Kilpirauhasen vajaatoiminta?

Jaaha...tosta lienee kuitenkin jo useampi vuosi aikaa....
Yllättävän vähän, tosiaan se noin neljä vuotta. Ja oli vielä mielestäni suhteellisen nuori endo. Toki tämä sama tohtori oli kertonut ystävälleni miten proteiini- ja kreatiinijauheissa on testosteronijäämiä jotka vaikuttavat omaan tuotantoon. Sanomattakin selvää, että emme olleet hänen asiakkaita enää.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Yllättävän vähän, tosiaan se noin neljä vuotta. Ja oli vielä mielestäni suhteellisen nuori endo. Toki tämä sama tohtori oli kertonut ystävälleni miten proteiini- ja kreatiinijauheissa on testosteronijäämiä jotka vaikuttavat omaan tuotantoon. Sanomattakin selvää, että emme olleet hänen asiakkaita enää.

Ko. aiheessa 4 vuotta on pitkä aika. Muutaman kuukauden takaa löytyy hieman sallivampia näkemyksiä: https://www.laakarilehti.fi/ajassa/ajankohtaista/milloin-t3-hoitoa-oikeasti-tarvitaan/
 
Kilppareihinkin pystyy ilmeisesti omalla toiminnallaan vaikuttamaan varsin reilusti. Stan Efferding juttelee kilpparin boostauksesta mm. syömällä riittävästi natriumia ja juomalla appelsiinimehua/syömällä appelsiineja ja jotain muutakin. Jotkut selvät puutokset tietysti vaikuttaa. Kovalla dieetillä ja ylirasituksella saa tunnetusti tuhottua kilpparitasot ainakin hetkellisesti.
 
Tuosta artikkelista: "Yhdistelmähoito pienellä T3-lisällä ei ole teoreettisesti väärä ajatus, mutta se on työläs toteuttaa."
Tapani taitaa olla vaan laiska, mitäpä sitä ihmistä auttamaan kun siitä saattaa olla vaivaa... niinpä niin.
 
En missään nimessä ole aiheen asiantuntija, mutta kiinnostuksesta vähän asiasta lueskelin ja aika huuhaalta vaikuttaa (tämä rT3-dominanssi /"Wilson's disorder" homma). Ei sitä ilmeisesti ainakaan jenkkilässä ole mitenkään yleisesti hyväksytty diagnoosiksi, kuten jostain aiemmasta viestistä voisi ymmärtää. American Thyroid Association on ainakin julistanut sen huuhaaksi omassa kannanotossaan. Jokainen uskokoon mihin haluaa, mutta kyllä mun mielestä lääkehoitojen pitäisi perustua vähän vankempaan näyttöön kuin potilaskokemuksiin.

T3 hoidolla hoitotasapainon löytäminen on ilmeisesti huomattavan hankalaa, ja kun kuolemantapauksiakin on, niin lienee ihan perustelua, että siitä pidättäydytään.
 
En missään nimessä ole aiheen asiantuntija, mutta kiinnostuksesta vähän asiasta lueskelin ja aika huuhaalta vaikuttaa (tämä rT3-dominanssi /"Wilson's disorder" homma). Ei sitä ilmeisesti ainakaan jenkkilässä ole mitenkään yleisesti hyväksytty diagnoosiksi, kuten jostain aiemmasta viestistä voisi ymmärtää. American Thyroid Association on ainakin julistanut sen huuhaaksi omassa kannanotossaan. Jokainen uskokoon mihin haluaa, mutta kyllä mun mielestä lääkehoitojen pitäisi perustua vähän vankempaan näyttöön kuin potilaskokemuksiin.

T3 hoidolla hoitotasapainon löytäminen on ilmeisesti huomattavan hankalaa, ja kun kuolemantapauksiakin on, niin lienee ihan perustelua, että siitä pidättäydytään.

Juuri tästä on kyse tuon T3:n kohdalla eikä mistään laiskuudesta.
 
Itse näen tarpeelliseksi dataksi sen, että rT3-hormonin pystyy mittaamaan verestä. Mono-T3 terapiaa vierostan itsekin, mielestäni sitä tarvitsee todella harva. Yhdistelmähoidon kannalla olen itse tässä asiassa, niitä ihmisiä kuitenkin tuppaa olemaan jolla on ongelmia muunnon kanssa, vaikka olosuhteet olisi optimoitu. Mono-T3 on no-go, yhdistelmähoitoa pidän parhaimpana jos mono-T4 ei toimi.

rT3-dominanssi on, no, nätisti sanottuna erittäin kaukaa haettu käsite. Kaikki clearing-vaiheet ym voisi mielestäni jättää kokonaan pois, koska edes minun korvaan ei kuulosta terveeltä rouhia jopa 200mcg T3:sta päivässä.
 
Itse näen tarpeelliseksi dataksi sen, että rT3-hormonin pystyy mittaamaan verestä.

Perustuuko tuo kuitenkin siihen ajatukseen, että rT3 kilpailee samoista reseptoripaikoista T3:n kanssa? Roskatiede blogista luin, että rT3:n herkkyys kiinnittyä T3-reseptoreihin on noin tuhannesosa T3:n herkkyydestä. Luin myös alkuperäislähteen ja siihen tulokseen olivat tekijät päätyneet, että ihmisen fysiologissa konsentraatioissa rT3:n T3:sta estävä vaikutus on käytännössä olematon.
 
Perustuuko tuo kuitenkin siihen ajatukseen, että rT3 kilpailee samoista reseptoripaikoista T3:n kanssa? Roskatiede blogista luin, että rT3:n herkkyys kiinnittyä T3-reseptoreihin on noin tuhannesosa T3:n herkkyydestä. Luin myös alkuperäislähteen ja siihen tulokseen olivat tekijät päätyneet, että ihmisen fysiologissa konsentraatioissa rT3:n T3:sta estävä vaikutus on käytännössä olematon.
Kyllähän ne samoista reseptoreista kilpailevat, onhan kyseessä sentään vaikuttaja ja vastavaikuttaja. Reseptoreiden herkkyyteen en ole sen enempää perehtynyt. Keholla on kuitenkin kyky jarruttaa T3-hormonin vaikutuksia, joten en näe syytä, miksei se tekisi sitä rT3:n avulla.

Muoksitaan sen verran, että tämä rT3-hormonin kulkeutuminen tumaan on minulle uutta infoa. Täytyy sukeltaa vielä syvemmälle tähän asiaan. Mutta tosiaan, itse uskon, että suurin osa näistä rT3 "ongelmista" kärsivistä on vain muunto-ongelmaisia. T4 ei yksinkertaisesti muunnu riittävästi T3:ksi. Sitten pitäisi vielä huolehtia että se T3 pääsee sinne soluun asti. Jotkin lääkärit kuitenkin tuppaavat skippaamaan tuon muunto-ongelman ja muun ja hyppäävät suoraan T3 hoitoon.

Mahtaakohan tuosta rT3:n estävästä vaikutuksesta löytyä uudempaa tutkimusta, kuin tuo 1976 tehty?
 
Viimeksi muokattu:
Ei ainakaan omaan silmään nopealla vilkaisulla osunut. Tuosta vaikuttaja/vastavaikuttaja roolista on ilmeisesti myös toisenlainen näkemys: T3-reseptori ei ole passiivinen, silloin kun siihen ei ole sitoutunut T3:sta, jolloin vastavaikutusefekti tulisi tyhjästä reseptorista.

Muunto-ongelmaahan tämäkään ei tietenkään poista.

Löysin kuitenkin tämän Endocr Rev. 2008 Dec; 29(7): 898–938 tutkimuksen, jossa ei juuri tuota rT3:sen reseptoriherkkyyttä juuri käsitellä, mutta siinä siitä puhutaan ainakin biologisesti inaktiivisena. Pääpaino kuitenkin dejodinaaseissa, joiden tehtävä on muuntaa T4:ää T3:ksi (ja rT3:ksi) sekä edelleen T2:ksi. Ihan mielenkiintoinen setti, jos tykkää.
 
Lyhykäisyydessään merkittävimpinä oireina ollut reilun vuoden ajan unettomuus, ruokahaluttomuus, mielialaongelmat, jatkuva flunssainen tunne sekä iho-ongelmat kasvoissa. Esim. tyypillisestä kilpparivaivasta painonnoususta en ole kärsinyt. Kutakuin ensimmäisistä labroista alkaen olen ollut joko täysin treenaamatta tai treenannut erittäin kevyesti pari kertaa viikossa epäiltyäni ylikuntoa. Labroissa arvottu alla näkyvä rivi.

Marraskuu 2017
S-TSH 5.91
S-T4V 15.89

Tammikuu 2018
S-TSH 5.34
S-T4V 21.24
S-TPOAb 39

Maaliskuu 2018
S-TSH 4.40
S-T4V 19.98

Toukokuu 2018
S-TSH 2.73
S-T4V 14.59

Lääkärin mukaan ei enää tarvetta tutkia. Tutkittuani tarkemmin otsikon aihetta olen puolestaan sitä mieltä, ettei viimeisimmätkään (toukokuun) arvot ole kaksiset.

Kertokaa viisaammat, tulisiko vaatia vielä lisätutkimuksia? Mitä muita arvoja kannattaisi labrata?
 
Lyhykäisyydessään merkittävimpinä oireina ollut reilun vuoden ajan unettomuus, ruokahaluttomuus, mielialaongelmat, jatkuva flunssainen tunne sekä iho-ongelmat kasvoissa. Esim. tyypillisestä kilpparivaivasta painonnoususta en ole kärsinyt. Kutakuin ensimmäisistä labroista alkaen olen ollut joko täysin treenaamatta tai treenannut erittäin kevyesti pari kertaa viikossa epäiltyäni ylikuntoa. Labroissa arvottu alla näkyvä rivi.

Marraskuu 2017
S-TSH 5.91
S-T4V 15.89

Tammikuu 2018
S-TSH 5.34
S-T4V 21.24
S-TPOAb 39

Maaliskuu 2018
S-TSH 4.40
S-T4V 19.98

Toukokuu 2018
S-TSH 2.73
S-T4V 14.59

Lääkärin mukaan ei enää tarvetta tutkia. Tutkittuani tarkemmin otsikon aihetta olen puolestaan sitä mieltä, ettei viimeisimmätkään (toukokuun) arvot ole kaksiset.

Kertokaa viisaammat, tulisiko vaatia vielä lisätutkimuksia? Mitä muita arvoja kannattaisi labrata?

Ikä?
Minkä takia tammikuussa on otettu vasta-ainemääritys?
 
27-vuotias mies olen. Vasta-ainemääritys otettiin käsittääkseni, koska marraskuun labrat viittasivat alkavaan vajaatoimintaan.
No joo. Kai noi oireiden taustalta on selvitelty muitakin mahdollisia syitä eikä jääty vain kilppariarvoja mittailemaan (pvk ja sokerit nyt vähintään). Tuollaisenaan ainakaan viimeisimmissä arvoissa ei ole kilpparihommiin viittaavaa. Mikä sai muuten epäilemään ylikuntoa aiemmin? Palautu huonosti varmaan, mutta millä tavoin se näkyi, muistatko?
 
No joo. Kai noi oireiden taustalta on selvitelty muitakin mahdollisia syitä eikä jääty vain kilppariarvoja mittailemaan (pvk ja sokerit nyt vähintään). Tuollaisenaan ainakaan viimeisimmissä arvoissa ei ole kilpparihommiin viittaavaa. Mikä sai muuten epäilemään ylikuntoa aiemmin? Palautu huonosti varmaan, mutta millä tavoin se näkyi, muistatko?
Ylikunto-ketjussa olen hiljattain tarkemmin avannut tilannettani. Mutta lyhyenä versiona ylläkin mainittujen yleisoireiden ilmaantuminen yksi toisensa perään muutaman kuukauden aikana. Palautumisen kanssa ei sikäli ollut ongelmaan, että suorituskyky (voimatasot) oli nousujohteinen. Treenimotivaatio oli sen sijaan hukassa, ja treenin aikana esiintyi usein hengenahdistusta, korkeaa sykettä ja/tai pahoinvointia. Salin jälkeen oli pakko päästä kotiin nopeasti vain makaamaan.

Eikö kansainvälisesti usein käytetä TSH:n raja-arvona 2.5? Postaan pvk ja sokerit, kunhan saan koottua ymmärrettävästi.
 
Ylikunto-ketjussa olen hiljattain tarkemmin avannut tilannettani. Mutta lyhyenä versiona ylläkin mainittujen yleisoireiden ilmaantuminen yksi toisensa perään muutaman kuukauden aikana. Palautumisen kanssa ei sikäli ollut ongelmaan, että suorituskyky (voimatasot) oli nousujohteinen. Treenimotivaatio oli sen sijaan hukassa, ja treenin aikana esiintyi usein hengenahdistusta, korkeaa sykettä ja/tai pahoinvointia. Salin jälkeen oli pakko päästä kotiin nopeasti vain makaamaan.

Eikö kansainvälisesti usein käytetä TSH:n raja-arvona 2.5? Postaan pvk ja sokerit, kunhan saan koottua ymmärrettävästi.

Ei kai. Nuo ns. viitearvot riippuvat joskus hieman myös siitä labrasta, jossa ne on tehty ja labra saattaa ilmoittaa omat viitearvonsa mutta yleensä suomessa käytettävä luku on 4,5, ei 2.5.
Jos TSH on hieman koholla, T4v viiterajoissa, mutta plaalla oireita ja etenkin jos nuori, voidaan aloittaa kokeilunomaisesti tyroksiinihoitokokeilu. Nyt nähdäkseni nuo ei täyty.
Mites liikunta nyt? Entä stressitekijät?
 
Ei kai. Nuo ns. viitearvot riippuvat joskus hieman myös siitä labrasta, jossa ne on tehty ja labra saattaa ilmoittaa omat viitearvonsa mutta yleensä suomessa käytettävä luku on 4,5, ei 2.5.
Jos TSH on hieman koholla, T4v viiterajoissa, mutta plaalla oireita ja etenkin jos nuori, voidaan aloittaa kokeilunomaisesti tyroksiinihoitokokeilu. Nyt nähdäkseni nuo ei täyty.
Mites liikunta nyt? Entä stressitekijät?
Treenejä tein jonkin aikaa kahdesti viikkoon 2-jakoisella (yläkroppa/alakroppa). Kuormat oli n. 50% jos sitäkään syksyn voimatasoista, eli ihan tyttöjen painot, ja sarjavolyymi 5-8 per treeni. Nyt taas tuli viikko täyteen pois salilta, kun on selittämätöntä flunssaista ja pöhnäistä oloa vähän väliä. Lähinnä stressaa atm oma terveys, kun tuntee ettei kaikki ole kunnossa. Toki perus arkisiakin stressitekijöitä on.

Alla vielä perusverenkuvaa, sokereita, ym.. Ensin listattu arvo on marraskuun 2017 labra, jälkimmäinen tammikuun 2018 labra (jos tutkittu).

fB-Leukosyytit 6.6 7.2 (3.3 - 8.2)
B-Erytrosyytit 5.40 5.00 (4.2 - 5.7)
B-Erytrosyytit, tilavuusosuus 0.54 0.49 (0.38 - 0.5)
E-Erytrosyytit, keskitilavuus 96 97 (82 - 98)
E-Hemoglobiini, keskimassa 32 32 (27 - 33)
E-Hemoglobiini, keskimassakonsentraatio 331 335 (320 - 355)
B-Trombosyytit 238 300 (145 - 360)
B-Hemoglobiini 174 165 (134 - 167)
L-Neutrofiilit 45% 39% (41% - 81%)
L-Lymfosyytit 49% 53% (20% - 45%)
L-Muut 7% 8% (1% - 15%)
B-Neutrofiilit 2.9 2.8 (1.5 - 6.7)
B-Lymfosyytit 3.2 3.9 (1.3 - 3.6)
B-Muut 0.4 0.6
fP-Glukoosi 4.6 (4.2 - 6)
P-Alaniiniaminotransferaasi 27 (0 - 50)
P-Kreatiniini 104 97 (60 - 100)
S-Kalium 4.5 (3.6 - 5.0)
S-Natrium 140 (137 - 145)

Mua mietityttää eniten neutrofiili- ja lymfosyyttiarvot, jotka keikkuvat siellä viitteiden rajamaissa. Arvot olivat vastaavia myös 2017 alkuvuoden labroissa.
 
Treenejä tein jonkin aikaa kahdesti viikkoon 2-jakoisella (yläkroppa/alakroppa). Kuormat oli n. 50% jos sitäkään syksyn voimatasoista, eli ihan tyttöjen painot, ja sarjavolyymi 5-8 per treeni. Nyt taas tuli viikko täyteen pois salilta, kun on selittämätöntä flunssaista ja pöhnäistä oloa vähän väliä. Lähinnä stressaa atm oma terveys, kun tuntee ettei kaikki ole kunnossa. Toki perus arkisiakin stressitekijöitä on.

Alla vielä perusverenkuvaa, sokereita, ym.. Ensin listattu arvo on marraskuun 2017 labra, jälkimmäinen tammikuun 2018 labra (jos tutkittu).

fB-Leukosyytit 6.6 7.2 (3.3 - 8.2)
B-Erytrosyytit 5.40 5.00 (4.2 - 5.7)
B-Erytrosyytit, tilavuusosuus 0.54 0.49 (0.38 - 0.5)
E-Erytrosyytit, keskitilavuus 96 97 (82 - 98)
E-Hemoglobiini, keskimassa 32 32 (27 - 33)
E-Hemoglobiini, keskimassakonsentraatio 331 335 (320 - 355)
B-Trombosyytit 238 300 (145 - 360)
B-Hemoglobiini 174 165 (134 - 167)
L-Neutrofiilit 45% 39% (41% - 81%)
L-Lymfosyytit 49% 53% (20% - 45%)
L-Muut 7% 8% (1% - 15%)
B-Neutrofiilit 2.9 2.8 (1.5 - 6.7)
B-Lymfosyytit 3.2 3.9 (1.3 - 3.6)
B-Muut 0.4 0.6
fP-Glukoosi 4.6 (4.2 - 6)
P-Alaniiniaminotransferaasi 27 (0 - 50)
P-Kreatiniini 104 97 (60 - 100)
S-Kalium 4.5 (3.6 - 5.0)
S-Natrium 140 (137 - 145)

Mua mietityttää eniten neutrofiili- ja lymfosyyttiarvot, jotka keikkuvat siellä viitteiden rajamaissa. Arvot olivat vastaavia myös 2017 alkuvuoden labroissa.
Onko rauta-arvoja tai esimerkiksi D-vitamiinia ikinä mitattu? Kilpirauhasen vajaatoimintaan kuuluu lähes aina se painonnousu ja aineenvaihdunnan hidastuminen.
 
Onko rauta-arvoja tai esimerkiksi D-vitamiinia ikinä mitattu? Kilpirauhasen vajaatoimintaan kuuluu lähes aina se painonnousu ja aineenvaihdunnan hidastuminen.
Kumpaakaan ei mitattu. D-vitamiinia tosin mennyt vuosia iso mälli lisänä.

Paino ei mulla ikinä ole herkästi noussut ja olen myös varsin herkkä hikoilemaan, että sinänsä ei vajaatoimintaan viittaa. Jotain häikkää tässä kropassa kuitenkin edelleen on, ja korkeat TSH-arvot ainoa mitä lekuri lähtenyt tutkimaan.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom