei minusta kyllä sairasta saada tehtyä millään oireideni perusteella, käski tulla kahden viikon päästä takaisin jos tilanne ei muutu, ja passitti kotiin. Turhauttavaa, kun tuntuu, että kukaan ei ymmärrä oireitani, joka ei internetin keskusteluiden mukaan tunnu olevan hirveän harvinaista kilpirauhas-potilailla.. Vertaistuki ja muu on siis ehkä nyt tarpeen. Tilanne on itselleni vielä erittäin outo, sillä olen saanut tähän asti elää elämääni hyvin terveenä.

Ikää minulla on 24-vuotta ja salilla olen käynyt 15-vuotiaasta asti. Viimeiset 2-3 vuotta treenaaminen on ollut hyvin iso osa elämääni. Monet varmaan luokittelisivat minun eläväni ”fitness-elämää”, vaikka itse tuota termiä vihaankin yli kaiken. Punttia on tullut heilutettua 5-7 kertaa viikossa ja päälle aika paljon aerobista (lenkkeilyä ja pyöräilyä enimmäkseen). Rasvaprosentti minulla on ympäri vuoden 1-numeroinen, mutta se minulla on luontaisestikin hyvin alhainen - olen ollut aina laiha. Ruokapuolen olen yrittänyt tottakai hoitaa niin järkevästi kuin mahdollista, mutta onhan sielä matalakalorisiakin jaksoja, matalilla hiilareilla ollut. Rasvat ja proteiinit olen pitänyt aina ns. normaalilla tasolla. Tankkauksia ja mättöpäiviä olen pitänyt aina tarpeen mukaan. Olen toki ollut tietoinen, että treenaan liikaa eikä lepoa ole ollut välttämättä tarpeeksi, mutta minkäs sitä kovalle päälleen mahtaa..
 
D824DBC2-2BDF-472E-B296-557B177924CE.jpeg
 
Eiköhän tässä ole kyse vanhan liiton ylikunnosta. Testot ovat alhaalla ja kroppa on väsynyt, stressitaso mahtaa olla melkoinen. Otahan nyt oikeasti sitä lepoa, syö riittävästi rasvaa ja hiilaria ja mieti jotain muuta kun treenaamista välillä.
 
Eiköhän tässä ole kyse vanhan liiton ylikunnosta. Testot ovat alhaalla ja kroppa on väsynyt, stressitaso mahtaa olla melkoinen. Otahan nyt oikeasti sitä lepoa, syö riittävästi rasvaa ja hiilaria ja mieti jotain muuta kun treenaamista välillä.
Just tota meinasinkin...
Joku mulkumpi saattas kysyä haluutko testo reseptin?
 
Meinaatteko ihan, että päivystykseen saakka ei välttämättä tarvi tollasilla oireilla mennä, vaikka isossa kaupungissa ei juuri sillä hetkellä parempaakaan tekemistä löytäs?
Ja että masennuskriteereihin luettavat seikat (unettomuus/unihäiriöt, keskittymiskyvyttömyys, väsymys jne.) tosiaan saattaisivat olla kovaa treenaavalla ylikunnon merkkejä ja itse asiassa just niitä? Melko hurjia väitteitä.
 
Viimeksi muokattu:
Meinaatteko ihan, että päivystykseen saakka ei välttämättä tarvi tollasilla oireilla mennä, vaikka isossa kaupungissa ei juuri sillä hetkellä parempaakaan tekemistä löytäs?
Ja että masennuskriteereihin luettavat seikat (unettomuus/unihäiriöt, keskittymiskyvyttömyys, väsymys jne.) tosiaan saattaisivat olla kovaa treenaavalla ylikunnon merkkejä ja itse asiassa just niitä? Melko hurjia väitteitä.

Sairaanhoitaja puhelimessa kehotti tulemaan päivystykseen kun oli huolestunut kaulan ja kasvojen turvotuksesta.
 
Tai sitte joku fiksumpi?(n) Mut viitearvojen sisällä niin eipä siihen lekurit puutu..
Mulla on sentään todettu kilpparin vajaatoiminta johon jatkuva lääkitys.
Saisin myös tuon teston putoamaan testiin jps haluaisin ja varmaan heitän saman kuin kohdehenkilö itsekkin tietää että haluaa napin kuin napin parantamaan suoritustasoa tavalla tai toisella.
 
Sairaanhoitaja puhelimessa kehotti tulemaan päivystykseen kun oli huolestunut kaulan ja kasvojen turvotuksesta.
Niin ne tekkee.

Mulla on sentään todettu kilpparin vajaatoiminta johon jatkuva lääkitys.
Saisin myös tuon teston putoamaan testiin jps haluaisin ja varmaan heitän saman kuin kohdehenkilö itsekkin tietää että haluaa napin kuin napin parantamaan suoritustasoa tavalla tai toisella.

