Moi! Huomasin täällä tämän aktiiviisen ketjun googlettelun lopputuloksena. Itselläni myöskin pitkä lista kilpirauhasen vajaatoiminnan ja muun hormonitoiminnan oireista, joista osa on kehittynyt pikkuhiljaa ja voimistunut viimeisen viikon aikana ja osa tullut uusina oireina. Väsymys/uupumus, ahdistus, mielentilan nopeat muutokset, ummetus, ilmavaivat, ajoittainen yöhikoilu, voimatasot laskeneet salilla, elohiiriä ja nykäyksiä ympäri kehoa, tinnitus. Lääkäriin päätin hakeutua viime viikolla, kun matkalla salille huomasin auton taustapeilistä, että kasvoni näyttivät hieman pöhöttyneiltä ja etenkin kaulan imusolmukkeet leuan alta näyttivät olevan turvonneet. Kipuja ei ole. Menin kuitenkin salille uupuneelta ja oudon vetämättömästä olosta huolimatta. Salilla kuitenkin huomasin hyvin nopeasti lämmittelyissä, että nyt en ole ihan täydessä vireessä ja suuntasin kotiin. Tuon jälkeen en ole uskaltanut mitään sykettä nostattavaa liikuntaa vielä harrastaa. Kasvojen iho minulla on oireillut silloin tällöin ja milloin mitenkin jo murrosiästä lähtien, mutta usein on saattanut mennä pitkiäkin aikoja, että ihoni on ollut täysin virheetön. Viimeisen noin puolen vuoden aikana ihoni on ollut aknen oireiden lisäksi kuiva ja hilseilevä, mutta silti helposti rasvoittuva ja öljyisen näköinen. Ihon tilanne on myös pahentunut viime päivinä.
Maanantaina soitin paikalliseen terveyskeskukseen ja sain ajan saman päivän iltapäivälle päivystävälle lääkärille, jota ei oireeni tuntunut liikaa kiinnostavan. Määräsi kuitenkin (osaksi omasta pyynnöstäni) verikokeeseen, joidenka tulokset tulivat eilen.
Verikokeessa selvisi muun muassa seuraavanlaisia tuloksia, jotka pistivät itselleni silmään:
P -TSH: 3,59
P -T4-V: 21,4
P -Krea: 106 (viitearvo 60-100)
Kokonaiskolesteroli 5,6
HDL: 2,09
LDL: 3,1
Postaan vielä seuraavaan viestiin kuvan, jossa näkyy kaikki mitatut arvot.
Ulkomaalaisen naislääkärin kanssa puhuin tänään puhelimessa tuloksistani (itse soitin). Hänen mielestään ei tietenkään ollut mitään vikaa, koska esim. kilpirauhasarvot viitearvoissa. Kolesterolista huomautti ja käski kiinnittää ruokavaliooni huomiota. LOL. Kohonneesta kreatiniinista huomautti myös ja käski lopettaa kreatiinin käytön. LOL. Puhelu loppui kovin lyhyeen eikä hän oireistani sen kummemmin muuta kysellyt.
Päätin kuitenkin vielä soittaa uuden ajan terveyskeskuksesta ja sainkin peruutusajan nuorehkolle miesläälärille. Menin vastaanotolle, kerroin oireeni ja hän katseli verikokeitteni tuloksia koneelta, teetti noin 20-kysymystä pitkän mielenterveyskyselyn, jonka perusteella totesi minulla lievän masennuksen. LOL. Tämän jälkeen hän totesi, ettei minusta kyllä sairasta saada tehtyä millään oireideni perusteella, käski tulla kahden viikon päästä takaisin jos tilanne ei muutu, ja passitti kotiin. Turhauttavaa, kun tuntuu, että kukaan ei ymmärrä oireitani, joka ei internetin keskusteluiden mukaan tunnu olevan hirveän harvinaista kilpirauhas-potilailla.. Vertaistuki ja muu on siis ehkä nyt tarpeen. Tilanne on itselleni vielä erittäin outo, sillä olen saanut tähän asti elää elämääni hyvin terveenä.
Ikää minulla on 24-vuotta ja salilla olen käynyt 15-vuotiaasta asti. Viimeiset 2-3 vuotta treenaaminen on ollut hyvin iso osa elämääni. Monet varmaan luokittelisivat minun eläväni ”fitness-elämää”, vaikka itse tuota termiä vihaankin yli kaiken. Punttia on tullut heilutettua 5-7 kertaa viikossa ja päälle aika paljon aerobista (lenkkeilyä ja pyöräilyä enimmäkseen). Rasvaprosentti minulla on ympäri vuoden 1-numeroinen, mutta se minulla on luontaisestikin hyvin alhainen - olen ollut aina laiha. Ruokapuolen olen yrittänyt tottakai hoitaa niin järkevästi kuin mahdollista, mutta onhan sielä matalakalorisiakin jaksoja, matalilla hiilareilla ollut. Rasvat ja proteiinit olen pitänyt aina ns. normaalilla tasolla. Tankkauksia ja mättöpäiviä olen pitänyt aina tarpeen mukaan. Olen toki ollut tietoinen, että treenaan liikaa eikä lepoa ole ollut välttämättä tarpeeksi, mutta minkäs sitä kovalle päälleen mahtaa..