Kilpirauhasen vajaatoiminta?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kumpaakaan ei mitattu. D-vitamiinia tosin mennyt vuosia iso mälli lisänä.

Paino ei mulla ikinä ole herkästi noussut ja olen myös varsin herkkä hikoilemaan, että sinänsä ei vajaatoimintaan viittaa. Jotain häikkää tässä kropassa kuitenkin edelleen on, ja korkeat TSH-arvot ainoa mitä lekuri lähtenyt tutkimaan.
Lähtisin ehkä mittaamaan transferriiniä ja ferritiiniä. HKR ja hemoglobiini näyttävät olevan korkealla, joka voisi viitata siihen, että rautaa ei ole tarpeeksi. Tästä voi tulla pidemmän päälle aika raskas olo.

Lähtisin ehkä mittaamaan transferriiniä ja ferritiiniä. HKR ja hemoglobiini näyttävät olevan korkealla, joka voisi viitata siihen, että rautaa ei ole tarpeeksi. Tästä voi tulla pidemmän päälle aika raskas olo.

Hetkinen. Miten koholla oleva hemoglobiini viittaa siihen, että olisi raudanpuutetta?

Onko Bocc tupakkamiehiä?

Hetkinen. Miten koholla oleva hemoglobiini viittaa siihen, että olisi raudanpuutetta?

Onko Bocc tupakkamiehiä?

Nuo ovat kaksi eri asiaa.

Kaverilla on sellainen nivelvaiva/kollageeni juttu, jossa nivelet taittuu ihan hulluna ja niitä särkee yms. Hänen hemo ja rauta arvonsa olivat ihan eri paria.

Nuo ovat kaksi eri asiaa.

Kaverilla on sellainen nivelvaiva/kollageeni juttu, jossa nivelet taittuu ihan hulluna ja niitä särkee yms. Hänen hemo ja rauta arvonsa olivat ihan eri paria.

Mitkä ovat kaksi eri asiaa? Miten koholla oleva hemo kielii raudanpuutteesta? Matala hemo jos lisäksi MVC on matala kielii esim. raudanpuutteesta.

Mitkä ovat kaksi eri asiaa? Miten koholla oleva hemo kielii raudanpuutteesta? Matala hemo jos lisäksi MVC on matala kielii esim. raudanpuutteesta.

Älä nyt viitti saivarrella. Kyllä taisit kuitenkin tajuta sen idean, että aina nuo luvut eivät kulje tietyn kaavan mukaan. Eli korkea hemo ei välttämättä kerro että raudat olis ok.

Veri on ns. ravintoköyhää joten kroppa pyrkii tunkemaan mahdottomia määriä punasoluja tavoitekudokseen. Siitä korkea HB ja HKR.

Lähtisin ehkä mittaamaan transferriiniä ja ferritiiniä.
Voisi olla hyvä varmuudeksi tosiaan mitata, kun tullut tuo ferritiini monissa kilppariteksteissä vastaan. Esim. punaista lihaa en nykyään syö käytännössä lainkaan, niin ei mikään mahdottomuus mielestäni ole, että rautavarastot on matalat korkeasta hemoglobiinista huolimatta. Jo lukiossa kellotin 155 hemot, mikä on itse asiassa multa matalin mitattu.

Onko Bocc tupakkamiehiä?
Nuuska.

Oletko kukkosvesa muuten terveydenhoitoalallla tms., kun tuntuisi hyvä tietämys näistä eri veriarvoista olevan? Onko sinusta (toki muutkin saa tähän vastata) nuo viitearvojen rajalla keikkuvat neutrofiili- ja lymfosyyttiarvot ok?

Toukokuu 2018
S-TSH 2.73
S-T4V 14.59

Kertokaa viisaammat, tulisiko vaatia vielä lisätutkimuksia? Mitä muita arvoja kannattaisi labrata?
En taida olla viisaampi, mutta samaa sairautta sairastan ja arvokin on hyvin lähellä sun lukuja.

Itse sain ohjeeksi seuraavanlaista settiä:
Jos ja kun syö thyroxinia tulisi TSH olla 1-2 välissä ja T4v viitealueen yläkolmanneksella, eli annosta voisi sun kohdalla vielä viilata vähän ylöspäin. Mutta mikäli vointi on ok, ei välttämättä tarvi noilla arvoilla. Vointi on tärkeämpää kuin numerot, mutta onhan niiden hyvä olla noissa viitteissä jos mahdollista.

Itellä nostettiin noin kk sitten thyroxin 100yg /vrk ja voin sanoa että elämä on taas melko mukavaa. Väsy on poissa. Tokkura ja sumu on poissa. Paska irtoaa normaalisti. Päiväunille ei tarvetta = lääkitys on aikalailla kohillaan. Toki kesä ja valoisuuskin saattaa vähän hämätä ja helpottaa väsyn määrää.

En taida olla viisaampi, mutta samaa sairautta sairastan ja arvokin on hyvin lähellä sun lukuja.

Jos ja kun syö thyroxinia tulisi TSH olla 1-2 välissä ja T4v viitealueen yläkolmanneksella, eli annosta voisi sun kohdalla vielä viilata vähän ylöspäin. Mutta mikäli vointi on ok, ei välttämättä tarvi noilla arvoilla. Vointi on tärkeämpää kuin numerot, mutta onhan niiden hyvä olla noissa viitteissä jos mahdollista.
Mulla ei siis vajaatoimintaa ole diagnosoitu, ainoastaan tutkittu, eli lääkitystä ei ole. Ja lääkäri ei nähnyt noiden viimeisimpien labrojen jälkeen tarvetta jatkaa seuraamista. Itse haluaisin vielä labrata, sillä yleensä arvot liikkunut juuri noissa mainitsemissasi "terveen" ihmisen labroissa mitä nähnyt.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

Jos ja kun syö thyroxinia tulisi TSH olla 1-2 välissä ja T4v viitealueen yläkolmanneksella,
eli annosta voisi sun kohdalla vielä viilata vähän ylöspäin. Mutta mikäli vointi on ok, ei välttämättä tarvi noilla arvoilla. Vointi on tärkeämpää kuin numerot, mutta onhan niiden hyvä olla noissa viitteissä jos mahdollista.

Itellä nostettiin noin kk sitten thyroxin 100yg /vrk ja voin sanoa että elämä on taas melko mukavaa. Väsy on poissa. Tokkura ja sumu on poissa. Paska irtoaa normaalisti. Päiväunille ei tarvetta = lääkitys on aikalailla kohillaan. Toki kesä ja valoisuuskin saattaa vähän hämätä ja helpottaa väsyn määrää.

Mitä sairautta Bocc siis noilla arvoilla sairastaa?
Aloitettiinko Raid sulle alle 4,5 TSH-arvoilla ja T4:n ollessa viiterajoissa tyroksiinilääkitys ja jos, miksi ja missä? Molemmat arvot olisivat tuolloin viiterajoissa eikä subkliinisen hypotyreoosin dg tule kyseeseen tuolloin.

Miten muuten ferritiini liittyy kilpparin vajaatoimintaan?

^Ok. Luulin että syöt thyroxinia. Nuo arvot voisivat olla kuin omani lääkityksen aloituksen ja lisäämisen jälkeen.

Lääkäreillä tuntuu olevan erinäköisiä käsityksiä arvoista ja aloitetaanko lääkitys vai ei. Miksi näin, se on jokseenkin outoa. Olisiko sulla mahiksia käydä toisella tohtorilla? Itellä oli alkuunsa TSH jossain kuuden nurkilla ja aloitettiin lekurin kanssa yhdessätuumin kokeeksi lääkitys ja sillä tiellä ollaan.

Tällä videolla kerron oman tarinani.
View: https://youtu.be/5Ss9AACWfio

Tiedä, mistä eri käsityksistä puhut, mutta TSH-arvosi oli viiterajan yläpuolella selvästi ja vaikka T4 viiterajoissa (?), niin mikäli hypotyreoosiin sopivia oireita, voidaan aloittaa tyroksiinilääkityskokeilu ja dg tällöin subkliininen hypotyreoosi. Bocc:n arvoilla tällaiseen kokeiluun ei ole syytä eikä sitä kukaan ainakaan Suomessa aloittane. Sitä en tiedä, jos yksityisellä puolella joku funktionaalisen lääketieteen edustaja saattaa aloittaakin. Voi olla. Toki Bocc:n aiemmilla arvoilla, joissa TSH koholla, tuollaisen kokeilun olisi ehkä voinut ajaa läpi iha missä tahansa terveydenhuollon yksikössä muutoinkin, toisaalta yleensä nuo poikkeavat arvot tietyissä tapauksissa pitää kontrolloida noin 8 viikon kuluessa ja jos tuplaten sama tulos > action.

Viimeksi muokattu:
TSH oli 6.06 ja t4v13 ihan normi tk-lääkäri, joka otti mut tosissaan. Jouduin jäämään jopa saikulle, kun en yksinkertaisesti pysynyt hereillä.

Aloitettiinko Raid sulle alle 4,5 TSH-arvoilla ja T4:n ollessa viiterajoissa tyroksiinilääkitys ja jos, miksi ja missä? Molemmat arvot olisivat tuolloin viiterajoissa eikä subkliinisen hypotyreoosin dg tule kyseeseen tuolloin.

Vastataan nyt vielä. Väittelemään ja/tai viisastelemaan en ala, mutta mielipiteitä voi aina kertoa. Diagnoosia ei mun koulutuksella ja nettiifoorumilla tehdä.

TSH ylärajaa on muuten laskettu. Nykyinen yläraja Suomessa on 3,6 (Amerikassa 3)

Eli tuon valossa kannattaisi ainakin pohtia jospa sittenkin olisi kyseessä vajis. Tai sitten kilpparilla ei ole mitään tekemistä asian kanssa.

Ihmiset reagoivat myös eritavoin. Ei mullakaan mitään mega-arvoja ollut, mutta silti oireet olivat täysin sietämättömät.

Myös lääkemuutokset mun kohdalla on tehtävä tosi varoen. 5mg citalopramia mielialaan = ok 10mg =täysi zombi vaikka olen lähes satakiloinen äijä.

25mg ketipinoria ja älli mäellä vuorokauden, vaikka 50kg mummot kiskoo 100mg eikä tunnu missään:LOL:

Lääkäri Ville Pöntysellä on muuten mielenkiintoisia videoita kilpparista tuessa. Kantsii katella, jos enempi kiinnostaa.

Vaikka kysymys onkin sarkastinen eikä mulle osoitettu, niin vastaan silti. ;) Diagnoosi on masennus. Lääkärin mielestä oireiden takana henkiset tekijät. Itse taas vahvasti sitä mieltä, että mieliala on matalampi, koska tunnen ettei keho voi kuten ennen. Noin vuosi sitten yleisoireiden ilmaantuessa varmasti mieltä rassasikin tunnemaailman tekijät kuten ero, muttei enää.

Tällä videolla kerron oman tarinani.
Katson, kunhan selviän kotiin!

Hienoa, että keskustelu on aktiivista - erimielisyyksistä huolimatta. Keep on (y)

Jostain syystä pätkä edellisestä vastauksestani katosi internetin bittimaailmaan. Nopealla googletuksella ferritiini ilmeisesti vaikuttaa ainakin T4/T3-konversioon.

Hemoglobiini koholla kyllä raudanpuutetta vastaan puhuu. Tupakkakysymys ihan olennainen koska tupakointi hemoglobiinia nostaa. Labroissa taisi myös krea olla vähän koholla. Olika nestehukan mahdollisuutta kun labrat otettu? Kuinka pitkän paaston jälkeen. Noita hoitokokeilu viitteissä oleviin kilppariarvoihin, ei kannata kokeilla ennenkuin kaikki muut syyt väsymykselle on poissuljettu.

Hemoglobiini koholla kyllä raudanpuutetta vastaan puhuu. Tupakkakysymys ihan olennainen koska tupakointi hemoglobiinia nostaa. Labroissa taisi myös krea olla vähän koholla. Olika nestehukan mahdollisuutta kun labrat otettu? Kuinka pitkän paaston jälkeen. Noita hoitokokeilu viitteissä oleviin kilppariarvoihin, ei kannata kokeilla ennenkuin kaikki muut syyt väsymykselle on poissuljettu.
Tosiaan en tupakoi, mutta nuuskaa menee sitten senkin edestä.

Krea oli marraskuussa koholla ja tammikuussa lähellä viitteiden ylärajaa. Labrat oli noin 12h paaston jälkeen, max puoli lasia vettä oon ennen labroja juonut.

Lääkitystä vastaan olen itsekin, niin kauan kuin diagnoosi ei varma. On vain erittäin kuluttava tämä tilanne, kun tuntee että jokin on vialla muttei tiedä mikä.

Suositut

Back
Ylös Bottom