Päivystykseen kanssa vaan!
 
Jotkut virusinfektiot voisi noita lymfosyytteja nostaa. Tosin sulla ollu jo jonkin aikaa ja ehkä vielä noususuuntaiset. Valkosolujen kokonaismäärässä ei kyllä näy. Tietty olisi kiva nähdä jotain vielä paljon vanhempia labroja että olisiko joku sun ominaispiirre että valkosoluista vähän normaalia enemmän on lymfosyytteja.
2017 alkuvuodesta lymfosyyttien absoluuttinen arvo oli 2.61, eli aika keskellä viitehaarukkaa. Suhteelliset arvot sitten kuten aiemmin listaamissani tuloksissa, eli lymfosyytit hieman yli viitteiden. Tällöin hakeuduin lääkäriin, koska oli hengenahdistusta salilla. Ruokahalu alkoi myös katoamaan about noihin aikoihin.

2016 huhtikuussa leukosyyttiarvo oli 4.0, eli näissä tuoreimmissa labroissa ollut huomattavasti korkeampi joskin viitteissä. En tiedä voiko päätellä mitään. Lymfosyyttiarvoa ei ikävä kyllä näistä labroista löydy.
 
2017 alkuvuodesta lymfosyyttien absoluuttinen arvo oli 2.61, eli aika keskellä viitehaarukkaa. Suhteelliset arvot sitten kuten aiemmin listaamissani tuloksissa, eli lymfosyytit hieman yli viitteiden. Tällöin hakeuduin lääkäriin, koska oli hengenahdistusta salilla. Ruokahalu alkoi myös katoamaan about noihin aikoihin.

2016 huhtikuussa leukosyyttiarvo oli 4.0, eli näissä tuoreimmissa labroissa ollut huomattavasti korkeampi joskin viitteissä. En tiedä voiko päätellä mitään. Lymfosyyttiarvoa ei ikävä kyllä näistä labroista löydy.

Katoin että sulla oli aika samankaltaisia kilpirauhasarvoja mitattu mitä itellä. P-TSH tais sulla olla kuitenki joka mittauksessa olla ihan kunnolla yli viiterajoista. Onko sulla ton ruokahaluttomuuden ohella vatsavaivoja? Ummetusta, ilmavaivoja tms? Ja ootko mittauttanut kolesterolia? Koholla oleva LDL on monesti yks ”oire” kilpirauhasen vajaatoiminnassa. Itsellä LDL just viitearvojen yli, jota pidän aika erikoisena.

Jos omat oireet ei ala levolla, ruualla, ravintolisillä ja stressin hallinnalla hellittää tän viikon aikana niin ens viikolla ajattelin käydä vielä teekoossa vaatimassa lisätutkimuksia. Kiinnostais itteäkin noi lymfosyytit ja muut, joita ei oo mitattu. Ihan jo tämän kaulan imusolmukkeiden turvonneisuudenkin takia.
 
Katoin että sulla oli aika samankaltaisia kilpirauhasarvoja mitattu mitä itellä. P-TSH tais sulla olla kuitenki joka mittauksessa olla ihan kunnolla yli viiterajoista. Onko sulla ton ruokahaluttomuuden ohella vatsavaivoja? Ummetusta, ilmavaivoja tms? Ja ootko mittauttanut kolesterolia? Koholla oleva LDL on monesti yks ”oire” kilpirauhasen vajaatoiminnassa. Itsellä LDL just viitearvojen yli, jota pidän aika erikoisena.

TSH trendi ollut laskeva ja oli viitteissä nyt viimeisimmässä mittauksessa. Aion kuitenkin vielä mitata, ettei ollut pelkkä outlier.

Lievää ummetusta on esiintynyt toisinaan muttei isompia ongelmia vatsan kanssa. Koleista ei tietoa.
 
TSH trendi ollut laskeva ja oli viitteissä nyt viimeisimmässä mittauksessa. Aion kuitenkin vielä mitata, ettei ollut pelkkä outlier.

Lievää ummetusta on esiintynyt toisinaan muttei isompia ongelmia vatsan kanssa. Koleista ei tietoa.

Jees. Suosittelen ens kerralla mittaamaan myös nuo veren rasva-arvot:)
 
Te, joilla on diagnosoitu vajaatoiminta; onko kasvojen, päänahan ja/tai korvien alueella ilmennyt kutinaa ja hilseilyä?

---

Tänään vaihteeksi ollut koko päivän flunssainen ja vetämätön olo. Ei auta kuin vaatia lisätutkimuksia.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom